Lämnat skärm på service (garanti)

Permalänk
Medlem

Lämnat skärm på service (garanti)

Hej

Jag har nu lämnat min skärm på service hos NetonNet. Hon som stod bakom disken sa att om det är mjukvarerelaterade fel så kommer jag att debiteras. Har NetonNet någon skyldighet att meddela mig innan med ett prisförslag? Om de exempelvis inte hittar något fel kommer jag att få betala för något (trots att jag nämnt ett fel).

För övrigt var mitt fel att ikonerna på skrivbordet ändrar sig efter en omstart. Varje gång jag ändrar de och startar om så ändras de. Jag formaterade datorn och problemet kvarstod alltså så tror jag felet log hos skärmen. Jag tror att problemet var att skärmen startas i en låg upplösningen vilket gör att ikonerna ändras och sen känner den av att det ska vara ex 1080p och ändrar det sen.

Förklarade detta till henne men det verkar som om hon inte förstod alls

För det kändes som hon halvt "hotade" med att säga att det kan bla bla kosta pengar etc och att hon var väldigt förvånad att jag inte kontaktade Benq (skärmen är där ifrån) i första hand trots att deras telefon kundservice inte sa något att jag borde gå till Benq först.

Permalänk
Entusiast

Hmmmm, ja jag skulle ju då inte lämnat in skärmen för det problemet utan att ha testat med åtminstone en helt annan dator först då det ju faktiskt är ett "mjukvaru-problem" på det sättet att bara mjukvaran (ikonerna på ditt skrivbord) modifieras.

Men men, det kanske faktiskt är så att något problem i skärmen gör att den har svårt att autojustera bilden vid uppstart.
Jag har inga ingående skärmkunskaper

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Om de nu skulle vara mjukvare-problem hur kan de bevisa verkligen att det är det när jag har formaterat. För nu om skärmen inte gillar Windows 10 så är det egentligen ett fel som inte direkt är hårdvarufel

Edit värt att notera att jag inte har en till dator där jag kunde testa den

Permalänk
Medlem

Känns helt uteslutet att det är skärmen. Känns mer relevant att felet ligger hos din dator.

Ja, de har rätt att ta ut en felsökningsavgift om inte felet ligger hos skärmen.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Teicaus:

För nu om skärmen inte gillar Windows 10 så är det egentligen ett fel som inte direkt är hårdvarufel

Där sa du något.

Har ju faktiskt sett genom åren att skärmar ibland har en certifiering för vilka operativsystem de är kompatibla med, typ som "Works best with Windows 7" eller liknande i form av ett klistermärke på skärmen.
Det må vara fånigt och jag har alltid trott att det är marknadsföring men det är kanske inte helt omöjligt att din skärm och Windows 10 inte leker snällt av någon anledning?

Jag har som sagt svårt att se att så faktiskt är fallet då en skärm trots allt bara är en skärm men om inte annat kan jag väl tänka mig att det är en ursäkt som Netonnets service skulle ge...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det är en Benq xl2411z har kört med den sedan 2015/02 och det funkade perfekt med Windows 8.1, jag kommer inte ihåg exakt men problemet kom i alla fall efter att jag uppgraderat till Windows 10.

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter inte som ett skärmproblem utan nått drivrutinsproblem , har du testat en annan skärm på datorn eller nått annat som driver skärmen ?
Att testa att köra med en livelinux är alltid bra för det visar ofta om det är hård eller mjukvaruproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter som mjukvara ja och det är stor risk att du åker på undersökningsavgift.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Där sa du något.

Har ju faktiskt sett genom åren att skärmar ibland har en certifiering för vilka operativsystem de är kompatibla med, typ som "Works best with Windows 7" eller liknande i form av ett klistermärke på skärmen.
Det må vara fånigt och jag har alltid trott att det är marknadsföring men det är kanske inte helt omöjligt att din skärm och Windows 10 inte leker snällt av någon anledning?

Jag har som sagt svårt att se att så faktiskt är fallet då en skärm trots allt bara är en skärm men om inte annat kan jag väl tänka mig att det är en ursäkt som Netonnets service skulle ge...

Finns absolut inget med skärmar och Windows, om något mjukvara för extra skit som profiler för dessa nya "gaming" skärmar. Om något lär det vara relaterat till grafikdrivrutinerna och windows.

Skrivet av Teicaus:

Det är en Benq xl2411z har kört med den sedan 2015/02 och det funkade perfekt med Windows 8.1, jag kommer inte ihåg exakt men problemet kom i alla fall efter att jag uppgraderat till Windows 10.

Vilket skulle snarare betyda att det är grafikdrivrutinerna till Windows 10 som har problem och inte skärmen i sig.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ganska konstigt för att jag har formaterat datorn och trots det har problemet kvarstått. Har ingen extra skräm tillgänglig så jag kunde inte testa det.

Permalänk
Medlem

Spelar kngen roll hur många gånger du formaterar och installerar windows 10 om du inte fixar drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

När jag menar att jag formaterar datorn så installerar jag även de senaste drivrutinerna från tillverkarna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Teicaus:

För övrigt var mitt fel att ikonerna på skrivbordet ändrar sig efter en omstart. Varje gång jag ändrar de och startar om så ändras de. Jag formaterade datorn och problemet kvarstod alltså så tror jag felet log hos skärmen. Jag tror att problemet var att skärmen startas i en låg upplösningen vilket gör att ikonerna ändras och sen känner den av att det ska vara ex 1080p och ändrar det sen.

Det är tyvärr inte så det fungerar och du kommer troligtvis att bli debiterad.

En bildskärm tar emot en signal och visar den signalen. RGB-data som omvandlas till elektrisk spänning som får flytande kristaller att vrida sig och släppa fram ljus från en bakgrundsbelysning bestående av lysdioder. Mer än så gör skärmen inte. Skärmen har inget begrepp om vad som visas. Allt skärmen gör är att omvandla RGB-data från grafikkort, operativsystem och programvara till fysiskt ljus.

En skärm kan inte "starta" i fel upplösning. Skärmen har endast en fast pixelmatris och alla moderna skärmar säger från första början till grafikkortet att: "detta är den pixelmatris och frekvens jag föredrar". Däremot kan grafikkortet starta med att skicka fel upplösning till skärmen. Operativsystemet kan också få för sig att skicka fel upplösning till grafikkortet. Och när det händer försöker Windows flytta om alla ikoner.

Problemet med ikoner som hoppar runt är urgammalt och det verkar som varje ny Windows-version återinför problemet. Lösningen är att vänta tills Microsoft löser detta för Win10, eller finna ett alternativt sätt att organisera skrivbordet så att det inte är ikoner som flyttas runt.