Installera appar på en Sony Bravia KDL-48W705C

Permalänk
Medlem

Installera appar på en Sony Bravia KDL-48W705C

Hej,

Köpte en Sony Bravia KDL-48W705C innan nyår med android tv och jag hittar inte hur jag kan installera appar utom de värdelösa förinstallerade som finns i "Alla applikationer". Någon som vet om det är en meny jag missat eller hur man laddar in .apk filer till TV?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Det finns ju inte ens Google Play installerat från början.. Vad jag vet så finns bara de appar som är tillgängliga i "alla applikationer" på Sony Entertainment Network, och där finns då ingen twitch..

Hittar du twitch eller hittar ett sätt att installera det så säg gärna till, skulle vara perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thofiman:

Det finns ju inte ens Google Play installerat från början.. Vad jag vet så finns bara de appar som är tillgängliga i "alla applikationer" på Sony Entertainment Network, och där finns då ingen twitch..

Hittar du twitch eller hittar ett sätt att installera det så säg gärna till, skulle vara perfekt.

Haha, kul att du nämde twitch det är nämligen #1 appen jag vill ha :). Jag har twitch .apk filen för tv:apparater men hur är det jag installerar sånt på tv:n går det ens? Nu är jag helt grön med smart TV:s men när jag köpte tvn gjorde jag ingen vidare efterforskning utan antog att med android TV så kan jag installera appar själv, vilket skämt. De appar som finns är ju helt värdelösa förutom, netflix då (men ingen konkurrent). Verkar som att man får chromecasta allt istället...

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Har du testat att installera Apparna via http://play.google.com/ i en helt vanlig webbläsare, på t.ex. din dator? Om Appen går att installera på din TV så finns den med drop-listan när du klickar på "Installera"-knappen. Förutsatt att du är inloggad med samma Google-konto.

Om du har APK-filen, använd t.ex ES File Explorer för att leta fram och installera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Har du testat att installera Apparna via http://play.google.com/ i en helt vanlig webbläsare, på t.ex. din dator? Om Appen går att installera på din TV så finns den med drop-listan när du klickar på "Installera"-knappen. Förutsatt att du är inloggad med samma Google-konto.

Om du har APK-filen, använd t.ex ES File Explorer för att leta fram och installera den.

Hur loggar man ens in på sin gmail på en TV så att man kan få upp den som enhet i play store?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Nu när jag kikat lite mer på modellen - är du säker på att TVn faktiskt är utrustad med Android TV?
Jag kan inte hitta några specar som pekar på det alls...

Annars finns Android TV-hjälpen här: https://support.google.com/androidtv#topic=6121147

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Har du testat att installera Apparna via http://play.google.com/ i en helt vanlig webbläsare, på t.ex. din dator? Om Appen går att installera på din TV så finns den med drop-listan när du klickar på "Installera"-knappen. Förutsatt att du är inloggad med samma Google-konto.

Om du har APK-filen, använd t.ex ES File Explorer för att leta fram och installera den.

Skrivet av JohnStokes:

Hur loggar man ens in på sin gmail på en TV så att man kan få upp den som enhet i play store?

Försökte precis med att manuellt gå in på play.google.com utan framgång.
För det första så är webbläsaren verkligen seg som den segaste sirap du kan tänka dig.
För det andra så kunde jag inte installera ES File Explorer då TVn inte fanns med på listan.
För det tredje så kunde jag inte installera Twitch för att det inte ens gick att klicka på "Installerad"-knappen.
En gång så dog webbläsaren och klagade på att det inte fanns tillräckligt med minne för att läsa in sidan.

Vad jag vet så finns ingen inbyggd app från början heller för att kolla olika sorters filer mer än videos, musik och bilder.

Jag är också konfunderad kring det där med AndroidTV.. jag har inte läst någonstans om att det ska finnas android i TVn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Nu när jag kikat lite mer på modellen - är du säker på att TVn faktiskt är utrustad med Android TV?
Jag kan inte hitta några specar som pekar på det alls...

