DC aggregat till en CMOY förstärkare.

Permalänk
Medlem

DC aggregat till en CMOY förstärkare.

Tjena! (varning, var/är jävligt trött just nu så det är nog relativt kaos att läsa vad jag skrev)

Jag är mitt i processen på att göra en CMOY hörlurs förstärkare. Har i princip förstärkaren klar men jag behöver fortfarande hitta ett sätt att ge den ström. Mitt mål var att använda en AC-DC transformator och få in ca 18-22v i den. Men nu när jag läser på om vilken sorts transformator jag behöver så fick jag reda på att man vill ha massa "speciella" saker i transformatorn för att inte ha massa störningar. Som jag fattar det behöver jag att transformatorn är; isolerande, reglerat och linjärt. Jag personligen har ingen aning om hur jag ska veta vad som är vad.

Skulle någon av er kunna vara vänliga att hjälpa mig att hitta rätt transformator? Gärna via kjelle eller dylikt

Permalänk
Medlem

@Matsson82: Låter en aning rörigt, ska du ha en transformator eller en AC/DC konverter?
När jag läser din spec tolkar jag det som att du vill ha en AC/DC konverter och där ingår en transformator som ska vara isolerad mellan primär- och sekundärsidan?
Övrigt ska utspänningen vara stabiliserad, brummet som är överlagrat på DC ska sannolikt vara lågt för att inte ge upphov till brum på utgången av förstärkaren.

Har jag rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 991tts:

@Matsson82: Låter en aning rörigt, ska du ha en transformator eller en AC/DC konverter?
När jag läser din spec tolkar jag det som att du vill ha en AC/DC konverter och där ingår en transformator som ska vara isolerad mellan primär- och sekundärsidan?
Övrigt ska utspänningen vara stabiliserad, brummet som är överlagrat på DC ska sannolikt vara lågt för att inte ge upphov till brum på utgången av förstärkaren.

Har jag rätt?

Det låter rätt. Man vill ju få in så lite brus som möjligt helst inget

Är dock inte helt säker så jag länkar dig tillTangentsoft. Det är från detta jag baserade min design

Permalänk
Medlem

@Matsson82: Ja då är jag med, enligt artikeln "Picking a DC Wall Power Supply" är kraven ett vanligt ac/dc linjärt aggregat utspänning minst 12v och max 30v, 20 mA.
Switchade aggregat faller bort då de "puts out a fair bit of noise, though of a different type than you get from an unregulated supply" enligt artikeln.
Idag är nästan alla, jag kollade på KjellCo, aggregat switchade. Bara den här kan vara lämplig, står inte att det är switchat i alla fall, men är regleringen och rippel ok, vet ej.

I artikeln nämns "Elpac WM080" som lämpligt aggregat finns här inget pris men svenskt tel-nr.

Det är ju väldigt enkelt att bygga ett eget linjärreglerat aggregat med stabil utspänning och lågt rippel.
www.electrokit.com både färdiga aggregat och byggsatser, skicka ett mail och beskriv ditt behov så får dom komma med förslag på lämpliga lösningar.