Fick återköp utan betalning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Fick återköp utan betalning?

Jag köpte ett par skor på nätet (Klarna Faktura). Jag har alltså inte betalat för skorna. Detta betalar man inom 14 dagar eller liknande. Men jag bestämde mig för att lämna tillbaks skorna. Jag bad de skulle makulera fakturan. Men idag när jag skulle logga in på banken så har jag fått pengarna insatt på kontot. (priset på dessa skor).

Vad är det som händer? Varför gjorde de så? Jag har ju inte betalat.

Dell XPS 13 9370 | i5-8250U | 8 GB RAM | Intel HD 620 | 256 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Feb 2007

I och med att du handlade på faktura borde dom inte ha dina kontouppgifter (som behövs för att ge tillbaka pengarna). Något annat kanske?

Macbook Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Du har inte betalat för skorna, nej.
Men skoaffären har redan fått betalt för skorna från Klarna, och det är sen Klarna som kommer skicka en räkning hem till dig.

När du nu har lämnat tillbaka skorna så är det tydligen enklare för skoaffären att skicka tillbaka pengarna direkt till dig så att du kan använda dessa pengar att betala Klarnas kommande faktura, än att skicka dessa pengar direkt till Klarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008

Fattar inte - hur kan de ge dig pengarna om du inte angivit bankkonto?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Dåligt upplägg av skobutiken (eller bara nån som gjort fel på företaget) - vanligtvis på klarna så sköter affären återbetalningen via klarna, inte själv.

Trädvy Permalänk
Klarna
Registrerad
Jun 2013

@Superlight: Hej!

När du gör ett köp via oss och väljer att returnera varorna så stryker butiken vanligtvis fakturan när de får tillbaka dina produkter. Om något annat gäller ska självklart butiken berätta det.

Jag rekommenderar dig att du hör av dig till butiken för att höra varför du har fått pengarna insatta på kontot. Jag förlänger gärna betaltiden på din faktura i väntan på att du fått ett svar. Mejla mig gärna på hello@klarna.se så hjälper jag dig med det.

Ha en fin dag!

Mvh, Elin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

@Klarna:

Hej Klarna! Butiken ville att jag betalar fakturan ändå. Det var därför jag fick pengarna insatta på mitt konto. Har nu betalat det.

Dålig lösning. Fick också betala frakt och dylikt.

Dell XPS 13 9370 | i5-8250U | 8 GB RAM | Intel HD 620 | 256 GB SSD

Trädvy Permalänk
Klarna
Registrerad
Jun 2013

@Superlight: Hej!

Jag förstår, det är butiken som avgör hur det går till vid returer och det är även de som hanterar fraktavgifter. Jag kommer däremot ta vidare dina synpunkter på det.

Har du någon annan fundering kan du alltid mejla mig på mejladressen jag skrev här ovan.

Ha en trevlig dag!

Mvh, Elin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Superlight:

@Klarna:

Hej Klarna! Butiken ville att jag betalar fakturan ändå. Det var därför jag fick pengarna insatta på mitt konto. Har nu betalat det.

Dålig lösning. Fick också betala frakt och dylikt.

Fick du betala frakten för skorna från säljaren till dig eller endast returfrakten? Vid utnyttjande av ångerrätten är du endast skyldig att stå för returfrakten, inte frakten från säljaren till dig.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: Dell Latitude E7270
Laptop: MacBook Air 13"