Lenovo, MediaMarkt Garanti Problem

Permalänk
Medlem

Lenovo, MediaMarkt Garanti Problem

Hej

Jag har en Lenovo Yoga 2 Pro som jag köpte 25 november 2013, den har 2 års garanti som då gick ut 25 november 2015.

Sen Windows 10 släpptes så har jag haft problem med att datorn får bluescreens (memory_management), googlat och gjort allt för att lösa det, men fick det inte att fungera. Så nöjde mig mig windows 8.1 ett tag, tills bluescreensen började dyka upp även där, omkring november 2015. Tillslut testade jag ett windowsverktyg som kollar om ramminnet är helt, och den sa att problem fanns i ramminnet och att jag skulle kontakta tillverkaren. Testade därefter memtest som också gav väldigt mycket error-meddelanden. Så jag lämna in datorn när jag då fick chansen, den 5 december (10 dagar efter garantin gått ut).

Den 22 december var datorn klarn, men kunde inte hämta ut den för än 31 dec. Jag behövde inte betala något eftersom det gick på garantin. Felet upptäcktes ju inom garantiperioden och jag hade lämnat in den inom "skälig" tid. Felet var "åtgärdat" och jag testade datorn hemma med verktygen som jag använde innan och det verkade fungera (felmeddelandet dök inte upp efter de första 10-20 sek som det alltid gjort innan så jag avbröt testet och var nöjd efter ca 2 minuter).

Jag installerade windows uppdateringarna.....efter ett några minuter fick jag bluescreens igen och felmeddelandet dök upp i testerna igen, dock lite senare i testet därför jag missade det. Så 2 Januari (stängt den 1 jan) så lämnade jag in datorn igen och sa att felet inte var åtgärdat, så de skickade in den igen.

Hör inget från dom på hela januari så 30 Januari så gick jag dit och frågade vad som händer, och de skickade ett mail till verkstaden (som var stängd på lördagar) och frågade hur allt låg till. Media Markt lovade att återkomma i veckan.

Idag hade jag vägarna förbi och frågade varför jag inte fått något svar, och de letade då rätt på svaret som dom inte själva hade tittat på innan och där låg då ett prisförslag från verkstaden:
1956kr för nytt moderkort
299kr för jobbet
299kr för att dom tagit en titt

Jag sa bestämt att jag inte accepterar förslaget och att detta ska gå på garantin iom:
- Felet upptäcktes inom garantiperioden
- Jag lämnade in den inom "skälig" tid.
- Det första arbetet 5-22 december utfördes på garanti och detta var ju "samma" arbete, och jag kan ju inte rå för att de inte gjort rätt första gången.

De ska nu ringa verkstaden på måndag och säga detta. Min fråga här nu, har jag rätt till att få detta fixat konstnadsfritt?

De utförde första arbetet (på samma fel, men misslyckades att återgärda det) på garantin.

Datorn har nu varit inne nästan totalt 8 veckor (kommer garanterat bli mer), hur länge är det okej att den är inne innan man bör få ersättning?
Såg någon tråd gällande ASUS här på sweclockers genom google och då fick man en ny dator (om man fyllde in massa dokument) om den var inne på reparation längre än 30 dagar, finns något liknande hos Lenovo?

Ytterligare en sak jag kom på nu, faller inte Konsumentköplagen in här? Ramminnen slits väl inte ut så snabbt, utan det måste vara fabrikationsfel?

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Hej

Jag har en Lenovo Yoga 2 Pro som jag köpte 25 november 2013, den har 2 års garanti som då gick ut 25 november 2015.

Sen Windows 10 släpptes så har jag haft problem med att datorn får bluescreens (memory_management), googlat och gjort allt för att lösa det, men fick det inte att fungera. Så nöjde mig mig windows 8.1 ett tag, tills bluescreensen började dyka upp även där, omkring november 2015. Tillslut testade jag ett windowsverktyg som kollar om ramminnet är helt, och den sa att problem fanns i ramminnet och att jag skulle kontakta tillverkaren. Testade därefter memtest som också gav väldigt mycket error-meddelanden. Så jag lämna in datorn när jag då fick chansen, den 5 december (10 dagar efter garantin gått ut).

Den 22 december var datorn klarn, men kunde inte hämta ut den för än 31 dec. Jag behövde inte betala något eftersom det gick på garantin. Felet upptäcktes ju inom garantiperioden och jag hade lämnat in den inom "skälig" tid. Felet var "åtgärdat" och jag testade datorn hemma med verktygen som jag använde innan och det verkade fungera (felmeddelandet dök inte upp efter de första 10-20 sek som det alltid gjort innan så jag avbröt testet och var nöjd efter ca 2 minuter).

Jag installerade windows uppdateringarna.....efter ett några minuter fick jag bluescreens igen och felmeddelandet dök upp i testerna igen, dock lite senare i testet därför jag missade det. Så 2 Januari (stängt den 1 jan) så lämnade jag in datorn igen och sa att felet inte var åtgärdat, så de skickade in den igen.

Hör inget från dom på hela januari så 30 Januari så gick jag dit och frågade vad som händer, och de skickade ett mail till verkstaden (som var stängd på lördagar) och frågade hur allt låg till. Media Markt lovade att återkomma i veckan.

Idag hade jag vägarna förbi och frågade varför jag inte fått något svar, och de letade då rätt på svaret som dom inte själva hade tittat på innan och där låg då ett prisförslag från verkstaden:
1956kr för nytt moderkort
299kr för jobbet
299kr för att dom tagit en titt

Jag sa bestämt att jag inte accepterar förslaget och att detta ska gå på garantin iom:
- Felet upptäcktes inom garantiperioden
- Jag lämnade in den inom "skälig" tid.
- Det första arbetet 5-22 december utfördes på garanti och detta var ju "samma" arbete, och jag kan ju inte rå för att de inte gjort rätt första gången.

De ska nu ringa verkstaden på måndag och säga detta. Min fråga här nu, har jag rätt till att få detta fixat konstnadsfritt?

De utförde första arbetet (på samma fel, men misslyckades att återgärda det) på garantin.

Datorn har nu varit inne nästan totalt 8 veckor (kommer garanterat bli mer), hur länge är det okej att den är inne innan man bör få ersättning?
Såg någon tråd gällande ASUS här på sweclockers genom google och då fick man en ny dator (om man fyllde in massa dokument) om den var inne på reparation längre än 30 dagar, finns något liknande hos Lenovo?

Ytterligare en sak jag kom på nu, faller inte Konsumentköplagen in här? Ramminnen slits väl inte ut så snabbt, utan det måste vara fabrikationsfel?

Saken är att många slarvar med sina bärbara datorer och lägger dem på mjuka underlag som begränsar kylkapaciteten.
Efter nått år så brukar datorerna sluta att fungera på grund av att de har gått för varma för längre.

Jag skulle börja med att fråga varför de bedömer att moderkortet behöver bytas. De är kanske trasig på grund av värme?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Saken är att många slarvar med sina bärbara datorer och lägger dem på mjuka underlag som begränsar kylkapaciteten.
Efter nått år så brukar datorerna sluta att fungera på grund av att de har gått för varma för längre.

Jag skulle börja med att fråga varför de bedömer att moderkortet behöver bytas. De är kanske trasig på grund av värme?

Okej

Något är fel på minnena, memtest och windows verktyg ger det resultatet, och även deras egna som jag förstår det. Ramminnena är fastlödda i moderkortet, så moderkort,cpu och ramminnen är en enda del.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Okej

Något är fel på minnena, memtest och windows verktyg ger det resultatet, och även deras egna som jag förstår det. Ramminnena är fastlödda i moderkortet, så moderkort,cpu och ramminnen är en enda del.

Då förstår jag

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

För det första behöver det avgöras om det faktiskt rör sig om ett hårdvarufel eller om det är rent mjukvarumässgt, visar memtest86+ en uppsjö av fel och inga BIOS/UEFI-inställningar är knasiga är det troligt att det rör sig om hårdvaran, inte nödvändigtvis minnena men ändock.

