hitta externa Hårddiskar på Pi från pc

Permalänk
Medlem

hitta externa Hårddiskar på Pi från pc

Undrar om någon vet hur jag kan göra för att hitta mina hårddiskar som är kopplade till min rasbarry pi 2 model b från min stationära dator, så man kan överföra filer utan att behöva koppla diskarna i datorn och sen koppla in de i rassbarryn igen.

Kör kodi på rassbaryn och har windows 10 på den stationära

Permalänk
Medlem

Du kan installera en FTP-server på Raspberryn och ftp:a över filer. Annars om du bara vill hitta hårddiskarna på din stationära dator inom samma nätverk (som en nätverkshårddisk) så kan du installera SAMBA på raspberryn, villket gör att Windows-datorer kan hitta diskarna på nätverket. Du kan läsa mer om hur du gör det här: http://www.howtogeek.com/141157/how-to-configure-your-raspber...

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

@Xeraton: Ok Tack för snabbt svar! Blir att läsa lite nu då och test sig fram.

Permalänk
Medlem

Precis på samma sätt som att föra över filer till vilken annan dator som helst i nätverket.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.