Fractal define R5 , tysta fläktar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

@Oneirogen: Jag har inga öppningar i taket, men även om jag hade haft det så hade den lilla mängd damm som kommit in försvunnit ut när jag sätter igång datorn. Dam som sakta lägger sig på ytor sitter inte fast så hårt, men om man däremot har en luftström, som t.ex en frontfläkt, som blåser mot en yta så kommer dammpartiklar sakta att fastna och byggas upp.

Men visst, jag förstår dig ändå till viss del om du väljer att köra med dammfilter uppe i toppen. Men om man som i TS fall, om jag har förstått det rätt, kommer köra med utsug bak och inget annat i taket så är det för han helt onödigt med fläktfilter.

Angående de videor som testar fläktarna så har jag kollat på dem alla. Det är därför jag skrev jag tycker det är märkligt och att jag faktist inte tror testen är helt korrekt. Jag har som sagt alla dessa fläktar hemma förutom HP-14, och HF-12 har bra mycket högre luftflöde än både HP-12 och HP-14. Självklart har jag ingen mätutrustning att mäta flöde och tryck med, men enligt videorna så har HF-12 mindre(!) luftflöde än HP-12 vilket verkligen inte stämmer med verkligheten. Så därför tror jag inte helt på de testerna.

Precis kommer köra 2 in och 1 ut.. plus öppna upp 2 slots i taket för bättre vent och även klämma dit dammfilter. Min dator är knappt på vardagar . På helgerna är på 24/7

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Skrivet av LnitraM:

Glider in med en fråga angående klickandet. Om jag lägger örat mot mitt chassi så hörs ett klickande ljud. Hörs ytterst lite om jag bara sitter i stolen men litet ljud är de allt.
Så frågan är om det är vanligt att fractals fläktar har de problemet på fläktarna som följer med chassit? Eftersom du tog upp det.
Har inte orkat koppla ur och se vilken det är som låter än.

Jag tror Fractals två billigare serier har problem med tickande. Dock är Venturi helt tysta utan klickande, i alla fall de jag har här hemma.

Skrivet av Kezzo:

Precis kommer köra 2 in och 1 ut.. plus öppna upp 2 slots i taket för bättre vent och även klämma dit dammfilter. Min dator är knappt på vardagar . På helgerna är på 24/7

Jag tror inte det kommer göra någon nämnvärd skillnad alls i temperatur om du öppnar upp i toppen. Den mesta av varmluften som behöver komma ut kommer ändå den bakre fläkten att ta hand om. Och med tanke på att den bakre fläkten sitter så nära toppen tror jag faktist inte luft kommer åka ut genom toppen, trots övertryck, utan den bakre fläkten kommer nog istället ta lite smygluft in genom toppen och på så sätt inte dra igenom den svalare luften på rätt ställen. Men som sagt, du kan ju prova att köra en stresstest och se om det gör någon skillnad att ha det öppet eller stängt. Jag tror max det skulle skilja nån grad i temperatur och då skulle jag personligen hellre ha det stäng för att så lite ljud som möjligt ska leta sig ut ur chassit.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Jag tror Fractals två billigare serier har problem med tickande. Dock är Venturi helt tysta utan klickande, i alla fall de jag har här hemma.

Jag tror inte det kommer göra någon nämnvärd skillnad alls i temperatur om du öppnar upp i toppen. Den mesta av varmluften som behöver komma ut kommer ändå den bakre fläkten att ta hand om. Och med tanke på att den bakre fläkten sitter så nära toppen tror jag faktist inte luft kommer åka ut genom toppen, trots övertryck, utan den bakre fläkten kommer nog istället ta lite smygluft in genom toppen och på så sätt inte dra igenom den svalare luften på rätt ställen. Men som sagt, du kan ju prova att köra en stresstest och se om det gör någon skillnad att ha det öppet eller stängt. Jag tror max det skulle skilja nån grad i temperatur och då skulle jag personligen hellre ha det stäng för att så lite ljud som möjligt ska leta sig ut ur chassit.

