Micron inleder produktion av videominnet GDDR5X i sommar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

2000kr kanske är en överdrift men även om de skulle starta på runt 1000kr+ så skulle det ju handla om kort så som ett teoretiskt "Geforce GT 1010" eller "R5 430" och jag tror knappast att de är begränsade av GDDR5's banbredd och konsumenter skulle nog hellre vilja köpa dem för under 500kr och med GDDR5/GDDR5X än HBM2 för sådana priser

Fast kort i den prisklassen brukar väl ha DDR3? Och det är ett segment som tynar bort mer och mer till förmån för integrerad grafik då den blir allt mer kraftfull, så jag tror inte det har relevans på sikt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Jisses vad många som bryr sig om strömförbrukningen. Måste ha väldigt dåliga avtal i så fall eller också vet dom inte hur mycket det kostar per kWh överhuvudtaget.

Det har nog mera och göra med värmeutvecklingen som den strömförbrukningen i slutändan leder till och därmed den krävda kylningen för grafikkort än att folk sitter och räknar ören de kan spara i månaden

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

PS. Om du inte förstod så är inte 970/980 ett 1000-2000kr kort, och med tanke på att det är något av de mest populära korten på steam talar väldigt tydligt språk att folk hellre snåla lite på CPUn idag och tar bättre grafikkort. Så ett bra HBM boostat kort för 3000 kan nog sälja bra det med, precis som 970 (och 290) gjort.
Men visst finns det en sweat spot för GDDR5X. Dock är den rätt långt ner i "matkedjan."

970 är faktiskt rätt speciell i att den är överlägset mest populära modell trots ett pris på strax över 3000 kr. Det normala har tidigare varit att storsäljarna håller sig runt 2000 kr.

Hur är inte GDDR5X en prefekt match för kommande 970/390 nivå? Med väldigt nära 100% sannolikhet kommer GPU-prestanda öka med mindre än 100%, hoppas att det i alla fall blir >50%. GDDR5X har ungefär samma effekt samt dubbla bandbredden vid samma frekvens som GDDR5, nu kommer frekvensen för GDDR5X initialt vara lägre än dagens GDDR5 men det betyder också att effekten minnena utvecklar blir lägre än för dagens kort.

Ingen av 380/380x/970/980 verkar begränsad av minnesbandbredd, så bara GDDR5 ökar bandbredden motsvarande GPU-beräkningskraften så borde fortfarande VRAM bandbredd inte vara en flaskhals. Dagens Fury X når faktiskt inte upp 400 GB/s ens i syntetiska tester, så har väldigt svårt att se att Polaris/Pascal i motsvarande 390/970 nivå kommer på något sätt vara begränsande av bandbredd då 256-bitars GDDR5X kommer nå över 400 GB/s (448 GB/s om man når 14 Gb/s per data-pinne). En rimlig förväntning är nog att prestanda motsvarande Fury X/980Ti letar sig in i ~3000-4000 kr klassen med Polaris/Pascal, d.v.s. nya 390/970.

Enda PCIe-kortet som säljs idag där VRAM-bandbredd är en tydlig flaskhals är 960, i det segmentet lär knappast HBM bli aktuellt kommande generation.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Friterad:

Jisses vad många som bryr sig om strömförbrukningen. Måste ha väldigt dåliga avtal i så fall eller också vet dom inte hur mycket det kostar per kWh överhuvudtaget.

?

Jag bryr mig väldigt mycket om strömförbrukning, men kostnad för el är totalt irrelevant. För mig handlar det om att lägre strömförbrukning betyder lägre ljudnivå och mer flexibilitet i att bygga smått. Väldig hög strömförbrukning gör det också mycket svårare att få ett helt stabilt system då det ställs väldigt höga krav på PSU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Detta känns väldigt självreglerande. Det kommer säkerligen komma kort med en aning nedbantade GPU:er som också har HBM2, vad detta kan göra är att det breddar segmenten.

Att HBM2 är dyrare är ju knappast ett icke-argument, speciellt inte om det är onödigt snabbt för långsammare GPU:er.

Konsumenter som har dålig inkomst alternativt inte betalar sina egna komponenter har i regel en mycket stram budget, och det är ofta dessa man behöver nå ut till. Jag har gott om vänner som gillar att spela men som ändå är snåla när det gäller komponenter, man vill nå dem också. Skillnad i hundralappar kan vara det som avgör huruvida det handlar om succé eller flopp.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Avstängd

HBM är en häftig och intressant teknik. Men skapar änsålänge inte mer nytta än att grafikkorten blir mindre och skapar högre strömbudget åt GPUn.

Minnesbandbredd gör väldigt lite nytta för spelande.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

970 är faktiskt rätt speciell i att den är överlägset mest populära modell trots ett pris på strax över 3000 kr. Det normala har tidigare varit att storsäljarna håller sig runt 2000 kr.

Normala förr var också att man behövde en ny CPU av bästa klass, något man idag inte behöver. Så du har en förklaring var den extra 1000kr budgeten kom. Man rekommenderar folk en billigare CPU med 970 istället för snabbaste och dyrare CPUn och sämre GPU (där man kan uppgradera i framtiden).

Skrivet av Yoshman:

Hur är inte GDDR5X en prefekt match för kommande 970/390 nivå? Med väldigt nära 100% sannolikhet kommer GPU-prestanda öka med mindre än 100%, hoppas att det i alla fall blir >50%. GDDR5X har ungefär samma effekt samt dubbla bandbredden vid samma frekvens som GDDR5, nu kommer frekvensen för GDDR5X initialt vara lägre än dagens GDDR5 men det betyder också att effekten minnena utvecklar blir lägre än för dagens kort.

