AMD "Project F" är Polaris för mellanklassen på 14 nanometer

Permalänk
Melding Plague

AMD "Project F" är Polaris för mellanklassen på 14 nanometer

En före detta AMD-anställd röjer vad som sägs vara en grafikkrets på 14 nanometer och som av allt att döma kommer användas för grafikkort i mellanklassen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ge mig ett bra mellanklasskort med ITX-längd och låg energiförbrukning nu, AMD!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heffaklumpmamma:

Ge mig ett bra mellanklasskort med ITX-längd och låg energiförbrukning nu, AMD!

Eftersom Fury Nano redan finns i ITX-format är det nog alldeles säkert att grafikkrestsen som nämns i artikeln kommer att finnas på kretskort i ITX-format. Något annat vore ren dumhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Ge mig ett bra mellanklasskort med ITX-längd och låg energiförbrukning nu, AMD!

Skrivet av anon99339:

Eftersom Fury Nano redan finns i ITX-format är det nog alldeles säkert att grafikkrestsen som nämns i artikeln kommer att finnas på kretskort i ITX-format. Något annat vore ren dumhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det hänger nog på vilken minnestyp de kör på, HBM/2, eller GDDR5/x.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Det hänger nog på vilken minnestyp de kör på, HBM/2, eller GDDR5/x.

Eftersom 970 finns i itx-format så borde det inte spela någon roll kan man ju tycka. Bästa vore ju dock att det finns som båda så man kan välja ett kort med bättre kylförmåga om man har plats för ett större kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man räknar på AMDs räkning 232x2,5(deras faktor från slides, med eller utan HDL?) på skalning så motsvarar det 580 mm2 på 28 nm. Det motsvarar nästan 980ti/Titan X (601 mm2 - gm200) i storlek. Om sen prestanda och förbrukning är det samma får man se.

Edit: Blir själv lite osäker när Koduri säger att Polaris är 2.5 gånger ljusare. 2.5x ---->232 mm2 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Eftersom 970 finns i itx-format så borde det inte spela någon roll kan man ju tycka. Bästa vore ju dock att det finns som båda så man kan välja ett kort med bättre kylförmåga om man har plats för ett större kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har en poäng där.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Ser ut som att de kör på Nvidias strategi och först släpper de mindre kretsarna, och senare de stora. Inte mig emot då jag tycker att i princip alla grafikkort drar på tok för mycket ström. Jag vill inte ha ett element till dator.

Jag kommer köpa vad som blir bäst av "Polaris 10" som visades på CES och efterföljaren till 750 Ti. Om någon av dem lanseras >3 veckor före den andra kommer jag dock slå till, det lär ju vara mindre skillnader och jag är rätt trött på den sketna laptop jag sitter på nu.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Ge mig ett bra mellanklasskort med ITX-längd och låg energiförbrukning nu, AMD!

Gärna med vettig prestanda i högre upplösningar utan att kosta 7000kr också

Permalänk
Medlem

Project F? Tänker bara på Suporfrog...

Ontopic: Oavsett intressant med nya kretsar senare i år. Är intresserad av ett mellanklasskort någon gång under året.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Avstängd

Om denna nyhet stämmer så kan det bli en stark konkurrent till Nvidias grafikkort till bärbara som nu är två år gamla och där dom satt fantasipriser för en bärbar med 980. Bara bra om AMD kan konkurrera. Har en bärbar med 7970m och med tanke på att det är 4 år sedan 7970m kom ut så presterar det hyfsat än idag. Pascal verkar inte alls vara revolutionerande för spel, mixed precision och massa annat i deras reklam som inte har något med spel att göra. AMD är annars lika goda kålsupare som Nvidia, rebrands som betecknas som nytt.

Permalänk
Medlem

Har tidigare funderat på att AMD kommer försöka använda Furychippen ytterligare en gång, eller åtminstone en längre tid. Detta talar för det då man nu kommer ha en ersättare för Hawaii-korten, men Fury lär fortfarande prestera bättre. Furykorten kommer dessutom kunna uppgraderas med HBM2, och förhoppningsvis finns det en lösning som gör att korten kan klocka något högre.

En ersättare till Fury tror jag kommer ta ytterligare tid.

Detta stämmer också väl in på ryktet tidigare om att AMD skulle ha "förtur" till HBM2-chip. Om de nu har det vill de givetvis sälja så många kort som möjligt, för att det då kanske kan påverka Nvidias möjligheter att släppa ett HBM2-chip negativt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fredrik831:

Har tidigare funderat på att AMD kommer försöka använda Furychippen ytterligare en gång, eller åtminstone en längre tid. Detta talar för det då man nu kommer ha en ersättare för Hawaii-korten, men Fury lär fortfarande prestera bättre. Furykorten kommer dessutom kunna uppgraderas med HBM2, och förhoppningsvis finns det en lösning som gör att korten kan klocka något högre.

En ersättare till Fury tror jag kommer ta ytterligare tid.

Detta stämmer också väl in på ryktet tidigare om att AMD skulle ha "förtur" till HBM2-chip. Om de nu har det vill de givetvis sälja så många kort som möjligt, för att det då kanske kan påverka Nvidias möjligheter att släppa ett HBM2-chip negativt.

