Sladden till värmepistol började brinna

Permalänk
Medlem

Sladden till värmepistol började brinna

Hej, vet inte om jag postar i rätt forumdel så ändra om de är fel.

Jo det är så att jag och min polare va i vårat garage och målade fälgar inatt. Jag använde en värmepistol för det var ganska kallt i garaget så jag värmde upp färgen lite och fälgen. När jag tog upp värmepistolen efter jag använt den säkert 20ggr tidigare samma dag så snäller den till och börjar brinna på sladden precis där den går in i själva pistolen. Det flög knistor och smällt gummi. Jag höll såklart precis där det small också så jag fick stöt av den och brännskador av smällt (koppar?) på/i ett finger.
Vi var snabba med att kyla med snö i en plastpåse.

Fingret var helt svart och fingret brevid med. Åkte hem och tvätta av de brända och är vita brännmärken nu. Nu är frågan om jag borde kontakta läkare? Dels av att jag fick i mig 240v (vet ej amp) och att fingret svider så hela armen domnar om jag inte kyler fingret. (Körde med ena handen utanför rutan i snöstorm..)

Är väldigt stel i fingret/ handen och skakade säkert 15 min efter stöten. Går inte att sova för de gör så ont!!.....

http://i.imgur.com/r3MASKK.jpg
http://i.imgur.com/dI6n0RF.jpg
Såhär blir fälgarna för er som undrar ^^
http://i.imgur.com/vofIvhN.jpg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tazk3n:

Hej, vet inte om jag postar i rätt forumdel så ändra om de är fel.

Jo det är så att jag och min polare va i vårat garage och målade fälgar inatt. Jag använde en värmepistol för det var ganska kallt i garaget så jag värmde upp färgen lite och fälgen. När jag tog upp värmepistolen efter jag använt den säkert 20ggr tidigare samma dag så snäller den till och börjar brinna på sladden precis där den går in i själva pistolen. Det flög knistor och smällt gummi. Jag höll såklart precis där det small också så jag fick stöt av den och brännskador av smällt (koppar?) på/i ett finger.
Vi var snabba med att kyla med snö i en plastpåse.

Fingret var helt svart och fingret brevid med. Åkte hem och tvätta av de brända och är vita brännmärken nu. Nu är frågan om jag borde kontakta läkare? Dels av att jag fick i mig 240v (vet ej amp) och att fingret svider så hela armen domnar om jag inte kyler fingret. (Körde med ena handen utanför rutan i snöstorm..)

Är väldigt stel i fingret/ handen och skakade säkert 15 min efter stöten. Går inte att sova för de gör så ont!!.....

http://i.imgur.com/r3MASKK.jpg
http://i.imgur.com/dI6n0RF.jpg
Såhär blir fälgarna för er som undrar ^^
http://i.imgur.com/vofIvhN.jpg

1. Åk till läkare och få det dokumenterat, kontakta tillverkaren och påtala vad som hänt.
2. Kolla om din hemförsäkring på något sätt täcker det, tror inte det med tanke på hur lite det var, men man vet aldrig.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

Åk till akuten med en gång. Elstötar kan störa hjärtrytmen och påverka hjärtat flera timmar senare.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Det är alltid bra att uppsöka läkare i sådana fall, just utifall det skulle vara något mer än "vanligt". Men som van bilmekaniker och svetsare så låter det inte överdrivet farligt, såvida du inte har andra problem med t.ex hjärta eller så.

Jag tog tag i ett nysvetsat rör (precis på rörskarven) en gång, gjorde nå in i h-vete ont, kylde säkert en kvart under kallvatten men likaså blev två fingrar och delar av handflatan kritvita och läderaktiga under en veckas tid eller så, sen flagnade yttersta skinnet och det var ömt, med i slutändan läkte allt som om något aldrig hänt.

Jag är dock inte så "noga" av mig att kontakta läkare om det inte är nått riktigt allvarligt.

Så, kontakta läkare och fråga vad du ska göra, sen är det helt enkelt att följa dessa instruktioner tills dess att det är över.

Får du permanenta skador, som t.ex väl synliga ärr eller problem med rörelse bör du kontakta försäkringsbolag ang. ersättning tack vare skada. Om du då gör det lär du ha besökt läkare när skadan skedde och denne bedömt skadan som såpass allvarlig att du kan få permanenta men.

