Asus VG248QE färginställningar CS:GO

Permalänk
Medlem

Asus VG248QE färginställningar CS:GO

Halloj!

http://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe#/moreinfo

Vilka inställningar använder ni andra som spelar cs med den här skärmen? Själv har jag bara kört standard samt höjt digital vibrance till 100%, men råkade av misstag byta till "game mode" och tyckte det var lättare att se folk in-game i och med dem starka nyanserna. Men jag tycker ändå det är lite för ljust, man får nästan ont i huvudet efter ett tag...

Har dem senaste timmarna suttit och försökt kalibrera färginställningarna men lyckas inte riktigt få till det och skulle uppskatta lite hjälp Såhär ser inställningarna ut nu på default "Game mode"

Brightness: 90
Contrast: 80
Saturation: 50
Color Temp: User Mode
RGB: 100,100,100
Skin Tone: Natural
Sharpness: 60
Trace Free: 60

Plus att jag har 100% digital vibrance i nvidia.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Vadårå:

[...]
Men jag tycker ändå det är lite för ljust, man får nästan ont i huvudet efter ett tag...
[...]
Brightness: 90

Sänk Brightness efter den situation du befinner dig i. Rummet, belysning etc. Annars blir du bländad och får ont/blir trött i ögon/huvud.

Citat:

Har dem senaste timmarna suttit och försökt kalibrera färginställningarna men lyckas inte riktigt få till det och skulle uppskatta lite hjälp Såhär ser inställningarna ut nu på default "Game mode"

Har inte testat din skärm i fråga, men eftersom det är en TN-panel så är betraktningsvinkeln A och O. Tar du någon annans tips på inställningar får du bara en godtycklig hjälp om vad just den personen godtyckligt tycker är "bäst" för deras godtyckliga position hur de sitter vid skärmen. Bara en så enkel sak som att vinkla skärmen ett par grader eller lyfta den 5 cm från bordet kan enorm inverkan på bildintrycket.

Permalänk
Medlem

Enligt denna recension så bör brightness ställas in på ~20% för att få en vettig ljusstyrka (se sektionen ICC profiles), vilket är rätt normalt på såna här skärmar som ofta är extremt ljusa på högsta ljusstyrkan. Men om du ställer ner skärmen till 20% ljusstyrka så kommer du troligtvis att uppleva den som väldigt mörk, eftersom du är van vid 90%. Jag rekommenderar att du ställer in skärmen på ca. 20% och kör så ett tag även om du tycker att den är för mörk, och sedan kan du dra upp ljusstyrkan efter smak om det krävs när dina ögon vant sig vid en mörkare skärm.

Men det är ju en spelskärm med TN-panel det handlar om, så färgerna och ljusstyrkan kan säkert skilja en hel del från skärm till skärm. Ta därför inställningarna som står i recensioner med en nypa salt. I recensioner så brukar det också handla om att få en "korrekt" bild, vilket inte verkar vara vad du är ute efter.