Forumdelen sponsras av

Bättre att köpa begagnat än nytt och billigt? (TV 40-55")

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Bättre att köpa begagnat än nytt och billigt? (TV 40-55")

Jag har lite funderingar på att införskaffa en billig sovrums-TV i storleksordningen 40-55" och har sett att det finns en del väldigt billiga apparater men hur kassa kan de egentligen vara? Är det mest att de saknar flashiga funktioner?

Prislappen får gärna vara så låg som möjligt och jag står och väger mellan om man ska köpa det absolut billigaste som finns och åtminstone få ett års garanti eller om man kanske ska lägga samma pengar på en begagnad TV? Jag har ingen som helst användning av smart-TV, wifi och liknande utan vill bara ha en billig skärm till digital-TV.

El-Giganten har t.ex. ett märke som heter TCL som är oerhört billiga men är de nåt att ha? Har aldrig sett dem på display i butik men av kundrecensionerna att döma verkar de vara helt OK.

Lenovo X1 Carbon / ASUS PB278Q 1440p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av ågren:

Jag har lite funderingar på att införskaffa en billig sovrums-TV i storleksordningen 40-55" och har sett att det finns en del väldigt billiga apparater men hur kassa kan de egentligen vara? Är det mest att de saknar flashiga funktioner?

Prislappen får gärna vara så låg som möjligt och jag står och väger mellan om man ska köpa det absolut billigaste som finns och åtminstone få ett års garanti eller om man kanske ska lägga samma pengar på en begagnad TV? Jag har ingen som helst användning av smart-TV, wifi och liknande utan vill bara ha en billig skärm till digital-TV.

El-Giganten har t.ex. ett märke som heter TCL som är oerhört billiga men är de nåt att ha? Har aldrig sett dem på display i butik men av kundrecensionerna att döma verkar de vara helt OK.

Det finns ett märke som heter Finlux, dem har bra priser och jag vet att dem brukar fungera utmärkt till deras pris. Gå in och titta på olika återförsäljare så skiljer sig priserna säkert en del. Man kan säkert hitta ett "bättre" märke för någon tusenlapp mer men frågar är ifall det är värt det i ditt fall.

Kika på en Finlux ifall du är intresserad utav en billigare TV.

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Kinesiska TCL tillverkar/tillverkade OEM-modeller åt andra varumärken och äger gamla franska varumärket Thomson. Gamla varumärket Finlux ägs i sin tur av turkiska Vestel som också äger gamla namn som Luxor och Telefunken.

Det är mellan tumme och pekfinger ungefär samma typ av skrot och korn för de här varumärkerna. Ingen sticker riktigt ut i fråga om kvalitet. TCL är däremot inriktade på att bli ett eget, stort varumärke och inte enbart på att tillverka åt andra. Mycket möjligt att det bär sig.