Tips på bra Dungeon Crawler / skräckspel i enroma kråkslott/mansions efterfrågas.

Permalänk

Tips på bra Dungeon Crawler / skräckspel i enroma kråkslott/mansions efterfrågas.

Hejsan. När jag var ung så älskade jag spelet Dungeon Master på min Atari ST.
Skulle nu på ålderns höst vilja ha tips på liknande spel som inte är för svåra och någorlunda lätta att sätta sig in i.
Typ Stonekeep fast nya och med modern grafik.

Vet att man kan googla sig fram, men jag är ingen MMORPG (kör helst FPS som BF4, Serious sam, UT mfl.) så jag vill ha tips på DC's som inte tar en evighet att sätta sig in i, men de får gärna ha ofantligt många rum och massor med våningar som Dungeon Master hade back in the days..

Även tips på nya moderna skräckspel som utspelar sig i enorma Mansions (herrgårdar) med massor av rum som typ Resident evil 1 / zero är av stort intresse.

Sist jag vart riktigt fängslad av ett spel var Resident Evil 1 remaken på Gamecube.

Är inte inne så ofta, så jag kanske inte svarar men det betyder inte att jag inte löser era tips... Ha en bra dag !

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem

Legend of Grimrock 1 & 2
65% rabatt på Steam till 12 februari.

länk
Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

"Amnesia the dark descent" kanske?

Varning dock för att det verkligen är en skräckupplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har kollat på Gimrock. Ettan verkar vara väldigt likt gamla goda Dungeon master. Var ju nästan gratis på Steam så vad har man att förlora. Amnesia gillar jag inte, vet inte varför..

Tack för tipsen !

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underklockaren:

Har kollat på Gimrock. Ettan verkar vara väldigt likt gamla goda Dungeon master. Var ju nästan gratis på Steam så vad har man att förlora. Amnesia gillar jag inte, vet inte varför..

Tack för tipsen !

Dold text

Bägge styrs på samma sätt, bara att det kanske inte framgår i trailern till tvåan.
Ett annat tips är väl Darkest Dungeon då, men det var ingen rabatt nu.

Annars kolla igeom Steam-taggen Dungeon Crawler för lite dittan och dattan..

Annars är ju Dark Souls 1 & 2 lite relaterat, man går ofta runt i trånga områden men det är inte låst till ett stort hus osv så det kanske inte är intressant.

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk

Tack. Darkest Dungeon gillar jag inte alls den grafiska stilen på.
Dark Souls verkar riktigt bra.
Tror dock jag ska börja med at ge Legends of Gimrock en chans, verkar väldigt likt urmodern "Dungeon Master" från 80-talet.

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem

Kanske inte till 100% stämmer på din beskrivning men det är ett spel som fick mig kallsvettig ett otal gånger, Alien isolation

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Håller med om att Legend of Grimrock 1 och 2 är trevliga dungeoncrawlers. De är gjorde just för att försöka fånga det speciella i gamla tiders crawlers såsom Dungeon Maste, Eye of the Beholder osv.

Ett annat tips på nyare skräckspel är Outlast. Det kanske inte är i en herrgård, men väl i ett stort gammalt hus som tidigare varit mentalsjukhus. Trevlig grafik och riktigt kusligt.
Ett av de bästa och mest skrämmande skräckspel jag kört.

Jag förstår dock vad du är ute efter. Jag har själv väntat länge på en modern remake av Elvira från Amiga tiden. Det var ett skräckspel som utspelade sig på ett gammalt slott med omgivningar. Redan med tekniken på den tiden så var atmosfären helt fantastisk, spöken/monster och dylikt lite överallt och massor med mystiska platser att gå till med mystiska föremål.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

För moderna skräckspel rekommenderar jag absolut SOMA. Helt underbar atmosfär och story i detta spelet, fick samma upplevelse som System Shock serien. SOMA är dock ingen direkt FPS-shooter så till säg, utan är ett mer mentalt psykologiskt och filosofiskt spel, och får en annan verkligen att tänka efter även utanför spelet.

Edit: Dock ej ett herrgårds-spel, men det är upplevelsen som räknas.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]