Seagate gör hårddisk på två terabyte för bärbara datorer

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Seagate gör hårddisk på två terabyte för bärbara datorer

Lagringsjätten Seagate utökar utbudet mekaniska hårddiskar för bärbara datorer med serien Mobile HDD, som tar steget upp till rekordhöga 2 TB i formfaktorn 2,5 tum/7 mm.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Hmm, har aldrig reflekterat över hur efter 2.5"-diskarna faktiskt är när det kommer till lagringskapaciteter.

Trevligt att det går framåt antar jag men just i laptops så känns det som att de mekaniska diskarna kommer bli ersatta av SSDs riktigt fort eftersom lagringskapaciteter nästan inte är ett argument där utan endast priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3 000 MHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

Vågar man köpa seagate, sämsta diskar i klassen när det kommer till hållbarhet.
http://www.datormagazin.se/artiklar/nyheter/20160205/seagate-...

CPU: 1600x @ 4Ghz
RAM: 16GB
GPU: 1070 TI

Extremt prispressat monster som uppnår mina krav. Allt är köpt på rea

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002

Hur kan detta vara en nyhet? 2TB har ju funnits länge bland 2.5" diskar. Möjligtvis är det första 7mm 2TB HDDn, men detta kan ju förtydligas i rubriken i så fall. För det är ju inte så att bärbara endast kan använda 7mm diskar.

AMD Ryzen 2700X (Phanteks PH-TC14PE ) * Corsair LPX 16GB @3000MHz (Hynix) * ASUS Prime X370-PRO * MSI GTX 1080 Gaming @2050/11000MHz * Crucial BX100 500GB * Fractal Design Define S * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av hakd:

Det känns helt klart lite som ett lotteri när man köper just Seagates diskar idag.

He was truly the Bright Night

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Kunzite:

Hur kan detta vara en nyhet? 2TB har ju funnits länge bland 2.5" diskar. Möjligtvis är det första 7mm 2TB HDDn, men detta kan ju förtydligas i rubriken i så fall. För det är ju inte så att bärbara endast kan använda 7mm diskar.

"Seagate gör hårddisk på två terabyte för bärbara datorer" Vad är det som är otydligt i den rubriken? Nyheten handlar om att Seagate släpper en ny serie med hårddiskar för bärbara. Läste du ens igenom hela nyheten?

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

Tycker att om man gör en nyhet om hårddiskar borde man ju få med hur många rpm de snurrar i.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Zotamedu:

"Seagate gör hårddisk på två terabyte för bärbara datorer" Vad är det som är otydligt i den rubriken? Nyheten handlar om att Seagate släpper en ny serie med hårddiskar för bärbara. Läste du ens igenom hela nyheten?

Från ingressen, "som tar steget upp till rekordhöga 2 TB i formfaktorn 2,5 tum", kan ju tolkas som att 2TB 2,5" inte funnits förut.

i9-7920X @ 4.6 GHz | 32GB DDR4 @ 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti FE | 3x500GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Jag har en drös med portabla 2GB 2.5" hårddiskar, min Segate var dock visst bara på 1TB.

Nå bra med mer konkurrens, sedan skiljer det sig säkerligen något mellan en hårddisk som är gjord för att sitta i en usbhölje och en som ska sitta i en laptop.

Skrivet av Teddis:

Från ingressen, "som tar steget upp till rekordhöga 2 TB i formfaktorn 2,5 tum", kan ju tolkas som att 2TB 2,5" inte funnits förut.

Precis vad jag också tänkte, 2TB portabla diskar säljs som smör..

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Uzanar:

Hmm, har aldrig reflekterat över hur efter 2.5"-diskarna faktiskt är när det kommer till lagringskapaciteter.

Trevligt att det går framåt antar jag men just i laptops så känns det som att de mekaniska diskarna kommer bli ersatta av SSDs riktigt fort eftersom lagringskapaciteter nästan inte är ett argument där utan endast priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det ligger något i det du säger. Lite är det pga laptops + roterande disk aldrig är en bra lösning, och lite pga det redan idag finns 2TB konsument SSD på 2,5".

