hitta externa Hårddiskar på Pi från pc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Feb 2011

hitta externa Hårddiskar på Pi från pc

Undrar om någon vet hur jag kan göra för att hitta mina hårddiskar som är kopplade till min rasbarry pi 2 model b från min stationära dator, så man kan överföra filer utan att behöva koppla diskarna i datorn och sen koppla in de i rassbarryn igen.

Kör kodi på rassbaryn och har windows 10 på den stationära

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför skärmen
Registrerad
Okt 2015

Du kan installera en FTP-server på Raspberryn och ftp:a över filer. Annars om du bara vill hitta hårddiskarna på din stationära dator inom samma nätverk (som en nätverkshårddisk) så kan du installera SAMBA på raspberryn, villket gör att Windows-datorer kan hitta diskarna på nätverket. Du kan läsa mer om hur du gör det här: http://www.howtogeek.com/141157/how-to-configure-your-raspber...

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 2x Seagate Baracuda 2 TB, i raid 0. GPU: 2x Saphire Radeon HD 7950. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: Corsair CXM 600M. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Feb 2011

@Xeraton: Ok Tack för snabbt svar! Blir att läsa lite nu då och test sig fram.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Precis på samma sätt som att föra över filer till vilken annan dator som helst i nätverket.

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).