Känner ni era grannar? (Lägenhet)

Permalänk
Medlem

Nej känner inga grannar, folk i mitt hus är ganska otrevliga jag brukar morsa och hålla upp dörrar åt folk men får varken ett hej eller tack.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Flyttade förra året och förutom att man ibland hälsar på någon granne i trapphuset när man råkar vara där samtidigt så har jag ingen aning om vad det är för folk. Bryr mig inte nämnvärt heller faktiskt.
I min förra lägenhet blev jag dock inbjuden på kaffe och bullar av grannen som bodde vägg i vägg med mig. Det var rätt najs då hon jobbade på konditori i stan så baka kunde hon minsann. Sedan flyttade hon efter ett par år.
Snubben som flyttade in i lägenheten efter henne hade jag inte någon påtaglig kontakt med förutom när han vid ett tillfälle hade råkat låsa ute sig och han lyckades nog leta fram mitt telefonnummer på näten och ringde mig kl 4 på natten en helg. Jag var dock inte hemma så jag kunde inte hjälpa honom komma in.
Lärde iofs senare känna personen på bottenvåningen i i huset lite bättre när jag fick nytt jobb, då det visade sig att han jobbade på samma företag och avdelning. Han flyttade dock efter ett tag samt bytte jobb. Men förutom lite extra snack när man sprang på varandra i trapphuset var det inte så att vi började umgås på fritiden.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Känner en av mina grannar som bor vägg i vägg.
dom som bor under mig har jag bara sagt hej åt i trappen sen kutar alla hem å låser

Permalänk
Medlem

Varit på middag med tre utav mina grannar. Var väldigt trevligt Var iofs ett tag sedan, typ November.
Mest för att lära känna varandra ifall det var något

Stötte på ena snubben härom dagen, som hyr i andrahand. Hans ragg blev lite väl kalasfull förra helgen.. och gick upp till min våning. Öppnade grannens,mitt emot mig.. Ikea-låda.. som står i trapphuset. La en pizza och stängde...Insåg inte att det var det hon gjorde utan trodde hon letade efter ett par nycklar..men icke.

Som tur var så städade grannen bort allt som sitt ragg gjort Tack för det!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag hejar på mina grannar, inget mer, men det finns en familj med barn som är i samma ålder som jag, och vi brukade umgås en hel del med dem förut. Har väl blivit svårt att få in sånt på schemat på senare år.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

känner till de flesta med namn i min bostadsrättsföreningen men det är för att vi är en rätt liten förening på endast en fastighet med ca 40 lägenheter, vi har städdagar och annat ett par gånger per år där det brukar bli lite fika/korvgrillning på slutet så har jag lärt känna de flesta vid namn iaf. De enda jag egentligen "känner" är grannparet i 55-årsåldern brevid mig på bottenplan, de är väldigt sociala o trevliga, har aldrig haft något emot att jag haft folk hemma sent. Jag har vid ett par tillfällen delat en whiskey på uteplatsen med gubben. Men jag umgås inte med någon frekvent och har inga kontakter på sociala medier, kan iofs mycket bero på att de flesta i mitt hus är pensionärer...

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Inaktiv

Jag känner igen de flesta och hälsar också på dessa. Jag är Norrlänning, inte Stockholmare trots allt.

De som aldrig är ute eller smyger sig in och ut ur sin bostad har jag mindre koll på förutom närmaste grannen som röker 24/7. Vidrig människa.

Ingen av mina nuvarande grannar skulle jag vilja ha mer än ytlig kontakt med dock. Mest pga ålderskillnaden eller att de är för skumma. Hade gärna flyttat men finns det inga lediga bostäder är man ganska låst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samtliga lägenheter på samma plan har jag koll på vilka det är, sedan några personer på andra våningar. Gubben i lägenheten under har jag sett en gång, när han kom upp o klagade på hög volym.

Bor högst upp i ett sjuvåningshus.

Permalänk
Hedersmedlem

Om nu ett typiskt svenskt beteende - vilket jag verkligen hoppas att det inte är - är att vara introvert och inte ha kontakt med sina medmänniskor omkring sig så är jag absolut inte svensk till sättet. Tycker att det är ett rätt tråkigt beteende. Vi centraleuropeer är ett gemytligt folk

Jag har nära kontakt med grannarna under mig. Ett äldre svenskt par som jag brukar gå över till och dricka kaffe och äta rätt torra mandelkubbar hos. Ibland lämnar jag min hund om jag behöver hundvakt. Alla blir nöjda, jag kan göra något utan att få dåligt samvete över att hunden är ensam, pensionärerna blir glada över det supertrevliga sällskapet av min väldresserade byracka och hunden får hundgodis utan att behöva prestera och bara ligga och fisa i deras soffa eller säng. Win-Win

Sedan har jag en turkisk familj vägg i vägg med 3 st barn i 7-13 årsåldern. Var lite orolig att det skulle bli livat med en massa högljudda barn men dem är väldigt skötsamma och tystlåtna. Min hund har även påbörjat en kampanj att övertala deras hundrädda 13-åriga dotter om att så kallade "kamphundar" är de gulligaste och mysigaste hundarna. Det verkar gå vägen.

Sedan har jag en granne på samma våning, även det en äldre kvinna i 80-årsåldern som jag alltid hejar och pratar med lite smått. Har även varit inne och hjälpt henne få igång IP-TV:n (strömbrytare var från..) och hjälpt henne lite smått med saker hon har svårt att klara av.