Vi får väl se om nu 3D NANDen kan pressa priserna, för dessa diskars fördelar är verkligen endast priset... och ofta får man ge upp mycket (allt från hållbarhet till prestanda) för att spara denna peng.

HDDna behöver nästan gå tillbaka till 5,25" för att kunna få plats med allt man vill lagra idag redan, och dessa fantastiska tekniker som skulle ta oss till 100TB HDD är ingenstans förutom i laboratoriet.

Tror ärligt att vi kommer se prisvärda 20TB SSDer innan vi ser 20TB prisvärda HDD i denna takten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Nyhet:

Lagringsjätten Seagate utökar utbudet mekaniska hårddiskar för bärbara datorer med serien Mobile HDD, som tar steget upp till rekordhöga 2 TB i formfaktorn 2,5 tum.

Läs hela artikeln här

Skrivet av Kunzite:

Exakt. Visst är det en nyhet men ändå inte en nyhet. Köpte en 2TB till min PS4 och det var länge, länge sedan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2007

Tror aldrig jag hört någon beskriva en hårddisk som svulstig....
...den var alltså högtravande, pompös och bombastisk? Alltför utsmyckad på ett uppseendeväckande sätt?

(För dem som inte är så vana vid detta svenska ord kanske engelskans motsvarigheter är mer kända: bombastic, pompous, pretentious.)

Antingen gjorde skribenten en väldigt artistisk och livfull tolkning av en 2TB hårddisk, eller så har ordet använts fel?
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=2/39/229.ht...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2003
Skrivet av Johan86c:

Jag har en drös med portabla 2GB 2.5" hårddiskar, min Segate var dock visst bara på 1TB.

Nå bra med mer konkurrens, sedan skiljer det sig säkerligen något mellan en hårddisk som är gjord för att sitta i en usbhölje och en som ska sitta i en laptop.

2.5"-diskar på 2GB? Såna gamla antikviteter är inget att spara på

WS: AMD Ryzen 1700 | 16GB Corsair LPX 3733 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung 840 Pro 256GB | Dan Cases A4-SFX
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 128GB SSD
HTPC: Intel i3 2120T | 2x4gb DDR3 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Johan86c:

Har inte verifierat, men gissar på att rekordet syftar mer specifikt på 2TB i 2.5" på 7mm. Gissar på att tidigare 2TB diskar på 2.5" var tjockare? (Det finns ju tyvärr en drös olika standardtjocklekar på 2.5".)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

"Lagringsjätten Seagate utökar utbudet mekaniska hårddiskar för bärbara datorer med serien Mobile HDD, som tar steget upp till rekordhöga 2 TB i formfaktorn 2,5 tum."

Nu släpper Seagate en sex nya 2,5-tumsenheter med profilmåttet 7 millimeter, där paradnumret är riktigt hög kapacitet i klassen.

Vadå rekordhöga? För Seagate eller?

Vad är det med dessa chockformuleringar egentligen? Skillnaden mellan Seagates nya och dom andra som visas på bilden är tjockleken (Seagaten är 2,5mm tunnare än konkurrenternas tunnaste alternativ) samt rotationshastigheten, där Seagates går upp till 7200 RPM. Men inga av dessa fördelar nämns ens i artikeln.

Paradnumret är riktigt hög kapacitet i klassen? Nej jag skulle snarare säga att paradnumret är rotationshastigheten, tjockleken, Instant Secure Erase och möjligtvis strömförbrukningen.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Jag har svårt att bli exalterad över detta. Finns ju redan 2TB SSD med samma formfaktor, och ska det vara hårddiskar så ska det helst inte vara Seagate eftersom det är en hårddisktillverkare som jag haft idel problem med. Nu kan det ju vara så att jag bara haft otur och att Seagate är jättebra men det verkar ju vara fler personer som haft problem med dem.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Mar 2013

Känns som ett perfekt alternativ i stället för Samsung Spinpont att köpa till sin PS4. Lite konkurrens skadar inte då priserna oftast pressas lite extra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Har ju haft en 2TB 2,5-tums hårddisk i sambons bärbara dator över 1 års tid men den kanske är tjockare än 7 mm, troligtvis 9 mm. Tror det är en Samsung. Plockade ur den från en extern 2,5-tums hårddisk och kör den som intern i en Lenovo T420 (bootar på mSATA SSD och har mekaniska disken för lagring).

Det borde väl vara dags för 3TB snart?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009

Är väl inget nytt detta? Är väl flera som proppat in 2 TB 2.5" diskar i sina PS4or

Main: i7-8700K, ASUS Z370-F, Noctua NH-U14S, 16GB 3200MHz GSkill FlareX, MSI GTX 1080 Ti FE, FD Define C TG, Dell U3417W, Logitech G900, Diverse tangentbord, Logitech G533
Laptop: rMBP 13" mid-2014, i5 2.6 GHz, 8GB RAM, 250GB SSD
Konsoll: PS4 Pro, Switch, N64, m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

"Feta" 2,5 tums HDD i all ära. Men när får vi 2TB M.2 HDD?

Regn är snö på sommarn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av sgtspiff:

"Feta" 2,5 tums HDD i all ära. Men när får vi 2TB M.2 HDD?

Någon HDD med M.2-gränssnitt har jag svårt att tro att vi någonsin kommer få se. SSD däremot lär inte vara så långt borta.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av hakd:

Det där är HD s och inte SSD.

Kraschfield

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av ronnylov:

Har ju haft en 2TB 2,5-tums hårddisk i sambons bärbara dator över 1 års tid men den kanske är tjockare än 7 mm, troligtvis 9 mm. Tror det är en Samsung. Plockade ur den från en extern 2,5-tums hårddisk och kör den som intern i en Lenovo T420 (bootar på mSATA SSD och har mekaniska disken för lagring).

Det borde väl vara dags för 3TB snart?

Jag har en 4TB 2.5" disk i mitt NAS.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3233319

Bara öppna och ta ut. Använder SMR teknik dock så lämpar sig bäst för lagring.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Clint Eastwood:

Jag har en 4TB 2.5" disk i mitt NAS.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3233319

Bara öppna och ta ut. Använder SMR teknik dock så lämpar sig bäst för lagring.

Åååå, den hade jag missat!
Antar den är ganska tjock i storleken för den lär väl ha 4 plattor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av ronnylov:

Åååå, den hade jag missat!
Antar den är ganska tjock i storleken för den lär väl ha 4 plattor?

Har för mig att den var antingen 12mm eller 14mm. Om du ska köpa en så kan jag bara garantera just den modellen, finns några andra 4TB men de har ett pcb som är special för just USB3 och inga SATA kontakter.

Disken som sitter i är en Samsung Spinpoint M10P.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bjuv
Registrerad
Jun 2005

@hakd: det gäller framför allt 3.5 tummare och framför allt desktop modeller, under namn desktop och baracuda

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Demonlord:

@hakd: det gäller framför allt 3.5 tummare och framför allt desktop modeller, under namn desktop och baracuda

Deras nya 8TB har också horribla recensioner med användare som får SMART varningar första månaden

CPU: 1600x @ 4Ghz
RAM: 16GB
GPU: 1070 TI

Extremt prispressat monster som uppnår mina krav. Allt är köpt på rea

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av hakd:

Deras nya 8TB har också horribla recensioner med användare som får SMART varningar första månaden

Det glömde Sweclockers i rubriken "med rekordlågt MTBF".

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av lambdan:

Är väl inget nytt detta? Är väl flera som proppat in 2 TB 2.5" diskar i sina PS4or

Dom är väl 15 mm höga, så nu kan dom stoppa i 2 st och ha 1 mm kvar
Detta då Seagates är 7 mm hög...

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av SweClockers:

Flashbaserad lagring blir allt vanligare i mobila applikationer, men det betyder inte att mekaniska hårddiskar inte har en plats på marknaden.

De borde dock inte ha det. Ytterst få personer behöver 2 TB lagring i sin laptop; särskilt i den målgrupp som laptops med mekanisk snigeldisk riktas till. Alla behöver däremot SSD i laptopen. Tramsprodukt.

Kan möjligen förstå mekanisk hårddisk som komplement till SSD i gaminglaptops, men hade personligen hellre gått för till exempel 500 GB SSD om jag ville ha en gaminglaptop.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.