Får väl labba lite med datorn 😁

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Angående de videor som testar fläktarna så har jag kollat på dem alla. Det är därför jag skrev jag tycker det är märkligt och att jag faktist inte tror testen är helt korrekt. Jag har som sagt alla dessa fläktar hemma förutom HP-14, och HF-12 har bra mycket högre luftflöde än både HP-12 och HP-14. Självklart har jag ingen mätutrustning att mäta flöde och tryck med, men enligt videorna så har HF-12 mindre(!) luftflöde än HP-12 vilket verkligen inte stämmer med verkligheten. Så därför tror jag inte helt på de testerna.

Kan inte kommentera hur du upplever luftflödet på de fläkttar du har hos dig. Men killen verkar jävligt legitim, undersöker och dokumenterar grundligt, ser man på lite andra fläktar som t.ex noctuas så stämmer hans resultat bra med noctuas specifikationer. Jag väljer faktiskt att hellre tro på hans testade resultat framför en persons subjektiva känsla

Skrivet av LnitraM:

Glider in med en fråga angående klickandet. Om jag lägger örat mot mitt chassi så hörs ett klickande ljud. Hörs ytterst lite om jag bara sitter i stolen men litet ljud är de allt.
Så frågan är om det är vanligt att fractals fläktar har de problemet på fläktarna som följer med chassit? Eftersom du tog upp det.
Har inte orkat koppla ur och se vilken det är som låter än.

Det verkar ju vara så, lite för många som rapporterar samma beetende för att det ska vara en slump, eller någon enstaka fläkt.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk

@Oneirogen: Men du kan väll inte tro på att en HP-fläkt skulle ha högre luftflöde än en HF-fläkt? Visst, du kan välja att inte tro på mig men jag är inte direkt ensam om att säga att HF har högre flöde än HP, finns många andra tester med dessa fläktar som säger samma sak som jag gör. Fractal Design skulle väll inte direkt tillverka dessa två olika typer om de upptäckte att HF-fläkten skulle ge mindre flöde än HP? Visst går jag efter känsla och inga siffror med mätinstrument, men vissa saker är helt uppenbara. Nej det är något som inte stämmer med hans tester, kanske han fått en defekta fläktar eller något annat. Jag kan ju ladda upp en bild där jag gör pappers-testet så får du själv se.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

När vi är inne på kylning och fläktar finns det nå bra pogramet för att göra fläkt kurvor kolla temps o grejer helst nå pogramet till gpu med för att göra fläkt kurvor.
Har al suite gamla version men tycker den fungerar sådär.
Vet att det finns en ny al suite men den stöder inte mitt modekort vad jag läst.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Jag tror Fractals två billigare serier har problem med tickande. Dock är Venturi helt tysta utan klickande, i alla fall de jag har här hemma.

Fick med två GP-14 ur FDs Dynamic serie när jag köpte mitt Define S och tycker de är knäpptysta. Visserligen max 1000rpm men de är mycket tystare än Corsair AF120 jag också har.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

@Mocka: Tickandet är ju egentligen ganska lågt. Jag har själv inte testat GP-serien monterade inne i ett chassi, jag kan tänka mig att de är helt tysta då. Men ensamma utanför chassit har jag tydligt hört ett tickande ljud från motorn, även om det är lågt. Detta oavsett om jag kopplar till fläktkontroller eller kör direkt på 12v-linan. Men det kan också vara så att det skiljer lite mellan 120mm och 140mm-modellerna.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

@Mocka: Tickandet är ju egentligen ganska lågt. Jag har själv inte testat GP-serien monterade inne i ett chassi, jag kan tänka mig att de är helt tysta då. Men ensamma utanför chassit har jag tydligt hört ett tickande ljud från motorn, även om det är lågt. Detta oavsett om jag kopplar till fläktkontroller eller kör direkt på 12v-linan. Men det kan också vara så att det skiljer lite mellan 120mm och 140mm-modellerna.

