Hjälp vid köp av miniräknare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Hjälp vid köp av miniräknare

Hej

Då har det blivit så att jag pluggar igen nu. Vi behöver räknare som klarar att räkna med enheten "Gon" (liknargrader fast enhetscirkeln är uppdelad i 400 enheter istället för 360 som i grader). Ofta brukar det kallas "Grad" på räknare.

Min gamla TI-92 klarar inte detta, verkar finnas många Texas som inte gör det. Önskar att slippa hålla på att kompensera uträkningarna för att räknaren inte klarar detta.

OK, så då önskar jag en ny räknare. Förutom denna funktion finns en annan funktion som jag ser som viktig:

Att den klarar någon som kan kallas "pretty print" eller liknande. Dvs att de matematiska uträkningarna efter att ha slagits in visas korrekt under bråkstreck och i respektive rotsymbol.

I övrigt vill jag egentligen ha så billig räknare som möjligt, finns det någon som känner till lite om räknare som kan rekommendera?

Edit:
Förresten; jag tycks märka att det inte hänt så mycket på själva teknikfronten vad gäller funktioner o så sedan slutet av 90-talet. Har teknikutvecklingen gjort batteritiderna avsevärt bättre? Vill minnas att det var en hel del batteribyten förr.

MVH
Daniel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Typ http://www.casio.com/products/Calculators_%26_Dictionaries/Fr...

Converts between DEG, RAD, GRAD Yes

Gäller typ alla Casio, men kanske inte vad du letar efter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

@sickhouse:

Hej. Tack, den verkar göra "tricket". Jag letar lite runt om det går att köpa den från någon beprövad återförsäljare i sverige, verkar inte hitta så mycket länkar.

Hittar någon en sådan möjlighet, tipsa gärna!

EDit: Hittat Kalkylator CASIO FX-82ES PLUS på CO som också bör fixa det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006

TI Voyage 200
https://education.ti.com/en/us/products/calculators/graphing-...

Väldigt tidsbesparande. Men säkert inte typgodkänd.

Sen kan du ju använda Mathematica på befintlig padda eller telefon, om du vill komma undan billigt.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av dannesthlm:

Hej

Då har det blivit så att jag pluggar igen nu. Vi behöver räknare som klarar att räkna med enheten "Gon" (liknargrader fast enhetscirkeln är uppdelad i 400 enheter istället för 360 som i grader). Ofta brukar det kallas "Grad" på räknare.

Min gamla TI-92 klarar inte detta, verkar finnas många Texas som inte gör det. Önskar att slippa hålla på att kompensera uträkningarna för att räknaren inte klarar detta.

OK, så då önskar jag en ny räknare. Förutom denna funktion finns en annan funktion som jag ser som viktig:

Att den klarar någon som kan kallas "pretty print" eller liknande. Dvs att de matematiska uträkningarna efter att ha slagits in visas korrekt under bråkstreck och i respektive rotsymbol.

I övrigt vill jag egentligen ha så billig räknare som möjligt, finns det någon som känner till lite om räknare som kan rekommendera?

Edit:
Förresten; jag tycks märka att det inte hänt så mycket på själva teknikfronten vad gäller funktioner o så sedan slutet av 90-talet. Har teknikutvecklingen gjort batteritiderna avsevärt bättre? Vill minnas att det var en hel del batteribyten förr.

MVH
Daniel

Nej det har i princip inte hänt något alls på min miniräknarfronten. Vet dock inte hur du lyckades byta batteri ofta. Min Ti-83+ och Ti-84+ höll ett år eller två av flitigt användande mellan batteribyten.

Sen är frågan vad mer man kan göra som är vettigt på en miniräknare. När batteritiden räknas i år så är det inte mycket nytta med att förlänga den då batterierna i sig är färskvara. Man skulle kanske kunna tänka sig mer högupplöst skärm men det kostar batteri istället. Massa saker som pretty print tycker jag mest gör det långsamt att använda men antar att det kan vara användbart ibland. Ska man ha mycket mer funktionalitet är det nog ändå en laptop med Matlab, Mathematica eller motsvarande som gäller.

Det kan vara en bra idé att höra med examinatorn när det gäller val av miniräknare. De brukar ha koll på en vettig modell för sina kurser om det är mycket räkna och framförallt är det bra att ha koll på om det finns begränsningar på tentorna. Vissa kör typgodkända miniräknare och då är det bara vissa modeller som får användas.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Zotamedu:

Nej det har i princip inte hänt något alls på min miniräknarfronten. Vet dock inte hur du lyckades byta batteri ofta. Min Ti-83+ och Ti-84+ höll ett år eller två av flitigt användande mellan batteribyten.

Sen är frågan vad mer man kan göra som är vettigt på en miniräknare. När batteritiden räknas i år så är det inte mycket nytta med att förlänga den då batterierna i sig är färskvara. Man skulle kanske kunna tänka sig mer högupplöst skärm men det kostar batteri istället. Massa saker som pretty print tycker jag mest gör det långsamt att använda men antar att det kan vara användbart ibland. Ska man ha mycket mer funktionalitet är det nog ändå en laptop med Matlab, Mathematica eller motsvarande som gäller.

Det kan vara en bra idé att höra med examinatorn när det gäller val av miniräknare. De brukar ha koll på en vettig modell för sina kurser om det är mycket räkna och framförallt är det bra att ha koll på om det finns begränsningar på tentorna. Vissa kör typgodkända miniräknare och då är det bara vissa modeller som får användas.

Hej. Så länge hade jag inte uppfattning att de (batterierna) höll. Men jag vet ju att det kommit uppdaterade revisioner av räknarna, så det går kanske inte att jämföra rätt av. Vet att utseendet skiljde till nyare räknare, trots att namnen var samma.

Beträffande modell verkar det inte vara så noga, vad det verkat på läraren.

MVH
Daniel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006

Verkar lite onödigt att behöva köpa ny räknare för en sådan sak. Dessutom används knappast det där vinkelmåttet med 400 grader på ett varv överhuvudtaget (kallades nygrader om jag minns rätt).
Har själv aldrig någonsin stött på detta i någon tillämpning. Skulle det av en händelse behövas så är det ju bara att omvandla mellan vanliga grader och det andra vinkelmåttet genom att multiplicera eller dividera med skalfaktorn 400/360 innan man matar in vinkeln i räknaren.

Sedan kan jag instämma i att det utvecklingen på miniräknarfronten i princip stått stilla sedan början av 90-talet. Väldigt synd då lite fancy räknare med modern grafik, fina grafer, kanske pekskärm och liknande helt klart skulle kunna bidra till större intresse för matematik.

Namn : Jesper | Ålder : 42 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av JesperT:

Verkar lite onödigt att behöva köpa ny räknare för en sådan sak. Dessutom används knappast det där vinkelmåttet med 400 grader på ett varv överhuvudtaget (kallades nygrader om jag minns rätt).
Har själv aldrig någonsin stött på detta i någon tillämpning. Skulle det av en händelse behövas så är det ju bara att omvandla mellan vanliga grader och det andra vinkelmåttet genom att multiplicera eller dividera med skalfaktorn 400/360 innan man matar in vinkeln i räknaren.

Sedan kan jag instämma i att det utvecklingen på miniräknarfronten i princip stått stilla sedan början av 90-talet. Väldigt synd då lite fancy räknare med modern grafik, fina grafer, kanske pekskärm och liknande helt klart skulle kunna bidra till större intresse för matematik.

Nu var saken att jag använder det hela tiden inom en utbildning (lantmäteri). Använder man något hela tiden så orkar man ju inte hålla på med den extra komplexiteten. Håller med om utvecklingen, fast å andra sidan är det ju bra att dom gamla ofta fungerar.

Köpte en på CO för 179 lr liknande, väldigt användarvänlig och prisvärd. Om det nu hänt något kan man väl anta att så mycket för pengarna fick man nog inte för 10 år sedan i det segmentet.

Verkar väl f.ö. komma lite mer datorinspirerade räknare från Casio och TI om man tittar i deras pruduktutbud. Fast ser man på reaktionerna så verkar nog många användare vara lite konservativa och kanske inte se riktiga nyttan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av dannesthlm:

Nu var saken att jag använder det hela tiden inom en utbildning (lantmäteri).

Varför används inte grader och radianer?

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart
Intel Core i7 2700k | MSI Z68A-GD55 (G3) | Radeon 6870 1 GB | 4 GB RAM | WD 640AAKS | Fractal Design Defiine R4 Vit

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av HWS:

Varför används inte grader och radianer?

Historiska skäl. Fransmännen försökte införa systemet men det fastnade bara inom lantmäteri och liknande områden.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24