Om man får tro på Mahigan på Anandtechs forum, kommer det att vara en hel del förändringar.

Vet tyvärr inte varifrån han fått bilden.
http://forums.anandtech.com/showpost.php?p=38026062&postcount...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@fredrik831:

Har för mig Micron börjar inte full produktion på GDDR5X förrän till sommaren. Så tidigast 2-3 månader för produktion, nästan 2 månader för montering och 1 månad för leverans. Runt jul kommer nog första korten med GDDR5X, för både Nvidia och AMD. Tror HBM2 förturen för AMD gåller nog bara hos Hynix men så har det tillverkats hos dem några månader. Så där kommer nog inte Nvidia få några problem. Samsung startar full produktion nu snart på HBM2. Så de första versionerna av mindre Polaris och Pascal är GDDR5.

Permalänk

Äntligen kommer mellanklassen få sig ett ordentligt lyft!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hjälpsam

Lite Off Topic; jädrigt märkligt sätt av denna före detta anställda att visa sina meriter, vem vill anställa någon som läcker företagshemligheter som ett såll?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite Off Topic; jädrigt märkligt sätt av denna före detta anställda att visa sina meriter, vem vill anställa någon som läcker företagshemligheter som ett såll?

Det var ju någon som gjorde det med Fury X också, eller 380x om det kallades då . http://www.sweclockers.com/nyhet/19895-amd-anstallda-rojer-ra...

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite Off Topic; jädrigt märkligt sätt av denna före detta anställda att visa sina meriter, vem vill anställa någon som läcker företagshemligheter som ett såll?

Tänkte också på det men jag gissar på att detta är lika mycket läckt som när DICE läckte en bild på ett AMD kort. Man borde ha skrivit på papper angående tystnadsplikt när man jobbar med något sånt här och att bryta ett sånt kan nog gå rätt illa.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Ser ut som att de kör på Nvidias strategi och först släpper de mindre kretsarna, och senare de stora. Inte mig emot då jag tycker att i princip alla grafikkort drar på tok för mycket ström. Jag vill inte ha ett element till dator.

Va? Nvidia brukar väl släppa x80 korten först? Visserligen inte Gx**0 utan Gx*04, men fortfarande betydligt större kretsar en Polaris 10, som förmodligen kommer ligga på 100-180 kvadratmillimeter. I det här fallet beror det nog på att det är svårt att få bra yeild på större chip med den nya tillverkningsprocessen. Den här kretsen är antingen Polaris 11 eller så släpps den nästa år.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

Läckte han egentligen. Jo läckte gjorde de det men sa han vad det var med vissa hintar.

Permalänk

Dessa "läckor" är bara en annan typ av marknadsföring... Håller uppe intresset utan att tillverkarna behöver ge ut för mycket information eller faktiskt slå fast specs helt säkert.

Permalänk
Medlem

Nyheterna kring Polaris blir bara bättre och bättre!

Visa signatur

5600G

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fufuheo:

Va? Nvidia brukar väl släppa x80 korten först? Visserligen inte Gx**0 utan Gx*04, men fortfarande betydligt större kretsar en Polaris 10, som förmodligen kommer ligga på 100-180 kvadratmillimeter. I det här fallet beror det nog på att det är svårt att få bra yeild på större chip med den nya tillverkningsprocessen. Den här kretsen är antingen Polaris 11 eller så släpps den nästa år.

Sedan Maxwell har Nvidia börjat med en strategi de kallar "mobile first". De första Maxwellkretsarna som släpptes var GM107 i form av GTX 745, GTX 750 och GTX 750 Ti. Sedan kom GM204 ett halvår senare som användes till GTX 980, GTX 970, GTX 980M, GTX 970M och GTX 965M. GM107 har även används i 930M-960M.

Nu är Maxwell lite lurigt att använda som referens för ett normalt schema med tanke på att Nvidia fick ändra en hel del i sina planer på grund av förseningar i nya noder och förseningen av HMC. Men det verkar som att de vill hålla kvar konceptet med mobile first.

De har ju satsat mycket resurser på deras Tegraplattformar för bilar och en viktig bit där är kort med Pascal och det kommer inte vara några monsterkretsar utan några av de mindre versionerna. Nvidia har nog tjänat bra på GM107 och GK107 eftersom de verkar ligga i någon sorts sweet-spot för laptopar. De har ju mer eller mindre tagit över laptopmarknaden. Jag skulle gissa på att vi ser GP104 och GP107 (eller motsvarande, deras namnschema är inte alltid helt uppenbart) innan vi får se GP100. Sen vilket som blir först återstår att se men baserat på Maxwell är det inte omöjligt att det blir den mindre kretsen, alltså uppföljaren på GM107.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sedan Maxwell har Nvidia börjat med en strategi de kallar "mobile first". De första Maxwellkretsarna som släpptes var GM107 i form av GTX 745, GTX 750 och GTX 750 Ti. Sedan kom GM204 ett halvår senare som användes till GTX 980, GTX 970, GTX 980M, GTX 970M och GTX 965M. GM107 har även används i 930M-960M.
Nu är Maxwell lite lurigt att använda som referens för ett normalt schema med tanke på att Nvidia fick ändra en hel del i sina planer på grund av förseningar i nya noder och förseningen av HMC. Men det verkar som att de vill hålla kvar konceptet med mobile first.

