Google arbetar på fristående VR-headset

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Google arbetar på fristående VR-headset

Det blir inte enbart en uppföljare till Cardboard. Nu framgår att Google dessutom arbetar på ett VR-headset som fungerar helt fristående mobiltelefoner och persondatorer.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011

De flesta utlovar låga priser till en början, men jag tor inte det kommer hända förrän v2 eller v3 av dessa produkter, och när volymerna på försäljningen börjar öka. Då "allt" nytt är dyrt till en början

CPU: i7 4770k Noctua NH-D14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: GTX 980 RAM: 16 GB 1600 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G500s V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Frågan är hur bra hårdvaran är och till vilket pris den går för om den ska fungera oberoende av extern processering.

Om de inte hade planerat att den ska överskrida prestandan hos en mobiltelefon hade en intressant lösning varit att ha en Android-enhet i fickan som gör alla beräkningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Fragmental:

Frågan är hur bra hårdvaran är och till vilket pris den går för om den ska fungera oberoende av extern processering.

Om de inte hade planerat att den ska överskrida prestandan hos en mobiltelefon hade en intressant lösning varit att ha en Android-enhet i fickan som gör alla beräkningar.

Jag tror de får satsa på spel med väldigt minimalistisk grafik. Tänker mig enkla, men ändock väldigt roliga, pusselspel som gör sig väldigt bra i VR.

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Ja det är ju ganska vanligt att google lägger ner projekt innan de når marknaden. Men det vore lite intressant om de kunde röra om i grytan lite

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inlåst i Löfvens källare
Registrerad
Aug 2009

Minst sagt intressant!

i7 3770K @ 4,2GHz | 16GB DDR3 | GTX 970 | 120GB + 500GB SSDs
Ickebinär | Liberal | Feminist | Vegan | Globalist
Hjärtat åt vänster | Hjärnan till höger

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Hmm. Ska man ha komponenter som motsvarar en topmobil så lär väl priset bli minst motsvarande vad dyra mobiler kostar. Bör vara "same ballpark" som oculus ;). Man slipper däremot köpa en hel dator också. Kanske är det här den stora konsumentgruppen som är villiga att investera finns.
Själv tror jag det är för dyrt för ett headset med mobilprestanda. Tror mer på något i stil med Samsung Gear VR fast billigare eftersom priset då kan hållas nere ordentligt.

🖥 → i5 4670K • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR3 • Asus Gryphon z87
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

Fristående och Google är inte så underbart som man kan tro. Användaravtalet kommer definitivt låta Google ta del av ditt liv. Självklart så kommer företag at ta ett så högt pris som möjligt. Välgörenhet sker bara på bekostnad utav folket.

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Tror att detta hör till Googles satsning på undervisning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2003

Billig VR, finns det? Eller menar de möjligtvis AR? VR anser jag i det här skedet kosta för mycket för lek och spel, då känns AR mer intressant, dels då det kan vara till nytta potentiellt 24/7.

Skickades från m.sweclockers.com

It's time to kick ass and chew bubble gum, but I'm all out of gum...
citera för svar!