Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Hjälp vilken 4k tv?

Hej! Ska köpa en 4k tv 55 tum, har absolut noll intresse av smart tv eller 3d. jag har tänkt endast ha tvn kopplad till datorn som skärm, hittade dessa två då det är max vad jag är villig att betala för tv: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3072107 och sen denna : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3101550

Jag har tänkt köpa den lg tvn ett tag nu, så råkade jag hitta denna philips tv, så nu försöker jag jämföra dem, lg har kantbelyst led och local diming,

phillips har bakbelyst led och microdiming och local diming, den är har även smart tv vilket jag är totalt ointresserad av, båda har hdmi 2.0 och 2.2 vad jag läst iaf. vilken ska jag köpa nu, det lutar helt ärligt åt phillips just nu. den drar endast 67 watt, medans LG tvn drar 100 watt. antagligen för att den är kantbelyst, men verkar lite konstigt att en tv som inte ens har smart tv vilket höjer priset, ändå är sämre än en tv med smart tv och samma pris lr till å med lite billigare.
Jag kommer spela spel som Mafia 3 när de kommer ut och såna datorspel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2005

Jag har 65" varianten av LG TV:n och är mycket nöjd med den. Dock kör jag den fortfarande i 1080p eftersom mitt grafikkort helt enkelt inte klarar av att driva 4k. Har tänkt vänta tills nästa generation grafikkort kommer innan jag uppgraderar. Den visar 1080p mycket bättre än vad min tidigare 60" native 1080p TV gjorde, så det är inga problem.

Kan säga om LG:n att det egentligen bara är två saker jag är missnöjd med: Det första är att den inte klarar av mörka detaljer speciellt bra. Mörka detaljer har en tendens att försvinna. Det andra är färgåtergivningen jämfört med en datorskärm. Bilden ser väldigt annorlunda ut i spel när man har min datorskärm och denna TV sida vid sida. Det här är dock inget man märker av när man t.ex. ser på film eller surfar, men drar man igång spel som man är väldigt van vid att spela på datorskärmen så märker man ju av det.

Annars är jag väldigt nöjd med den, och man behöver antagligen gå upp i pris en hel del för att få en TV som är helt utan nackdelar.

EDIT: Kan också tillägga att 4k gör att allting i Windows blir VÄLDIGT litet trots att min TV är på 65". Man behöver skala upp och/eller zooma in, då saker och ting annars är oläsbara på 2-3 meters håll. 4k på 55" skulle givetvis bli ännu mindre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Mortac:

Jag har 65" varianten av LG TV:n och är mycket nöjd med den. Dock kör jag den fortfarande i 1080p eftersom mitt grafikkort helt enkelt inte klarar av att driva 4k. Har tänkt vänta tills nästa generation grafikkort kommer innan jag uppgraderar. Den visar 1080p mycket bättre än vad min tidigare 60" native 1080p TV gjorde, så det är inga problem.

Kan säga om LG:n att det egentligen bara är två saker jag är missnöjd med: Det första är att den inte klarar av mörka detaljer speciellt bra. Mörka detaljer har en tendens att försvinna. Det andra är färgåtergivningen jämfört med en datorskärm. Bilden ser väldigt annorlunda ut i spel när man har min datorskärm och denna TV sida vid sida. Det här är dock inget man märker av när man t.ex. ser på film eller surfar, men drar man igång spel som man är väldigt van vid att spela på datorskärmen så märker man ju av det.

Annars är jag väldigt nöjd med den, och man behöver antagligen gå upp i pris en hel del för att få en TV som är helt utan nackdelar.

EDIT: Kan också tillägga att 4k gör att allting i Windows blir VÄLDIGT litet trots att min TV är på 65". Man behöver skala upp och/eller zooma in, då saker och ting annars är oläsbara på 2-3 meters håll. 4k på 55" skulle givetvis bli ännu mindre.

Tack för infon. Jag hade inte tålamod att vänta men så beställde Phillips tvn. Mest för att jag läst att den drar mindre el så den avger mindre värme. Men också för att jag läste väldigt bra omdömen på den. Bakbelyst led verkar ha mindre problem med clouding som jag läst.
Har inte fått hem tvn än hoppas den kommer imorgon

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Mortac:

Jag stöter verkligen sällan på TV-apparater som har problem med att återge skuggnyanser rätt. Det kan finnas en hel del synpunkter om kvaliteten på hur de återges, men det är få apparater med direkta fel jag träffat på de senaste åren. Så vad du upplever är troligtvis en fråga om felmatchade signalnivåer. Datorn kör 0-255 och TV:n är inställd på videostandard, 16-235.

Använd de här testmönstren för att kontrollera att du har täckning mot svart och vitt. Kombinera inställningar i källan/datorn och i TV:n tills det är rätt.

http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php
http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php

Angående färger så bör LG-TV i Expert eller Film-läge vara så när färgstandard den kan bli (utan att kalibrera med mätutrustning). Skiljer det sig markant från din datorskärm så är det datorskärmen som i första hand visar fel färger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Nu har jag kopplat in tvn, det funkar kanonbra. dock har jag sålt mitt grafikkort och kör på det integrerade i moderkortet tillfälligt, det klarar bara 1080p så får inte ut max av den nu.
köpte även en hdmi 2 kabel på kjell company fy fan vad dyra, 2 meter 379kr, men de e jäkla fina kablar, tjocka och robusta,