Intel: "Processorer kan komma att offra hastighet för högre energieffektivitet"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Processorer kan komma att offra hastighet för högre energieffektivitet"

I jakten på tillverkningsprocesser bortom 7 nanometer lyfter Intel blickarna mot alternativa tekniker, som kan komma att offra hastighet till förmån för högre energieffektivitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ja, det är ju faktiskt på tiden att det händer nåt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

så med andra ord kommer jag kunna ha min överklockade i7-2600k i flera år till

Gött

Permalänk
Medlem

Och jag som trodde att Grafen och nanotuber var den solklara efterträdaren

Energieffektivitet är säkert jättefint men det är nog få som kan tänka sig att offra prestanda för energi på desktopsidan.

Å andra sidan kan ju då kanske AMD återigen bli "prestandaalternativet" om det nu blir så att Intel ger upp den biten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

så fort dom går över till segare processorer men mer energieffektiva så kommer inte fokus ligga på stationära marknaden utan snarare bärbara marknaden.
eftersom stationära inte har en anledning att uppgradera då. om dina fingrar inte är så gröna att det växer mossa på dom vill säga

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Entusiast

Rent tekniskt är det ju coolt men ändå jäkligt dystert

Men kanske möjliggör det att många GPU'er såväl som CPU'er kan passivkylas helt och hållet trots rejält hög prestanda och det skulle ju faktiskt inte vara fel!

Typo
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vad händer med PC Master Race om man ska börja tillverka långsammare processorer? Alla kommer att sitta på den sista generationen konventionella processorer så länge som möjligt?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Detta kan vara ett nyttigt tillfälle för mjukvaruutvecklare att behöva optimera sin kod för prestanda.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

så med andra ord kommer jag kunna ha min överklockade i7-2600k i flera år till

Gött

Var detta något nytt menar du?

Det var ju inte så att någon ny teknik skulle svänga in och ta över helt sömlöst.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Är det inte denna princip de kört de senaste 5 åren? Allt sedan Sandy Bridge har väl handlat om energisparning?

Visst är det intressant för mobila enheter och batteritid, men för stationära entusiastdatorer är ju inte strömförbrukning något stort problem i dagsläget. En i7:a drar ju idag som en vanlig glödlampa och det är ju inte mycket. Och dessutom är det ju väldigt sällsynt att man ligger över 20-30% belastning om man inte videobearbetar.

Det som är bra är väl att AMD kanske har en chans att komma ikapp på entusiastfronten om intel fokuserar 100% på energisparning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CFSsss:

Är det inte denna princip de kört de senaste 5 åren? Allt sedan Sandy Bridge har väl handlat om energisparning?

Mjo delvis men här snackar vi ju total försummelse av prestanda till fördel för energieffektivitet.
Vad man än tycker om de nya generationerna för desktop från Intel så har de ju alltid varit marginellt snabbare än föregångarna kombinerat med högre energieffektivitet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Är det inte denna princip de kört de senaste 5 åren? Allt sedan Sandy Bridge har väl handlat om energisparning?

Nja, det har väl varit lite prestandahöjningar också, inte så mycket dock(10% eller så per "generation")

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Klart att för miljöns skull vore ju detta klart bra...hoppas de får ordning på Fusion "snart". Då jävlar kan de droppa allt vad energieffektivisering heter och gå rakt åt andra hållet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Blir det tillräckligt energieffektivt så kan det väl byggas på höjden? Transistorer ovanpå varandra med några atomers tjocklek av något isolerande emellan varje lager istället för att stapla kretsplattor på varandra. Sen kan man på somliga ställen ha "hissar" genom det isolerande så lagren kan arbeta som en enhet. Kan ha hundra processorer ovanpå varandra och göra varje processor flera "våningar" hög.

Permalänk
Medlem

Att de nya teknikerna inte kan skicka signaler lika snabbt som kisel betyder ju egentligen inte att processorerna blir långsammare. Det kan betyda att varje enskild kärna blir långsammare, men med lägre energiförbrukning och mindre transistorer så kan man trycka in fler kärnor så att processorn totalt blir snabbare än tidigare. Men vissa saker är ju tyvärr svåra att parallellisera, t.ex. spel, så på vissa sätt blir det ju ändå sämre.

Permalänk
Medlem

Tror nog inte att det blir offrat någon hastighet, iallafall om dom går på "Tunnerling Transistors" som för övrigt IBM tog fram för ca:25~30 år sedan.
"Tunnerling Transistors" bygger ju på att elektroner tar sig för bi ett spärrskikt och är något som idag sporadiskt händer i kretsarna, det är helt enkelt läckströmmen.

Det intressanta är att man möjligen kan få en effekt som får tanken att hissna:

Faster than light

It is possible for spin zero particles to travel faster than the speed of light when tunnelling. This apparently violates the principle of causality, since there will be a frame of reference in which it arrives before it has left. However, careful analysis of the transmission of the wave packet shows that there is actually no violation of relativity theory. In 1998, Francis E. Low reviewed briefly the phenomenon of zero time tunnelling. More recently experimental tunnelling time data of phonons, photons, and electrons have been published by Günter Nimtz.
Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_tunnelling

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Blir det tillräckligt energieffektivt så kan det väl byggas på höjden? Transistorer ovanpå varandra med några atomers tjocklek av något isolerande emellan varje lager istället för att stapla kretsplattor på varandra. Sen kan man på somliga ställen ha "hissar" genom det isolerande så lagren kan arbeta som en enhet. Kan ha hundra processorer ovanpå varandra och göra varje processor flera "våningar" hög.

Problemet med detta (om jag förstått det rätt) är värme...

Redan idag har du svårt att få ut all spillvärme från CPUn, vilket gör det svårare att kyla om du ska pressa rå prestanda ut den. Om du tänker rent "energieffektivitet" så kanske iden kan fungera, men då måste vi ner på några W på en kärna även på desktop, vilket du kan tänka dig inte direkt är effektivt för prestanda.

Ang artikeln: Ärligt... detta är för mig Intel som säger "vi ger upp"... vi kan inte göra dem snabbare, så F.O. Finns ingen nytta för desktop med 16 effektiva kärnor, så oavsett förklaringen bakom. Så jag antar att kraftfulla CPUer i framtiden kommer bli som hårddiskar... lägre pris, billigare gjorda och sämre kvalitet.

Permalänk
Medlem

Okej men tycker som då istället att dom kan göra detta möjligt i en separat CPU grupp till dom som inte bryr sig om hastighet eller prestanda.

Om år 2021 om dom då har detta ute och då säger man "Ah min 2600k är stark än idag, 10 år senare"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Skulle inte vara dåligt ifall man började stoppa in 4-8 eller kanske 12 processorer utan att överstiga 100w total förbrukning. Men då gäller det att spel och annat skräp börjar anpassa sig. Stickor likt ramminne?

Permalänk
Medlem

Jag trodde grafen var ett bra alternativ.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Grafen

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt det är märkligt att det inte satsas på cpu optimerad för spel.

Spelen är här för att stanna och dom kommer kräva mer och mer inte minst om VR ska bli stort.

Alla inblandade dvs Intel, Amd, nVidia, spelföretagen osv borde skapa en samarbetsgrupp och komma fram till något gemensamt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det är ju självklart inte så att så fort de börjar med en ny teknik så kommer alla processorer direkt att bli långsammare. Det rör sig väl på sin höjd att de fokuserar på annat när de utvecklar den nya tekniken men kiselbaserade processorer kommer ju knappast försvinna när alla fabriker redan finns och prestanda fortfarande kommer efterfrågas.

Permalänk
Medlem

Alltså, det betyder inte att hastighetsutvecklingen blir stannar helt eller går bakåt. Bara att det kommer bli mer fokus på energieffektivitet. Kommer fortfarande göras processorer snabbare än 2600K, men de kanske även går att stoppa i telefoner.

Skrivet av SCORPIUS:

Tycker faktiskt det är märkligt att det inte satsas på cpu optimerad för spel.

Spelen är här för att stanna och dom kommer kräva mer och mer inte minst om VR ska bli stort.

Alla inblandade dvs Intel, Amd, nVidia, spelföretagen osv borde skapa en samarbetsgrupp och komma fram till något gemensamt.

Vilka speciella egenskaper skulle de ha? Vad skulle göras annorlunda i en sådan?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Och jag som trodde att Grafen och nanotuber var den solklara efterträdaren

Energieffektivitet är säkert jättefint men det är nog få som kan tänka sig att offra prestanda för energi på desktopsidan.

Å andra sidan kan ju då kanske AMD återigen bli "prestandaalternativet" om det nu blir så att Intel ger upp den biten.

Grafen var ju snordyrt och svårt att göra digitala transistorer, eller hur det nu var. Dem överskattade hur snabbt de skulle få ut grafen processorer på marknaden, som de alltid gör. Visst är det en bra kandidat men det kommer nog ta ett tag innan de kommer ut på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså, det betyder inte att hastighetsutvecklingen blir stannar helt eller går bakåt. Bara att det kommer bli mer fokus på energieffektivitet. Kommer fortfarande göras processorer snabbare än 2600K, men de kanske även går att stoppa i telefoner.Vilka speciella egenskaper skulle de ha? Vad skulle göras annorlunda i en sådan?

Tredubbel prestanda/core jämfört med dagens?

Vi är duktiga på att göra fler och fler kärnor, men har inte hänt jättemycket på enkeltråds-prestanda på länge nu..

Det faktum att äldre processorer fortfarande fungerar så bra är främst för att det fortfarande är svårt att göra spel som använder 12 kärnor optimalt.

Hade senaste årens fokus legat på att göra starkare kärnor hade vi garanterat kunnat göra otroligt häftiga fysikberäkningar i spel.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Jag förstår mig inte på hälften av kommentarerna här? Det handlar ju inte om att strömförbrukningen blir hög och elräkningen dyr. Realiteten är ju att det inte går att få ut mer prestanda eller energieffektivitet ju mer du krymper kretsarna? Läckströmmarna bara ökar och du kan inte klocka högre. Det blir mindre och mindre effektivisering för varje nod och det gör det inte ekonomiskt försvarbart att investera i nodskiften. Så det finns ingen möjlighet att fortsätta hur man än gör. Att byta tillverkningsteknik kommer inte att göra processorerna långsammare än vad de är nu (eller vid 7nm) för det skulle vara ekonomiskt ohållbart. Däremot kanske det inte kommer att bli samma möjlighet att få stora hastighetsökningar per nod efter det (men väl kanske energieffektivitet).
Det verkar finnas flera olika tekniker som det forskas på så jag hoppas att det kommer att gå att lösa prestandabiten också.

Permalänk
Inaktiv

Innebär detta i framtiden att man blir tvungen att ha något extra värmekälla mer än ens server i huset?
Nå jag hoppas på AMD och deras zen. Amd FX-9590 med sina 200W visade var värmeskåpet skulle stå.

Annars energieffektivitet är bra , men ge oss mer cores nu. 4 core per VM är minimum och typ alla har minst ett extra vm igång vid sidan av idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Ja, det är ju faktiskt på tiden att det händer nåt.

Öhh va? Har du läst nyheten? Har du ens läst rubriken?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon253:

Öhh va? Har du läst nyheten? Har du ens läst rubriken?

Öhh ja.

Det är på tiden att det händer nåt, alltså att det är dags att lämna den traditionella tillverkningsprocessen till fördel för nåt nytt som kan utvecklas längre än vad den nuvarande kan.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Jag vet inte vilka speciella egenskaper en sådan cpu skulle ha faktiskt. Instruktioner enbart mjukvaran vi kallar spel använder??

Men idén om en arbetsgrupp är bra. Spel använder en processors resurser rent för dåligt.
Det är dags att satsa ordentligt på flertråds-prestanda eftersom enkeltråds-prestanda är gårdagens teknik.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.