För att förenkla så kan vi skippa garantiaspekten och istället hålla oss till den treåriga reklamationsrätten. Du skriver inte vilken åtgärd som gjordes vid första reparationsförsöket, det kan vara så att det bara gjordes en ominstallation då och datorn därefter fungerade utan anmärkning. Det är vanligt att en verkstad vid en reparation där felsökningen inte är enkel eller entydig börjar med de troligaste lösningarna och provar sig fram till vad som avhjälper felet.
Är så fallet kan de vara lite tjorviga och påpeka att du har bevisbördan för att det rör sig om ett ursprungsfel, vilket är helt korrekt. Denna bevisbörda anses vara uppfylld om datorn är hel, ren, inte uppvisar några tecken på extern eller intern åverkan, mer teknisk expertis än så förväntas inte en konsument besitta.
Har de vid första reparationstillfället bytt moderkort blir det än enklare för din del, de har isåfall redan accepterat att felet är ett ursprungsfel och eftersom datorn fortfarande uppvisar samma fel kan de inte nu (utan att hålla fingrarna i kors bakom ryggen) hävda att det inte längre rör sig om ett ursprungsfel.

Vad gäller reparationstiden sä anses tre veckor vara skälig tid för en sådan reparation, per tillfälle. Vid en inlämning över julhelgen får man lägga till uppåt en vecka till det, men en reparationstid från 160102-160130 är därmed en vecka för lång, även om kineserna nu firar nyår nästan hela vägen till påska, är det dessutom ett kostnadsförslag som väntar svar (vilket generellt tar verkstaden några dagar upp till en vecka att producera) är det redigt uselt om de inte hört av sig tidigare till dig. Var dock säker på att eventuella mail inte hamnat i skräphögen och att du inte blockat alla okända nummer på din telefon så att de försökt men inte kunnat komma i kontakt med dig. (-Men ni har ju inte ringt! -Jo, jag ringde dig två gånger så sent som igår och åtminstone fyra gånger förra veckan. - Jahaaaa men jag svarar aldrig på okända nummer! (exempel på faktisk konversation jag haft fler än en gång))

Vad MM har för policy vad gäller ersättning vet jag inte, men generellt gäller att du skall hållas skadelös, behöver du alltså datorn dagligen och förklarar detta för MM får de förse dig med en lånedator eller ersätta dig för hyra av en, alternativt häva köpet. Du kan dock inte i efterhand kräva sådant om du inte upplyst dem om detta behov. Är det lite slantar du är ute efter har de säkerligen någon mall för detta.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

För det första behöver det avgöras om det faktiskt rör sig om ett hårdvarufel eller om det är rent mjukvarumässgt, visar memtest86+ en uppsjö av fel och inga BIOS/UEFI-inställningar är knasiga är det troligt att det rör sig om hårdvaran, inte nödvändigtvis minnena men ändock.

Du skriver inte vilken åtgärd som gjordes vid första reparationsförsöket, det kan vara så att det bara gjordes en ominstallation då och datorn därefter fungerade utan anmärkning.

Det visar en uppsjö av fel, jag har aldrig rört bios på den datorn, förutom att uppdatera det mha deras verktyg på hemsidan

Vid första reparationsförsöket så "uppdaterade de bios", men visade sig att det var samma version som jag uppdaterat till innan. Så det gjorde väl ingenting än att installera om datorn med "one key recovery". Det hade jag också gjort precis innan jag lämnade in

Det som är konstigt är att de inte tog betalt vid första "reparationen", men nu tänker de göra det, när det är en backning av deras förra arbete

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Inaktiv

Garantivillkoren styrs av tillverkaren som ger ut det. Rimligtvis så bör garanti gälla då de inte har lyckats åtgärda felet första gången det var inne. Så tolkar jag det. Någon nämner reklamationsrätten. Det är visserligen korrekt att den gäller i 3 år. Dock så är din dator mer än 6 månader gammal och då ligger bevisbördan på dig. Det är inte så enkelt att bevis att ditt fel är ett ursprungligt fel. Jag skulle satsa på garantibiten och prata med MediaMarkt om detta.

Skickades från m.sweclockers.com