Permalänk
Medlem

AH-IPS 6-bit FRC vs. IPS 8-bit

Har svårt att välja mellan 2 skärmar...

Den ena har en AH-IPS panel med 6-bit färgdjup med FRC-teknik, och den andra en "vanlig" IPS (finns inte vanlig IPS som jag förstått de men de står bara IPS iallafall...) med 8bit färgdjup.

Har googlat lite och läst på, och finns folk som klagat på 6-bit FRC, att de fortfarande ser ut som fejkat 8-bit, men på andra ställen står de att dom nya skärmarna med 6-bit FRC är mycket bättre och mindre fejk. Sen står de med på TFT Central att skärmen jag kollat som har 6-bit FRC har väldigt bra färgkvalitet trots att den inte är äkta 8-bit.

Jag vet inte riktigt vad jag ska välja, kan man verkligen med dagens skärmar uppnå 8-bit kvalitet med 6-bit FRC?

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Bildexpert 📺

@steffeeh: I teorin: ja.

I praktiken: Du måste se skärmen med egna ögon. Bättre och sämre produkter finns i alla läger och tyvärr går det sällan att läsa sig från specarna vad som fungerar bäst.

FRC innebär dock att skärmen kan flimra och visa halvtonsmönster i en del nyanser. Detta kan bli störande, särskilt för den som verkligen behöver lita till skärmens färgåtergivning.