Koppla vanliga högtalare till PC?

Permalänk
Medlem

Koppla vanliga högtalare till PC?

Tjena. Finns det någon förstärkare, i någorlunda mindre format som jag kan använda för att koppla in vanliga högtalare (med helt vanlig högtalarkabel) till datorn?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: Kolla in Fynda.se. De har många kompakta stereoförstärkare som kan vara lämpliga för användning med datorer.

Permalänk
Skrivet av ggalaxyy:

Tjena. Finns det någon förstärkare, i någorlunda mindre format som jag kan använda för att koppla in vanliga högtalare (med helt vanlig högtalarkabel) till datorn?

Har du redan högtalare?
Har du optisk utgång på ljudkortet/moderkortet?

Annars lär vilken förstärkare som helst funka. Finns ju adaptersladdar till allt.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Finns kategorin med kompakta anläggningar. Exempelvis här:
https://www.hifiklubben.se/stereo/kompaktanlaggningar/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Har du redan högtalare?
Har du optisk utgång på ljudkortet/moderkortet?

Annars lär vilken förstärkare som helst funka. Finns ju adaptersladdar till allt.

Japp har ett par Q Acoustics 7000LR. Har även en stor Yamaha förstärkare, men den får verkligen inte plats vid datorn, därför jag letar en mindre.

Har just nu ett ljudkort i datorn vid namn: ASUS Xonar Essence STX som har Optisk utgång, ja. Så jag kopplar vald förstärkare till en optiska utgången på ljudkortet i datorn alltså?

Är osäker på vad för adapterkabel jag skall använda dock Högtalarkabel till RCA? Finns såna adaptrar ens?!

Skrivet av Imaculent:

Finns kategorin med kompakta anläggningar. Exempelvis här:
https://www.hifiklubben.se/stereo/kompaktanlaggningar/

Tack för tipset, men som te.x denna, hur kopplar jag vanliga högtalarkablar in i denna?!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Japp har ett par Q Acoustics 7000LR. Har även en stor Yamaha förstärkare, men den får verkligen inte plats vid datorn, därför jag letar en mindre.

Har just nu ett ljudkort i datorn vid namn: ASUS Xonar Essence STX som har Optisk utgång, ja. Så jag kopplar vald förstärkare till en optiska utgången på ljudkortet i datorn alltså?

Är osäker på vad för adapterkabel jag skall använda dock Högtalarkabel till RCA? Finns såna adaptrar ens?!

Tack för tipset, men som te.x denna, hur kopplar jag vanliga högtalarkablar in i denna?!

"Högtalaranslutning: RJ45 jack (stereo), adapter och kabel ingår"
Jag har aldrig hört talas om RJ45 jack för att koppla in högtalare, men det verkar som att någon adapter ingår. Jag hade absolut snackat med hifiklubben och frågat hur det fungerar innan jag beställde.
Dina högtalare är små, men ska man tro hemsidan, 85 dB känslighet vid 8 Ω, så kan 10 W vara i minsta laget...

Ditt STX (som är riktigt bra) har RCA ut, så du behöver inte nödvändigtvis ha en förstärkare med optisk ingång, utan kan egentligen använda precis vilken förstärkare du vill.

Edit1: Alltså:

Ditt STX -> 2xRCA (kanske av bättre kvalitet än så här) -> Valfri förstärkare -> Högtalarkabel -> Dina Högtalare

Edit2: Kan var värt att googla lite på T-amp, en liten billig förstärkare som man köper från t.ex. ebay. Jag har inte testat själv men hört mycket gott.

Permalänk
Medlem

Antingen så använder du toslink, vilket oftast är att föredra då förstärkaren får sköta omvandlingen till analogt, eller så använder du gamla vanliga RCA till 3.5mm.

Spelar ingen direkt roll vilket du väljer då du har ett ljudkort som bör klara omvandlingen till analogt galant. Dessutom så kringgår toslink ljudkretsen helt och hållet, dvs att du har ett ljudkort som inte gör något jobb och det känns lite dumt.
Det viktiga är att du väljer en förstärkare som har ingångarna du tänkt använda och att förstärkaren orkar driva dina högtalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

"Högtalaranslutning: RJ45 jack (stereo), adapter och kabel ingår"
Jag har aldrig hört talas om RJ45 jack för att koppla in högtalare, men det verkar som att någon adapter ingår. Jag hade absolut snackat med hifiklubben och frågat hur det fungerar innan jag beställde.
Dina högtalare är små, men ska man tro hemsidan, 85 dB känslighet vid 8 Ω, så kan 10 W vara i minsta laget...

Ditt STX (som är riktigt bra) har RCA ut, så du behöver inte nödvändigtvis ha en förstärkare med optisk ingång, utan kan egentligen använda precis vilken förstärkare du vill.

Edit1: Alltså:

Ditt STX -> 2xRCA (kanske av bättre kvalitet än så här) -> Valfri förstärkare -> Högtalarkabel -> Dina Högtalare

Edit2: Kan var värt att googla lite på T-amp, en liten billig förstärkare som man köper från t.ex. ebay. Jag har inte testat själv men hört mycket gott.

Satsar antagligen på en förstärkare utan RJ45 jacken, verkar bara krångligt... Ja högtalarna är rätt små, och så här står det på dom. Är inte så kunnig själv inom detta, så uppskattar all hjälp jag kan få.

