Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Blir lite matt på alla "superfans" som älskar att dissa de senaste nya filmerna. Jag som urgammal fan tycker de är riktigt bra och har svårt att förstå allt jäkla snack om döden för Star Trek. Dessutom tycker jag att nya Star Trek Discovery är lysande vilket antagligen betyder att jag borde brännas på bål enligt vissa "internetkritiker".

Kan tilläga att jag på nittiotalet var med i West Coast Trekkers och hade mitt livs bioupplevelse när vi såg Star Trek First Contact innan premiären efter en hel dag med andra Star Trek-filmer. Var magiskt på Draken i Gbg med fullsatt bio med bara fanatiska Trekkers.

Jag tycker inte man ska hoppa över TOS, är gammal och gnisslig men historierna är väl så bra som nyare varianter.

https://i.imgur.com/h6Bcmhg.jpg

Sedan så är det logiska att gå på TNG (som är min favorit alla kategorier) och Deep Space Nine.

https://i.imgur.com/4SXR9Yj.jpg
https://i.imgur.com/x9Pqsde.jpg

Sedan ska man inte glömma bort alla de suveräna filmerna. Mina favoriter är The Wrath Of Kahn, The Voyage Home och First Contact.

https://i.imgur.com/1sILCjJ.jpg

Hur man än ser på det så har du som nybörjare en ocean av riktigt bra Sci-Fi framför dig. Dock ska man ha klart för sig att alla inte gillar detta, smaken är som bekant som baken.

Fast just det faktum att du är uppenbarligen ett hyperfan (snäppet över "superfan") är det som gör att du inte kan vara objektiv. Det krävs inte mer än en gnutta logik för att se den mångfald av uppenbar avsevärd kvalitetsmässig underlägsenhet i DIS och Abrams-filmerna jämfört med TNG och Voyager exempelvis. Men du älskar visst Star Trek bara för att det är "Star Trek", det är en del av din identitet och du har uppenbarligen investerat både stora mängder livsenergi och pengar i den identiteten att det vore allt för jobbigt / smärtsamt att gå utanför den. Ditt omdöme drivs av sentiment, inte av logik.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Blir lite matt på alla "superfans" som älskar att dissa de senaste nya filmerna. Jag som urgammal fan tycker de är riktigt bra och har svårt att förstå allt jäkla snack om döden för Star Trek. Dessutom tycker jag att nya Star Trek Discovery är lysande vilket antagligen betyder att jag borde brännas på bål enligt vissa "internetkritiker".

Kan tilläga att jag på nittiotalet var med i West Coast Trekkers och hade mitt livs bioupplevelse när vi såg Star Trek First Contact innan premiären efter en hel dag med andra Star Trek-filmer. Var magiskt på Draken i Gbg med fullsatt bio med bara fanatiska Trekkers.

Jag tycker inte man ska hoppa över TOS, är gammal och gnisslig men historierna är väl så bra som nyare varianter.

https://i.imgur.com/h6Bcmhg.jpg

Sedan så är det logiska att gå på TNG (som är min favorit alla kategorier) och Deep Space Nine.

https://i.imgur.com/4SXR9Yj.jpg
https://i.imgur.com/x9Pqsde.jpg

Sedan ska man inte glömma bort alla de suveräna filmerna. Mina favoriter är The Wrath Of Kahn, The Voyage Home och First Contact.

https://i.imgur.com/1sILCjJ.jpg

Hur man än ser på det så har du som nybörjare en ocean av riktigt bra Sci-Fi framför dig. Dock ska man ha klart för sig att alla inte gillar detta, smaken är som bekant som baken.

Håller med dig (också Star Trek-fan, sedan minst 25 år). TNG i all ära, men Discovery bjuder på en hel del godis och är framförallt väldigt måna om fansen, och det är nog där nyare Star Trek-tittare fastnar och tycker att det blir konstigt. Jag tycker dock att Discovery skulle kunnat vara ännu bättre om man inte överdrev vissa skeenden och spektakulärt. Ibland blir det dessutom lite väl sentimentalt.

Nyare Star Trek-serier tar vara på karaktärsutvecklingen på ett annat sätt än framförallt TNG som är väldigt episodiskt. Den stora mängden avsnitt i TNG gör också att serien spretar en del och kvalitetsmässigt växlar friskt. Dock är ju alltid Jean-Luc Picard sevärd oavsett vad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Här kommer ett litet tips för er alla som älskar Star Trek och framförallt Picard.