Ytterligare en som behöver läsa artikeln igen och sluta hitta på siffror

16Gbps hade varit 100% mer. 13Gbps är det inte.
Och det är teoretisk prestanda, på ett sätt som inte är garanterat att ge 100% boost heller i praktiken. (något du själv har sagt också)

Sen gör du åter antagande att med 2x högre minnesmängd, så kommer vi inte behöva mer minnesbandbredd. 4GB (3,5 för att lugna de som anser det), vs 8GB är ändå en dubblering, som lär behöva mer bandbredd om du ska använda det. (om du inte då anser tex 730 med 4GB vara bra sätt att använda VRAM).

Så om nu de nya kärnorna är 25% mer effektiva, och du nu har 100% mer minne som behöver mer bandbredd, hur tänkte du lösa det med de 60% mer GDDR5X ger @ 13Gbps vs 8Gbps DDR5 kan ge, eller för den delen enormt mycket mer bara 2 HBM2 moduler kan med samma minnesmängd?

Eller tänkte du köra uppföljaren till 970 med 4GB GGDR5X med 4 moduler och 128bit buss?

Förstår hur du tänker och vad du syftar på, men du verkar glömma bort viktiga detaljer, något jag inte förväntar mig från dig som brukar vara extremt saklig och pålitlig gällande siffror.

Skrivet av Yoshman:

Ingen av 380/380x/970/980 verkar begränsad av minnesbandbredd, så bara GDDR5 ökar bandbredden motsvarande GPU-beräkningskraften så borde fortfarande VRAM bandbredd inte vara en flaskhals. Dagens Fury X når faktiskt inte upp 400 GB/s ens i syntetiska tester, så har väldigt svårt att se att Polaris/Pascal i motsvarande 390/970 nivå kommer på något sätt vara begränsande av bandbredd då 256-bitars GDDR5X kommer nå över 400 GB/s (448 GB/s om man når 14 Gb/s per data-pinne). En rimlig förväntning är nog att prestanda motsvarande Fury X/980Ti letar sig in i ~3000-4000 kr klassen med Polaris/Pascal, d.v.s. nya 390/970.

Samtliga kort du tittar på är både 4GB kort, och 28nm dock. Så du får göra tillägget:
"så bara GDDR5 ökar bandbredden motsvarande GPU-beräkningskraften, och stannar på samma minnesmängd, så borde fortfarande VRAM bandbredd inte vara en flaskhals.

Men visst, mer cache lagrade texturer och behovet minskar, så i praktiken behöver du inte 100% mer bandbredd för 100% mer minne.

Skrivet av Yoshman:

Enda PCIe-kortet som säljs idag där VRAM-bandbredd är en tydlig flaskhals är 960, i det segmentet lär knappast HBM bli aktuellt kommande generation.

Nope. Men samtidigt, lär GDDR5X räcka? De kommer knappats trycka in mer än samma 128bit buss och 4GB VRAM, men med bättre kärna.

Idag är 960 hämmat pga man snålade lite på bandbredden, så folk valde 970 för det gav mer prestanda för pengarna, trots att det var dyrare.
Om GDDR5X hamnar i samma sits med HBM så kommer också det överprisade sämre kortet att förbigås för just... HBM och bättre kort.
Är lite en fråga mellan "nytt kort vartannat år för 2000kr" eller "nytt kort var tredje år för 3000kr" vilket är dyrast och vilket ger mest för pengarna? Ibland är det ekonomiskt att satsa lite mer helt enkelt.

HBM2 är inte lösningen på alla problem, men GDDR5 är som en ny Intel CPU. Banbrytande i teorin, men samma få % fördel i praktiken när man ser nackdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Antagligen för att jag och vilka andra du nu menar har såpass bra argument att folk inte finner någon annan väg än att börja misskreditera själva personen bakom argumentet. Annars hade de angripit själva argumenten enbart och lämnat personen bakom därhän.

Du har inte så bra argument som du verkar tro, oftast verkar det snarare som att du argumenterar utifrån dina känslor och principer om rätt och fel, vilket inte har någon som helst koppling till den verkliga affärsvärlden.

Om det här är svaret du kommer fram till är jag inte förvånad över att du alltid hamnar i konflikt i forumdiskussionerna.

Skrivet av Ozzed:

Då står alltså folk och säger att jag har fel utan att ta hänsyn till det jag argumenterar för. För mig kan det aldrig bli intressant med lågpriskort, alltså tycker jag det känns pissljummet. Möjligen hade jag haft en annan åsikt om mitt teknikintresse främst fokuserade på budgetmarknaden och dess produktutbud men nu är det inte så.

Bara för att något inte är intressant för dig innebär det inte att detsamma gäller för alla andra. Så du är därmed bara intresserad av toppsegmentet oavsett vad du köper? Det verkar ju vara ditåt din argumentation lutar, för annars är man ju bakåtsträvare - om man producerar något annat än det senaste och dyraste? Din argumentation i trådstarten var "Dumsnålt" - men det är väl snarare dumdyrt att ha HBM2 på dessa kort, vilket är anledningen till att så många motsätter sig ditt uttalande.

Ditt teknikintresse bör dessutom gynnas av att det finns ett låg- och mellansegment som drar in pengar för företagen som också producerar toppsegmentet du själv är så intresserad av.

Skrivet av Ozzed:

Jo självklart får folk köpa vad de vill, men det är inte intressant för mig. Snarare kan det vara ett störningsmoment då tillverkare kan få för sig att "Det räcker gott med GDDR5X, så kan vi öka vinstmarginalen" när kortet i fråga hade presterat bättre med HBM(2).

Men i det här fallet är det ju precis det HBM2 förklaras inte göra, det är helt onödig prestanda hos en enstaka komponent som inte samverkar med resten av kortet. Tillverkare vill sälja sina produkter i samtliga segment, och då måste man se till vilka behov och önskemål som finns, och vilka som kan tillfredställas i respektive segment. Förstår inte problematiken i detta, man kan köpa plastmuggar, glas eller kristall, det är sällan samma kund som är ute efter samtliga tre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det har nog mera och göra med värmeutvecklingen som den strömförbrukningen i slutändan leder till och därmed den krävda kylningen för grafikkort än att folk sitter och räknar ören de kan spara i månaden

Då spelar det bara roll om det blir väldigt mycket mer effekt som kortet drar och inte några ynka watt eller hur mycket det var i detta fallet med typen videominne.

