Permalänk
Medlem

GTX 680 döende?

Hej!
För ca tre veckor sedan började min dator att lagga enligt första bilden. Bilden frös samt att färgerna flimrade. Bytte först nätaggregatet till ett 1000w, men ingen skillnad. Ominstallerade windows och uppdaterade drivrutiner. Efter detta fungerade datorn ett dygn. Så länge jag inte spelade utan bara googlade runt fungerade den. Startar jag ett spel så fungerar det i ca 5-10 minuter sedan har jag flimmer o frysning av bilden igen fast kortet inte blir varmare än 60c. Provade att ytterligare en gång ominstallera windows mm och nu har jag röda vågräta linjer över hela skärmen.
Finns det något ytterligare jag kan prova innan jag spikar igen kistan?
http://imgur.com/UT5AYBG
http://imgur.com/EdY315l
http://imgur.com/1f6iej5
Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 2500K
Processorkylare: noctua NH-14
Moderkort: ASROCk z68 extreme3 gen3
Minne: 2x 4 GB Corsair Dominator 1600
Grafikkort: EVGA GF GTX 680
Hårddisk: Intel 330 128 GB
Nätaggregat: XFX xps-750w be
Övrig kylning: 2x140mm

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Baka det i ugnen. Låter som ett skämt, men funkar väldigt ofta. Googla "baka grafikkort". Var försiktig och läs instruktionerna noga.

Permalänk
Medlem

Hejsan Palomba ,
Har du verifierat att det inte är någon anslutning som ärgat?
Har du tagit loss/satt tillbaka kortet, checkat alla anslutningar, inkusive skrämkabeln?

Har du tur är det bara lita glapp

Permalänk
Entusiast

Om du har kollat till så att kablarna verkligen sitter i ordentligt så är det tyvärr döende ja.
Eller rättare sagt lite defekt, det kan som tidigare nämnts vara möjligt att ugnsbaka det och återuppliva det (Har själv lyckats med det på 2 grafikkort) så det är absolut något du bör prova.

Om du inte vågar det så kan du säkert sälja det för ett par hundringar här på marknaden.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Palomba ,
Har du verifierat att det inte är någon anslutning som ärgat?
Har du tagit loss/satt tillbaka kortet, checkat alla anslutningar, inkusive skrämkabeln?

Har du tur är det bara lita glapp

Kom inte å tänka på detta innan men nu när jag läste ditt inlägg så.. Jag hade samma problem när min kabel gett upp, på något sätt hade jag lyckats böja en "pin" (heter det så på skärmkablar?) och då betedde sig skärmen konstigt och bilden blev ju minst sagt märklig. Var rädd att DVI porten gett upp eftersom bilden var ok med VGA men köpte en ny kabel och då blev bilden som tidigare.

Något som pekar emot detta är väl att bilden fryser sig dock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Dessa textur fel tyder på defekt minne på grafikkortet, går nog inte baka bort, bakning var mest aktuellt på äldre grafikkort som fick dålig kontakt pga spruckna lödningar, som tex gamla Geforce 8800 serien.

Om du har ett fabriksöverklockat Evga GTX680 SC så är minnet klockat till 6200MHz, du kan testa att underklocka minnet genom tex Msi Afterburner med 200Mhz o se om problemen försvinner eller förbättras.

Det har inte något att göra med dina kablar då datorn låser upp sig ink textur fel = hårdvaru fel.

Ditt kort ser döende ut.