Har inte tänkt på det. Nu köpte jag några fler GP-14 eftersom jag ska testa att montera min GT110i i toppen av chassit istället för fronten. Ska lyssna lite extra noga och se om det är något som tickar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

@Mocka: Synd du inte köpte från Venturi-serien, de kostar i stort sett lika mycket, 150kr per fläkt. Jag misstänker att Dynamic-serien kanske fasas ut i framtiden eller går ner i pris eftersom Venturi-serien är bättre och ändå kostar lika mycket.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

@Oneirogen: Men du kan väll inte tro på att en HP-fläkt skulle ha högre luftflöde än en HF-fläkt? Visst, du kan välja att inte tro på mig men jag är inte direkt ensam om att säga att HF har högre flöde än HP, finns många andra tester med dessa fläktar som säger samma sak som jag gör. Fractal Design skulle väll inte direkt tillverka dessa två olika typer om de upptäckte att HF-fläkten skulle ge mindre flöde än HP? Visst går jag efter känsla och inga siffror med mätinstrument, men vissa saker är helt uppenbara. Nej det är något som inte stämmer med hans tester, kanske han fått en defekta fläktar eller något annat. Jag kan ju ladda upp en bild där jag gör pappers-testet så får du själv se.

Klart jag kan tro det, i hans test HF-14 = 1153RPM / 63.2 CFM = ca 18.2 RPM/CFM vs HP-14 = 1269RPM / 72.5 = 17.5 RPM/CFM.

Alltså visar hans test att HP är effektivare på att flytta luft än HF, om man nu utgår från att siffrorna är korrekta och testet har gjorts rättvist, vilket varken jag eller du kan bevisa hur som helst. Dock har han hållit på testat fläktar bra länge, verkar ha utrustning för det, och går även igenom hans metoder på hans hemsida, dock på franska så man får översätta och hoppas översättningen är korrekt.

Papperstest är inte värt någonting :).

Så du tror på fullaste allvar att HF siffrorna som FD anger är korrekta?

Låt se, de anger 118CFM med 1200RPM, gå in på prisjakt, fläktar, filtrera på 140mm fläktar med 110+ CFM, så ska du se att du får fram 2 fläktar. Akasha 1600RPM 110CFM och Noctua NF-a14 industrial på 3000RPM 158CFM.

Tror inte ett dugg på att FDs specifikationer på HF-14 stämmer iaf vad gäller CFM.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk

@Oneirogen: Jag har aldrig sagt att siffrorna Fractal anger är korrekta, allt jag försöker säga är att HF-fläktarna har högre luftflöde än HP-fläktarna, vet inte hur mycket tydligare jag kan vara. Hur pass mycket högre vet jag såklart inte, men de ger definitivt inte lägre än HP, det känner man tydligt med handen vid fläktarna. Däremot så har ju självklart HP högre statiskt tryck än HF, därav bättre lämpad för t.ex radiatorer. Men det är ju inte det som det handlar om här utan nu pratar vi om mängden luft.

Därför säger jag det är något som inte stämmer med testet han gjorde för HF-fläktarna har verkligen inte sämre luftflöde än HP. Visst, om båda typerna av fläktar skulle ha ett motstånd framför sig, t.ex ett fläktfilter, då kan jag mycket väl tänka mig att luftmängden minskar så pass mycket. Det är också därför jag undrar hur han har mätt det här, om det är gjort i någon form av tunnel med ett visst motstånd.

Papperstest är inte helt värdelöst. Det är självklart ingen metod för att mäta mängden luft, men man kan jämföra fläktar med varandra och se vilken som flyttar mera luft.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beyondthemind:

OM du vill köra med både bra, tysta och billiga fläktar så rekommenderar jag dig att titta på Fractal Design Venturi-serien, jag har dem själv. Om du skulle köra med två HP-14 i fronten och en HF-14 bak så kommer du ha fullt tillräckligt med luftflöde samtidigt som du får det riktigt tyst.

