Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Integritet som sagt. Du får visa upp något som stödjer ditt påstående att alla jobb som inte kräver direkt utbildning kräver att man provjobbar gratis. Så illa kan det inte vara.

Om OKQ8 mackarna drivs som franchise-företag är det möjligt att butikschefen är en fifflare som inte har tillräckligt med skrupler i kroppen för att motstå frestelsen med gratis arbetskraft. Jag hoppas att det inte är så för TS skull.

Kan tyvärr inte lägga fram nå bevis (av någon orsak finns sånt här aldrig i skrift). Men alla jag känner som jobbat inom butik senaste tre åren har fått jobba 1-3 veckor utan lön.
Jobbet jag har nu var jag tvungen att köra en dag utan lön för att prova på.
En på farsans jobb gjorde just tre veckor utan lön för att sen inte fortsätta.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

En seriös arbetsgivare erbjuder dig betalt från timme ett.

Det ska inte vara något att fråga om, men tyvärr tillämpas "gratis provjobb" av många mindre och oseriösa aktörer.

Du skall även ha arbetskläder från dag ett.

Se till att få allting på papper.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

arbetsprov på vissa företag absolut.

man skall aldrig arbeta gratis. aldrig.

Permalänk
Skrivet av pokelia:

arbetsprov på vissa företag absolut.

man skall aldrig arbeta gratis. aldrig.

Varför ska man inte det?
Det är så dumt att säga "arbeta aldrig gratis"
Får man chansen att visa vem man är 3 dagar ska man visa upp sig och göra allt för att imponera på chefen, det kan ju leda till anställning.
Är det bättre att säga "nej tack, får jag ingen lön vill jag ej"
Då säger dom bara okej, hejdå vi har 100 till i kön..

Jag själv har jobbat "gratis" i min butik, jag var praktikant i över 2 månader, fick pengar från arbetsförmedlingen typ 110 kr dag eller vad det är?
Titta vad jag är nu, jag är 1a assistent i butiken och har fast anställning, skulle ALDRIG hänt om jag inte erbjöd mig att visa vem jag är.
Dom säger fortfarande att jag är den duktigaste människan dom har fått från arbetsförmedlingen och kan inte förstå hur jag inte kunde ha ett jobb innan..

Samma sak på ett annat jobb jag jobbade på lite då och då, egentligen behövde man vara 18+ och ha lastbilskörkort.
Jag var under 18 och jag hade inget körkort, ändå fick jag jobba där och även blev jag tillfrågad att få fullanställning + att dom bjöd på hela kostnaden för mitt lastbilkörkort, tyvärr var det inget jobb jag ville jobba med utan jag jobbade bara för att få in extra slantarna så jag kunde köpa mig en egen lägenhet en vacker dag..
Men visar man upp sig hos en arbetsgivare och verkligen visar att " DET ÄR MIG NI SKA ANSTÄLLA, INTE HONOM ELLER HENNE!"
Då är jag garanterad att man är så stor chans att få ett jobb, för inget jobb skulle säga nej till någon som är som ett guldmynt i en myrstack. .

Permalänk
Inaktiv

Har svårt att tänka mig du skulle jobba gratis. Har själv erfarenhet från mackar under 10 års tid och aldrig varit med om att någon jobbar gratis.

Är du osäker så kontakta transport i din kommun/län och fråga.

Permalänk
Medlem

Du ska INTE jobba gratis, de får antingen provanställa dig eller så får du ha timanställning. Ingen ska jobba gratis på sådana villkor. Det är skillnad på att provjobba gratis och praktik. Praktik kan man få genom skolan och arbetsförmedlingen och då ersätter man aldrig någon. Tycker att de utnyttjar din okunskap om arbetsmarknaden rejält.

Permalänk
Medlem

Det här med att "jobba gratis" är ett oskick som tyvärr blivit vanligare.

Har företaget kollektivavtal är jag rätt övertygad om att de inte får "erbjuda" obetalt provjobb. Om de ändå gör det, ja då indikerar det väl att företaget ifråga inte har ett kollektivavtal. http://ung.lo.se/los-krav/gratis-provjobb/

Att bli "blåst" på lönen för tre dar är väl en sak (och kan väl vara rationell för individen om det leder till en längre anställning) men som andra påpekat är du då heller inte försäkrad (och andra försäkringar lär inte täcka "provjobb").

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är så man mår illa.

Som jag skrivit innan, anledningen till att detta fenomen har spridits är att människor går med på det. Rör det sig om några timmars jobb så är det inte en väsentlig kostnad för arbetsgivaren. Inte ens om det rör sig om en veckas arbete. Om det är en avgörande kostnad så fungerar inte verksamheten som den bör.

Permalänk
Medlem

Jag fick inget seriöst intryck av arbetsgivaren efter att ha läst hur han/hon svarar på sms:en. Så då var det ingen förlust att tacka nej till det jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det är så man mår illa.

Som jag skrivit innan, anledningen till att detta fenomen har spridits är att människor går med på det. Rör det sig om några timmars jobb så är det inte en väsentlig kostnad för arbetsgivaren. Inte ens om det rör sig om en veckas arbete. Är det det så fungerar inte verksamheten som den bör.

Precis.
Håller på och utbildar mig till skyddsombud och är väldigt fackligt involverad, sånt här förstör för alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av DukeOfUddebo:

Jobba aldrig utan lön. Provjobb utan lön är framför allt ett sätt för oseriösa arbetsgivare att utnyttja unga arbetslösa.

Om du var Chef på ett större företag och du ville testa olika anställda, skulle du då ge dom som testar 3dagar full lön fast dom kanske har noll i initiativförmåga ? får jag testa jobba på ditt jobb med full lön ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Om du var Chef på ett större företag och du ville testa olika anställda, skulle du då ge dom som testar 3dagar full lön fast dom kanske har noll i initiativförmåga ? får jag testa jobba på ditt jobb med full lön ?

Eh ja.
Om jag som arbetsgivare söker folk så ska dom självklart ha betalt för den tiden dom "arbetar" hos mig.

Sen väljer man ju bara den eller dom som verkligen fungerar på min arbetsplats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kaimor:

Eh ja.
Om jag som arbetsgivare söker folk så ska dom självklart ha betalt för den tiden dom "arbetar" hos mig.

Sen väljer man ju bara den eller dom som verkligen fungerar på min arbetsplats.

Skickades från m.sweclockers.com

praktik ska man ha betalt då ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

praktik ska man ha betalt då ?

Varför frågar du mig? Vill DU jobba gratis så varsågod.

Det finns massor med olika anställningsformer och "provanställning" är väl den vanligaste man använder sig av.

Jag tycker bara att det är sjukt att folk ska behöva jobba gratis för att kanske få ett jobb. Går man däremot bara med någon på ett arbete under sin fritid och inte förväntas göra något alls så ska man inte ha betalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Om du var Chef på ett större företag och du ville testa olika anställda, skulle du då ge dom som testar 3dagar full lön fast dom kanske har noll i initiativförmåga ? får jag testa jobba på ditt jobb med full lön ?

Först läser man CVn, har intervjuer, eventuella tester och samtal med referenspersoner. Om man efter det fortfarande vill låta någon provjobba så ska man betala den personen för den tid som den arbetar. Det är en kostnad som man som företag får acceptera. Oseriösa företag, eller chefer, låter folk jobba gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Folk gnäller som fasen på tre (!) eventuellt obetalt jobb...Jag har nog praktiserat totalt kanske 1,5-2 år på olika företag när jag var yngre. Visst, min "förlust", men att göra en stor sak av tre dagar...Jag tog det mer som meriter och att testa på vad jag trivs att göra.

Vad kan du ens göra för nytta på tre dagar? Du får snarare en insikt hur det är att vara anställd på en mack. "Var detta något för mig?".

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Fråga den som ringde dig? Klart att du ska ta det om allt är som det ska. Grattis till dig mannen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Folk gnäller som fasen på tre (!) eventuellt obetalt jobb...Jag har nog praktiserat totalt kanske 1,5-2 år på olika företag när jag var yngre. Visst, min "förlust", men att göra en stor sak av tre dagar...Jag tog det mer som meriter och att testa på vad jag trivs att göra.

Gnäller?
Informerar.
VILL man jobba gratis så tänker inte jag stoppa någon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

8 timmar * 3 på ett nytt jobb känns som 3 timmar. Dagen går så fort när man har nya saker framför sig! Så tveka inte om du inte får betalt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Gnäller?
Informerar.
VILL man jobba gratis så tänker inte jag stoppa någon.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget var riktat mot dig. Jag har skumläst kommentarer i tråden.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Folk gnäller som fasen på tre (!) eventuellt obetalt jobb...Jag har nog praktiserat totalt kanske 1,5-2 år på olika företag när jag var yngre. Visst, min "förlust", men att göra en stor sak av tre dagar...Jag tog det mer som meriter och att testa på vad jag trivs att göra.

Vad kan du ens göra för nytta på tre dagar? Du får snarare en insikt hur det är att vara anställd på en mack. "Var detta något för mig?".

Du betalar med din tid.
Företaget betalar med pengar.

Märker en eller båda parterna att det inte funkar som det ska efter ett par dagar eller två veckor så kan "testet" avslutas. That's it.

Det här med praktikplatser genom arbetsförmedlingen är jag jävligt kluven till. Det jag har snappat upp är att det alltför ofta bara utnyttjas av arbetsgivare som ett sätt att komma över just gratis arbetskraft. Det finns liksom inte ens från början, i själva verket, en ambition från arbetsgivaren att försöka hitta en till gubbe att anställa, för det räcker inte pengarna till. Så istället för att se över sin bristande affärsmodell som kanske innebär att en ensam företagare eller en företagare med ett fåtal anställda för slita häcken av sig, så kompletteras arbetsstyrkan med "gratis" statligt finansierad arbetskraft.

Praktikarbete är mer ok om man kan påvisa att det finns påtagliga synergieffekter mellan arbetstagare och arbetsgivare, där arbetsgivaren kan få ett visst jobb utfört samtidigt som arbetstagaren gynnas på ett professionellt plan erfarenhetsmässigt. Så är inte precis fallet, om man inte försöker driva den ihåliga tesen att all erfarenhet är bra erfarenhet. Det är kanske inte direkt osant, men all erfarenhet gör dig inte mer anställningsbar i en någorlunda specifik yrkesroll.

Permalänk
Skrivet av twk:

Först läser man CVn, har intervjuer, eventuella tester och samtal med referenspersoner. Om man efter det fortfarande vill låta någon provjobba så ska man betala den personen för den tid som den arbetar. Det är en kostnad som man som företag får acceptera. Oseriösa företag, eller chefer, låter folk jobba gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jobbar extra på ett bageri en av tjejerna i kassan som fått bra vitsord för att hon haft jobb på andra caféer.
Hon försnillade pengar ur kassan då hon inte registrerade in kontant betalningar,
stod hon och plockade bröd till en kund så frågade hon om dom ville ha kvitto. då dom flesta inte vill ha ett extra papperskvitto så säger man ju nej..

pengarna gick ner i kassalådan men ingen registrering gjordes således låg det flera tusen kronor extra när dagen var slut.
30st latte med semla så kommer man snabbt upp i stora summor.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Som någon skrev, referenserna från det här arbetet kommer du ha med dig under en lång tid och kan vara bra mycket viktigare än tre dagslöner. Tycker inte heller du ens ska ta upp det med chefen, det kan säkert tolkas både positivt och negativt men själv hade jag tolkat det som att personen är mer intresserad av pengarna än att hitta ett stadigt arbete.

Det visar ju även att man kanske inte litar på sin nya arbetsgivare, vilket man kanske inte alla gånger heller bör göra men ändå.

Permalänk
Skrivet av kaimor:

Varför frågar du mig?

för att du svarade på mitt inlägg ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

En mack som ev. vill ha obetalda "provjobbare" under ett lov, då belastningen är högre än normalt, är säkert ett rent sammanträffande...
Nu är det ju inte fastslaget att macken söker gratis arbetskraft, samt att lovet i sig möjliggör att TS kan arbeta några dagar utan att missa skola.

Men om det rör sig om obetalt arbete så känns det som ett sätt för en oseriös arbetsgivare att slippa betala extra för timjobbare under en period av högre belastning.

Samt som tidigare påpekats, om det rör sig om obetalt arbete vilket strider mot kollektivavtal (och används av oseriösa arbetsgivare), är du verkligen försäkrad under arbetstid som sig bör?
Även om man väljer att jobba gratis så är denna del inte förhandlingsbar, du ska omfattas av de skyddsåtgärder och försäkringar som alla andra på arbetsplatsen!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem

vänta tills du jobbar på riktigt, du är ledig och blir inringd 30 min innan du börjar pga någon ringde en stund innan det och tog semester 2 dagar.

jag personligen hade tagit och testat dessa 3 dagar oavsett om du får betalt eller inte.
Dels får du erfarenhet, känna efter ifall just det slags yrket är för dig, bygger kontaktnät, även OM det inte skulle leda någonstans, möjlighet att hoppa in vid behov osv.

Guldläge att bygga upp CVt.

Hellre testa och säga nej, än att säga nej före man testat.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Alltså, om du inte får jobbet om du "provjobbat" i 3 dagar så skulle inte jag som arbetsgivare vilja se det i cv, blir många funderingar på varför du INTE fick jobbet. Sen tycker jag inte man ska provjobba gratis häller, då är man inte seriös arbetsgivare. Det förstör för alla andra. Kanske ni som tycker det, också tycker det är okej att betala 10kr/h första veckan för att provjobba? Bättre en noll kr eller hur? Kanske skulle sänka lönerna till 6000kr/mån, bättre en inget eller hur, och dubbelt så bra en soc?

Permalänk
Medlem

Aldrig jobba gratis, du är inte ens försäkrad om något händer.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide