Permalänk

[Hjälp] Underclock via BIOS/program

Hejsan jag behöver lite assist med och underclocka BCLK (Base clock) med programmet Asus Ai Suit 3 eller via BIOS om någon kan vägleda mig.
Specs:
Asus Z94-p moderkort
i7-4790k 4ghz processor
Cooler Master Hyper 212 EVO aftermarket kylare
EVGA GTX 980 Ti AC+ grafikkort

Min BCLK ligger på 100 just nu, hur hög och hur låg kan jag gå utan att den skadar min dator?
Jag vet att ni kommer fråga varför och jag har en anledning till och underclocka
Skulle vara JÄTTE tacksam för hjälp och inte massor av frågar om varför osv

Permalänk
Medlem

@KyoshiWarrior:

Du ska INTE röra din baseclock.

Det är din multiplier du ska leka med

Läs en guide om att överklocka 4790k, det är en bra cpu. Har en själv. Det är bara att googla

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

@KyoshiWarrior:

Du ska INTE röra din baseclock.

Det är din multiplier du ska leka med

Läs en guide om att överklocka 4790k, det är en bra cpu. Har en själv. Det är bara att googla

Jag vill underclocka inte överclocka
Jo jo det är BCLK (FSB) jag behöver underclocka på grund av att hur motoret på ett gammalt spel är designad, desto lägre fsb(bclk)när du är i spelet gör så att hitboxen på din motståndare blir större och du skadar mer

Permalänk
Medlem

@KyoshiWarrior:

Haha

Jag tror att du får experimentera själv, bara att starta excel och pröva vad som funkar. Jag tror inte datorn kommer gå sönder. Om den inte bootar får du göra en cmos reset.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

@KyoshiWarrior:

Haha

Jag tror att du får experimentera själv, bara att starta excel och pröva vad som funkar. Jag tror inte datorn kommer gå sönder. Om den inte bootar får du göra en cmos reset.

Jag forskar gärna själv så att jag lär mig fast hur exakt hjälper excel?

Permalänk
Medlem

@KyoshiWarrior:

Jag tänkta bara att du kunde skapa en tabell och se se vilka baseclock som datorn starta med och sedan kunde du kanske forska om hur mycket skada olika baseclock gjorde inuti spelet också. Ett ritblock funkar nog lika bra men första tanken gick till excel

Permalänk
Medlem

Systemet lär bli instabilt så fort du börjar pilla med BLCK. Haswell gillar inte det alls.

Skickades från m.sweclockers.com