Så dålig batteriti? 60% under natten ?

Permalänk
Avstängd

Så dålig batteriti? 60% under natten ?

Hej

Som rubriken 60% under natten. Min telefon har ett riktigt kasst batteritid.
Vad ska jag göra?
Nu kommer ni säga "sök på google" . Det har jag gjort i veckor och kanske månader, fast gett upp. Har kontaktat Apple och dem har sagt att jag ska göra en återställning och ställa in som en ny telefon, som jag har gjort ett antal gånger. Då har batteritiden förbättras men bara väldigt lite, tror det kan bero på apparna som jag inte hade kvar.

Detta har jag testat.
Omistallera
Ställa in som ny phone efter återställning.
reboot
ladda en gång riktigt länge (ngn som sa det)
stänga av alla appar
köra utan appar
stänga av alla funktioner som wifi, 4g, siri bluetooth.

Så det är inga tredjepartsappar som drar mycket-

Har testat alla dessa och kört under några dagar, med minimal skillnad.
Då jag inte använder min mobil speciellt mycket, är detta väldigt konstigt.

Ett exempel är igår kväll när jag gick och la mig så låg batteriet på ca. 65% och när jag vaknar 4%!
Hela 61% batteri försvann under natten.
De enda som kör i bakgrunden är typ epost och instagram.

Brukar normalt ladda under natten, ute under dagen till kl 3 och använt mobilen kanske 10-30 min MAX. Speciellt beroende på att mobilen inte klarar längre.
När jag kommer hem brukar batteriet ligga på 20% fast då ska jag ut och träna osv. Så jag hinner inte ladda upp det.

Kolla jag på någon slags video, film eller använder mobilen i kanske 1 timme i sträck försvinner säkert 40% Så det är inte ett alternativ.
största problemet är att batteriet försvinner när jag inte använder telefonen.

Har en ipad mini, med ett batteri som så sjukt grymt så det inte går att beskriva (iallafall om man jämför med min iphone.
Har i stort sett ca samma appar på ipaden och telefonen, men kanske ett par fler på paddan.

gjorde ett test, laddade båda till 100% under 3 nätter, sen lät jag dem vara tills jag skulle upp på morgonen.
Ipaden hade i mellan 97-100% batteri efter en natt!
Och telefonen 25-50%

Jag förstår inte hur en telefon kan förlora så mycket när den inte används.

Telefonen är ca 1.5-2 år gammal,

har laddat telefonen väligt mycket, och undrar om det kanske har slitit på batteriet.
Så jag har tittat på att byta batteri (är medveten om garantin)
tex dessa?
https://fyndiq.se/product/1183578-iphone-5s-b...
http://www.iphonebutiken.se/batteri-iphone-5s...
väldigt billiga tycker jag. Kan de förstöra?
rekomederar ni något batteri?
priset är inget problem.

Uppskattar all hjälp!
tack

Permalänk
Medlem

Otroligt att du misslyckades att skriva vilken telefon du egentligen har i detta långa inlägg.

Om man ser till de länkar du har(som inte fungerar förresten) ser det dock ut som att du ha en iphone 5s? Isåfall finns det inte mycket du kan göra förutom att byta ut batteriet. Köp från respektabel butik bara så du inte får någon piratkopia som exploderar.

I annat fall hade jag först och främst testat att återställa telefonen till fabriksinställningarna och/eller använt felsäkert läge om det finns för att utesluta om det är en app som orsakar det.

Permalänk
Avstängd

Det finns ett sätt att kalibrera batteriet på din Iphone. http://iphone-tricks.com/tutorial/375-calibrate-iphone-batter...

Om det inte hjälper så är det byte av batteri. Jag rekommenderar stark att använda dig av ett original batteri om du tänker byta.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Min fru kör uteslutande iphone och efter 10-12 månader märker hon alltid av rejält försämrad batteritid.

Byta batteri är nog enda lösningen. Kan du tänka dig att byta OS så är iaf jag riktigt impad av batteritiden i min LG G3.

Permalänk
Medlem

Efter så lång tid har jag tidigare fått byta batteri på alla min iPhones. Min nuvarande 6a tågar dock bra på fortfarande trots 1.5års användning.

När jag bytade mitt laddningsbeteende fick jag avsevärt bättre batteritid.
Nu laddar jag den hellre ofta (när möjlighet ges, oftast runt 50%) och låter den aldrig ligga på laddaren när den nått 100%, så ingen laddning över natten.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Alla iphones innan 6:an har alltid haft värdelös batteritid.
Sjukt nöjd med min 6+ som jag köpte tidigare. Håller nästan alltid 2 dagar för mig, trots att jag konstant kollar sociala medier, lyssnar/streamar musik och annat.
Den börjar komma upp i 1,5år nu då jag köpte den när den släpptes.

