Permalänk

Jag får inte ut 75hz

Hej!
Jag har problem med att min skärm inte visar alla upplösningar den kan visa i 75hz. Detta problem gäller när den är inkopplad till en dator med GTX960-kort. Kopplar jag in skärmen till min laptop med integrerad grafik kan jag välja högre upplösningar med 75hz än på min stationära som är mycket bättre.
Ex: På laptopen kan jag välja 1440x900(16:10) 75hz, samma upplösning kan bara visas i 60hz när den är inkopplad till ett GTX960-kort. Det borde ju snarare vara tvärtom?

Skärmen är en ASUS VN247H TN 24" (I specs står det dock 23,6"). [editerat]

Vad kan detta bero på? Och hur löser jag det?

Permalänk
Inaktiv

ASUS VN247 är väl ändå en 60Hz skärm eller är det något jag missar?

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

ASUS VN247 är väl ändå en 60Hz skärm eller är det något jag missar?

Jag vet inte hur det funkar, men på vissa upplösningar kan jag välja 75hz. Problemet är att det funkar med högre upplösningar på laptopen än på min stationära.

"Vertikal uppdateringshastighet 75 Hz
Horisontell uppdateringshastighet 83 kHz " -CDON

(Detta är skärmen jag har: http://cdon.se/hemelektronik/asus-vn247h-tn-24-p22792290?gcli...

Permalänk
Entusiast

Hur kopplar du den till din stationära? Alltså med vilken slags kabel.
Hur kopplar du den till din laptop?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

60hz ska vara max i de flesta upplösningar om man läser i manualen men du kan mest troligtvis överklocka upp den till 75 med nvidias drivrutiner eller med CRU

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Enligt manualen så klarar skärmen av 75Hz vid 1280x1024 eller lägre, så det är konstigt att din laptop tycker att 1440x900@75Hz är ok. Om du vill köra 75Hz vid högre upplösning på din stationära så får du överklocka skärmen genom att lägga in en anpassad upplösning i NVIDIAs kontrollpanel. Men det finns ingen garanti för att det faktiskt fungerar.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Hur kopplar du den till din stationära? Alltså med vilken slags kabel.
Hur kopplar du den till din laptop?

Testade VGA till båda(på den stationära använder jag en VGA till DVI-adapter). Kan adaptern spela roll? Den följde med grafikkortet. Har även testat en kabel med DVI i ena änden och HDMI i andra, men samma där.

Permalänk
Skrivet av PeNMaX:

60hz ska vara max i de flesta upplösningar om man läser i manualen men du kan mest troligtvis överklocka upp den till 75 med nvidias drivrutiner eller med CRU

Allright, är det enkelt gjort?

Skrivet av perost:

Enligt manualen så klarar skärmen av 75Hz vid 1280x1024 eller lägre, så det är konstigt att din laptop tycker att 1440x900@75Hz är ok. Om du vill köra 75Hz vid högre upplösning på din stationära så får du överklocka skärmen genom att lägga in en anpassad upplösning i NVIDIAs kontrollpanel. Men det finns ingen garanti för att det faktiskt fungerar.

Okidoki, aa det låter ju konstigt.. Men samma fråga till dig ang. överklockning, är det enkelt gjort?

Permalänk
Medlem

@chrillidill: Enligt http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/LCD%20Monitors/ASUS_VN247_Sw... så finns det två varianter av skärmen, VN247N och VN247H. Kolla i dokumentet vad som gäller din skärm.
Beroende på vilken ingång som används, stöds 75Hz kanske och endast för vissa lägre upplösningar som ingen använder..

felrättning
Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Skrivet av microblaze:

@chrillidill: Enligt http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/LCD%20Monitors/ASUS_VN247_Sw... så finns det två varianter av skärmen, VN247N och VN247H. Kolla i dokumentet vad som gäller din skärm.
Beroende på vilken ingång som används, stöds 75Hz kanske och endast för vissa lägre upplösningar som ingen använder..

Tack! Allright, då är frågan om min laptop bara är korkad och jag har levt på placebo när den varit inkopplad till den, eller om min laptop magiskt nog kan pressa skärmen till 75hz.. Om alt2 stämmer borde jag kunna överklocka via nvidia på något vis?

Permalänk
Medlem

Använder mig själv alltid av CRU och det är riktigt simpelt

1. Klicka Add under Detailed resolution
2. Sätt timing till automatic LCD standard kolla så upllösningen stämmer
3. Skriv sen in vilken Refresh rate du vill ha, normalt är max 75hz men det är olika beroende på vad skämens kretsar och panel klarar.
4. Starta om datorn och ändra din refresh rate

Har dessutom för mig att men helst ska ställa refresh raten så de är delbara med 5 eller 6, tex 60,65,66,70,72,75,78,80 osv är ok men inte helt säker på det

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrillidill:

Testade VGA till båda(på den stationära använder jag en VGA till DVI-adapter). Kan adaptern spela roll? Den följde med grafikkortet. Har även testat en kabel med DVI i ena änden och HDMI i andra, men samma där.

Troliga är nog att du på laptopen kör VGA till VGA
Men att du kör till annan ingång på skärmen med den stationära.

Kör du digitalt kopplat lär du nog inte få över 60hz

Dock nu är digitalt kopplat så mycket bättre så det lätt överväger fördelen med 75hz, så strunta i VGA eller adaptrar
Kör DVI-D eller HDMI enbart, på laptopen kanske det inte finns annat än VGA förstås.

VGA kontakter borde ha utrotats för 10 år sen tycker man...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av PeNMaX:

Använder mig själv alltid av CRU och det är riktigt simpelt

1. Klicka Add under Detailed resolution
2. Sätt timing till automatic LCD standard kolla så upllösningen stämmer
3. Skriv sen in vilken Refresh rate du vill ha, normalt är max 75hz men det är olika beroende på vad skämens kretsar och panel klarar.
4. Starta om datorn och ändra din refresh rate

Har dessutom för mig att men helst ska ställa refresh raten så de är delbara med 5 eller 6, tex 60,65,66,70,72,75,78,80 osv är ok men inte helt säker på det

Tack!