Upcoming

https://www.imdb.com/title/tt8806524/?ref_=nv_sr_1?ref_=nv_sr...

Jag hade också sett The Next Generation först, bästa av dem alla. Sen troligtvis sett Voyager efteråt och sen Deep Space Nine.

Permalänk
Hjälpsam

Och när man vill luta sig tillbaka så är helt orelaterade hyllningen The Orville faktiskt riktigt trevlig i gammaldax ST anda.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Elektroman:

Fast just det faktum att du är uppenbarligen ett hyperfan (snäppet över "superfan") är det som gör att du inte kan vara objektiv. Det krävs inte mer än en gnutta logik för att se den mångfald av uppenbar avsevärd kvalitetsmässig underlägsenhet i DIS och Abrams-filmerna jämfört med TNG och Voyager exempelvis. Men du älskar visst Star Trek bara för att det är "Star Trek", det är en del av din identitet och du har uppenbarligen investerat både stora mängder livsenergi och pengar i den identiteten att det vore allt för jobbigt / smärtsamt att gå utanför den. Ditt omdöme drivs av sentiment, inte av logik.

Eller så kan det ju vara så att smaken är olika, olika människor tycker om olika saker olika mycket. Känns ju då lite märkligt att någon enskild individ ska få diktera vad som är bra eller inte.
Ibland kan man ju tycka olika och ändå diskutera ett gemensamt intresse som två mogna individer utan att ta till tråkig och (för diskussionen) destruktiv retorik

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bergvan:

Hej!

Jag behöver lite hjälp med Star Trek, jag har planerat att titta på dessa men vill självklart kolla på dem i ordning.
Finns det enbart filmer som man ska utgå ifrån eller finns det även en serie?

Jag har aldrig tidigare varit speciellt intresserad så har enbart sett några minuter utav någon film, men vill nu titta på alla i rätt ordning.

Finns det någon som kan tipsa om vart dem finns att "hämta" samt i vilken ordning dem är.

Tack i förhand

/Oliver

Det finns typ 13-14 star trek filmer och 6st serier.

Alla är värda att se.
Filmernas ordning kan du hitta på nätet.

Permalänk

Jag har varit med ett tag och det jag har märkt är att det finns superfans som gillar alla serier/filmer rakt av, men bortsett från dessa har jag märkt följande uppenbara logiska slutsats: Folk tenderar att gilla den serie som inledde deras intresse för Star Trek bäst, och jämför alla andra serier med den serien.

Så de som började med TNG gillar den bäst, även om de gillar andra serier. De kommer även jämföra alla serier med TNG och då se saker som de anser TNG har gjort rätt, men andra serier gjort fel. Kolla t.ex. på Trills, där om vi tar ett perspektiv på alla serier så verkar TNG ha gjort Trills fel och DS9 har gjort dom rätt, men någon som älskar TNG skulle enkelt hävda att TNG gjorde rätt och DS9 förstörde canon genom att ändra hur Trills ser ut.

Själv så gillar jag Star Trek universumet, som baseras på IDIC och att alla ska hjälpas åt och ta hand om varandra. En utopi där vi hjälps åt och alla försöker bli bättre människor. Därför rankar jag serier efter sådana kriterier, och jag gillar att kolla på alla serier men ofta då specifika avsnitt.

Det jag tror är problematiskt för en del tittare är att serierna ofta följer den tidens berättande teknik, samt tar upp utmanande ämnen. Så kollar vi i backspegeln så tycker vi ämnena inte är såp utmanande längre och berättartekniken är komfortabel, men kollar vi på dagens så är det för modern berättarteknik och obekväma ämnen.

Om jag skulle introducera någon så hade jag nog antingen valt det senaste (för att få det så modernt som möjligt) eller ENT då det ligger närmast oss i tid och då är enklast att relatera till.

Bästa filmen är helt klart First Contact, men för att få den riktigt bra så behövs nog en hel del kunskap från TNG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektroman:

Fast just det faktum att du är uppenbarligen ett hyperfan (snäppet över "superfan") är det som gör att du inte kan vara objektiv. Det krävs inte mer än en gnutta logik för att se den mångfald av uppenbar avsevärd kvalitetsmässig underlägsenhet i DIS och Abrams-filmerna jämfört med TNG och Voyager exempelvis. Men du älskar visst Star Trek bara för att det är "Star Trek", det är en del av din identitet och du har uppenbarligen investerat både stora mängder livsenergi och pengar i den identiteten att det vore allt för jobbigt / smärtsamt att gå utanför den. Ditt omdöme drivs av sentiment, inte av logik.

Logik?! Muahahaha!

[Denna kommentar försvann oförklarligt tidigare, kanske glömde jag trycka på "skicka"]

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Håller med dig (också Star Trek-fan, sedan minst 25 år). TNG i all ära, men Discovery bjuder på en hel del godis och är framförallt väldigt måna om fansen, och det är nog där nyare Star Trek-tittare fastnar och tycker att det blir konstigt. Jag tycker dock att Discovery skulle kunnat vara ännu bättre om man inte överdrev vissa skeenden och spektakulärt. Ibland blir det dessutom lite väl sentimentalt.

Nyare Star Trek-serier tar vara på karaktärsutvecklingen på ett annat sätt än framförallt TNG som är väldigt episodiskt. Den stora mängden avsnitt i TNG gör också att serien spretar en del och kvalitetsmässigt växlar friskt. Dock är ju alltid Jean-Luc Picard sevärd oavsett vad.

Om du med "fansen" menar folk som inte har någon som helst koll på Star Trek-universumet så stämmer kanske det du skriver. Har du kollat var någonstans STD är placerad kronologiskt jämfört med de andra serierna? Tycker du själv att något i serien passar in? Förutom att teknologin är anakronistisk, så är det uppenbara skillnader både handlings, utvecklings och stilmässigt. Eller du kanske tycker det är vettigt att designa om Klingons till orker, samt göra deras skepp helt annorlunda och mer avancerade än vad de är efteråt tidsmässigt? Finns hur många fler exempel som helst hur den inte passar in i universumet.

Se den här videon, den förklarar det mesta på ett mer utvecklat sätt än jag kan återge här: Youtube, nerds first - Why Star Trek Discovery Sucks

Skrivet av poseidon84:

Jag har varit med ett tag och det jag har märkt är att det finns superfans som gillar alla serier/filmer rakt av, men bortsett från dessa har jag märkt följande uppenbara logiska slutsats: Folk tenderar att gilla den serie som inledde deras intresse för Star Trek bäst, och jämför alla andra serier med den serien.

Stämmer inte alls för mig i alla fall. Jag såg serierna i följande ordning: TOS, TNG, ENT, DS9, VOY men skulle rangordna dem så här: TNG, VOY, TOS, ENT, DS9.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Skrivet av Elektroman:

Stämmer inte alls för mig i alla fall. Jag såg serierna i följande ordning: TOS, TNG, ENT, DS9, VOY men skulle rangordna dem så här: TNG, VOY, TOS, ENT, DS9.

Intressant, såg du serierna efter att allt sänts på TV eller såg du någon av serierna när de sändes?

Vanligtvis brukar de som sett Star Trek med start i TOS eller TNG ranka det som följande:
TNG/TOS, DS9, VOY, ENT, DISCO. Där förstås allting efter TNG/TOS anses ha problem.

Jag säger inte att det är rätt eller fel, det jag dock saknar från många som rankar som ovan (höjer TNG/TOS till skyarna) är att de inte verkar kunna vara kritiska mot de serierna utan är istället kritiska mot alla andra serier. Exempel är Trills, eller hur Starfleet togs över av Trill liknande varelser som aldrig nämns senare. Och då har jag inte ens börjat med alla universe-breaking avsnitt/filmer i TOS. Själv anser jag inte att TNG/TOS är dåligt pga vissa saker som sticker ut jämfört med andra serier, men det är kanske för att jag gillar Star Trek och har andra saker att lägga min emotionella energi på än att hata en TV serie

Permalänk
Medlem
Skrivet av poseidon84:

Intressant, såg du serierna efter att allt sänts på TV eller såg du någon av serierna när de sändes?

Vanligtvis brukar de som sett Star Trek med start i TOS eller TNG ranka det som följande:
TNG/TOS, DS9, VOY, ENT, DISCO. Där förstås allting efter TNG/TOS anses ha problem.