GM108 för 940M och under, men ja. Fast har de verkligen börjat med en strategi, eller släppte de bara 750/GM107 först för att testa maxwell, i hopp om att TSMC skulle få ordning på sin 20nm process till de större kretsarna.

Skrivet av Zotamedu:

De har ju satsat mycket resurser på deras Tegraplattformar för bilar och en viktig bit där är kort med Pascal och det kommer inte vara några monsterkretsar utan några av de mindre versionerna.

Två kretsar på totalt 250W verkar som GP104 om man utgår från att de har liknande effektomfång som maxwell.

Skrivet av Zotamedu:

Nvidia har nog tjänat bra på GM107 och GK107 eftersom de verkar ligga i någon sorts sweet-spot för laptopar. De har ju mer eller mindre tagit över laptopmarknaden.

Det har du säkert rätt i. GM108 är också väldigt vanlig i ultrabooks. Blir intressant att se de nya laptopgrafikkorten och se hur de gör för att konkurrera med intel. GT4e kommer ju garanterat prestera bättre än allt som är baserat på GM108, och förmodligen de mer nedlåsta GM107 kretsarna.

Skrivet av Zotamedu:

Jag skulle gissa på att vi ser GP104 och GP107 (eller motsvarande, deras namnschema är inte alltid helt uppenbart) innan vi får se GP100. Sen vilket som blir först återstår att se men baserat på Maxwell är det inte omöjligt att det blir den mindre kretsen, alltså uppföljaren på GM107.

Jag tror att vi ser GP104 före GP100, det jag ställer mig frågande till är om vi kommer se GP107 före GP104. Jag räknar Gx**4 som high-end, med tanke på att prestandan alltid har varit bättre än det bästa kortet i föregående generation.

Permalänk
Medlem

Jaja, skit i luffarklasserna. Visa oss muskelkorten istället!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

AdoredTv hade en intressant analys på informationen som finns om Polaris och Pascal
Amd Polaris vs Nvidia Pascal

Och kanske lika intressant analys av Nvidia Gameworks
Nvidia Gameworks- Game over for you
Ps. Inte jag som har hittat på namnet.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fufuheo:

GM108 för 940M och under, men ja. Fast har de verkligen börjat med en strategi, eller släppte de bara 750/GM107 först för att testa maxwell, i hopp om att TSMC skulle få ordning på sin 20nm process till de större kretsarna.
Två kretsar på totalt 250W verkar som GP104 om man utgår från att de har liknande effektomfång som maxwell.
Det har du säkert rätt i. GM108 är också väldigt vanlig i ultrabooks. Blir intressant att se de nya laptopgrafikkorten och se hur de gör för att konkurrera med intel. GT4e kommer ju garanterat prestera bättre än allt som är baserat på GM108, och förmodligen de mer nedlåsta GM107 kretsarna.
Jag tror att vi ser GP104 före GP100, det jag ställer mig frågande till är om vi kommer se GP107 före GP104. Jag räknar Gx**4 som high-end, med tanke på att prestandan alltid har varit bättre än det bästa kortet i föregående generation.

Ja det är en uttalad strategi från Nvidia. De slog på stora trumman och pratade mycket Mobile First ett tag. Med tanke på hur bra det gått den här gången tror jag inte de kommer ändra sig nu. Speciellt inte om man tittar historiskt på hur det gick för dem när de försökte släppa stora kretsar på nya noder. GTX 480 var ju inte den smidigaste lanseringen i deras historia.

940M finns med både GM107 och GM108 eftersom Nvidia envisas med att det som konsument ska vara omöjligt att veta vad man faktiskt köper. 920M kan vara GF117 eller GK208.

Vi såg ju GM107 innan GM204 och det ligger stora pengar i ultrabooks och liknande enheter där de som du säger måste konkurrera mot Intels inbyggda. Kan de inte ge en betydande prestandavinst utan att kosta för mycket eller dra för mycket ström så ligger de risigt till sen. Extra jobbigt blir det om AMD börjar ta marknadsandelar på bärbara sidan och där har de ju två öppningar. Dels dGPU och dels APUer. Får se vad som händer till hösten. 2016 kan nog bli det mest intressanta hårdvaruåret på väldigt länge.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Man får fan hoppas på att det inte blir Project Fail.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Jaja, skit i luffarklasserna. Visa oss muskelkorten istället!

Hahaha Nä, jag tror att en hel del på Sweclockers, särskilt de som mest läser och inte kommenterar så mycket kan ha ett stort intresse i det här kortet

Permalänk
Avstängd

2016 kommer bli den första riktiga generations bytet då vi har varit fast på samma sak sedan 7970 (2011). nu när de krymps så måste de göra större ändringar. inget intel bullshit tick tock där prestandan kanske blir 10% bättre men priserna 50% mer.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.