Skrivet av Yoshman:

?

Jag bryr mig väldigt mycket om strömförbrukning, men kostnad för el är totalt irrelevant. För mig handlar det om att lägre strömförbrukning betyder lägre ljudnivå och mer flexibilitet i att bygga smått. Väldig hög strömförbrukning gör det också mycket svårare att få ett helt stabilt system då det ställs väldigt höga krav på PSU.

Kanske är det så, men några watt kommer inte göra någon märkbar skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast det finns andra fördelar också. HBM sparar plats, och energi. Jag tror inte folk kommer gnälla på priset.. I alla fall inte här på SWEC. Folk tycker ju inte Titan X för 15 000Kr farligt dyrt, eller VR för 7000Kr. Att då plötsligt ta till priset som ett argument mot HMB2 känns lite genomskinligt.

Jag gillar ny, banbrytande teknik. GDDR5x är i bästa fall en nyrevision av GDDR som även den kommer bli "trång" ganska fort.

Men alltså, High-end korten kommer ju köra på HBM, och kosta därefter. Det här blir ju en nice uppgradering av kort som annars skulle köra på GDDR5. (till typ samma pris, skulle jag gissa)
Så vad e problemet?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Friterad:

Kanske är det så, men några watt kommer inte göra någon märkbar skillnad.

Sant! Är just därför det är väldigt svårt att motivera HBM2 över GDDR5X baserat på att HBM2 ger lägre strömförbrukning, skillnaden är helt enkelt för liten för de flesta GPU-modeller vi kan vänta oss under detta år.

I lägen där man åter igen måste gå till 512-bitars buss och pressa GDDR5X till absolut max vad det gäller frekvens, d.v.s. toppkorten och framtida kort byggda på en intrimmad 14/16 nm process, så ger HBM2 tillräckligt med fördelar för att kostnaden ska vara motiverad + där blir vinsten i strömförbrukning betydligt större.

D.v.s. HBM2 är framtiden, GDDR5X är fullt tillräckligt i närtid.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Du har inte så bra argument som du verkar tro, oftast verkar det snarare som att du argumenterar utifrån dina känslor och principer om rätt och fel, vilket inte har någon som helst koppling till den verkliga affärsvärlden.

Om det här är svaret du kommer fram till är jag inte förvånad över att du alltid hamnar i konflikt i forumdiskussionerna.

Bara för att något inte är intressant för dig innebär det inte att detsamma gäller för alla andra. Så du är därmed bara intresserad av toppsegmentet oavsett vad du köper? Det verkar ju vara ditåt din argumentation lutar, för annars är man ju bakåtsträvare - om man producerar något annat än det senaste och dyraste? Din argumentation i trådstarten var "Dumsnålt" - men det är väl snarare dumdyrt att ha HBM2 på dessa kort, vilket är anledningen till att så många motsätter sig ditt uttalande.

Ditt teknikintresse bör dessutom gynnas av att det finns ett låg- och mellansegment som drar in pengar för företagen som också producerar toppsegmentet du själv är så intresserad av.

Men i det här fallet är det ju precis det HBM2 förklaras inte göra, det är helt onödig prestanda hos en enstaka komponent som inte samverkar med resten av kortet. Tillverkare vill sälja sina produkter i samtliga segment, och då måste man se till vilka behov och önskemål som finns, och vilka som kan tillfredställas i respektive segment. Förstår inte problematiken i detta, man kan köpa plastmuggar, glas eller kristall, det är sällan samma kund som är ute efter samtliga tre.

Fast nu återgår du ju igen till att diskutera _hur_ jag argumenterar, inte vad jag har för ståndpunkter.

Sedan vore det väl väldigt märkligt om det inte diskuterades utifrån kännslor och egen moralisk kompass? Vad ska vi då diskutera. Huruvida artikeln är äkta eller inte eller vad menar du?

Mina _känslor_ inför det här är att det känns ljummet.. Vad är det som är så konstigt med det?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Håller med att HBM är riktigt bra och hoppas det letar sig ner i prisklasserna. Men samtidigt är sweetspot runt 2000kr (där det säljs mest grafikkort), svårt att få in både bra grafikkort och HBM i samma pris (vet inte hur dyr HBM VS GDDR är, men är betydligt krångligare att få till HBM idag).

Från det jag sett (HPC relaterade diskussioner, men ändå) kostar HBM1 runt $80 per krets, sedan behöver du ju interposer och så, som lägger på några $ iaf.

Så om man har 2xHBM har man liksom maxat ut budgeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast nu återgår du ju igen till att diskutera _hur_ jag argumenterar, inte vad jag har för ståndpunkter.

Sedan vore det väl väldigt märkligt om det inte diskuterades utifrån kännslor och egen moralisk kompass? Vad ska vi då diskutera. Huruvida artikeln är äkta eller inte eller vad menar du?

Mina _känslor_ inför det här är att det känns ljummet.. Vad är det som är så konstigt med det?