Annars finns Android TV-hjälpen här: https://support.google.com/androidtv#topic=6121147

Nu när du säger det så... har aldrig tänkt på om det är en android TV eller inte, verkar som den inte är det. Konstigt för jag har alltid haft för mig att den ska vara det.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Android TV ser ut på detta viset: https://www.android.com/intl/sv_se/tv/
Sen finns det ett par tillverkare som använder Android-baserade system för Smart TV, men det är i de fallen inte "Android TV" utan baserat på Android och oftast inte kompatibelt med appar som finns till Android TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnStokes:

Nu när du säger det så... har aldrig tänkt på om det är en android TV eller inte, verkar som det inte är det. Konstigt för jag har alltid haft för mig att den ska vara det.

KDL-48W705C är en "Smart-TV". Som jag skrev innan har jag varken sett, läst eller hört att det ska finnas någon form av android i den. Man kan inte hitta någon information om det alls, ingen versionsinfo eller dylik heller.
Senaste uppdateringen till TVn är från november förra året och innehåller en version som går enligt någon obskyr intern sonyversion.

Edit: Enklaste lösningen eftersom Sony verkar vägra släppa en app för twitch är att skaffa Nvidia Shield. Kostar bara knappa 2k....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thofiman:

KDL-48W705C är en "Smart-TV". Som jag skrev innan har jag varken sett, läst eller hört att det ska finnas någon form av android i den. Man kan inte hitta någon information om det alls, ingen versionsinfo eller dylik heller.
Senaste uppdateringen till TVn är från november förra året och innehåller en version som går enligt någon obskyr intern sonyversion.

Tydligen är det dessa tv-apparater från Sony som stödjer riktig AndroidTV: https://www.sony.se/electronics/tv/t/tv?type=android-tv
Känner mig rätt snuvad nu.. och öppet köp går inte längre. Skulle inte säga att min TV är "smart" med Sony's egna grej. Blir väl att köpa chromecast istället.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thofiman:

KDL-48W705C är en "Smart-TV". Som jag skrev innan har jag varken sett, läst eller hört att det ska finnas någon form av android i den. Man kan inte hitta någon information om det alls, ingen versionsinfo eller dylik heller.
Senaste uppdateringen till TVn är från november förra året och innehåller en version som går enligt någon obskyr intern sonyversion.

Det är med all säkerhet en helt egen lösning från Sony, så allt hopp om nya appar får ni nog ställa till Sony i detta fallet.

Kan vara läge att ändra rubriken på denna tråden då man lätt kan få för sig att frågan gäller Android TV.
(som faktiskt finns i ett par nyare Sony-modeller)

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Nu när jag kikat lite mer på modellen - är du säker på att TVn faktiskt är utrustad med Android TV?
Jag kan inte hitta några specar som pekar på det alls...

Annars finns Android TV-hjälpen här: https://support.google.com/androidtv#topic=6121147

Skrivfel? Finns en W75C som är Android-TV, men den finns å andra sidan inte i 48"

https://www.sony.se/electronics/tv-apparater/w750c-series#pro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Det är med all säkerhet en helt egen lösning från Sony, så allt hopp om nya appar får ni nog ställa till Sony i detta fallet.

Kan vara läge att ändra rubriken på denna tråden då man lätt kan få för sig att frågan gäller Android TV.
(som faktiskt finns i ett par nyare Sony-modeller)

Alla C modeller ska vara tillverakde 2015 däremot drog vi nitlotten av att köpa en 705 istället för 75x som har riktig AndroidTV.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnStokes:

Alla C modeller ska vara tillverakde 2015 däremot drog vi nitlotten av att köpa en 705 istället för 75x som har riktig AndroidTV.

Nu får du tala för dig själv

Jag ser inte TVn som en nitlott då jag inte köpte den med tron om att den skulle innehålla android. Fast det är helt klart surt att det inte går att använda sig av androids appar. Jag tycker bokstavligen att det enda som fattas den här TVn är möjligheten till att streama från Twitch utan några externa mojänger. Youtube appen är helt underbar, men som sagt så fattas Twitch...

KDL-48W705C kostar (kostade) 6000 kronor. Den nyare (?) varianten med android TV kostar 8500 (43"), ska du ha 50 tummarn så går det loss på 10.5k.. så det är ganska mycket mer man får betala bara för att få android om det nu inte är några andra direkta fördelar med TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thofiman:

Nu får du tala för dig själv

Jag ser inte TVn som en nitlott då jag inte köpte den med tron om att den skulle innehålla android. Fast det är helt klart surt att det inte går att använda sig av androids appar. Jag tycker bokstavligen att det enda som fattas den här TVn är möjligheten till att streama från Twitch utan några externa mojänger. Youtube appen är helt underbar, men som sagt så fattas Twitch...

