Quantum Break kommer till PC – får skyhöga systemkrav och DirectX 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hur kan man tycka att en i7:a och ett 980Ti är "skyhöga" krav för att spela ett aaa-spel med ultra settings som släpps 2016? Förväntade är ordet ni letar efter.

För att ett kort för 7000 inte varit officiellt rekommenderat i spelvärldens historia kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

För att ett kort för 7000 inte varit officiellt rekommenderat i spelvärldens historia kanske?

Så när någon är ärlig med vad som verkligen kommer krävas i ultra så ska dom ha skit för det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Gav vi dom skit? Snackade om vad som var förvånande här. Men jo de ska ha mycket skit om spelet är nära så dåligt optimerat som majoriteten av multiplatform AAA titlarna har varit nu för tiden. Om det faktiskt kommer vara snyggt nog och verkligen utnyttja kortet samt Dx12 för att ge investeringen värde så är det ju bara att tacka och ta emot. Tvivlar jag dock starkt på .

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ClintBeastwood:

Så när någon är ärlig med vad som verkligen kommer krävas i ultra så ska dom ha skit för det?

Lite så, skratta lite högt....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Varför gnäller folk så mycket när det är höga systemkrav för högre inställningar?

"Mainstream-datorn" lär kunna köra det här spelet fint på hyffsade inställningar som motsvarar konsolerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

@ClintBeastwood: Gav vi dom skit? Snackade om vad som var förvånande här. Men jo de ska ha mycket skit om spelet är nära så dåligt optimerat som majoriteten av multiplatform AAA titlarna har varit nu för tiden. Om det faktiskt kommer vara snyggt nog och verkligen utnyttja kortet samt Dx12 för att ge investeringen värde så är det ju bara att tacka och ta emot. Tvivlar jag dock starkt på .

Har sett flera inlägg som redan skriker om dålig optimering och ett skitfult spel trots att det inte finns något ifrån PC-versionen än.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vad som menas med Ultra, 1080/60?

Permalänk
Medlem

Varför inte system krav på cf eller sli i ultra?
1 kort låter klent för ultra.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Inaktiv

Herrregud vilket hopp i hårdvarukraven. Tur man har ett 980Ti, men fortsätter det i denna takt så får man kanske ändå köpa en Pascal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Bra! Exklusivitetsavtal borde vara olagliga.

Nej, helt upp till rättighetsinnehavaren att söka finansiering till sitt projekt hur den nu vill. Exklusiva titlar används även för att sälja sin plattform.

Spelet är fortfarande exklusivt för Microsofts plattformar, PS4 kommer aldrig få spelet exempelvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Herrregud vilket hopp i hårdvarukraven. Tur man har ett 980Ti, men fortsätter det i denna takt så får man kanske ändå köpa en Pascal.

Men är det verkligen ett sånt hopp? Ja, det är väl ramminnet och windows 10/dx12-kravet för rekommenderat som är det ovanliga men för rekommenderat så är det inte så märkliga krav med just grafikkort/processor, men ett 980ti och en i7a är väl inte så överdrivvet när det handlar om just ultra?

DX12 och Win10 kan man ju förstå eftersom Microsoft står bakom spelet.

Detta hittade jag i ett inlägg i tråden:
https://twitter.com/QuantumBreak/status/698010560252674048

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Men är det verkligen ett sånt hopp? Ja, det är väl ramminnet och windows 10/dx12-kravet för rekommenderat som är det ovanliga men för rekommenderat så är det inte så märkliga krav, men ett 980ti och en i7a är väl inte så överdrivvet när det handlar om just ultra?

DX12 och Win10 kan man ju förstå eftersom Microsoft står bakom spelet.

Detta hittade jag i ett inlägg i tråden:
https://twitter.com/QuantumBreak/status/698010560252674048

Det kanske jag som har begränsat intresse i spel-utbudet, men i7 och 980Ti kan jag inte dra mig till minnes att ha sett som rekommenderat tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Det kanske jag som har begränsat intresse i spel-utbudet, men i7 och 980Ti kan jag inte dra mig till minnes att ha sett som rekommenderat tidigare

Tidigare har det väl kanske inte skrivits vad som krävs för ultra heller. Kollade du tweeten?

edit: Scrollar du ner till 1080p testet med ultra så är ju inte ett 980ti med, däremot kan man ju faktiskt se att det krävts bra kort redan för att kunna dra upp allt till max.
http://www.sweclockers.com/test/20336-snabbtest-grafik-och-pr...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Tidigare har det väl kanske inte skrivits vad som krävs för ultra heller.

Tänkte du just för Quantum Break? Inte följt det spelet i nyheterna utan noterade bara kraven i nyheten här på SweC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nej, helt upp till rättighetsinnehavaren att söka finansiering till sitt projekt hur den nu vill. Exklusiva titlar används även för att sälja sin plattform.