Problemet med ditt argument härstammar från hur du tänker. Ibland har människor fel på grund av att de missar en detalj, och ibland har de fel för att det finns ett grundläggande tankefel bakom det hela. I det här fallet tror jag att det är det senare.
Du verkar tycka att på grund av att du vill ha billiga HBM2-minnen i prestandaklassen så borde också budgetklassen använda HBM2, för det skulle gynna dig. Problemet är att det är konsumentfientligt, då det skulle skada de kunderna som faktiskt köper budgetkort. Du har visat dig fullt villig att ignorera prisfaktorn, när det är just det som hela budgetklassen vilar på.
Det är alltså ett mycket självcentrerat argument - det är som om en budgetkonsument skulle argumentera för att prestandaklassen borde använda GDDR5X eftersom det duger gott i budgetklassen. Ditt svar skulle bli att "men det är ju sämre!", och budgetkonsumenten svarar med "jamen om vi ignorerar prestandafaktorn så är det ju faktiskt billigare". Sen när kan man ignorera prestandafaktorn i prestandasegmentet?
Du missar alltså hela poängen, och just därför lyckas du ha fel i sakfrågan och samtidigt vara övertygad om att du har rätt. Just därför ska inte budgetkonsumenter diktera vad prestandaklassen innehåller, och prestandakonsumenter ska inte diktera vad budgetklassen innehåller - ni talar olika språk. Och du verkar helt övertygad om att ditt språk är det rätta, trots att det faktiskt bara är annorlunda.

Om vi alla kan hålla med om att GDDR5X inte kommer utgöra någon flaskhals i budgetsegmentet så finns det ingen bra anledning att argumentera för implementering av HBM2. Det finns dåliga argument, såsom att spara några watt, men inget som kommer i närheten av det helt fantastiska argumentet att det helt enkelt är dyrare med HBM2 än med GDDR5X. Det enda enligt mig tänkbara sättet för dig att vinna denna debatt är om du lyckas bevisa (eller ens antyda) att kostnadsökningen för HBM2 kontra GDDR5X är försumbar för den aktuella konsumenten.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast det finns andra fördelar också. HBM sparar plats, och energi. Jag tror inte folk kommer gnälla på priset.. I alla fall inte här på SWEC. Folk tycker ju inte Titan X för 15 000Kr farligt dyrt, eller VR för 7000Kr. Att då plötsligt ta till priset som ett argument mot HMB2 känns lite genomskinligt.

Jag gillar ny, banbrytande teknik. GDDR5x är i bästa fall en nyrevision av GDDR som även den kommer bli "trång" ganska fort.

Varför skulle GDDR5X skulle bli "trång" fort?
GDDR5 har funnits i snart 10 år och hänger med i den absoluta toppen även idag.
Skulle inte förvåna mig om det finns kvar ytterligare 5 år i de lägre prisklasserna där minnet inte flaskhalsar ändå

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Ingen bra indikation?

Hoppades att Pascal skulle gå ifrån den vanliga cykeln med lite mild prestandaökning per generation. Speciellt med tanke på VR. Enligt några slides från diverse nVidia-presentationer har det ju även sett ut på så vis.

Hade varit trevligt med över 30% i samtliga segment, men vad gör man? Så länge tillverkarna kan, så kommer de att fasa ut prestandan i förmån för vinst.

Känns inte aktuellt att behöva köpa "Pascal Titan" för att driva VR.. men det kommer säkert att krävas.

Permalänk
Skrivet av Imbamakaber:

Ingen bra indikation?

Hoppades att Pascal skulle gå ifrån den vanliga cykeln med lite mild prestandaökning per generation. Speciellt med tanke på VR. Enligt några slides från diverse nVidia-presentationer har det ju även sett ut på så vis.

Hade varit trevligt med över 30% i samtliga segment, men vad gör man? Så länge tillverkarna kan, så kommer de att fasa ut prestandan i förmån för vinst.

Känns inte aktuellt att behöva köpa "Pascal Titan" för att driva VR.. men det kommer säkert att krävas.

Kolla på AMD annars

Men seriöst, tror inte någon av tillverkarna försöker pressa ur max ur 14/16nm finfet (ska ju sälja fler gen kort, samt att detta är ny node så sparar på krutet).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Kolla på AMD annars

Men seriöst, tror inte någon av tillverkarna försöker pressa ur max ur 14/16nm finfet (ska ju sälja fler gen kort, samt att detta är ny node så sparar på krutet).

AMD? finns inga bra anledningar kvar när det ställs mot nVidia..

Såklart de fasar ut långsamt! Krävs ju dock så otroligt mycket mer för VR.. något man kan tycka att de behöver ta hänsyn till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Problemet med ditt argument härstammar från hur du tänker. Ibland har människor fel på grund av att de missar en detalj, och ibland har de fel för att det finns ett grundläggande tankefel bakom det hela. I det här fallet tror jag att det är det senare.
Du verkar tycka att på grund av att du vill ha billiga HBM2-minnen i prestandaklassen så borde också budgetklassen använda HBM2, för det skulle gynna dig. Problemet är att det är konsumentfientligt, då det skulle skada de kunderna som faktiskt köper budgetkort. Du har visat dig fullt villig att ignorera prisfaktorn, när det är just det som hela budgetklassen vilar på.
Det är alltså ett mycket självcentrerat argument - det är som om en budgetkonsument skulle argumentera för att prestandaklassen borde använda GDDR5X eftersom det duger gott i budgetklassen. Ditt svar skulle bli att "men det är ju sämre!", och budgetkonsumenten svarar med "jamen om vi ignorerar prestandafaktorn så är det ju faktiskt billigare". Sen när kan man ignorera prestandafaktorn i prestandasegmentet?
Du missar alltså hela poängen, och just därför lyckas du ha fel i sakfrågan och samtidigt vara övertygad om att du har rätt. Just därför ska inte budgetkonsumenter diktera vad prestandaklassen innehåller, och prestandakonsumenter ska inte diktera vad budgetklassen innehåller - ni talar olika språk. Och du verkar helt övertygad om att ditt språk är det rätta, trots att det faktiskt bara är annorlunda.

Om vi alla kan hålla med om att GDDR5X inte kommer utgöra någon flaskhals i budgetsegmentet så finns det ingen bra anledning att argumentera för implementering av HBM2. Det finns dåliga argument, såsom att spara några watt, men inget som kommer i närheten av det helt fantastiska argumentet att det helt enkelt är dyrare med HBM2 än med GDDR5X. Det enda enligt mig tänkbara sättet för dig att vinna denna debatt är om du lyckas bevisa (eller ens antyda) att kostnadsökningen för HBM2 kontra GDDR5X är försumbar för den aktuella konsumenten.

Men om man fokuserar på att tillverka HBM2 så borde det gå att få ner priset på den tekniken allderles oavsett vilket segment som kortet riktar sig till. Om jag förstått det hela rätt så kan man ju med HBM stapla mer minne på mindre yta, vilket innebär att det går åt färre wafers för att producera samma minnesmängd, vilket borde bli billigare än att fortsätta med GDDR5(x), som kräver fler wafers. I nuläget är det väl dyrare för att det är dålig yield, men sådant brukar ju rätta till sig med tiden när man får bättre ordning på tillverkningsprocessen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men om man fokuserar på att tillverka HBM2 så borde det gå att få ner priset på den tekniken allderles oavsett vilket segment som kortet riktar sig till. Om jag förstått det hela rätt så kan man ju med HBM stapla mer minne på mindre yta, vilket innebär att det går åt färre wafers för att producera samma minnesmängd, vilket borde bli billigare än att fortsätta med GDDR5(x), som kräver fler wafers. I nuläget är det väl dyrare för att det är dålig yield, men sådant brukar ju rätta till sig med tiden när man får bättre ordning på tillverkningsprocessen.

Absolut, vilket förklarar varför HBM2 kommer vinna i längden. Men innan dess måste priset gå ned, och sådant går inte särskilt fort inte minst pga vinstmotivet. Vilket betyder att även budgetkonsumenter kommer behöva stå för den merkostnaden under en viss period, vilket de är mycket mer emot än vad prestandakonsumenter är. Budgetkonsumenter ska ha bra price/performance nu, inte senare.
(Edit: Märk väl att jag sade för den aktuella konsumenten, inte för framtida konsumenter. Det låter som att du talar om framtida budgetkonsumenter, vilka inte är särskilt relevanta för nuvarande budgetkonsumenter.)

Och som jag förstår är priset högt av fler anledningar än bara dålig yield och det faktum att det är Nytt Och Hett. Ska inte interposern göra relevant skillnad i HBM-priserna?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast nu återgår du ju igen till att diskutera _hur_ jag argumenterar, inte vad jag har för ståndpunkter.

Det var värt att nämna hur du diskuterar eftersom det baseras på dina ståndpunkter.

Skrivet av Ozzed:

Sedan vore det väl väldigt märkligt om det inte diskuterades utifrån kännslor och egen moralisk kompass? Vad ska vi då diskutera. Huruvida artikeln är äkta eller inte eller vad menar du?

Visst, diskussionen baseras på känslor, jag var lite för snabb där, men i vissa fall blir det lite väl känslomässigt och personligt, och övergår istället till ganska fånig dramatik, som i fallet med Dreamhack där företaget såldes för "blodspengar" och allt vad det hette. Generellt är det rätt bra att backa sina känslor med fakta också.

Det är här det blir lustigt med dig, du vill blanda in moral och "rättvisa" i allt, det går inte då världen inte är rättvis. Jag ser det som att de flesta med intresse följer utvecklingen och vägarna/valen som tillverkarna tar, medan du ofta bedömer saker utifrån första intrycket och ofta personligt ("HTC Vive kostar 15000kr som strategi att mjölka folk på pengar" t.ex.) , och sen håller fast vid det även om folk ofta förklarar i detalj varför du har fel.

Du har förklarat att HBM är ett bättre minne och vill se det i alla grafikkort, men eftersom det är dyrare än GDDR5X och inte ger någon prestandafördel för kommande budgetsegment - tycker du fortfarande inte att det kanske är ett bättre val att i dagsläget sätta GDDR5X i korten som hör till de lägre segmenten? Eller ska man sätta dit HBM ändå och skrämma bort en massa kunder och förlora intäkter som följd av höjda priser, bara för en princip?

Skrivet av Ozzed:

Mina _känslor_ inför det här är att det känns ljummet.. Vad är det som är så konstigt med det?

Du menar pissljummet?

Initialt är det inget konstigt om det är din spontana reaktion, men det som är konstigt är att du inte kan ta till dig helheten, dvs. hur olika konsumentgrupper vill ha olika saker och hur intäkterna från de olika segmenten påverkar varandra i och med att alla drar in pengar som går till forskning och utveckling. Inte heller ser du till hur flera förklarat att din syn på det hela är skev eftersom du inte har tagit hänsyn till alla faktorer som högre pris och oförändrad prestanda. Därför är det konstigt att du inte reviderar din åsikt eftersom du fått ta del av ny information. Du väljer istället att vara kvar på ruta 1, för det har du bestämt dig för att vara av allt att döma. Är det inte du som då är bakåtsträvare eftersom du inte själv går med på förändring och utveckling?

Du kan ju inte på allvar hävda att "Men då får du ju faktiskt ta och undvika att sälla dig till skaran som får mig att agera på det viset."?. Det är ditt egna ansvar hur du beter dig, att befalla alla andra att anpassa sig till dig och dina nycker är befängt.

Vi får hålla tummarna att HBM växer snabbt, mer och billigare prestanda vill vi alla ha, men under tiden är jag då väldigt nöjd om GDDR5X ger tillräckligt med prestandaökning i mellansegmentet, i prisklassen 3-4500kr där jag normalt skulle välja att handla, jag kommer nog att uppgradera under det kommande halvåret så båda två kan vara aktuella för min del beroende på utfallet av Pascal/Polaris. @zetrus har delat med sig av kloka tankar.

Permalänk
Medlem

Jag tror stenhårt att det här kommer att gå hem för mellanklass grafikkort med GDDR5x. Kan tänka mig en stor prestanda per krona i många mellanklasskort för AMD och respektive NVIDIA.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Imbamakaber:

AMD? finns inga bra anledningar kvar när det ställs mot nVidia..