KDL-48W705C kostar (kostade) 6000 kronor. Den nyare (?) varianten med android TV kostar 8500 (43"), ska du ha 50 tummarn så går det loss på 10.5k.. så det är ganska mycket mer man får betala bara för att få android om det nu inte är några andra direkta fördelar med TVn.

När jag köpte TV:n hade jag förväntningar att det var en Android TV (men tydligen baserar sig den bara på android?) när jag nu får veta att den inte är en s.k Android TV så blir jag såklart besviken, men att skjuta in några tusenlappar till för en android TV är jag inte intresserad av.
Blir att köpa en chromecast, betydligt billigare

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Om det är en android tv så ska det gå att installera app genom att lägga apk på ett usbminne, sen lista filerna via settings och klicka på apkn.
Funkar iaf på min Sony android

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Om det är en android tv så ska det gå att installera app genom att lägga apk på ett usbminne, sen lista filerna via settings och klicka på apkn.
Funkar iaf på min Sony android

Skickades från m.sweclockers.com

Har du en av dessa apparater https://www.sony.se/electronics/tv/t/tv?type=android-tv?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnStokes:

Japp, har en x8509c.
Sämsta tvn jag ägt. Köpte direkt på release i augusti 2015, android/OS:et var totalt värdelöst fram tills patchen som kom dec 2015, då hade dom iaf löst dom värsta buggarna.

Strul som minnesläckage eller liknande (man behövde rycka sladden en gång i veckan för att tvn segat ihop totalt).

En bra feature var dock att tvn kraschade och reboota sig själv ibland så man slapp rycka sladden!

Ibland starrade(!) apparaten sig själv, och drog då även igång alla hdmi anslutna enheter.

Extremt lagg i menyerna (detta är bättre nu, men långt ifrån samma flyt/respons som på T ex en Apple tv)

Tv slutar random att ta emot IT-fjärrens signaler.

Audio-delay via ARC från appar (lipsync alltså), var c:a 0.5 sek, helt klart märkbart, lagg på ljudet i stärkaren mot bild i tv. Vet ej om detta är fixat då jag ledsnade å köpte en Apple tv istället.

Överlag är även cpun löjligt seg, spanade man 1080p i plex så svettades cpun rejält.

Detta är vad jag har on top of My head.
Vidare är även Sony-EU sjukt sega med uppdateringar, vi fick ptchrna 1-2 månader efter USA.

Mao, håll er borta från Sonys android-satsning som fortfarande är i betastadiet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Japp, har en x8509c.
Sämsta tvn jag ägt. Köpte direkt på release i augusti 2015, android/OS:et var totalt värdelöst fram tills patchen som kom dec 2015, då hade dom iaf löst dom värsta buggarna.

Strul som minnesläckage eller liknande (man behövde rycka sladden en gång i veckan för att tvn segat ihop totalt).

En bra feature var dock att tvn kraschade och reboota sig själv ibland så man slapp rycka sladden!

Ibland starrade(!) apparaten sig själv, och drog då även igång alla hdmi anslutna enheter.

Extremt lagg i menyerna (detta är bättre nu, men långt ifrån samma flyt/respons som på T ex en Apple tv)

Tv slutar random att ta emot IT-fjärrens signaler.

Audio-delay via ARC från appar (lipsync alltså), var c:a 0.5 sek, helt klart märkbart, lagg på ljudet i stärkaren mot bild i tv. Vet ej om detta är fixat då jag ledsnade å köpte en Apple tv istället.

Överlag är även cpun löjligt seg, spanade man 1080p i plex så svettades cpun rejält.

Detta är vad jag har on top of My head.
Vidare är även Sony-EU sjukt sega med uppdateringar, vi fick ptchrna 1-2 månader efter USA.

Mao, håll er borta från Sonys android-satsning som fortfarande är i betastadiet!

Skickades från m.sweclockers.com

Ajdå, tråkig TV det där.

Konstigt det där med Android TV, trodde sånt hade funnits en bra stund för att inte vara i beta-stadium.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.