Jag har ett par såna fläktar som de som medföljer deras chassit fast 120mm. De låter mer än Venturi vid samma prestanda, motorn gör ett sånt där typiskt snabbt tickande ljud. Venturi-fläktarnas motorer är helt tysta, det enda som hört är luften som cirkulerar när man kör på fullt varvtal.

För att förtydliga så är alltså HP-fläktarna för högt tryck, lämpligt i fronten, och HF för högt luftflöde, lämplig som utblås bak.

Ja , nu är man där igen och vacklar i mitt val av fläktar , tänkte gå tillbaka till ovan nämnda setup ,men varför finns inte HF-14 Venturi men PWM, finns det nån tekniskt förklaring till detta? Skaver i min OCD själ , vill ju gärna köra med PWM på alla fläktar .

Permalänk
Medlem
Skrivet av DWDW:

Ja , nu är man där igen och vacklar i mitt val av fläktar , tänkte gå tillbaka till ovan nämnda setup ,men varför finns inte HF-14 Venturi men PWM, finns det nån tekniskt förklaring till detta? Skaver i min OCD själ , vill ju gärna köra med PWM på alla fläktar .

Beställde 2 noctua igår jag . Det får duga för mig 😉

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk

@DWDW: Bra fråga. Det jag kan tänka mig är att man oftast kanske vill använda HP-fläktar till kylflänsar och radiatorer och då vilja kunna styra dessa bättre efter temperaturen på t.ex processorn. HF-fläkten får nog mera anses vara en chassifläkt för utsug och då räcker det med att köra antingen fullt blås eller med adaptern för att få den helt tyst. Dock brukar man ändå kunna styra även 3-pins fläktar via moderkortet

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

@Mocka: Synd du inte köpte från Venturi-serien, de kostar i stort sett lika mycket, 150kr per fläkt. Jag misstänker att Dynamic-serien kanske fasas ut i framtiden eller går ner i pris eftersom Venturi-serien är bättre och ändå kostar lika mycket.

Kanske kunde testat en men de finns bara som svarta (iofs spelar det ingen roll eftersom jag inte har något fönster) plus att prisskillnaden var 179kr vs 119kr. Slutligen är det ju 26,5dB för HF-14 1200rpm mot 18,9dB för GT-14 1000rpm. Iofs flyttar Venturi dubbelt så mycket luft men tycker verkligen att Dynamic endast susar lite grann vid maxfart.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

@Mocka: Fläktarna från Venturi-serien kostar bara 149kr, så 30kr extra för mycket bättre flöde vid mindre varvtal hade det nog varit värt Vart kostar dem 179kr?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

@Mocka: Fläktarna från Venturi-serien kostar bara 149kr, så 30kr extra för mycket bättre flöde vid mindre varvtal hade det nog varit värt Vart kostar dem 179kr?

Jag kan fortfarande lämna tillbaka dem Har ändå ingen möjlighet att styra alla utan måste vänta på en splitter som jag beställde igår och antagligen kommer imorgon. 169kr var det visst hos Webbis : http://webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/222129-fractal_de... (hämtar dem så det blir ingen fraktkostnad). Btw, var hittar du dina för 149kr? Tom Prisjakt säger 169kr.

Min plan var följande, flytta AIOn från fronten till toppen och slänga in tre st 140mm i fronten och eventuellt en 120mm i botten (behöver en splitter där också). Eftersom jag öppnar panelerna i toppen kommer det bli mer högljutt men eftersom luftflödet blir bättre tänkte jag köra dem på lägre varvtal hela tiden (ej PWM eftersom det är kasst och bara kör upp RPM något när CPUn blir lite varmare).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

@Mocka: Aha, jag såg fel, det är ju 140mm-fläktarna du har köpt. Har nog blandat ihop det lite här i tråden
Inet tar 149kr för både HP-12 och HF-12, medan Hf-14 kostar 169kr och HP-14 179kr. Dock tycker jag ändå du kunde satsat på Venturi-fläktarna istället. Om man ska tro på vad Fractal Design själva säger så har de mycket längre livstid än de andra serierna tack vare FDB-kullagret.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

@Mocka: Aha, jag såg fel, det är ju 140mm-fläktarna du har köpt. Har nog blandat ihop det lite här i tråden
Inet tar 149kr för både HP-12 och HF-12, medan Hf-14 kostar 169kr och HP-14 179kr. Dock tycker jag ändå du kunde satsat på Venturi-fläktarna istället. Om man ska tro på vad Fractal Design själva säger så har de mycket längre livstid än de andra serierna tack vare FDB-kullagret.

Ser du någon anledning att köra 120mm? De låter ju mer
Minns även att du snackade om HP i fronten?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

@Mocka: Nej egentligen inte, kan man köra 140mm så tycker jag man ska göra det. Det skiljer lite i förhållandet mellan tryck och flöde mellan 120mm och 140mm, men inget man behöver tänka på tycker jag.

Yes, har man fläktfilter tycker jag man ska köra på HP. Och i mitt nuvarande projekt som är i ett Cooltek W2 så är det också mera luftmotstånd då det är en front framför fläktarna och intaget är nertill. Samma sak gäller Fractal Design R-serien, de har både fläktfilter och en lucka framför fläktarna där luftintagen är vid sidorna av fronten. Har testat själv mellan HP och HF-fläkt då jag har både versionerna och skillnaden i luftmängd är inte alls lika stor med eller utan fläktfilter på en HP-fläkt, däremot för en HF-fläkt. Men att köra på två HP-14 kommer ge bra med cirkulation ändå. När jag testmonterat i Cooltek W2 för att kolla luftflöden så har jag två HP-14 i fronten och två HP-12 på en radiator i botten. Trots att jag drar ner dem tills de blir tysta så klarar de av att hålla en HF-12 i rörelse bak i chassit trots att jag stänger av den! Nu har visserligen Venturi-serien väldigt lågt motstånd i kullagret osv så de rör sig lätt, men lite imponerad blir man ändå, man känner tydligt att det sipprar ut luft ur alla chassits öppningar.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Jag gjorde själv ett litet test med 1 respektive med 2 fläktar i fronten på mitt R5 och skillnaden är försumbar ,ger kanske en1 grad längre temp med 2 ,så jag kommer bara köpa 2nya fläktar en till bak utsug och en till front insug ,vilket leder mig tillbaka till Noctua NF-A14 PWM 140mm. Hehe, detta börjar nästa få lite löjets skimmer över sig!
Ber om ursäkt få det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

@Mocka: Nej egentligen inte, kan man köra 140mm så tycker jag man ska göra det. Det skiljer lite i förhållandet mellan tryck och flöde mellan 120mm och 140mm, men inget man behöver tänka på tycker jag.

Yes, har man fläktfilter tycker jag man ska köra på HP. Och i mitt nuvarande projekt som är i ett Cooltek W2 så är det också mera luftmotstånd då det är en front framför fläktarna och intaget är nertill. Samma sak gäller Fractal Design R-serien, de har både fläktfilter och en lucka framför fläktarna där luftintagen är vid sidorna av fronten. Har testat själv mellan HP och HF-fläkt då jag har både versionerna och skillnaden i luftmängd är inte alls lika stor med eller utan fläktfilter på en HP-fläkt, däremot för en HF-fläkt. Men att köra på två HP-14 kommer ge bra med cirkulation ändå. När jag testmonterat i Cooltek W2 för att kolla luftflöden så har jag två HP-14 i fronten och två HP-12 på en radiator i botten. Trots att jag drar ner dem tills de blir tysta så klarar de av att hålla en HF-12 i rörelse bak i chassit trots att jag stänger av den! Nu har visserligen Venturi-serien väldigt lågt motstånd i kullagret osv så de rör sig lätt, men lite imponerad blir man ändå, man känner tydligt att det sipprar ut luft ur alla chassits öppningar.

Nu orkade jag inte lämna tillbaka GP-14 (synd att man inte kan testa sådana saker först alltså). Dock kanske jag köper HP-14 till min Corsair H110i GT då de medföljande verkligen låter mycket samtidigt som flytten av radiatorn från fronten till toppen gjort att CPUn blir avsevärt mycket varmare. Känns svårt att få både kall CPU och GPU Däremot blev temps på GPUn superbra. Från upp till 81 grader och 1900RPM ner till max 76 grader och 1600RPM (SW Battlefront). Tyvärr blev CPUn som sagt var lite väl varm (GPU Package 75 grader i SW Battlefront från max 65 grader som det var tidigare) och fick därmed en CTD och en reset av datorn så jag stängde tillfälligt av min OC. Nu ligger temps på max 55 grader vid 4,4GHz.

Intressant iakttagelse att alla chassifläktar körs i halvfart (runt 560RPM) och om jag maxar dem till 1000RPM (utom frontfläktarna som bara orkar upp till 850RPM pga splitter http://www.maxgaming.se/kablar/bitfenix/3-pin-till-3x-3-pin-a... ... eller ja, det är vad MSI Command Center säger iaf, den läser dessutom värdet lite dåligt) så sjunker GPU temp bara med en grad. Kanske hade dina Venturifläktar gjort skillnad? Har heller ingen sidofläkt för tillfället men lär sätta dit en HP-14 när jag skaffat SLI.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

@Mocka: Visst är det intressant att det inte skiljer mycket i temperatur alltid trots att man blåser på för fullt? Då undrar man hur pass bra kylarna egentligen är på att föra över värmen från GPUn/CPUn till luften.

Hur ser din setup ut idag? Har inte riktigt fått kläm på det med alla olika användare som pratar fläktar i den här tråden
Vad tror du om att köra insug på radiatorn i taket, en insug i sidan, en insug i fronten längst ned samt en utsug bak. Det blir mycket fläktar, men med en fläkt längs ned i fronten, en i sidan, och två i toppen via radiatorn så tror jag man tvingar luften att åka bakåt i hela chassit. Om man kör utsug bak på lågt varvtal så kommer förhoppningsvis den varma luften från grafikkorten att åka ut via chassits perforeringar istället för att röra sig upp över moderkortets övre del. Så fungerar det nämligen i mitt Cooltek W2 som jag bygger på nu, två Hp-14 i fronten och två HP-12 i botten genom radiator till cpun, alla som insug. Jag har inte provat med hårdvara monterad ännu så jag kan inte säga hur temperaturen på mitt grafikkort kommer bli, men man känner tydligt att mycket luft kommer ut via chassits perforeringar, framför allt vid området runt grafikkortet på baksidan. Förhoppningsvis kommer den varma luften från både radiatorn och grafikkortet att leta sig ut där.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

@beyondthemind: Precis och det är där som dina antagligen hade gjort ett bättre jobb.

Just nu ser mitt Define S ut på följande sätt. Tre GP-14 inblås fram, en GP-14 utblås bak, en GP-12 inblås botten. Toppen är beklädd med en H110i GT samt 2x140mm som trycker luften igenom radiatorn ut. Din idé är inte helt dum men det finns några problem med detta - Jag har inget fläktfilter i toppen av chassit samt att mitt datorbord är "stängt" baktill mao kan den varma luften bara försvinna "framtill" på bordet och kommer då antagligen delvis sugas upp av toppfläktarna om du förstår vad jag menar?