Ja. Utöver det så hejar jag alltid på folk när jag är ute och rastar hunden. Kända som okända. Ett leende och ett hej betyder mycket för många och gör dagen så mycket trevligare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Träffat en granne som hjälpte mig bära upp tvn när DHL lämnade den i trapphuset. Resten har jag inte sett.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Urk, bäst vore om man kunde slippa grannen ovanför som smäller i toalocket, festar, och skriker på sina kortvariga flickvänner...

Sen är de äckliga satfanskapen till grannar som tvättar sina vidriga hundhårsfyllda kläder i den gemensamma tvättstugan utan att göra rent efter sig även välkomna att bo i en 1200-talshydda såsom de redan delvis valt. Varför inte klämma in en ko på samma gång när man bor på 55kvm? Schysst med ljummen morgonmjölk... De låter även sina kreatur bajsa på gården utanför, härlig grillplats
Den perfekta grannen hörs sällan, syns knappt, och städar efter sig. Finns allt för få sådana i min närhet

OnT: Nej, jag hälsar på dem om jag ser dem, men ber en tyst bön till spaghettimonstret att hissen hinner stängas innan de klämmer in sig och sin hund för att åka till andra våningen

Permalänk
Medlem

Studerar och bor i en privat etta flera kilometer utanför utanför universitetsområdet. Jag känner igen några i min trappuppgång, men av de tre andra lägenheterna på mitt plan har jag sett två och känner igen ena och den tredje har jag aldrig ens sett på den 1,5 åren jag bott här. De som bor i stadsdelen och åker buss känner jag mera igen än de som bor i trappuppgången

Förrän jag började studera bodde jag i en liten by och där visste jag för- och efternamnet på nästan alla på den vägen som min lilla gränd anslöt till. Den familjen som var direkta grannar umgicks vi mycket med och de andra hälsade man på. När jag var yngre umgicks man med deras barn också, men sedan blev det bara med den närmaste grannens son.

Mina föräldrar skilde sig, ena bosatte sig i utkanten av en stad och den andra i en annan liten by. I utkanten av staden känner jag absolut ingen, men jag är ju inte där så ofta. Resten av familjen känner dock ingen heller.
I den andra lilla byn känner jag nog igen några och kan några namn. Det eftersom pappa flyttade till en kvinna som bott där i över 20 år medan mamma och hennes nya båda flyttade till ett för dem nytt ställe. Pappas nya känner nästan varenda en på de närmaste vägarna och pappa känner nog nästan lika många fastän det bara gått ett par år.

Min erfarenhet är att om man vill känna sina grannar ska man bo i en by. Vill man inte känna dem ska man bo i en stad.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Min erfarenhet är att om man vill känna sina grannar ska man bo i en by. Vill man inte känna dem ska man bo i en stad.

Har bott i både stora städer och på små orter. Kan bara hålla med..

Just nu bor jag i ett mindre hyreshus, med fyra lägenheter. Känner alla i huset och vet vem grannen tvärs över gatan är. Har även en pratglad granne ett par hus bort, som brukar gå förbi med sin hund också.
Resten av grannarna har jag inte en susning om vilka det är..

Lite roligt var det när hyresvärden innan vi skrev på kontraktet påpekade att han tyckte det var viktigt att vi hade en öppenhet och kunde prata med varandra, inte bara säga hej och stänga dörren om oss.

I städer har det varit närmsta grannen, som man vetat lite om vem det är.. Då man pratat lite kort i trappuppgången någon gång eller så.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Märks att det är yngre folk som skapat tråden, alt vet hur grannen ser ut o lagt till på sociala medier :p.

Vanligast är väl ; vet hur min granne ser ut , hälsar på varandra o växlar några ord då o då.
Hade mitt val varet om jag bott i lght.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd

Vet hur grannarna på min våning ser ut men det är allt. Brukar säga hej om jag ser dom. Har en rätt så tyst och lugn trapp för det mesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

Bor i hus men hoppas jag också får vara med.

I mitt område ligger det 4:a hus på en sträcka av ca 4-500 meter. Jag känner respektive av dessa då min mor bor i det ena huset, sen brukar jag dricka öl med resten. Så kan alla namn deras adresser å vad dom har för husdjur, samt deras livsbakgrunder deras barns namn och deras kontonr! Haha nej inte deras kontonr men aah, känner dom alla här bra! Pratar nästan dagligen.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk

Jag har en av mina bästa vänner en trappa ner i min trappuppgång. Jag umgås rätt mycket med honom. Vi brukar gå på bio tillsammans, som vi ska nu på lördag. Han har nyckel till min lägenhet så jag litar fullt på honom. Det är 16 års skillnad mellan oss men det är ju bara ett nummer. På sommaren brukar vi vara ute och promenera ett par gånger i veckan, spela golf(korthål) ibland mm. Sen under mig på ordförande som jag va ner senast i tisdags och låna en buljongtärning. Båda 2 är med i styrelsen så vi ses ju på mötena då jag är vicevärd. Vi har alla 3 bott här i över 8 år. Vet vad dom flesta andra heter och bor i huset och pratar/hälsar på alla. 4 lägenheter per trapp och 4 trapphus i brf:en.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pentagram:

Amerikanerna har ju ett uttryck "like a swede"

Eh, nej...det har de inte.

Permalänk
Medlem

Ett flertal som jag känner igen och hälsar på.

Men tyvärr bara en jag umgås ofta med.

Det är på samma våningsplan (2 lägenheter per plan) och vi brukar käka middag, åka motorcykel.. ja ha det jävligt kul ihop.

Och jag kände ingen av tjejerna där innan jag och frugan flyttade hit.

Så det var lite av en hit.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.