Såklart de fasar ut långsamt! Krävs ju dock så otroligt mycket mer för VR.. något man kan tycka att de behöver ta hänsyn till.

Jo tjena, AMD lyckas ju pressa ur 200 serien och kunkuera med 900 serien (vist inte i strömförbruknig, men då har inte AMD gjort något avkall heller).

Men seriöst fiji visar att AMD fortfarande kan göra grafikkort som är effektiva och strömsnåla (men vist utförandet och starten blev tyvärr inte den bästa). Men AMD kan i alla fall, får hoppas dom lyckas få bättre släpp i år och inte klantar till släppet.

Trots amds mindre budget lyckas dom ändå än så länge kunkuerrera i alla fall mot nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det var värt att nämna hur du diskuterar eftersom det baseras på dina ståndpunkter.

Visst, diskussionen baseras på känslor, jag var lite för snabb där, men i vissa fall blir det lite väl känslomässigt och personligt, och övergår istället till ganska fånig dramatik, som i fallet med Dreamhack där företaget såldes för "blodspengar" och allt vad det hette. Generellt är det rätt bra att backa sina känslor med fakta också.

Det är här det blir lustigt med dig, du vill blanda in moral och "rättvisa" i allt, det går inte då världen inte är rättvis. Jag ser det som att de flesta med intresse följer utvecklingen och vägarna/valen som tillverkarna tar, medan du ofta bedömer saker utifrån första intrycket och ofta personligt ("HTC Vive kostar 15000kr som strategi att mjölka folk på pengar" t.ex.) , och sen håller fast vid det även om folk ofta förklarar i detalj varför du har fel.

Du har förklarat att HBM är ett bättre minne och vill se det i alla grafikkort, men eftersom det är dyrare än GDDR5X och inte ger någon prestandafördel för kommande budgetsegment - tycker du fortfarande inte att det kanske är ett bättre val att i dagsläget sätta GDDR5X i korten som hör till de lägre segmenten? Eller ska man sätta dit HBM ändå och skrämma bort en massa kunder och förlora intäkter som följd av höjda priser, bara för en princip?

Du menar pissljummet?

Initialt är det inget konstigt om det är din spontana reaktion, men det som är konstigt är att du inte kan ta till dig helheten, dvs. hur olika konsumentgrupper vill ha olika saker och hur intäkterna från de olika segmenten påverkar varandra i och med att alla drar in pengar som går till forskning och utveckling. Inte heller ser du till hur flera förklarat att din syn på det hela är skev eftersom du inte har tagit hänsyn till alla faktorer som högre pris och oförändrad prestanda. Därför är det konstigt att du inte reviderar din åsikt eftersom du fått ta del av ny information. Du väljer istället att vara kvar på ruta 1, för det har du bestämt dig för att vara av allt att döma. Är det inte du som då är bakåtsträvare eftersom du inte själv går med på förändring och utveckling?

Du kan ju inte på allvar hävda att "Men då får du ju faktiskt ta och undvika att sälla dig till skaran som får mig att agera på det viset."?. Det är ditt egna ansvar hur du beter dig, att befalla alla andra att anpassa sig till dig och dina nycker är befängt.

Vi får hålla tummarna att HBM växer snabbt, mer och billigare prestanda vill vi alla ha, men under tiden är jag då väldigt nöjd om GDDR5X ger tillräckligt med prestandaökning i mellansegmentet, i prisklassen 3-4500kr där jag normalt skulle välja att handla, jag kommer nog att uppgradera under det kommande halvåret så båda två kan vara aktuella för min del beroende på utfallet av Pascal/Polaris. @zetrus har delat med sig av kloka tankar.

Du ville ju ha ett exempel på där jag har backat, och där fick du just ett. Jag medgav efter en tids diskussion att ordvalet "blodspengar" var väl magstarkt.

Om det nu är så att GDDR5X är billigare nu så är det väl bra för de som vill ha budgetkort antar jag, men jag tycker fortfarande inte att det är något att bli exalterad över. Det känns lite "meh", om du nu tycker att det är ett bättre ordval än "pissljummet".

Sedan är det väl generellt så att jag upplever att folk är väldigt snabba att försvara företag när de tar beslut som ökar lönsamheten på bekostnad av kunden, som dreamhack, intels clock-blocking. VR's höga pris osv osv.. Jag upplever att det finns en stor acceptans för att företag gör lite som de vill och folk blir inte ens upprörda när det i slutändan resulterar i att det blir sämre för kunden. Jag tycker inte att man ska få driva ett företag med vinstsyfte som högsta mål utan det måste komma allmänheten till gagn, och det lyser igenom i mycket jag diskuterar, det kan jag hålla med om. Jag förstår inte riktigt varför folk vill försvara ett sådant beteende. Det är ju inte så att de själva får nytta av att topparna i företagen fyller fickorna. Men det är väl det här glappet i åsikter som då gör att folk tycker att jag är "vänstervriden" och andra glåpord. Jag tycker då istället man borde fokusera på att förklara varför det är bra att enskilda får sko sig på den stora massans bekostnad. Men istället gör man det enkelt genom att kalla meningsmotståndarna för "vänster" eller "kommunist" osv.. Som om det i sig skulle vara något negativt utan motivering.

Sen kan det ju vara så att GDDR5x har utvecklats med konsumentens bästa för ögonen och inte kommer ha ökad vinstmarginal jämfört med "vanliga" GDDR5, men jag tror ändå man kommer öka på priset med hänvisning till att det krävts forskning och utveckling för att få fram tekniken, så som man brukar göra, och då försvinner det positiva för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du ville ju ha ett exempel på där jag har backat, och där fick du just ett. Jag medgav efter en tids diskussion att ordvalet "blodspengar" var väl magstarkt.

Well done.

Skrivet av Ozzed:

Om det nu är så att GDDR5X är billigare nu så är det väl bra för de som vill ha budgetkort antar jag, men jag tycker fortfarande inte att det är något att bli exalterad över. Det känns lite "meh", om du nu tycker att det är ett bättre ordval än "pissljummet".