Men i ditt fall är det byta batteri eller telefon som gäller.

Du kan ju alltid prova att prata med apple. De gör något batteritest som ser om det är något konstigt med mobilen eller inte.. Kolla även på denna: https://www.apple.com/se/support/iphone5-battery/
Var ju något fel med deras batterier , kanske bara var första versionerna av 5:an men man kan ju alltid kolla.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd

@Baxtex: länkarna, är till en 5s
trodde jag fick med det i rubriken, men råkkade glömma när jag ändrade

Permalänk
Medlem

Skaffa en amperemätare för USB och kontrollera hur mycket ström som verkligen skickas in i batteriet. Kostar några tior. Även smidigt att ha till andra former av felsökning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av webbson:

Efter så lång tid har jag tidigare fått byta batteri på alla min iPhones. Min nuvarande 6a tågar dock bra på fortfarande trots 1.5års användning.

När jag bytade mitt laddningsbeteende fick jag avsevärt bättre batteritid.
Nu laddar jag den hellre ofta (när möjlighet ges, oftast runt 50%) och låter den aldrig ligga på laddaren när den nått 100%, så ingen laddning över natten.

vad för batterier köper du?
vill inte ha något billigt som kan sprängas.
http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batterier/laddni...
denna tex?
200 känns lite billigt, men det är ändå första gången jag byter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Otroligt att du misslyckades att skriva vilken telefon du egentligen har i detta långa inlägg.

Om man ser till de länkar du har(som inte fungerar förresten) ser det dock ut som att du ha en iphone 5s? Isåfall finns det inte mycket du kan göra förutom att byta ut batteriet. Köp från respektabel butik bara så du inte får någon piratkopia som exploderar.

I annat fall hade jag först och främst testat att återställa telefonen till fabriksinställningarna och/eller använt felsäkert läge om det finns för att utesluta om det är en app som orsakar det.

har du något tips på batteri?
vet inte riktigt vad man kan lita på och inte när det gäller sånt.

Permalänk
Medlem

När det gäller batterier i mobiltelefoner så ladda alltid till 99% inte 100%
Ladda aldrig ur batteriet. Börja ladda när den går ner till ~7%
Jag har en iphone 5 från 2011 och jag har alltid haft bra batteritid på mina telefoner. Jag laddar min telefon varannan dag. Vid idle och ej användande, var tredje dag. Det krävs dock lite tweakande. Stänga av wifi, när det inte används, stänga av blutooth. dra ner skärmstyrkan och INTE ha den på automatisk. Se över appar vad det är som drar batteri.

Detta hjälper dock inte trådskaparen, men kan kanske hjälpa vid ett nytt batteri/telefon =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@Ryckarn34: Batterier är förbrukningsvaror och borde också förväntas prestera sämre över tid. Jag bytte nyligen batteri i en 5s på egen hand och upplevde en väldigt stor förbättring.

Med facit i hand så skulle jag nog hellre låta den lokala reparatören byta batteri för ca 400:- istället för att köpa batteri samt verktyg för 300:-.

comparerepair.se är en fantastisk tjänst för att hitta en vettig reparatör Lycka till.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid det tar för batteriet att bli dåligt beror på hur mycket man använder telefonen.

Ett Lithium ion batteri (den batterityp som finns i alla telefoner, laptops etc.) håller för motsvarande ~500 fulla laddningar. Så om du använder upp hela batteriet var dag så tar det ca 1.5 år för det att bli dåligt.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryckarn34:

vad för batterier köper du?
vill inte ha något billigt som kan sprängas.
http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batterier/laddni...
denna tex?
200 känns lite billigt, men det är ändå första gången jag byter.

När jag bytade köpte jag billiga på ebay för en 50 lapp kanske. Men de håller inte lika bra.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryckarn34:

har du något tips på batteri?
vet inte riktigt vad man kan lita på och inte när det gäller sånt.

Nej, kolla hos Apple kanske eller en vettig försäljare. Köp inte på ebay då det mesta är fake (har hänt mig flera gånger). Kjells batteri är säkert bra.

Skrivet av griid:

När det gäller batterier i mobiltelefoner så ladda alltid till 99% inte 100%
Ladda aldrig ur batteriet. Börja ladda när den går ner till ~7%
Jag har en iphone 5 från 2011 och jag har alltid haft bra batteritid på mina telefoner. Jag laddar min telefon varannan dag. Vid idle och ej användande, var tredje dag. Det krävs dock lite tweakande. Stänga av wifi, när det inte används, stänga av blutooth. dra ner skärmstyrkan och INTE ha den på automatisk. Se över appar vad det är som drar batteri.

Detta hjälper dock inte trådskaparen, men kan kanske hjälpa vid ett nytt batteri/telefon =/

Fast det stämmer inte helt. Lithium Ion batterier som finns i dagens telefoner klarar bara ett x antal laddnings cykler. Du kan förlänga dess livslängd genom att hålla det så kallt som möjligt, något som är svårt med t ex telefoner där de ligger vägg i vägg med processorn och med dagens snabbladdningar. Men i slutändandan spelar det ingen större roll ändå. Dagens telefoner har även säkerhetsspärrar inbyggda så den laddar aldrig till 100%, bara till 99 och sedan låter den gå ned till 98 för att sedan laddas upp igen. Samma sak när den håller på att ta slut, telefonen stängs av innan det når 0%.

Det optimala är att ladda batterier i korta cykler så att det inte blir så varmt, alltså ladda det en 50% eller dylikt. Ett tips om man brukar ladda över natten är att sätta laddaren i en timer som bara sätter igång 2 timmar vid kl 02:00.

Angående telefonen tycker jag inte att man ska vara tvungen att behöva stänga av massa funktioner hela tiden, då kan man ju lika bra gå runt med en dumbphone. Dessutom kan det skapa störrre drain då en del appar börjar synka såfort de får en ny connection, alltså kanske de vaknar och synkar varje gång du ansluter till det trådlösa nätverket. Däremot kan du vinna mycket batterietid med en custom kernel, på min Oneplus One hade jag ca 4h SOT med CM13. Med en custom kernel får jag ut ca 8 SOT plus att den ger bättre poäng i benchmarks.

https://www.youtube.com/watch?v=LBKuOomv9Ko

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nej, kolla hos Apple kanske eller en vettig försäljare. Köp inte på ebay då det mesta är fake (har hänt mig flera gånger). Kjells batteri är säkert bra.

Fast det stämmer inte helt. Lithium Ion batterier som finns i dagens telefoner klarar bara ett x antal laddnings cykler. Du kan förlänga dess livslängd genom att hålla det så kallt som möjligt, något som är svårt med t ex telefoner där de ligger vägg i vägg med processorn och med dagens snabbladdningar. Men i slutändandan spelar det ingen större roll ändå. Dagens telefoner har även säkerhetsspärrar inbyggda så den laddar aldrig till 100%, bara till 99 och sedan låter den gå ned till 98 för att sedan laddas upp igen. Samma sak när den håller på att ta slut, telefonen stängs av innan det når 0%.

Det optimala är att ladda batterier i korta cykler så att det inte blir så varmt, alltså ladda det en 50% eller dylikt. Ett tips om man brukar ladda över natten är att sätta laddaren i en timer som bara sätter igång 2 timmar vid kl 02:00.

Angående telefonen tycker jag inte att man ska vara tvungen att behöva stänga av massa funktioner hela tiden, då kan man ju lika bra gå runt med en dumbphone. Dessutom kan det skapa störrre drain då en del appar börjar synka såfort de får en ny connection, alltså kanske de vaknar och synkar varje gång du ansluter till det trådlösa nätverket. Däremot kan du vinna mycket batterietid med en custom kernel, på min Oneplus One hade jag ca 4h SOT med CM13. Med en custom kernel får jag ut ca 8 SOT plus att den ger bättre poäng i benchmarks.

https://www.youtube.com/watch?v=LBKuOomv9Ko

Må så vara, jag kommer köra på, för det har alltid fungerat klockrent för mig.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

@Baxtex:
Detta?
säkert?
länka gärna till nått du rekomenderar http://www.24.se/mobiltillbehor/iphone-tillbehor/iphone-reser...

Permalänk
Medlem

Kan man inte få Errror 53 om man använder "non" apple delar?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Commander:

Kan man inte få Errror 53 om man använder "non" apple delar?

Om man byter fingersensorn och hårdvaran inte är validerad för varandra av godkänd reparatör.

Permalänk
Medlem

Har du många appar på telefonen? vet jag tyckte mitt batteri försvann väldigt fort också även om jag inte har jätte många appar.

Efter lite googlande så kom jag fram till "Appbehörigheter -> Alltid Aktiv" var boven, stäng av det på varje app du kan, nu håller mitt batteri 1-2 dagar istället för en halv dag till 1 dag

Permalänk
Medlem

@Ryckarn34: Får du samma dåliga batteri oavsett om du har data genom 3G/4G igång?

Usel täckning kan sluka bra batterier.