Edit - Kikade på HP-14 och deras statiska tryck verkar inte vara i närheten av Corsairs SP140L fläktar som enligt ett foruminlägg skall ha : AirFlow 113 cfm, Static Pressure 3.99mm-H20, Speed 2100 rpm and noise 43 dB(A). HP-14 ligger på AirFlow 78.1 cfm, Static Pressure 1.94mm-H20, Speed 1500RPM, noise 30,1 dB(A). Corsairs är ju snabbare iofs men kör ju mina Corsair i 950 just nu vilket typ inte låter något alls i jämförelse med 1000RPM på FDs.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

@Mocka: Ahh, jag förstår vad du menar.

Mjo, de har högra statiskt tryck men även vid högre varvtal som du säger. Sänker man 500 varv/min så blir det väldigt stor skillnad i prestanda. Skulle man köra både fläktarna så låter Corsairs även över dubbelt så mycket så jag tror faktiskt att Venturi-serien är tystare "per prestanda" eller hur man ska uttrycka det. Däremot skulle jag tro de är snarlika i prestanda vid sanna varvtal.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

@Mocka: Ahh, jag förstår vad du menar.

Mjo, de har högra statiskt tryck men även vid högre varvtal som du säger. Sänker man 500 varv/min så blir det väldigt stor skillnad i prestanda. Skulle man köra både fläktarna så låter Corsairs även över dubbelt så mycket så jag tror faktiskt att Venturi-serien är tystare "per prestanda" eller hur man ska uttrycka det. Däremot skulle jag tro de är snarlika i prestanda vid sanna varvtal.

Det är ju ändå en extra slant så jag vill vara helt säker på saken innan jag köper. Nu blir det dessutom SLI i min burk så kanske får tänka om med chassifläktarna i första hand och trots allt lösa HF-14. Får se hur det låter när SLI är installerat

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vet någon om bra gratis pogramet till att övervaka temp cpu och styra fläktar. Till gpu kör jag msi afterburn.
Har al suite 2 men tänkte om det fanns nå likvärdigt.
Tycker al suite buggar och krånglar.
Och al suite 3 finns inte att ladda ner till mitt modekort om det är så mycket bättre än 2:an.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Skrivet av DWDW:

Jag gjorde själv ett litet test med 1 respektive med 2 fläktar i fronten på mitt R5 och skillnaden är försumbar ,ger kanske en1 grad längre temp med 2 ,så jag kommer bara köpa 2nya fläktar en till bak utsug och en till front insug ,vilket leder mig tillbaka till Noctua NF-A14 PWM 140mm. Hehe, detta börjar nästa få lite löjets skimmer över sig!
Ber om ursäkt få det!

Gör du alldeles utmärkt i. Använder själv två sådana fläktar som insug i fronten och de jobbar på bra, tyst och stabilt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

@Mocka: Ahh, jag förstår vad du menar.

Mjo, de har högra statiskt tryck men även vid högre varvtal som du säger. Sänker man 500 varv/min så blir det väldigt stor skillnad i prestanda. Skulle man köra både fläktarna så låter Corsairs även över dubbelt så mycket så jag tror faktiskt att Venturi-serien är tystare "per prestanda" eller hur man ska uttrycka det. Däremot skulle jag tro de är snarlika i prestanda vid sanna varvtal.

Testköpte 4st Venturi och herrejöstanes vad de lät Lägsta varvtal var 750RPM och redan då susade det på rätt ordentligt. När jag maxade dem så var det som en tornado. Tyvärr så hjälpte det inte att motverka mina höga GPU temps, däremot löste mina gamla Corsair SP120Q biffen På lågt varvtal (kör det som default vilket är bra när man idlar i Windows) låter de inget. På max vilket jag kör när jag spelar så låter de men inte så mycket som Venturi. Dessutom håller de GPUerna i schack (ca 80 grader) vilket är det bästa. Tur att jag inte hann sälja dem

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9