Var spelen roligare/bättre förr?

Permalänk
Medlem

Någonting jag saknar från förr är kartongerna.

Minns när jag köpte Red Alert någonting-edition, fick med spelmusiken på skiva, t-shirt, manualer o.s.v.

Starcrafts kartong hade ett protoss-ansikte i relief så man kunde följa konturerna med fingrarna. Manualen bläddrades i tills häftet gick sönder.
Det fanns så otroligt mycket illustrationer, berättelser, enhetsbeskrivningar, bakgrundshistoria med mera i manualen, så den var med i nästan varje spelsession.

Seven Kingdoms höll jag på med ett bra tag när jag var liten innan jag förstod hur man skulle spela det. Jag var bara så fascinerad av spelet. Demot, ska jag tillägga.
Men det var faktiskt inte så längesen jag spelade det sist mot en kompis, AI:n och komplexiteten i spelet är fortfarande svåröverträffad än idag.

7th legion, en gammal ripoff på C&C men med musik som jag lyssnar på än idag:
https://www.youtube.com/watch?v=-StmWEpRPrI

Jag tror att mycket av den här nostalgin man känner idag beror på att man växte upp med PC-spelandets vagga - mycket kändes nytt och fräscht, t.ex när Half-Life kom slog det ju knut på en hel genre som tidigare dominerats av Quake-serien.

Det fanns mängder av små spelstudios och utgivare.
Idag ska vi vara tacksamma över t.ex Steam och Kickstarter där indie-utvecklare har en chans att nå ut med sina spel, för annars har vi bara ett par 3 stora utgivare som tillsammans äger hela marknaden, och det i sin tur leder till att de bara kör med "säkra kort", vilket leder till AAA-titlar som inte vågar lämna sina invanda mönster.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Någonting jag saknar från förr är kartongerna.

Minns när jag köpte Red Alert någonting-edition, fick med spelmusiken på skiva, t-shirt, manualer o.s.v.

Starcrafts kartong hade ett protoss-ansikte i relief så man kunde följa konturerna med fingrarna. Manualen bläddrades i tills häftet gick sönder.
Det fanns så otroligt mycket illustrationer, berättelser, enhetsbeskrivningar, bakgrundshistoria med mera i manualen, så den var med i nästan varje spelsession.

Hallå... Kom inte här och snacka som om mervärden vore ett argument för att köpa fysiska exemplar av spelen. Jag har argumenterat för att det är lösningen på piratkopiering i åratal, men spelindustrin har bestämt att det är raka motsatsen som gäller, så nu är det till att sitta ner i skolbänken, hålla truten, och konsumera på deras villkor... Ska man ha mervärde får man köpa collectors edition, i hårt begränsade upplaga. Som Fallout 4'as Pipboy.
Jag vill inte ha den, men exempelvis Fallout 4'a, ALLA spelen som inte säljs som en digital nedladdning borde vara boxen med stora PiP'en, kartor, T-shirt, osv. När man tillverkar 5000 PiP's kostar de ett par hundra spänn styck. Tillverkar man ett par hundra tusen kostar de inte många tior. Och även om inte PiP'en är ett bra argument mot piratkopiering för just mig, så hade jag gillat T-hirt, och karta över "The wasteland", exempelvis.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hallå... Kom inte här och snacka som om mervärden vore ett argument för att köpa fysiska exemplar av spelen. Jag har argumenterat för att det är lösningen på piratkopiering i åratal, men spelindustrin har bestämt att det är raka motsatsen som gäller, så nu är det till att sitta ner i skolbänken, hålla truten, och konsumera på deras villkor... Ska man ha mervärde får man köpa collectors edition, i hårt begränsade upplaga. Som Fallout 4'as Pipboy.
Jag vill inte ha den, men exempelvis Fallout 4'a, ALLA spelen som inte säljs som en digital nedladdning borde vara boxen med stora PiP'en, kartor, T-shirt, osv. När man tillverkar 5000 PiP's kostar de ett par hundra spänn styck. Tillverkar man ett par hundra tusen kostar de inte många tior. Och även om inte PiP'en är ett bra argument mot piratkopiering för just mig, så hade jag gillat T-hirt, och karta över "The wasteland", exempelvis.
B!

Jamen idag vill man ju inte köpa en fysisk kopia, för allt man får är ju ett DVD-fodral med en skiva i. That's it.
Ingenting att se fram emot, ingen kartong med spännande saker i.
Var ju julafton förr varje gång man handlade ett spel och skulle se vad som fanns med.

Det märkliga är bara att det är billigare att köpa fysiska spel än digitala nerladdningar idag...