Jag säger inte att det är rätt eller fel, det jag dock saknar från många som rankar som ovan (höjer TNG/TOS till skyarna) är att de inte verkar kunna vara kritiska mot de serierna utan är istället kritiska mot alla andra serier. Exempel är Trills, eller hur Starfleet togs över av Trill liknande varelser som aldrig nämns senare. Och då har jag inte ens börjat med alla universe-breaking avsnitt/filmer i TOS. Själv anser jag inte att TNG/TOS är dåligt pga vissa saker som sticker ut jämfört med andra serier, men det är kanske för att jag gillar Star Trek och har andra saker att lägga min emotionella energi på än att hata en TV serie

Såg ingen när de gick på TV utan alla efteråt. Som du ser rankar jag inte ens TOS 2a trots att jag såg den först, utan först på plats 3. Och måste säga det finns också dåliga avsnitt i både TOS och TNG. Men som du ser sätter jag DS9 sist, pga att de tog bort massor av det som annars gör Star Trek bra - Vulcan ledande roll, holodecks, vetenskaplig utforskning, android/hologram-karaktär etc. Skulle inte gå så långt att säga att jag "hatar" DS9, utan bara logiskt konstatera att mycket av det som gör de andra Star Trek-serierna bra saknas där.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Se dem i följande ordning:

Enterprise
TOS (inkl filmerna)
TNG (inkl filmerna)
Voyager

Detta är de enda riktiga Star Trek-serierna. Resten är antingen extremt dåliga, usla kopior eller rent värdelösa.

Vad trött man blir på alla dessa proffs-haters. Vad har hänt de senaste 2-3 åren? Det kan verkligen inte gå en enda film eller serie innan trådarna blir spammande med "Extremt dåligt, värdelöst" etc. Råge på allt så var du tvungen att dra upp en tråd som är över 3år bara för att spamma med massa skit och överdrifter som "extremt". Lite självinsikt måste du i alla fall ha.

Tycker man att DS9 är "extremt dåligt" så vet jag inte riktigt om det går att ta dig seriöst i din övriga kritik. Kanske ska tagga ner med att kolla alla youtube och bloggar om "Why it's sucks, here's why" etc.

Permalänk
Medlem

DS9 är en personlig favorit, tycker att den utvecklas bäst under seriens gång och att den har mest "djup" i karaktärer och berättelsen jämfört med de andra.
Instämmer med test0r som rekommenderade att se TNG -> DS9 -> Voyager -> Enterprise. TOS kan man titta sist tycker jag, det blir på något sätt lättare att se efter att man har kommit in i "universumet". Tycker verkligen om alla dessa och är lite avundsjuk på den som inte har sett dessa än. Har dock själv kollat på dessa flera gånger om, och det blir bara bättre varje gång. Lycka till!

Permalänk
Medlem

@Bergvan: Titta i vilken ordning du vill om du inte är en total trekkie nörd spelar det ingen roll gäller både filmerna och serierna. Ett tips är ju att se dom gamla filmerna i surround om du har tillgång till hemmabio.

Annars har du denna länk kommenterar i ordning
http://digg.com/2017/the-best-way-to-watch-all-of-star-trek

-The Original Series suger,
-TNG, DS9, Voyager erbjuder lite olika saker alla är sevärda om man tar sig förbi tröskeln (DS9 är svårast att -ta sig in i men är mäktig, TNG är lättare att komma in i och är bra men har en hel del fillers).
-Enterprise är 70% popcorn och lätt att komma in i men man ser den en gång inte mer.
-Discovery är en blandning av gammalt och nytt och 50-70% popcorn , tyckte den var lite svår tittad men sevärd

-Gamla filmerna så gillar jag dom med Patrick Steward men det är rätt spännande att se den första/Kirk (The Motion Picture med surround tycker dom gjorde ett bra jobb med remaster)
-Dom nya filmerna är popcorn/skjuta skjuta första är lite hollowood sen spårar dom ur mer och mer och blir 1100% popcorn. Du kommer att märka när du kommer till Beastie Boys

För min del har star trek alltid handlat om att plöja igenom många säsonger och på något sätt blir det bra då det ofta är en röd tråd som knyts ihop (en stor lång rymd såp opera), samtidigt så blir man rätt less på all skenhelighet, det är mer framträdande i vissa exvis enterprise första gången okej men andra gången urk. Sen har dom ju moderniserats hela tiden så alla erbjuder något lite annorlunda "som är politiskt korrekt" , exvis discovery är emo girlpower, hipster wannabees

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Tycker man att DS9 är "extremt dåligt" så vet jag inte riktigt om det går att ta dig seriöst i din övriga kritik. Kanske ska tagga ner med att kolla alla youtube och bloggar om "Why it's sucks, here's why" etc.

Tror detta är bekymret. Alltid funnits folk som knutit sitt emotionella välbefinnande till populärkultur och därför blivit besvikna när de fortsatt mått dåligt och då beskyllt populärkulturen för att inte göra exakt det som de själva behöver för att må bättre.
Sedan fortsätter de föda sina negativa känslor med att se på youtube filmer som stödjer deras känsloliv och skriver långa inlägg om det.

Jag har emellanåt försökt försvara Star Trek världen, då jag tycker att kvalité och canon (osv) är ungefär samma nivå sedan TOS.

Permalänk
Medlem

@Elektroman:

Tack, men jag har tillräcklig koll på kronologin. Vad gäller anakronismerna så är det något man får lära sig att acceptera eftersom teknologin som skildras speglar den tid vi själva lever i. Annars blir det bara kulisskopiering. Det är samma sak med Enterprise (och det var en del som störde sig på det då - kanske fortfarande?).

Jag ger inte mycket för videor som ska försöka få mig att tycka att vissa saker suger och andra inte, jag väljer att själv bilda mig en uppfattning. Testa det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Det finns en överlappning för TNG, Voyager och DS9 både vad gäller air date och timeline. Se:

http://thestartrekchronologyproject.blogspot.com/2009/09/and-...

http://startreklist.blogspot.com/2011/04/list-of-all-star-tre...

Vilken ordning som är bäst att se är en smaksak. Jag gillar personligen inte att hoppa mellan serier.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Fast just det faktum att du är uppenbarligen ett hyperfan (snäppet över "superfan") är det som gör att du inte kan vara objektiv. Det krävs inte mer än en gnutta logik för att se den mångfald av uppenbar avsevärd kvalitetsmässig underlägsenhet i DIS och Abrams-filmerna jämfört med TNG och Voyager exempelvis. Men du älskar visst Star Trek bara för att det är "Star Trek", det är en del av din identitet och du har uppenbarligen investerat både stora mängder livsenergi och pengar i den identiteten att det vore allt för jobbigt / smärtsamt att gå utanför den. Ditt omdöme drivs av sentiment, inte av logik.

Intressant att bli bedömd av en psykoanalytiker som uppenbarligen vet allt om min själsliv efter ett inlägg på nätet. Du tillhör absolut den skara internetpersoner jag syftade på i mitt inlägg (de som vill bränna mig på bål för mina åsikter om Star Trek).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

En spontan tanke från en som verkar lika insatt i star trek som ts, börja med star trek discovery på netflix om du inte ens kände till att det fanns star trek serier. Man går inte miste om något att börja där eftersom det ändå inte är någon kanon, sen om du blir mer inbiten finns alltid de gamla kvar. Eller så kan man börja se the expanse sen istället, för de har ungefär lika mycket gemensamt som de tidigare star trek med de nya filmerna

Permalänk
Medlem

Lägger in mina 2 cent, egentligen spelar ordningen inte lika stor roll eftersom serierna skiljer sig en del, trots att temat är det samma. Kronologiskt verkar det som listades tidigare korrekt. Personligen och om man vill/orkar se allt så skulle jag börja med TOS eftersom den är 60-tal i teknik och karaktär och lite mer av retro/humor. Sedan är det valbart men jag tycker att samtliga av TNG, DS9, Voyager och Enterprise är ok om man gillar denna typ av SciFi-serier.
På senare tid har det kommit 2 nya serier, Discovery och Orville, den första ett seriöst försök men där man misslyckats fånga trek-känslan tycker jag, och sedan Orville som började som en slags humorvariant men som faktiskt lyckats bättre med känslan i Star Trek än Discovery gjort. Som gammal treknörd måste jag säga att Discovery var en besvikelse. Det är en ok SciFi men man har tappat så pass mycket själ att det är den enda av serierna jag knappt ville se efter 1a säsongen. T.ex. har man nära nog gjort vampyrer av klingoner, och där det varit hopp, glada färger och teamkänsla har man i stället gjort det till gloom och dysterhet i både miljö och casting som inte alls passar just Star Trek. Vill man ha gloom och dystra miljöer i SciFi, se Alien-filmerna i stället, dom är ju faktiskt bra på det.
Hur som helst min mening i detta, bäst är nog att kika och ta ställning själv

