Nätverk Cat 4 eller Cat 6

Permalänk
Medlem

Nätverk Cat 4 eller Cat 6

Hej! Jag skulle behöva er hjälp! Jag har en Sony Z2:a och funderar om jag ska byta upp mig... Min nuvarande telefon funkar bra och det finns endast en anledning att byta för mig och det är snabbare internet. Om man skulle köpa en telefon med Cat 6 Lte skulle man känna av hastighetsskillnad? Eller är det obetydlig? Finns det någon hemsida där man kan kolla på faktiska ned och uppladdnings hastigheter för olika telefoner och kanske även deras pingtider?

Tack i förskott!

Permalänk
Avstängd

tror det är obefintligt. Oavsett vad du har för telefon så är den alltid påverkad av miljön du går i. Vissa ställen sjunker hastigheten och på andra så är det bättre.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av dna99:

Hej! Jag skulle behöva er hjälp! Jag har en Sony Z2:a och funderar om jag ska byta upp mig... Min nuvarande telefon funkar bra och det finns endast en anledning att byta för mig och det är snabbare internet. Om man skulle köpa en telefon med Cat 6 Lte skulle man känna av hastighetsskillnad? Eller är det obetydlig? Finns det någon hemsida där man kan kolla på faktiska ned och uppladdnings hastigheter för olika telefoner och kanske även deras pingtider?

Tack i förskott!

CAT 4 = max 150 mbit/s nedladdning / 50 mbit/s uppladdning
CAT 6 = max 300 mbit/s neddladdnig / 50 mbit/s uppladdning
Där har du skillnaderna. Dock så måste sedan också nätet, i detta fall vårt 4G /LTE stödja det, vilket det inte finns så många ställen som stödjer hastigheter över 150 mbit, eller ens 100 mbit

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tack för era snabba svar!
Förstår jag rätt? Skillnaden mellan telefoner är då obefintlig och det mesta beror på operatörer? Det jag tänker på att det var rätt stor utveckling enligt min uppfattning på hur bra telefonernas antenner är. Men då antar jag det har inte hänt mycket på den fronten senaste tiden.

Skrivet av jnsson:

CAT 4 = max 150 mbit/s nedladdning / 50 mbit/s uppladdning
CAT 6 = max 300 mbit/s neddladdnig / 50 mbit/s uppladdning
Där har du skillnaderna. Dock så måste sedan också nätet, i detta fall vårt 4G /LTE stödja det, vilket det inte finns så många ställen som stödjer hastigheter över 150 mbit, eller ens 100 mbit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dna99:

Tack för era snabba svar!
Förstår jag rätt? Skillnaden mellan telefoner är då obefintlig och det mesta beror på operatörer? Det jag tänker på att det var rätt stor utveckling enligt min uppfattning på hur bra telefonernas antenner är. Men då antar jag det har inte hänt mycket på den fronten senaste tiden. Skickades från m.sweclockers.com

Själva täckningen (alltså antennerna) kan skilja sig mellan telefoner, men hastigheten är än så länge, officiellt från operatörerna upp till 80 mbit/s ned (Tele2/Telenor) 100 mbit (Telia) och 64 mbit (3). Det ska dock sägas att ju sämre täckning man har, ju sämre hastighet får man, och att telefonen drar betydligt mer ström om täckningen är dålig jämfört med om den är bra. Man har också börjat börjat att bygga ut ännu högre hastigheter med hjälp av 4G+, där har jag sett ett exempel där en har fått över 200 mbit/s ned, men det är undantagsfall än så länge.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tack för din svar!
Då väntar jag med att köpa nytt.

Skickades från m.sweclockers.com