Är det mer krävande för datorn att använda sig av 2 skärmar samtidigt?

Permalänk
Medlem

Är det mer krävande för datorn att använda sig av 2 skärmar samtidigt?

Tjenare alla på Sweclockers, nu var det ett tag sen jag skrev något sist och är lite intresserad av att veta ifall det är mer påfrestande för en dator att spela med 2 skärmar? jag märker ingen skillnad knappt men vill bara veta om det har någon betydelse om jag spelar med endast 1 skärm eller med 2 skärmar?

Visa signatur

"Sleep is for people, without acces to the internet"

Permalänk

Ja. I praktiken är det dubbelt så många pixlar som ditt grafikkort ska generera. Detta utgår från att du använder båda skärmarna till spelet dock - om du spelar på ena skärmen och den andra är inaktiv är det endast marginell skillnad om ens någon jämfört med en skärm.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

@ZzorraN:

@magkliarn har gett ett bra svar, där jag endast vill tillägga att om du nu ska köra 2 skärmar och bara spela på ena, så kör fullscreen windowed mode, då kan du ha tex forum, chatt eller något annat på den andra skärmen och byta mellan dem utan att spelet "hoppar ur" till Windows och förminskar spelet.

Du bör dock titta på SLI eller iaf highend GPU om du ska köra 2 skärmar i samma spel, och du får nackdelen med skarven mellan dina skärmar.

Även om man bara kört spel på ena så är det en stor fördel vs att alt+-tabba in och ut.