Jag förhandsbokade t.ex. The Division på DVD för typ 350kr genom spelbutiken.se tror jag det var, och Steam ville ha 49,99 euro för en digital cd-key.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Jamen idag vill man ju inte köpa en fysisk kopia, för allt man får är ju ett DVD-fodral med en skiva i. That's it.
Ingenting att se fram emot, ingen kartong med spännande saker i.
Var ju julafton förr varje gång man handlade ett spel och skulle se vad som fanns med.

Japp. Jag har gamla lådor kvar, och jämföra innehållet med dagens spel är i det närmaste pinsamt. Visst händer det att man får en karta med ett nytt spel. Och den är då ofta "snyggare" än de gamla spelens kartor var. Men papperskvaliteten är sämre, så de spricker i vecken, där en del gamla kartor närmast var spelplaner, av kraftig kartong, osv.

Skrivet av Olaeli:

Det märkliga är bara att det är billigare att köpa fysiska spel än digitala nerladdningar idag...

Ja du... Den har jag aldrig förstått. Men det passar mig rätt bra. Jag föredrar att ha skivan stående, även om det bara är en skiva i ett tom-fodral. Att det även blir billigare ser jag som en bonus.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Jeg tror kanskje at spill fra tidligere måtte lages slik at man måtte utnytte den kanskje dårlige grafikken, til å underbygge selve spillet som innhold, men i dag så tror jeg at forsegjort grafikk er noe som benyttes nærmest som lokkemiddel tror jeg, en mer forutsigbar kostnad i utviklingen av dataspill, hvor innhold og kunsten å lage dataspill blir undergravet eller kanskje bare ignorert som oppgave.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Håller faktiskt inte alls med om det. Redan sen TV-spelen kom och speciellt på 80-talet så har det varit väldigt mycket cash-in, film-spel å andra franchise grejer som var katastrofalt dåliga och rena mjölkare, och spel som helt var designade för att man bara skulle pumpa in pengar var det gott om i arkadhallarna (där av svårighetsgraden också på många gamla spel) och dåliga portar etc fanns det också gott om (antagligen betydligt värre än idag). TV-spel var ju på ett sätt mainstream innan det kommer "gamers" och marknadsfördes mot den stora massan, dock håller jag med om att om man jämför PC-spel på 90-talet och idag så är det en viss skillnad, och där stämmer det säkert.

Du har ju AVGN som avatar, är ju bara att titta lite på det för att fort inse att allt inte var bättre förr och redan då pushades mycket skit som inte direkt låg i "spelarnas" intresse. Som jag skrev i ett inlägg tidigare här, problemet är att folk verkar ha glömt alla dåliga spel och bara kommer ihåg dom bra (och oja det finns mängder av fantastiska gamla spel som håller än idag), men fortfarande gjordes det kolossalt mycket skit förr, antagligen mycket värre än idag.

Spel var kassa på andra sätt förr. Mekaniken och utförandet var bristande, men konceptet var i regel roligare vill jag påstå. Idag är det tvärtom. Jag står fast vid att spel var mer gjorda för spelare förr än nu. Många spel var dåliga pga bristande mekanik eller bara allmänt sanslöst svåra, vilket betyder att man var tvungen att ha skicklighet för att spela det, och det kan tilltala mer hängivna spelare medan mer avslappnade mest blir avskräckta.

Lägstanivån är avsevärt högre idag än förr, samtidigt som den högre nivån idag är... inte sämre uppbyggt, men ofta tråkigare.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Hallå... Kom inte här och snacka som om mervärden vore ett argument för att köpa fysiska exemplar av spelen. Jag har argumenterat för att det är lösningen på piratkopiering i åratal, men spelindustrin har bestämt att det är raka motsatsen som gäller, så nu är det till att sitta ner i skolbänken, hålla truten, och konsumera på deras villkor... Ska man ha mervärde får man köpa collectors edition, i hårt begränsade upplaga. Som Fallout 4'as Pipboy.
Jag vill inte ha den, men exempelvis Fallout 4'a, ALLA spelen som inte säljs som en digital nedladdning borde vara boxen med stora PiP'en, kartor, T-shirt, osv. När man tillverkar 5000 PiP's kostar de ett par hundra spänn styck. Tillverkar man ett par hundra tusen kostar de inte många tior. Och även om inte PiP'en är ett bra argument mot piratkopiering för just mig, så hade jag gillat T-hirt, och karta över "The wasteland", exempelvis.
B!

Instämmer fullständigt. Fysiska utgåvor borde som standard vara det som är samlarutgåvor idag minus den begränsade upplagan.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Oj vad massa svar. Ni har verkligen något att skriva om, keep up the good work