Nä jag har förstått att du inte är exalterad eftersom du inte är intresserad.

Skrivet av Ozzed:

Sedan är det väl generellt så att jag upplever att folk är väldigt snabba att försvara företag när de tar beslut som ökar lönsamheten på bekostnad av kunden, som dreamhack, intels clock-blocking. VR's höga pris osv osv.. Jag upplever att det finns en stor acceptans för att företag gör lite som de vill och folk blir inte ens upprörda när det i slutändan resulterar i att det blir sämre för kunden. Jag tycker inte att man ska få driva ett företag med vinstsyfte som högsta mål utan det måste komma allmänheten till gagn, och det lyser igenom i mycket jag diskuterar, det kan jag hålla med om. Jag förstår inte riktigt varför folk vill försvara ett sådant beteende. Det är ju inte så att de själva får nytta av att topparna i företagen fyller fickorna. Men det är väl det här glappet i åsikter som då gör att folk tycker att jag är "vänstervriden" och andra glåpord. Jag tycker då istället man borde fokusera på att förklara varför det är bra att enskilda får sko sig på den stora massans bekostnad. Men istället gör man det enkelt genom att kalla meningsmotståndarna för "vänster" eller "kommunist" osv.. Som om det i sig skulle vara något negativt utan motivering.

Jag drar en vild gissning och säger att du nog aldrig har drivit ett eget företag?
Rent generellt har jag full förståelse för att man i företag ska maximera lönsamheten, det måste man göra om målet är att expandera och fortsätta kunna betala ut löner till anställda, utveckla nya produkter osv. Ett kriterie för att få starta ett företag i Sverige över huvud taget är att det ska finnas ett vinstintresse, annars är det rätt menlöst, och det brukar vara rätt naturligt för de flesta att man ska få lön för sin möda och inte bli tvingad att ge bort den eller dela med sig av den till allt och alla. Därför har vi patent, vilket givetvis missbrukas i vissa fall, som allt annat. Däremot finns det ju praktexempel på svineri som den där snubben i USA som höjde priserna på HIV-medicin (var det väl..?) med tusentals procent. I allmänhet bör du dock fokusera mindre på topparna i företagen och mer på hur mycket jobb de skapar åt andra och vilka produkter som du får tillgång till som följd av det.

Varför ska enskilda få sko sig på andras bekostnad? Om jag kommer på en jättebra produkt som folk är villiga att betala för, ska inte jag få sälja den och få betalt för det då? Varför skulle man gå till jobbet alternativt starta företag alls om man inte hade möjlighet att leva på det? På vilket sätt definierar du att en verksamhet kommer allmänheten till gagn? Och vad menar du med "på andras bekostnad" - de allra flesta produkterna får du väl ändå välja själv om du vill köpa eller inte, vad är det som sker på din bekostnad?

Skrivet av Ozzed:

Sen kan det ju vara så att GDDR5x har utvecklats med konsumentens bästa för ögonen och inte kommer ha ökad vinstmarginal jämfört med "vanliga" GDDR5, men jag tror ändå man kommer öka på priset med hänvisning till att det krävts forskning och utveckling för att få fram tekniken, så som man brukar göra, och då försvinner det positiva för mig.

GDDR5X har väl utvecklats som en naturlig efterföljare till GDDR5, med den sedvanliga prestandaökningen och viss ökning i pris till en början innan masstillverkningen optimerats och priserna i regel därefter går ner en del. Utvecklingen går ju framåt i alla segment, och det kostar alltid pengar. Vad du menar med "konsumentens bästa" har jag ingen aning om egentligen, GDDR5X har förmodligen tagits fram som en kostnadseffektiv uppföljare som attraherar köpare i budget- och mellansegmentet till skillnad från HBM som kräver mer köpstarka kunder. Det enskilt "bästa för konsumenten" jag kan tänka mig är konkurrens mellan företag.

Att det kostar att utveckla nya produkter och tekniker är ju ingen lögn, så jag förstår inte riktigt varför man skulle bli upprörd över det som förklaring till prishöjning? Utveckling kostar väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det nu är så att GDDR5X är billigare nu så är det väl bra för de som vill ha budgetkort antar jag, men jag tycker fortfarande inte att det är något att bli exalterad över. Det känns lite "meh", om du nu tycker att det är ett bättre ordval än "pissljummet".

Sedan är det väl generellt så att jag upplever att folk är väldigt snabba att försvara företag när de tar beslut som ökar lönsamheten på bekostnad av kunden, som dreamhack, intels clock-blocking. VR's höga pris osv osv.. Jag upplever att det finns en stor acceptans för att företag gör lite som de vill och folk blir inte ens upprörda när det i slutändan resulterar i att det blir sämre för kunden.

Jag håller helt med om att folk ofta försvarar konsumentfientlig praxis och att det är ett stort problem. Men... GDDR5X är ju något som kommer gynna kunderna, eller hur? Ironin här är ju att om HBM hade implementerats i budgetsegmentet så skulle det ju bli sämre (dvs dyrare och inte alls snabbare) för de aktuella kunderna, vilket du skulle försvarat?

Skrivet av Ozzed:

Sen kan det ju vara så att GDDR5x har utvecklats med konsumentens bästa för ögonen och inte kommer ha ökad vinstmarginal jämfört med "vanliga" GDDR5, men jag tror ändå man kommer öka på priset med hänvisning till att det krävts forskning och utveckling för att få fram tekniken, så som man brukar göra, och då försvinner det positiva för mig.