Vet att mitt STX är riktigt bra, och vill ju naturligtvis ta enklaste vägen för att koppla in mina små högtalare till kortet, så en vanlig liten förstärkare av valfri kaliber skulle fungera för att köra mina högtalare med STX kortet? Det är mest hur jag ska koppla in det som förvirrar mig

Funderar på att ta fram min Yamaha och testa lite. Tror jag har typ en yamaha rx-v779 eller väldigt liknande. Så jag kopplar RCA (ut) från STX till RCA in på förstärkaren? Visste inte ens att det gick göra det åt det hållet :$

Visa signatur
Permalänk
Livsnjutare 😎

Fungerar med en DAC också skulle jag tro...
Jag har en NuForce 2 (säljs dock inte längre) men 3'an gör det.
Och den är LITEN

NuForce uDAC 3
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2280070

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av ggalaxyy:

Optisk kabel mellan dator och förstärkare är nog optimalt, de flesta moderna förstärkare har ju det. Annars kan man ju alltid köra 3,5mm till rca.

Sen kopplar du bara högtalarna till förstärkaren, om förstärkaren har specialkontakter för högtalarkablar så går det säkert att köpa.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Fungerar med en DAC också skulle jag tro...
Jag har en NuForce 2 (säljs dock inte längre) men 3'an gör det.
Och den är LITEN
http://adock.se/users/upload/files/160209134215001.png

NuForce uDAC 3
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2280070

fast va? Hur ska jag koppla högtalarkabel in i denna? Vet inte om jag är otydlig med vad jag menar, eller om jag missar något här? :/

Skrivet av Albinfiskare:

Optisk kabel mellan dator och förstärkare är nog optimalt, de flesta moderna förstärkare har ju det. Annars kan man ju alltid köra 3,5mm till rca.

Sen kopplar du bara högtalarna till förstärkaren, om förstärkaren har specialkontakter för högtalarkablar så går det säkert att köpa.

okej, så ska leta efter en med optisk ingång? Kanske är bäst som sagt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Av vilken anledning köpte du ett STX?

Det funkar smidigast att göra som jaqob skriver. Men du kan även använda den digitala utgången beroende på vilken stärkare du får tag i, även om jag själv föredrar RCA. Finns ingen som helst anledning att använda 3,5mm när du har både RCA och digitalt ut.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem
Skrivet av jummarn:

Av vilken anledning köpte du ett STX?

Det funkar smidigast att göra som jaqob skriver. Men du kan även använda den digitala utgången beroende på vilken stärkare du får tag i, även om jag själv föredrar RCA. Finns ingen som helst anledning att använda 3,5mm när du har både RCA och digitalt ut.

För att driva mina hörlurar, och även mina Yamaha HS-80.

Så RCA -> RCA fungerar lika bra som en digitala utgången?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Satsar antagligen på en förstärkare utan RJ45 jacken, verkar bara krångligt... Ja högtalarna är rätt små, och så här står det på dom. Är inte så kunnig själv inom detta, så uppskattar all hjälp jag kan få.

Vet att mitt STX är riktigt bra, och vill ju naturligtvis ta enklaste vägen för att koppla in mina små högtalare till kortet, så en vanlig liten förstärkare av valfri kaliber skulle fungera för att köra mina högtalare med STX kortet? Det är mest hur jag ska koppla in det som förvirrar mig

Funderar på att ta fram min Yamaha och testa lite. Tror jag har typ en yamaha rx-v779 eller väldigt liknande. Så jag kopplar RCA (ut) från STX till RCA in på förstärkaren? Visste inte ens att det gick göra det åt det hållet :$

Tycker det verkar vettigt att leka lite med den du har
RCA på STX är utgångar. På din förstärkare, om detär v779, kopplar du in i Audio 1.

Du får ursäkta min fasansfulla ritning, har bara tillgång till paint.

Högtalarna kopplar du in på front.

Skrivet av ggalaxyy:

Så RCA -> RCA fungerar lika bra som en digitala utgången?

En omöjlig fråga att svara på egentligen. Ljud på en dator är digitalt. Man behöver en DAC (Digital to Analog Converter) för att göra om ljudet från digitalt till analogt, för att sedan kunna spela upp det. Om du använder optiskt så skickar du digitalt från dator till förstärkare, och låter förstärkaren göra konverteringen. Om du använder RCA låter du ljudkortet göra omvandligen och sen skicka analoga signaler till förstärkaren. Vad som är bäst beror, bland annat, på vilken som har bäst DAC. I detta fallet gissar jag på ljudkortet, men jag tror även att skillnaderna är så extremt små att det inte spelar någon roll i praktiken.
Du kan alltså egentligen precis lika gärna använda en optisk sladd mellan ljudkort och förstärkare. Ta vad du har hemma.
Isåfall kopplar du från den digitala koaxialen längst till höger på ljudkortet till till en av koaxialingångarna på förstärkaren. Här är jag dock inte exakt lika säker på hur ingångarna ser ut och var de sitter, så du får titta lite i manualen.

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är något sånt här du vill ha?

https://www.hifiklubben.se/stereo/receiver/denon-rcd-m40--ste...
eller
https://www.hifiklubben.se/stereo/receiver/denon-dra-f109/

Skulle väl själv vilja säga att de är dyra som fan men

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Skrivet av ggalaxyy:

fast va? Hur ska jag koppla högtalarkabel in i denna? Vet inte om jag är otydlig med vad jag menar, eller om jag missar något här? :/

okej, så ska leta efter en med optisk ingång? Kanske är bäst som sagt.

Hmm, dedär såg bara ut som ett usbljudkort.

Ja optisk kabel mellan dator och förstärkare, alternativt 3,5mm till rca ( men det finns vissa nackdelar med detta, störningar osv).
Man får nog med adapter kablar till argon da1 tex http://www.argonaudio.com/wp-content/uploads/2013/09/Argon-DA...

Visa signatur