Datorn tjuter till en gång vid varje uppstart

Permalänk
Medlem

Datorn tjuter till en gång vid varje uppstart

Som rubriken lyder ger datorn ifrån sig ett typ utav start tjut vid uppstart som jag finner sjukt irriterande, går detta att ta bort?

Moderkort: ASUS Z-97a
Chassi: bitfenix raider

Är väll de relevanta delarna i just detta sammanhang?

Mvh
Emil

Permalänk
Medlem

Exakt VAD för tjut handlar det om?
Är det coilwhine? om ja kan du lokalisera var det kommer ifrån?

Är det fläkt som körs på fulla vavrtal en kort stund för att sen gå ner i lägre varvtal?
Om ja så är det inget du kan ändra på då det är bios/firmware på moderkort/grafikkort som talar om för fläkten i vilken hstighet den ska gå i och vad jag vet/sett så startar alla på 100% för att sen efter ett par sekunder gå ner till det "inställda".

Heller är det en hårddisk/fläkt som lagret borjar ge upp på och som därmed skirker/tjuter ett tag innan det blivit varmt?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ljudet är inget coilwhine eller liknande utan mer ett indikations pip att man tryckt igång burken, varit så ända sedan den var ny, inget fel ljud eller liknande utan känns mer som en funktion på moderkortet eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som ett POST(Power On Self Test)-pip. Det är pip för att låta dig vet att datorns hårdvara är okej vid start.

Möjligen kan det finnas en inställning i BIOS men annars får du koppla ur chassits högatalare.

Permalänk
Medlem

Det enda jag inte tänkte på verkar det som att det är doooooh.
Tänkte antagligen inte på det för att jag irriterar mig så frb på detta pipande (och annat pipande från datorns högtalare) så jag har nog inte haft en enda inkopplad på runt 16-17 år.
Skaffade dator runt -98 och tröttnade rätt fort och kopplade ur skiten.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grizzly666:

Det enda jag inte tänkte på verkar det som att det är doooooh.
Tänkte antagligen inte på det för att jag irriterar mig så frb på detta pipande (och annat pipande från datorns högtalare) så jag har nog inte haft en enda inkopplad på runt 16-17 år.
Skaffade dator runt -98 och tröttnade rätt fort och kopplade ur skiten.

Problemet är bara att det inte sitter någon sådan högtalare i lådorna mer, men det piper likförbannat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hur tusan vet man vilken kabel man skall koppla ur för att bli av med detta då? förstår inte hur någon skulle vilja ha sådan här pipande överhuvudtaget!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belarion:

Hur tusan vet man vilken kabel man skall koppla ur för att bli av med detta då? förstår inte hur någon skulle vilja ha sådan här pipande överhuvudtaget!

Stäng inte av datorn så slipper du problem med att den piper när du sätter på den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Ditt moderkort borde ha något liknande det här, där det sitter massa små kablar. Bara ta bort den som det står SPKR/speaker på.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

@Belarion: Den här ska du koppla ut (speaker):
Den sitter i kanten av moderkortet, där du kopplar in start/reset-knappen till frontpanelen t.ex.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Hur många gånger startar du datorn om dagen? Känns lite som ett i-landsproblem

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Må hända men stör man sig så gör man och har man en nyfödd dotter som reagerar på minsta ljud när hon väl somnat är det ett stort i-landsproblem

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp allihopa!

Permalänk
Medlem

Kollade runt i chassit på moderkortet men fann inga kablar / markeringar som postats ovan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belarion:

Må hända men stör man sig så gör man och har man en nyfödd dotter som reagerar på minsta ljud när hon väl somnat är det ett stort i-landsproblem

Lösningen på det är att inte vara så jäkla tyst när hon lagt sig. Barn sover bättre om de hör att det är lite liv runtikring. Vänj henne vid det så kommer hon att sova mycket bättre. När mina barn var små körde vi film på ganska hög volym nästan varje kväll. Aldrig några problem. Om det däremot var ganska tyst så vaknade de av minsta lilla förändring i ljudet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Problemet är bara att det inte sitter någon sådan högtalare i lådorna mer, men det piper likförbannat.

Skrivet av Belarion:

Sitter idag ofta en pytteliten summer som gör pipet. Om du inte kan stänga av den i BIOS och måste ta bort den så lär ev garanti åka också.

Det pipet kommer du dock älska att höra den dagen du får problem och ska felsöka dock
Den säger nämligen vad som är fel också, där ett ensamt "pip" är "allt okej".

PS. Jag försökte lite snabbt kolla på bilder på kortet, men Asus måste banne mig ha snålat på kameran för det var verkligen lågupplösliga skit bilder de har på sina kort... man skulle tro de är tagna 1990 ffs. Att de är svarta på svart gör det banne mig inte bättre. Ska se om jag kan hitta lite bilder när jag kommit hem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Sitter idag ofta en pytteliten summer som gör pipet. Om du inte kan stänga av den i BIOS och måste ta bort den så lär ev garanti åka också.

Lyckas man lokalisera den så kan man sätta flera lager vanlig tejp på för att dämpa ljudet. Det tricket brukade jag köra med mina barns leksaker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt din poäng bogey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Förstår inte riktigt din poäng bogey

Du fick länkar till manual och orsaken, något du förmodligen fått bums för några år sedan.
Tror att den genomsnittlige SweC användaren kan något mindre idag än förr.

Observera att denna åsikt inte menas illa eller bara baseras utav denna tråden.
Hoppas du får ordning på detta, ledsna ungar som blir väckta är inget kul.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Du fick länkar till manual och orsaken, något du förmodligen fått bums för några år sedan.
Tror att den genomsnittlige SweC användaren kan något mindre idag än förr.

Observera att denna åsikt inte menas illa eller bara baseras utav denna tråden.
Hoppas du får ordning på detta, ledsna ungar som blir väckta är inget kul.y

Ahh nu förstår jag dig

Men dina länkar förklarar mer eller mindre bara vad tjutet betyder och inget om hur man kan få av det va? Eller har jag missat något?

Stort tack för hjälpen!