Frakta paket från Norge

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Frakta paket från Norge

Hej!

Nu har jag suttit timma efter timma och letat, utan bra resultat... Finns det något billigt sätt att frakta ett paket på ca. 8kg från Norge till Sverige? Jag har kollat lite på frakt-priser, men det skulle kosta 4-500kr och då blir det inte längre lönt att köpa från Norge. Finns det något billigare sätt? Ska tillägga att paketet är ca. 44x30x30cm.

Kort skrivet, men jag tror att det räcker.

Tacksam för svar, L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gusum
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av Njov Jork:

Hej!

Nu har jag suttit timma efter timma och letat, utan bra resultat... Finns det något billigt sätt att frakta ett paket på ca. 8kg från Norge till Sverige? Jag har kollat lite på frakt-priser, men det skulle kosta 4-500kr och då blir det inte längre lönt att köpa från Norge. Finns det något billigare sätt? Ska tillägga att paketet är ca. 44x30x30cm.

Kort skrivet, men jag tror att det räcker.

Tacksam för svar, L

På postnord Norges prislista stod det att det kostar 303kr att skicka till Sverige.

Dator: MB Asus Maximus VII Formula CPU Intel i7 4790k @4.5GHz Kylare Corsair H80i RAM BallistiX Sport 16GB @1600MHz
HDD Seagate Barracuda 2TB PSU Corsair RM1000 GPU HD7970/280X CrossFire
Chassi Fractal design define r4 Skärm AOC 24" 144Hz LED
Mobil: OnePlus 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av macke0010:

På postnord Norges prislista stod det att det kostar 303kr att skicka till Sverige.

Skumt, jag kollade där och fick för mig att det var dyrare... Tack så mycket för svaret, det uppskattas verkligen; frågan är dock om 303kr är tillräckligt lågt för att det ska kunna bli vinst på det hela.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Jag är inte förvånad, den norska posten är nog den enda som kan konkurrera med den svenska i högt pris.

Tänk också på att Norge inte är med i EU så du riskerar att få betala svensk tull, moms och exp-avgift på värdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jul 2008

Jag bilpendlar frekvent mellan Oslo och Karlstad. Kanske det kan vara ett alterantiv?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av zarkov:

Jag är inte förvånad, den norska posten är nog den enda som kan konkurrera med den svenska i högt pris.

Tänk också på att Norge inte är med i EU så du riskerar att få betala svensk tull, moms och exp-avgift på värdet.

Aj då, till och med för en spelratt man köpt begagnad för 1k? Tack för ditt svar iaf. skall uppmärksammas!

Skrivet av blixt05:

Jag bilpendlar frekvent mellan Oslo och Karlstad. Kanske det kan vara ett alterantiv?

Haha; det är snällt att erbjuder dig i Sweclockers-anda, men jag har inga planer på att köpa någonting ännu. Spekulerar än. Givetvis skulle det kunna vara ett alternativ, men är det inte en massa tull och skit för att komma in i Oslo?

Tack igen för era svar, uppskattas innerligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Du kan ju alltid handla från komplett då får du ju gratis frakt från norge

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av zarkov:

Schengensamarbetet & ESS borde garantera att man slipper både tull och moms, men eftersom det är posten som ska fingra på grejerna så ska man aldrig säga aldrig...
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av -=Mr_B=-:

Schengensamarbetet & ESS borde garantera att man slipper både tull och moms, men eftersom det är posten som ska fingra på grejerna så ska man aldrig säga aldrig...
B!

Nu blandar du ihop äpplen och päron. Schengen är ett gränskontrollsamarbete, inte ett moms-samarbete. Norge är med i både Schengensamarbetet, EES och den sk tullunionen men inte momsunionen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Territorier_associerade_med_Eur...

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kyoto, Japan
Registrerad
Jul 2011

Tror knappast att du blir tullad för att frakta mellan Norge och Sverige, Komplett har ju till exempel hela deras lager för norden i Norge.

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av zarkov:

Finska posten är nog en konkurrent till högsta priset också

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av XFTality:

Tror knappast att du blir tullad för att frakta mellan Norge och Sverige, Komplett har ju till exempel hela deras lager för norden i Norge.

Det är tull och moms som gäller från Norge.

När du handlar från Komplett så betalar du svensk moms.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Maidstone, England
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av blixt05:

Och jag är snart slut för ylle tvättmedlet: Milo som man bara får köpt i Norge... hehe

Fast är väl knappast så att du körer om GBG för att komma till Karlstad

Main: Acer X34A Fortress II i7 8700k ROG Strix Z370-F GTX 1080Ti Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC
Filserver: Lian Li PC-V354B X10SLH-F E3-1240Lv3 32GB ECC RAM IBM M1015
HTPC: nVidia Shield TV 500GB JVC DLA-X30
DMP-BD310 Denon AVR-4310 Anthem MCA-50 Monolith DF
XTZ 99.36x2/99.26x3 MK II