Inte värt att returnera defekt produkt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Apr 2012

Inte värt att returnera defekt produkt?

Hej

Är så att jag köpte ett Qpad qh-90 för 4 månader sedan på Dustin och nu är det så att micken bara sådär har börjat spraka, vilket både mina kompisar och jag kan bekräfta. När jag rör på huvudet så sprakar det och även ibland när jag inte rör det och då tänkte jag returnera produkten för att se om jag kan få ett nytt headset.

Men är så att jag inte vet om detta är mitt fel eller tillverknings fel, för i returärendet så stod det att om de kommer fram till att det är mitt fel så måste jag betala 250 kr + eventuell moms och det är jag inte så sugen på samt att jag inte vet hur jag skulle haft sönder det aldrig tappat headsetet i golvet har nån gång tappat det på bordet från typ 10-15 cm och de tycker jag det borde hålla för, men sammanfattnings viss så undrar jag om det är värt att returnera det då det istället kan bli ytterligare utgifter för mig samt att riskera 250 kr+ för att för att kanske få ett nytt ex av ett headset som kostade mig knappt 600 kr under REA känns sådär. Sry för wall of text men svårt att formulera mig.

MVH Mattias

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

@MattEDattE: Brusande mic är det vanligaste problemet på QH-90 och HyperX Cloud headset:en.

Inga konstigheter. När mitt HyperX Cloud fick en sprakande mic så behövde jag inte ens skicka in det till dustin.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2013

4 månader gammal produkt = Bevisbördan ligger på företaget som sålt produkten. Vet du med dig själv att du inte tappat/stampat/kastat de i ett badkar fullt med vatten/etc så skulle jag lämna in dom om jag vore du. Efter 6-månaders period från inköp så ligger bevisbördan på dig, att bevisa att det är ett ursprungsfel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla / Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Bara skicka in, du kommer till 99% få ett nytt utan problem!

I7 4790K @ Stock | Phanteks PH-TC14PE | 16GB Corsair LP1600 | Asus Z97-A | EVGA GTX 980 ACX 2.0 SC @ 1500/8000 | 256 Samsung 840 Pro, 2+2TB | 34" Dell U3415W | Fractal Design R4 | Fractal Design 800W 80+ Gold | Win10 Pro | 250/100 Fiber

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av anon226320:

4 månader gammal produkt = Bevisbördan ligger på företaget som sålt produkten. Vet du med dig själv att du inte tappat/stampat/kastat de i ett badkar fullt med vatten/etc så skulle jag lämna in dom om jag vore du. Efter 6-månaders period från inköp så ligger bevisbördan på dig, att bevisa att det är ett ursprungsfel.

Såg nu dock att det inte var 4 månader sedan, det var 6 månader och 10 dagar sedan

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2009

Konsumentköplagen:

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Dvs finns det inte någon yttre skada som indikerar att du tex tappad det så är det mycket osannolikt att dom kan bestrida det.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av MattEDattE:

Såg nu dock att det inte var 4 månader sedan, det var 6 månader och 10 dagar sedan

Kolla upp webbsidan där du köpt den eller ring dom iaf.
Vissa butiker brukar även ta det hela som att sker någon defekt inom garanti-tiden så anses det även vara ursprungsfel.
Du kan även googla på ditt problem, samla in 10-20 länkar som tar upp samma problem du har och använda det som underlag för bevisning. Funkar jättebra det också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Är det inte 1 år som är normal garantitid?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Apr 2012

Tack för svaren allihopa ska tänka över detta samt inspektera headsetet noggrant

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av ronnylov:

Är det inte 1 år som är normal garantitid?

Normalt, ja. Inte alla butiker (tyvärr) som har som policy att betrakta det som ursprungsfel under hela garanti-perioden.

Edit: Jag har blandat ihop garanti med reklamation. Ber om ursäkt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Garanti

Citat:

Förutom eventuell garanti och försäkring gäller enligt konsumentköplagen i Sverige reklamationsrätten i tre år, om kunden hävdar att varan varit felaktig sedan tillverkningen, och hör av sig inom rimlig tid (typiskt 2 månader) efter att felet har upptäckts. De första 6 månaderna ligger bevisbördan hos säljaren om säljaren hävdar att köparen inte följt skötselråd eller själv skadat varan; därefter ligger bevisbördan hos kunden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2004

Köp sennheiser istället.. har aldrig haft problem med dem när det gäller garantiärenden inom 2år man har den (2 år gäller dock oftast lite dyrare produkter om jag minns rätt)

CPU: i7 6700k| Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming|Minne: 32GB Corsair Vengeance 2800Mhz|GPU: ASUS Strix GTX 970|Chassi:
FD R5BE|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Samsung 840 256GB|PSU: EVGA 750W G2|
Kylning: Noctua NH-U14S|Mus: Rival 300|Tangentbord: FUNC KB-460|Skärm: Eizo FS2331

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Raymond:

Köp sennheiser istället.. har aldrig haft problem med dem när det gäller garantiärenden inom 2år man har den (2 år gäller dock oftast lite dyrare produkter om jag minns rätt)

Skulle gärna bytta till något annat hoppas att man kan välja att ta tillgodo kvitto istället för samma headset då jag själv inte tycker att qpad qh-90 varit speciellt imponerande, sen är Sennheiser lite dyrare med.

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2014

Har lite samma problem med mitt HyperX Cloud 2, micen brusar i csgo. Är det bara att lämna in eller?

Intel 3960x - Asus Rampage IV Extreme - 32GB RAM - Asus GTX 1070 DUAL OC - MX300 525GB/250gb - Corsair AX1200 - Corsair Air 540 -

BenQ XL2411Z - Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av anon226320:

4 månader gammal produkt = Bevisbördan ligger på företaget som sålt produkten. Vet du med dig själv att du inte tappat/stampat/kastat de i ett badkar fullt med vatten/etc så skulle jag lämna in dom om jag vore du. Efter 6-månaders period från inköp så ligger bevisbördan på dig, att bevisa att det är ett ursprungsfel.

Stämmer med 6-månadersregeln, QPAD lämnar däremot 2 års garanti på QH-90 (och är toktrevliga att ha att göra med när man kontaktar dem direkt)

Intel i7 3770K @ 4.2GHz | 32GB RAM Corsair Vengance @ 1600MHz | EVGA Nvidia GTX 970 SC | EVGA Z75 SLI | EVGA 800W G2 Supernova | HyperX 512GB SSD X2 | Western Digital RED 2TB | NZXT H440 White | NZXT Grid+ Fan Controller