Men det kan det ju inte göra. Om HBM2 och GDDR5X representerar en identisk prestandaökning då de båda stoppar minnet från att flaskhalsa i den aktuella prisklassen, och GDDR5X är billigare, då är det ju det positiva med HBM som försvinner. Inte med GDDR5X. Antingen missar jag något, eller så är din ståndpunkt helt och direkt motsatt den rimliga?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Jisses vad många som bryr sig om strömförbrukningen. Måste ha väldigt dåliga avtal i så fall eller också vet dom inte hur mycket det kostar per kWh överhuvudtaget.

Det är väl snarare så att hög strömförbrukning i allmänhet ger mer spillvärme som oftast ger ett bullrigare kort och mindre möjligheter till kompaktbyggen. Sen brukar det ha en påverkan på överklockningspotential om du från början slukar ett halvt kärnkraftverk (överdrift) i effekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu verkar det vara extremt svårt att hitta info direkt från tillverkare om de exakta kostnadsnivåerna för HMB/HBM2 kontra GDDR5/GDDR5X men konsekvent handlar det om att GDDR5X är ett väldigt kostnadseffektivt alternativ för att öka prestanda till ungefär samma pris som sin föregångare. Tillverkningstekniken är väldigt likartad och vad gäller minnets pin-layout är den identisk med GDDR5 vilket minskar kosynade för att implemenentera i en befintlig design.

http://www.techpowerup.com/217027/gddr5x-puts-up-a-fight-agai...

Alternativet hade ju varit att mid/low segmentet nästa generation ligger kvar på GDDR5. HBM/HBM2 är fortfarande så pass nytt att ingen vettig tillverkare skulle basera framgången för en hel grafikkortsgeneration på att man lyckas få upp yield till en så pass hög nivå att ALLA kort kan få HBM2.

Oavsett hur priskänsliga konsumenterna är (vem vet, folk kanske skulle stå ut med X antal hundralappar extra) så är risken stor att man helt enkelt inte kan producera tillräckligt mycket minne för att täcka behovet i volymsegmentet. Och då struntar vi i argumentet att HBM/HBM2 inte erbjuder något tekniskt övertag i det segmentet förutom lägre strömförbrukning och mindre ytåtgång.

Att gå över till en ny nod och inte minst en helt ny teknik kräver otroliga investeringar (vi snackar numera miljarder USD) i utrustning för fabrikerna, kan man då modda tillverkningslinan för GDDR5 till en lägre summa tycker jag bara vi ska vara glada för de stora investeringarna slår direkt igenom på pris till slutkund. Det är inte ekonomiskt försvarbart att kasta bort enorma investeringar i utrustning genom att kovända till en helt ny teknik.

HBM2 slår nog igenom på bredare front när tekniken mognat, volymerna ökat och det faktiskt finns tekniska incitament att välja det i mid/low segmenten med. Och de av oss som vill ha det tyngsta och bästa får HBM2 i våra toppkort nästa generation i alla fall.

My 2 cents.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel och tillägg...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Well done.

Nä jag har förstått att du inte är exalterad eftersom du inte är intresserad.

Jag drar en vild gissning och säger att du nog aldrig har drivit ett eget företag?
Rent generellt har jag full förståelse för att man i företag ska maximera lönsamheten, det måste man göra om målet är att expandera och fortsätta kunna betala ut löner till anställda, utveckla nya produkter osv. Ett kriterie för att få starta ett företag i Sverige över huvud taget är att det ska finnas ett vinstintresse, annars är det rätt menlöst, och det brukar vara rätt naturligt för de flesta att man ska få lön för sin möda och inte bli tvingad att ge bort den eller dela med sig av den till allt och alla. Därför har vi patent, vilket givetvis missbrukas i vissa fall, som allt annat. Däremot finns det ju praktexempel på svineri som den där snubben i USA som höjde priserna på HIV-medicin (var det väl..?) med tusentals procent. I allmänhet bör du dock fokusera mindre på topparna i företagen och mer på hur mycket jobb de skapar åt andra och vilka produkter som du får tillgång till som följd av det.

Varför ska enskilda få sko sig på andras bekostnad? Om jag kommer på en jättebra produkt som folk är villiga att betala för, ska inte jag få sälja den och få betalt för det då? Varför skulle man gå till jobbet alternativt starta företag alls om man inte hade möjlighet att leva på det? På vilket sätt definierar du att en verksamhet kommer allmänheten till gagn? Och vad menar du med "på andras bekostnad" - de allra flesta produkterna får du väl ändå välja själv om du vill köpa eller inte, vad är det som sker på din bekostnad?

GDDR5X har väl utvecklats som en naturlig efterföljare till GDDR5, med den sedvanliga prestandaökningen och viss ökning i pris till en början innan masstillverkningen optimerats och priserna i regel därefter går ner en del. Utvecklingen går ju framåt i alla segment, och det kostar alltid pengar. Vad du menar med "konsumentens bästa" har jag ingen aning om egentligen, GDDR5X har förmodligen tagits fram som en kostnadseffektiv uppföljare som attraherar köpare i budget- och mellansegmentet till skillnad från HBM som kräver mer köpstarka kunder. Det enskilt "bästa för konsumenten" jag kan tänka mig är konkurrens mellan företag.

Att det kostar att utveckla nya produkter och tekniker är ju ingen lögn, så jag förstår inte riktigt varför man skulle bli upprörd över det som förklaring till prishöjning? Utveckling kostar väldigt mycket.

Jag har inte sagt att man inte skall få göra vinst i ett företag. För mig handlar det om rimlighet. Det skall finnas ökade statliga kontroller, maxtak i vinster osv, samt såpass kraftiga böter om man fular sig att företag inte kommer vilja ens tänka tanken. Kan t. ex handla om att samtliga av företagens patent automatiskt går ut och blir public domain om de fälls. Jag är mer på konsumenternas sida. Det är det jag menar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Sjuka argument som säger att AMD inte kan konkurrera, det faktumet att de har bäst pris/prestanda slår hål på det. man måste inte ha det ultimata 10 000 kr kortet.

problemet är att NVidia och Intel mutar företag som dell och Lenovo att välja deras produkter.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.