Lenovo, MediaMarkt Garanti Problem
Hej
Jag har en Lenovo Yoga 2 Pro som jag köpte 25 november 2013, den har 2 års garanti som då gick ut 25 november 2015.
Sen Windows 10 släpptes så har jag haft problem med att datorn får bluescreens (memory_management), googlat och gjort allt för att lösa det, men fick det inte att fungera. Så nöjde mig mig windows 8.1 ett tag, tills bluescreensen började dyka upp även där, omkring november 2015. Tillslut testade jag ett windowsverktyg som kollar om ramminnet är helt, och den sa att problem fanns i ramminnet och att jag skulle kontakta tillverkaren. Testade därefter memtest som också gav väldigt mycket error-meddelanden. Så jag lämna in datorn när jag då fick chansen, den 5 december (10 dagar efter garantin gått ut).
Den 22 december var datorn klarn, men kunde inte hämta ut den för än 31 dec. Jag behövde inte betala något eftersom det gick på garantin. Felet upptäcktes ju inom garantiperioden och jag hade lämnat in den inom "skälig" tid. Felet var "åtgärdat" och jag testade datorn hemma med verktygen som jag använde innan och det verkade fungera (felmeddelandet dök inte upp efter de första 10-20 sek som det alltid gjort innan så jag avbröt testet och var nöjd efter ca 2 minuter).
Jag installerade windows uppdateringarna.....efter ett några minuter fick jag bluescreens igen och felmeddelandet dök upp i testerna igen, dock lite senare i testet därför jag missade det. Så 2 Januari (stängt den 1 jan) så lämnade jag in datorn igen och sa att felet inte var åtgärdat, så de skickade in den igen.
Hör inget från dom på hela januari så 30 Januari så gick jag dit och frågade vad som händer, och de skickade ett mail till verkstaden (som var stängd på lördagar) och frågade hur allt låg till. Media Markt lovade att återkomma i veckan.
Idag hade jag vägarna förbi och frågade varför jag inte fått något svar, och de letade då rätt på svaret som dom inte själva hade tittat på innan och där låg då ett prisförslag från verkstaden:
1956kr för nytt moderkort
299kr för jobbet
299kr för att dom tagit en titt
Jag sa bestämt att jag inte accepterar förslaget och att detta ska gå på garantin iom:
- Felet upptäcktes inom garantiperioden
- Jag lämnade in den inom "skälig" tid.
- Det första arbetet 5-22 december utfördes på garanti och detta var ju "samma" arbete, och jag kan ju inte rå för att de inte gjort rätt första gången.
De ska nu ringa verkstaden på måndag och säga detta. Min fråga här nu, har jag rätt till att få detta fixat konstnadsfritt?
De utförde första arbetet (på samma fel, men misslyckades att återgärda det) på garantin.
Datorn har nu varit inne nästan totalt 8 veckor (kommer garanterat bli mer), hur länge är det okej att den är inne innan man bör få ersättning?
Såg någon tråd gällande ASUS här på sweclockers genom google och då fick man en ny dator (om man fyllde in massa dokument) om den var inne på reparation längre än 30 dagar, finns något liknande hos Lenovo?
Ytterligare en sak jag kom på nu, faller inte Konsumentköplagen in här? Ramminnen slits väl inte ut så snabbt, utan det måste vara fabrikationsfel?
VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L