Forumdelen sponsras av

Styra skärmen via kommandotolk/skript

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Nov 2002

Styra skärmen via kommandotolk/skript

Hej!

Satt och funderade på en grej. Skulle vara smidigt om man kunde styra skärmen genom ssh/telnet eller liknande, och kanske kunna göra ett skript för att byta bildläge snabbt. Tex när man är i windows vill man ha ett bildläge, medan när jag är i spel vill jag ha ett annat.

Istället för att behöva trycka genom skärmens menyer för att byta bildläge, skulle ett skript kunna göra det åt mig.

Vet inte riktigt hur jag skulle kunna lösa detta, men kan datorn kommunicera med skärmen via DVI kabel?

Skärmen det gäller är en Benq x2411z

cpu: 6700k - ram: 16gb ddr4 - mb: evga z170 ftw - gpu: gigabyte 1070 g1 - hdd: 6tb mek. + 600gb ssd - benQ xl2411z

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Skärmen sköter sig för det mesta helt automatiskt och det du behöver styra är nog grafikkortet.
Skärmen skickar alltså data om vad den kan till grafikkortet som sedan ska mata ut kompatibel signal.
Det kan finnas en del justeringar av färg och ljus som kan överföras till skärmen men det är rätt ovanligt.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av mrqaffe:

Skärmen sköter sig för det mesta helt automatiskt och det du behöver styra är nog grafikkortet.
Skärmen skickar alltså data om vad den kan till grafikkortet som sedan ska mata ut kompatibel signal.
Det kan finnas en del justeringar av färg och ljus som kan överföras till skärmen men det är rätt ovanligt.

Aha är det så det fungerar! I så fall borde man kanske göra någon profil i nvidia kontrollpanelen eller liknande? Som ändrar sig beroende på om jag spelar eller inte. Någon som vet om man kan göra "per app" inställningar vad gällande färger/ljusstyrka/gamma osv?

cpu: 6700k - ram: 16gb ddr4 - mb: evga z170 ftw - gpu: gigabyte 1070 g1 - hdd: 6tb mek. + 600gb ssd - benQ xl2411z

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av dalledalle:

Aha är det så det fungerar! I så fall borde man kanske göra någon profil i nvidia kontrollpanelen eller liknande? Som ändrar sig beroende på om jag spelar eller inte. Någon som vet om man kan göra "per app" inställningar vad gällande färger/ljusstyrka/gamma osv?

Per app ? Usch
Ja det borde väl gå i Nvidias mjukvarupaket eller i respektive spels inställningar, själv bukar jag bara se till att profilera skärmarna med en kalibrator så de presterar så bra som möjligt.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009

Jag har använt NirCmd för att stänga av skärmen via telefonen. Jäkligt irriterande att vara trött och lägga sig i sängen och sedan bli störd på ljuset från skärmen.
Du kan ju gå igenom NirCmd's lista över funktioner och se om något passar.

i7-8700K @ 4.8GHz, ASUS Z370-F, Noctua NH-U14S, GSkill FlareX 16GB 3200MHz, MSI GTX 1080Ti FE, FD Define C TG, Agon AG241QX, Razer Deathadder Elite, Topre Realforce 88U, Beyerdynamic DT770 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av mrqaffe:

Per app ? Usch
Ja det borde väl gå i Nvidias mjukvarupaket eller i respektive spels inställningar, själv bukar jag bara se till att profilera skärmarna med en kalibrator så de presterar så bra som möjligt.

Det är egentligen bara när jag spelar cs:go som jag behöver ändra bildinställningarna. Dra upp ljusstyrkan och öka på gamman. Alla andra spel jag lirar vill man ju ha så korrekt färgbild som möjligt

Ska rota runt lite i nvidia kontrollpanelen och se om jag hittar någon spännande inställning där!