Mina svets och kap- skador har inte varit till läkare, ringde och hörde men gäller ej då. Ska däremot höra med försäkringsbolag ang. en knäskada som jag fick som inte går över.

Hoppas denna information hjälper! Förresten, va försiktig med att kyla för mycket. Kan orsaka mer skador om man kyler för kallt. Att spola med vatten mellan 5-10 celsius räcker oftast väl. Spola precis tills det börjar värka, ta en paus, spola sen mer, men kyl inte för hårt.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Avstängd

Kontakta din läkare med tanke på brännskador och domningar. Se till att skicka in ett papper till ditt försäkringsbolag också ifall du får något men som sitter kvar eller ärr. Finns det där så har du möjlighet att få ut pengar senare.

När jag gick el gymnasiet så sa man att varje gång man fick en stöt så skulle man åka in och ta ett ekg då hjärtat kan ta skada och komma i otakt.
Kan tillägga att jag inte gjort detta då man skulle få sitta på akuten för ofta.
Det kittlar lite och kan domna men brukar försvinna efter någon timme.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Uppsök läkare så fort som möjligt. El är inte att leka med och kan ge oanade konsekvenser.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Tror inte du behöver oroa dig för att du fått i dig ström. Men du borde ju uppsöka vårdcentral för att dokumentera skadorna i försäkringssyfte, ifall såren(?) blir infekterade eller du får bestående men med tex känselbortfall, ärr eller andra funktionsnedsättningar . El kan visserligen påverka hjärtat, men drabbas du av hjärtflimmer eller fladder så borde du märkt vid det här laget. Men de tar säkert ett ekg om du väl är där.

Är sjuksköterska och har några gånger "vårdat" folk som fått i sig ström. Har aldrig varit med om att det blivit något särskilt. De brukar ligga inne en natt med hjärtövervakning, sen är det bra så. Men jag kan inget alls om ström, så hör med vårdcentral i första hand så får de isf remittera sig till akuten.

Har även jobbat som personskadereglerare. Har du en olyckafsllsförsäkring så kan du ju anmäla dit. Du kan få viss ersättning för kostnader, sveda och värk, bestående men och ärr etc om det visar sig att detta medför behov av vård eller bestående skador. Hemförsäkringen tror jag inte du har mkt att hämta hos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Det är alltid bra att uppsöka läkare i sådana fall, just utifall det skulle vara något mer än "vanligt". Men som van bilmekaniker och svetsare så låter det inte överdrivet farligt, såvida du inte har andra problem med t.ex hjärta eller så.

Jag tog tag i ett nysvetsat rör (precis på rörskarven) en gång, gjorde nå in i h-vete ont, kylde säkert en kvart under kallvatten men likaså blev två fingrar och delar av handflatan kritvita och läderaktiga under en veckas tid eller så, sen flagnade yttersta skinnet och det var ömt, med i slutändan läkte allt som om något aldrig hänt.

Jag är dock inte så "noga" av mig att kontakta läkare om det inte är nått riktigt allvarligt.

Så, kontakta läkare och fråga vad du ska göra, sen är det helt enkelt att följa dessa instruktioner tills dess att det är över.

Får du permanenta skador, som t.ex väl synliga ärr eller problem med rörelse bör du kontakta försäkringsbolag ang. ersättning tack vare skada. Om du då gör det lär du ha besökt läkare när skadan skedde och denne bedömt skadan som såpass allvarlig att du kan få permanenta men.

Mina svets och kap- skador har inte varit till läkare, ringde och hörde men gäller ej då. Ska däremot höra med försäkringsbolag ang. en knäskada som jag fick som inte går över.

Hoppas denna information hjälper! Förresten, va försiktig med att kyla för mycket. Kan orsaka mer skador om man kyler för kallt. Att spola med vatten mellan 5-10 celsius räcker oftast väl. Spola precis tills det börjar värka, ta en paus, spola sen mer, men kyl inte för hårt.

Om han skall kontakta försäkringsbolaget beror ju om han överhuvudtaget har en olycksfallsförsäkring, inte helt vanligt. Inget som faller under en hemförsäkring