Hjälp vid köp av miniräknare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Hjälp vid köp av miniräknare

Hej

Då har det blivit så att jag pluggar igen nu. Vi behöver räknare som klarar att räkna med enheten "Gon" (liknargrader fast enhetscirkeln är uppdelad i 400 enheter istället för 360 som i grader). Ofta brukar det kallas "Grad" på räknare.

Min gamla TI-92 klarar inte detta, verkar finnas många Texas som inte gör det. Önskar att slippa hålla på att kompensera uträkningarna för att räknaren inte klarar detta.

OK, så då önskar jag en ny räknare. Förutom denna funktion finns en annan funktion som jag ser som viktig:

Att den klarar någon som kan kallas "pretty print" eller liknande. Dvs att de matematiska uträkningarna efter att ha slagits in visas korrekt under bråkstreck och i respektive rotsymbol.

I övrigt vill jag egentligen ha så billig räknare som möjligt, finns det någon som känner till lite om räknare som kan rekommendera?

Edit:
Förresten; jag tycks märka att det inte hänt så mycket på själva teknikfronten vad gäller funktioner o så sedan slutet av 90-talet. Har teknikutvecklingen gjort batteritiderna avsevärt bättre? Vill minnas att det var en hel del batteribyten förr.

MVH
Daniel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Typ http://www.casio.com/products/Calculators_%26_Dictionaries/Fr...

Converts between DEG, RAD, GRAD Yes

Gäller typ alla Casio, men kanske inte vad du letar efter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

@sickhouse:

Hej. Tack, den verkar göra "tricket". Jag letar lite runt om det går att köpa den från någon beprövad återförsäljare i sverige, verkar inte hitta så mycket länkar.

Hittar någon en sådan möjlighet, tipsa gärna!

EDit: Hittat Kalkylator CASIO FX-82ES PLUS på CO som också bör fixa det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006

TI Voyage 200
https://education.ti.com/en/us/products/calculators/graphing-...

Väldigt tidsbesparande. Men säkert inte typgodkänd.