Permalänk
Medlem

Va helt ny på star trek och har kollat ca 10 avsnitt från the original series och jag tycker personligen det är riktigt bra. Men jag brukar kolla på filmer från 60-70 talet så det kan vara därför också.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit ett fan, såg lite på ST på 90-talet när jag var en liten knatte, men efter som jag både älskar och saknar bra Sci-fi så kanske man ska ge dem en chans.

Blir dock lite fundersam när jag läser att Tarantino ska ge sig in i leken, kan ju sluta hur som helst
https://www.imdb.com/title/tt7713358/?ref_=nm_flmg_wr_3

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Jag hade börjat med filmerna och sett dem i ordning som de har släppts. Sedan kan man se valfri serie om man vill "fördjupa sig".

Den andra filmen Star Trek II: The Wrath of Khan är ju ansedd som det bästa som har skapats inom Star Trek universumet och är ett måste att se.

Permalänk
Avstängd

Jag är absolut ingen treeki fantast men hittade denna länk om man nu vill se filmerna enligt årtalen de utspelar sig. Jag har ingen aning hur detta stämmer då jag litar på google.
Fanns även lite annan info här.

https://www.dreamcast.nu/star-trek-kronologisk-ordning/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag är absolut ingen treeki fantast men hittade denna länk om man nu vill se filmerna enligt årtalen de utspelar sig. Jag har ingen aning hur detta stämmer då jag litar på google.
Fanns även lite annan info här.

https://www.dreamcast.nu/star-trek-kronologisk-ordning/

Ordningen är bra, men kan utan förlust skippa TAS och äckel-STD. DS9 är också, med undantag av typ ett enda avsnitt (Far Beyond The Stars) inte värd att se.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Vad trött man blir på alla dessa proffs-haters. Vad har hänt de senaste 2-3 åren? Det kan verkligen inte gå en enda film eller serie innan trådarna blir spammande med "Extremt dåligt, värdelöst" etc. Råge på allt så var du tvungen att dra upp en tråd som är över 3år bara för att spamma med massa skit och överdrifter som "extremt". Lite självinsikt måste du i alla fall ha.

Tycker man att DS9 är "extremt dåligt" så vet jag inte riktigt om det går att ta dig seriöst i din övriga kritik. Kanske ska tagga ner med att kolla alla youtube och bloggar om "Why it's sucks, here's why" etc.

Sitter och kollar på DS9 nu, har bra minnen från den men hade nog förträngt detta

Permalänk
Medlem

Khaaan!!!

Mer av katten Spock här!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Oj vad Jennifer Lien (Kes) har förändrats. Tiden har inte varit snäll.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Är väl inte bara tiden. Eftersom det här är StarTrek-fantaster-tråden kan man väl få spoila. Men jag tycker att karaktären Kes inte riktigt förvaltades väl. Och skådespelerskan har haft en del svårigheter i privatlivet.

Om man går till Star Trek Discovery säsong 4 så är det (så långt) den svagaste Star Trek-säsong jag sett. Jag var nog mer frustrerad över Discovery S1, då jag hade hoppats på något annat, men säsong 4...för mycket (tråkiga) relationer och känslor för min smak.
Burnham är uppvuxen på Vulcan men har dålig kontroll på känslorna.

Överlag är det lite flamsigt. Och jag är trött på domedagsplotarna. Är det inte jorden som hotas så är det galaxen eller hela universum. Men det delas ju med Picard S1 också.

Jag har sett lite äldre Star Trek emellan, och även om TOS kan vara väldigt...kitschigt på nåt sätt, och även TNG har en del skruvade avsnitt (inte minst holodeckavsnitt) så känns det som att karaktärerna spelas på mer allvar där. Det är fel "ton" i Discovery för min del. Och det har inget med karaktärernas eventuella etnicitet, sexualitet, etc, att göra. Bara inflikar det eftersom mycket av kritiken (främst från USA tror jag) fokuserar på det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7