Spelet är fortfarande exklusivt för Microsofts plattformar, PS4 kommer aldrig få spelet exempelvis.

Skickades från m.sweclockers.com

*Ja, det är det idag. Jag sa att jag tycker det borde vara olagligt. Det missgynnar ju de konsumenter som har andra plattformar. Företagen har åt helvete får långt gående friheter i att fördärva för kunderna idag, tycker jag. Jag vill se en hårt reglerad marknad där det som gynnar konsumenten har prioritet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Tänkte du just för Quantum Break? Inte följt det spelet i nyheterna utan noterade bara kraven i nyheten här på SweC.

Kolla här vad som är recommended för GTA V:
http://www.pcgamer.com/gta-5-system-requirements-announced/

Alla vet nog att dom där systemkraven inte skulle klara ultra. Det borde finnas en standard hos spelutvecklarna vad som ska klassas som rekommenderat och sedan kanske t.om ultra, men det är nog lättare sagt än gjort. Vad som krävs i Quantum Break där det står 980ti och i7a är för ultra.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kul om dx12 och detta spel kommer kunna utnyttja all överflödig vram man sitter på just nu

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

och vi vet ännu inte hur spelet ser ut i Low, det kan vara hur snyggt som helst.

En sak som alldeles för få tar med i beräkningen angående i stort sett alla spel och grafikinställningar.

Ta Star Wars Battlefront till exempel, det ser helt fantastiskt ut i "Low" och har ändå extremt låga systemkrav.
Sedan har vi spel som till exempel Fallout 4 som är mycket mer krävande och ändå inte ser bättre ut ens med högsta inställningarna.

Stirra er inte blind vid etiketter som "Ultra" och "Low" innan ni faktiskt sett hur det ser ut.
Om ni inte bara är ute efter en stor E-penis såklart...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

*Ja, det är det idag. Jag sa att jag tycker det borde vara olagligt. Det missgynnar ju de konsumenter som har andra plattformar. Företagen har åt helvete får långt gående friheter i att fördärva för kunderna idag, tycker jag. Jag vill se en hårt reglerad marknad där det som gynnar konsumenten har prioritet.

I ett fritt land borde det aldrig vara förbjudet att själv välja hur man finansierar och lanserar sin produkt.

Nu är det ingen mänsklig rättighet att få tillgång till alla spel oavsett vilken plattform man nu har.
Är man verkligen intresserad av spel så får man skaffa tillgång till de plattformar där spelen man intresserar sig för finns. Speciellt spelkonsoller har låga priser och håller i flera år dessutom

Lite av ett icke-problem i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur ska ni nördar ha det? ena stunden gnäller ni på "jag kan inte utnyttja min yber hax elite dator".. och nu när det går, så klagas det istället..

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

I ett fritt land borde det aldrig vara förbjudet att själv välja hur man finansierar och lanserar sin produkt.

Nu är det ingen mänsklig rättighet att få tillgång till alla spel oavsett vilken plattform man nu har.
Är man verkligen intresserad av spel så får man skaffa tillgång till de plattformar där spelen man intresserar sig för finns. Speciellt spelkonsoller har låga priser och håller i flera år dessutom

Lite av ett icke-problem i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar inte om att tvinga folk att utveckla till alla plattformar, bara om att inte tillåta exklusivitet. Det skapar bara elände för slutkunden och det är knappast ett ickeproblem att företag idag får gå hur långt som helst i sin jakt på vinst, kan jag tycka. Det skulle ju gynna fler om utvecklarna gavs möjlighet att göra spelet på de plattformar som efterfrågas, och företaget i fråga hade fått sälja mer så det är win win.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Citat:

Primärminne | 8 Gb

Jacob!!!!!!!!!!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det handlar inte om att tvinga folk att utveckla till alla plattformar, bara om att inte tillåta exklusivitet. Det skapar bara elände för slutkunden och det är knappast ett ickeproblem att företag idag får gå hur långt som helst i sin jakt på vinst, kan jag tycka. Det skulle ju gynna fler om utvecklarna gavs möjlighet att göra spelet på de plattformar som efterfrågas, och företaget i fråga hade fått sälja mer så det är win win.

Menar du att det inte borde vara tillåtet att få betalt för exklusivitet eller menar du att alla spel tvunget ska släppas på samtliga plattformar?

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Menar du att det inte borde vara tillåtet att få betalt för exklusivitet eller menar du att alla spel tvunget ska släppas på samtliga plattformar?

Som jag förstått menar han att det ska släppas på alla plattformar men kan så klart ha fel där.
Att detta inte händer är väl inte så märkligt eftersom både Sony och Microsoft vill ha titlar dedikerade till sina system och det visar väl den här titeln rätt bra på när det gäller det. Sony har också exklusiva spel, likaså PC och det bör väl inte kunna klassas som Microsoft helt eftersom även Linux är supportat i vissa.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Menar du att det inte borde vara tillåtet att få betalt för exklusivitet eller menar du att alla spel tvunget ska släppas på samtliga plattformar?

Jag menar att det inte borde vara lagligt att ingå avtal som säger att ett spel enbart kommer släppas till en konsol. Det borde vara upp till spelstudion och det skall vara styrt av efterfrågan. Så det som ligger närmast är väl det första du sa. Man ska inte kunna gapa om att "det här spelet finns bara till den här konsolen så vill du köpa det får du också köpa den här konsolen annars blir det inget".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det handlar inte om att tvinga folk att utveckla till alla plattformar, bara om att inte tillåta exklusivitet. Det skapar bara elände för slutkunden och det är knappast ett ickeproblem att företag idag får gå hur långt som helst i sin jakt på vinst, kan jag tycka. Det skulle ju gynna fler om utvecklarna gavs möjlighet att göra spelet på de plattformar som efterfrågas, och företaget i fråga hade fått sälja mer så det är win win.

Fast det du säger är ju i princip att utvecklarna tvingas göra spelet tillgängligt till alla plattformar. Vem ska stå för kostnaderna för att utveckla spelen? Rise of the Tomb Raider hade kanske inte kommit till om inte Microsoft finansierat projektet. Bayonetta 2 är också ett exempel där spelet troligen inte funnits om inte Nintendo finansierat även detta spel. Fler exempel finns förstås.

Spel är dyrt att utveckla idag, speciellt om man vill ha någorlunda modern spel och dessutom (bra) röstskådisar, bra animering och gärna en bra story. Många av de största spelen idag har kostat mycket att utveckla. Någon måste finansiera, det går inte att lösa allt med bidrag från kickstarter eller bidrag från staten eller vad nu man annars ska finansiera med.

Självklart ska företag få tjäna pengar, speciellt om de också följer gällande lagar. Och de ska definitivt att ha rätt att ta ut vinst även om jag också tycker att det borde finnas någon gräns för hur mycket det tas ut. Där kan jag se ett problem med spel som finansieras med exempelvis kickstarter där inte bara det första spelet finansieras så utan spel efter spel efter spel efter spel. Extra illa när man inte fullföljer vad man lovat för att få de där pengarna. Spacebase DF-9 och Double Fine någon?

Samtidigt hindrar det ju inte någon att faktiskt lansera sina spel utan exklusivitetsavtal för de plattformar de vill se spelet på men då får de också finansiera sin produkt själv. Och som vi ser i Kickstarter-eran så är det ganska få som faktiskt vill utveckla spel för sina egna pengar. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag menar att det inte borde vara lagligt att ingå avtal som säger att ett spel enbart kommer släppas till en konsol. Det borde vara upp till spelstudion och det skall vara styrt av efterfrågan. Så det som ligger närmast är väl det första du sa. Man ska inte kunna gapa om att "det här spelet finns bara till den här konsolen så vill du köpa det får du också köpa den här konsolen annars blir det inget".

Denna spelutvecklaren ägs ju dock av Microsoft så då borde det väl vara okej?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag håller helt med men som jag förstått har Sweclockers ändrat i sin artikel och tidigare var det "rekommenderade specifikationer" och det stod ingenting om att detta var ultra. Att det däremot fortfarande är folk som klagar kan jag inte förstå alls.

Tror många hatar just på grund av att det är Microsoft och DX12, dom vill väl kanske inte uppgradera operativsystem.

Jaha okey, när jag läste artikeln så stod det ultra och skyhöga men då känns det kanske lite mer rimligt. Nej, tycker det är väldigt konstigt att folk förväntar sig annat. AAA-titlar som pressar det grafiska till sitt yppersta kan man omöjligt förvänta sig att sitt två år gamla kort för 3500 papp klarar av att driva i 60+ fps.

Skrivet av Heymelon:

För att ett kort för 7000 inte varit officiellt rekommenderat i spelvärldens historia kanske?

För Ultra settings tror jag det har varit svårt genom de senaste typ tre åren att uppnå 60+fps i ultra settings och 1080p.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Inte direkt skyhöga jämfört med tidigare titlar, detta är ju "ultra" antar att dom menar om man vill spela med allra max inställningar och då gäller dessa systemkrav för ganska många spel numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag menar att det inte borde vara lagligt att ingå avtal som säger att ett spel enbart kommer släppas till en konsol. Det borde vara upp till spelstudion och det skall vara styrt av efterfrågan. Så det som ligger närmast är väl det första du sa. Man ska inte kunna gapa om att "det här spelet finns bara till den här konsolen så vill du köpa det får du också köpa den här konsolen annars blir det inget".

Det blir ju dock lite märkligt om det är fullt tillåtet att göra det, men bara om man inte ingår avtal för att göra det. Vad blir skillnaden för konsumenten menar du?

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED