Nvidia "Pascal" GP100 har tre gånger högre beräkningskraft än Geforce GTX Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

De har gjort det tidigare så det känns troligt att det blir så nu med?
Samt går AMD förbi för mycket blir det som på 7970 tiden. Man rättar till problemet efter några månader.

Nej? De har alltid försökt leverera sitt bästa. Luktar fanboysnack när man tillskriver de perioder AMD har övertaget till nVudias välvilja

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur både Nvidia och AMD kommande grafikkort presterar.
Finns det något datum satt när AMD lanserar deras kort ännu?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej? De har alltid försökt leverera sitt bästa. Luktar fanboysnack när man tillskriver de perioder AMD har övertaget till nVudias välvilja

Då tycker jag du skall läsa min post över din, då blir du av med de tankarna direkt
Sedan tycker jag nog du tolkar det jag skrev lite väl vinklat från din sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Då tycker jag du skall läsa min post över din, då blir du av med de tankarna direkt
Sedan tycker jag nog du tolkar det jag skrev lite väl vinklat från din sida.

Du menar att de tidigare har kunnat tillverka bättre grafikkort än de gjort för att spara sig? När exakt?

Permalänk
Medlem

Jag köper det som är bäst, skiter fullständigt i om det står amd eller nvidia på kortet. Fattar inte att man orkar låsa sig till ett märke.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Här är en bra sammanfattning över vad vi vet om Polaris och Pascal
Polaris och Pascal analyze

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

Är det någon större förtjänst på 14nm vs 16nm?

Permalänk

Intels nya 10-kärniga och så ett par av dessa i flaggskäppsvarianten så klarar man sig ett tag. Fattig som en kyrkråtta lär man också bli.

Många konsumentkort som trycks in i Deep Learning nu där SP duger. En fördubbling av prestandan är inte fy skam.

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
Medlem

Nu hoppas jag bara att Nvidia äntligen tar tummen ur arslet och implementerar stöd för OpenCL 2.0/2.1....

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Får innerligt hoppas att AMDs motsvarighet ligger inom samma ramar, annars förväntar jag mig att toppkorten kan gå lös på skjortan och halva byxbenet :/ Hur som helst, kul om Pascal levererar drygt dubbla prestandan mot Maxwell

Nvidia kan dock inte ta hur mycket som helst för konsumentkort, Om de vill sälja dessa gpuér.
Det finns en smärtgräns för de flesta, även de som lätt kan köpa dessa för flera gånger mer än dagens toppkort.
Folk vill inte bli och känna sig lurade.

Sen är det alltid guld och gröna skogar när det pratas om ny arkitektur och förbättrad teknik, för att vara en besvikelse vid lanseringen och prestandan de pratade om uppnås kanske utav toppkorten när nästa generation redan är etablerade och den gamla/kommande serien avslutas.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Är det värt att vänta eller bör man bygga en dator 980ti nu ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Nvidia kan dock inte ta hur mycket som helst för konsumentkort, Om de vill sälja dessa gpuér.
Det finns en smärtgräns för de flesta, även de som lätt kan köpa dessa för flera gånger mer än dagens toppkort.
Folk vill inte bli och känna sig lurade.

Sen är det alltid guld och gröna skogar när det pratas om ny arkitektur och förbättrad teknik, för att vara en besvikelse vid lanseringen och prestandan de pratade om uppnås kanske utav toppkorten när nästa generation redan är etablerade och den gamla/kommande serien avslutas.

Det beror helt på, om toppsegmentet som blir efterträdaren till 980 Ti utklassar topsegmentet hos Arctic Islands kan de lätt sälja korten för 10 000:- och uppåt och sedan lägga sina lite lägre kort prismatchade mot AMDs. För high-end korten vid launch så är smärtgränsen rätt hög. Folk kommer väga dessa 2000:- mot skillnaden i prestanda vid 780 Ti vs. 980 Ti tror jag och slå till ändå.

Ja, det återstår ju att se hur de egentligen presterar när de väl släpps och inte bara snygga siffror på slides. Jag har dock gott hopp om att det kommer bli en större skillnad nu när vi byter tillverkningsteknik, det är inte bara nytt kisel, det är så pass mycket mer. Sen vet jag inte hur det ser ut med tillverkningskostnaderna, kanske är så att de är påtagligt dyrare, åtminstone initialt.

Well, än så länge är det bara "snillen spekulerar"

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbodjur:

Är det värt att vänta eller bör man bygga en dator 980ti nu ?

Oavsett är det alltid värt att vänta tills efter lanseringen av nästa generation. Allt handlar väl om man klarar av att vänta 4-5 månader.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Pascal X60 -X70 väntar på er.
Troligtvis ett x60 kort med tanke på att dom finns det mest utav.

Men mycket som ska klaffa med den nya tillverkningsprocess, arkitektur, samt den nya minnneskretsen. Hoppas, inte det bli för utdragen lansering.

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du menar att de tidigare har kunnat tillverka bättre grafikkort än de gjort för att spara sig? När exakt?

Det räcker med att du tittar på 9 serie så blir det ganska klart att de gjort just så. Inte alls speciellt konstigt heller då det rör sig om mycket pengar i R&D med att ta fram helt nya plattformar. Sedan utvecklas de så klart under tiden också för att tex bli billigare att tillverka och snabbare.

Skrivet av Hymer:

Jag köper det som är bäst, skiter fullständigt i om det står amd eller nvidia på kortet. Fattar inte att man orkar låsa sig till ett märke.

Nej jag kan inte annat än hålla med. Själv tycker jag iofsig inte enbart ren prestanda är det jag tittar på om jag skulle välja kort idag. Drivrutiner och effektförbrukning (värme utveckling) och design är något som jag definitivt väger in. Speciellt idag när det är så pass liten skillnad mellan korten att Excel staplar med väldigt små procentuella skillnader måste till för att kora en vinnare.

Skrivet av Bogey:

Nvidia kan dock inte ta hur mycket som helst för konsumentkort, Om de vill sälja dessa gpuér.
Det finns en smärtgräns för de flesta, även de som lätt kan köpa dessa för flera gånger mer än dagens toppkort.
Folk vill inte bli och känna sig lurade.

Sen är det alltid guld och gröna skogar när det pratas om ny arkitektur och förbättrad teknik, för att vara en besvikelse vid lanseringen och prestandan de pratade om uppnås kanske utav toppkorten när nästa generation redan är etablerade och den gamla/kommande serien avslutas.

Nej så är det, marknaden har en smärtgräns. Men precis som med Intels CPUer kommer nog allt priserna att stiga lite om AMD eller Nvidia skulle bli "ensamma" i sitt segment. Nu låter det inte så troligt att det kommer bli just så. AMD som har det kanske sämst rent ekonomiskt kommer troligen bli uppköpta av något företag med resurser.
Har själv svårt att se att andra företag inte kan se att det finns goda möjligheter att tjäna pengar i en marknad som domineras av 3 tillverkare där 2 tillverkare i princip också bara opererar i var sina ända av segmentet utan att snylta allt för mycket på varandra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Feeku:

Du satte ribban lågt

Det måste man göra Då blir man mer positivt överraskad sedan om det visar sig slå de förväntningarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nä precis. Och om AMD går ner på en lägre nanometer så bör ju deras kort dessutom ha en fördel i att de blir svalare och tystare men vi får väl se. Jag ställer mig extremt neutral i nuläget. Mitt 670 krossar ännu allt jag kastar på det så...

Haha dagens kommentar... Mitt 670 krossar ännu allt jag kastar på det så... irl garv på hög nivå

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Triton242:

Det räcker med att du tittar på 9 serie så blir det ganska klart att de gjort just så. Inte alls speciellt konstigt heller då det rör sig om mycket pengar i R&D med att ta fram helt nya plattformar. Sedan utvecklas de så klart under tiden också för att tex bli billigare att tillverka och snabbare.

Nej jag kan inte annat än hålla med. Själv tycker jag iofsig inte enbart ren prestanda är det jag tittar på om jag skulle välja kort idag. Drivrutiner och effektförbrukning (värme utveckling) och design är något som jag definitivt väger in. Speciellt idag när det är så pass liten skillnad mellan korten att Excel staplar med väldigt små procentuella skillnader måste till för att kora en vinnare.

Nej så är det, marknaden har en smärtgräns. Men precis som med Intels CPUer kommer nog allt priserna att stiga lite om AMD eller Nvidia skulle bli "ensamma" i sitt segment. Nu låter det inte så troligt att det kommer bli just så. AMD som har det kanske sämst rent ekonomiskt kommer troligen bli uppköpta av något företag med resurser.
Har själv svårt att se att andra företag inte kan se att det finns goda möjligheter att tjäna pengar i en marknad som domineras av 3 tillverkare där 2 tillverkare i princip också bara opererar i var sina ända av segmentet utan att snylta allt för mycket på varandra.

Var i 900-serien höll de tillbaks? Just 900-serien är intressant eftersom det är lite av en nödlösning då de hade tänkt släppa Volta där någonstans men HMC blev försenat så de fick lägga de planerna på hyllan, möblera om i schemat, slänga ut en andra generation Maxwell, slänga ut en Pascal med stöd för HBM istället för HMC något försenat. Avsaknaden av lämplig ~20 nm nod lär ha krånglat till det lite extra också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Triton242:

Nej så är det, marknaden har en smärtgräns. Men precis som med Intels CPUer kommer nog allt priserna att stiga lite om AMD eller Nvidia skulle bli "ensamma" i sitt segment. Nu låter det inte så troligt att det kommer bli just så. AMD som har det kanske sämst rent ekonomiskt kommer troligen bli uppköpta av något företag med resurser.
Har själv svårt att se att andra företag inte kan se att det finns goda möjligheter att tjäna pengar i en marknad som domineras av 3 tillverkare där 2 tillverkare i princip också bara opererar i var sina ända av segmentet utan att snylta allt för mycket på varandra.

Mja, det finns inga möjligheter att tjäna pengar i endera av de två marknaderna utan att investera enorma summor, vilket också är vad AMD tyvärr är ett klart bevis för. De går back både på grafikkorts- och CPU-divisionerna och chansen att de återhämtar sig tror jag minskar för varje år helt enkelt eftersom de ligger långt efter vad gäller R&D. Det enda de egentligen går plus på, och det knappt, är konsolerna.

För att vara extremt övertydlig:
Nvidias vinst Q3: $245M - AMD:s förlust Q3: -$195M

Nettot är 50 miljoner dollar på 3 månader, så med andra ord finns det inte mycket vinstmarginal. Okej, AMD:s förluster räknar med processordivisionen också, men ens om vi pratade om $50M per månad (vilket är i överkant för att vara rimligt) är det alltså en väldigt liten summa pengar i vinst.

Det är viktigt att förstå att det är sådana enorma utvecklingskostnader involverade i en enda ny plattform att det är väldigt svårt att tjäna igen pengarna om man inte har en betydande del av marknaden. Om vi tar Nvidia som exempel spenderade de ~$1350M (nästan 12 miljarder kronor) i forskning och utveckling under 2014, vilket ska jämföras med $631M i nettovinst. De måste alltså investera mer än $2 för varje $1 de ska få ut i vinst - bara i R&D. Det är inte en lönsam bransch. Lönsamma branscher ger en avkastning över 1:1.

Eller, för att vara riktigt blodig, jämför Intel som plöjer ner ~$12 miljarder i R&D för att få ut samma mängd i nettovinst. Det är pengar som helt enkelt inte existerar för de flesta andra bolag. Det är därför alla andra företag redan övergett de två marknaderna. De ser helt enkelt inte tillräckligt med vinst för att ge sig in i blodig konkurrens med Nvidia på den ena och Intel på den andra.

Bara för att förtydliga så är AMD:s forsknings- och utvecklingsbudget ungefär 2/3 av Nvidias, runt $900M per år. Det är hela deras R&D-budget vilken täcker CPU/Zen, ARM, SoC-lösningar, GPU och serverlösningar. AMD konkurrerar rent praktiskt med två större bolag på samma gång, och dessutom med flera andra mindre på andra marknader. Det gör att de inte bara har mindre pengar totalt utan också mindre pengar att lägga i endera spåret. Nvidia har inga varken processorer eller serverlösningar, bortsett Tesla vilken ligger med i samma R&D-pipe som Geforce och Quadro. Mer pengar på färre spår, då är det inte konstigt att AMD halkar efter.

Missförstå mig rätt, jag tycker inte om situationen som är på processormarknaden där jag snart kommer att få lägga 4kkr på en processor bara för att AMD aldrig någonsin kommer att kunna konkurrera med en Broadwell-E, men jag är realist nog att förstå att den enda anledningen att AMD överhuvudtaget överlever är för att varken Nvidia eller Intel vill slå ihjäl dem genom att faktiskt sänka priserna och sätta riktig press på dem.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

Haha dagens kommentar... Mitt 670 krossar ännu allt jag kastar på det så... irl garv på hög nivå

Kanske fortfarande kör 1024x768?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det beror helt på, om toppsegmentet som blir efterträdaren till 980 Ti utklassar topsegmentet hos Arctic Islands kan de lätt sälja korten för 10 000:- och uppåt och sedan lägga sina lite lägre kort prismatchade mot AMDs. För high-end korten vid launch så är smärtgränsen rätt hög. Folk kommer väga dessa 2000:- mot skillnaden i prestanda vid 780 Ti vs. 980 Ti tror jag och slå till ändå.

Ja, det återstår ju att se hur de egentligen presterar när de väl släpps och inte bara snygga siffror på slides. Jag har dock gott hopp om att det kommer bli en större skillnad nu när vi byter tillverkningsteknik, det är inte bara nytt kisel, det är så pass mycket mer. Sen vet jag inte hur det ser ut med tillverkningskostnaderna, kanske är så att de är påtagligt dyrare, åtminstone initialt.

Well, än så länge är det bara "snillen spekulerar"

Jag varken nämner eller syftar på en höjning på 2000:-, utan betydligt mer där smärtgränsen är passerad även för de flesta entusiaster. Resultat skulle bli betydligt mindre antal och även om varje enhet genererat större avans skulle det kunna innebära lägre total vinst och följder som minskad forskning för nya generationer utav Gpu´s tex.

Detta skulle inte funka och Nvidia ändrat prissättning, därav jag skrev om smärtgräns i inlägget ovan som du citerar och när du nämner 2000:- så är inte smärtgränsen passerad för de som måste ha det snabbaste.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Enda anledningen att AMD överhuvudtaget överlever är för att varken Nvidia eller Intel vill slå ihjäl dem genom att faktiskt sänka priserna och sätta riktig press på dem.

Precis så. Både Nvidia och Intel är supernöjda med att ha 80% av marknaden men att det finns en annan spelare som de kan skina gentemot och för att möta alla anklagelser om monopol. Och AMD:s blotta existens tvingar dem ändå att leverera bättre och bättre hela tiden.

Jag undrar dock när GPU:erna någonsin kommer att bli bättre än nödvändigt ( som ju är fallet för PC desktop CPU ). Med GP100 så kommer vi nästan nå 4K ultra i 60Hz G-sync på ett singelkort men spelen blir ju mer krävande hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mja, det finns inga möjligheter att tjäna pengar i endera av de två marknaderna utan att investera enorma summor, vilket också är vad AMD tyvärr är ett klart bevis för. De går back både på grafikkorts- och CPU-divisionerna och chansen att de återhämtar sig tror jag minskar för varje år helt enkelt eftersom de ligger långt efter vad gäller R&D. Det enda de egentligen går plus på, och det knappt, är konsolerna.

För att vara extremt övertydlig:
Nvidias vinst Q3: $245M - AMD:s förlust Q3: -$195M

Nettot är 50 miljoner dollar på 3 månader, så med andra ord finns det inte mycket vinstmarginal. Okej, AMD:s förluster räknar med processordivisionen också, men ens om vi pratade om $50M per månad (vilket är i överkant för att vara rimligt) är det alltså en väldigt liten summa pengar i vinst.

Det är viktigt att förstå att det är sådana enorma utvecklingskostnader involverade i en enda ny plattform att det är väldigt svårt att tjäna igen pengarna om man inte har en betydande del av marknaden. Om vi tar Nvidia som exempel spenderade de ~$1350M (nästan 12 miljarder kronor) i forskning och utveckling under 2014, vilket ska jämföras med $631M i nettovinst. De måste alltså investera mer än $2 för varje $1 de ska få ut i vinst - bara i R&D. Det är inte en lönsam bransch. Lönsamma branscher ger en avkastning över 1:1.

Eller, för att vara riktigt blodig, jämför Intel som plöjer ner ~$12 miljarder i R&D för att få ut samma mängd i nettovinst. Det är pengar som helt enkelt inte existerar för de flesta andra bolag. Det är därför alla andra företag redan övergett de två marknaderna. De ser helt enkelt inte tillräckligt med vinst för att ge sig in i blodig konkurrens med Nvidia på den ena och Intel på den andra.

Bara för att förtydliga så är AMD:s forsknings- och utvecklingsbudget ungefär 2/3 av Nvidias, runt $900M per år. Det är hela deras R&D-budget vilken täcker CPU/Zen, ARM, SoC-lösningar, GPU och serverlösningar. AMD konkurrerar rent praktiskt med två större bolag på samma gång, och dessutom med flera andra mindre på andra marknader. Det gör att de inte bara har mindre pengar totalt utan också mindre pengar att lägga i endera spåret. Nvidia har inga varken processorer eller serverlösningar, bortsett Tesla vilken ligger med i samma R&D-pipe som Geforce och Quadro. Mer pengar på färre spår, då är det inte konstigt att AMD halkar efter.

Missförstå mig rätt, jag tycker inte om situationen som är på processormarknaden där jag snart kommer att få lägga 4kkr på en processor bara för att AMD aldrig någonsin kommer att kunna konkurrera med en Broadwell-E, men jag är realist nog att förstå att den enda anledningen att AMD överhuvudtaget överlever är för att varken Nvidia eller Intel vill slå ihjäl dem genom att faktiskt sänka priserna och sätta riktig press på dem.

Att de kommer bli uppköpta ser jag som ganska troligt scenario. Frågan man kan ställa sig är vad för intentioner uppköpet kan ha och hur det kommer gå till. Vill man in på marknaden, vill man åt teknologi för att implementera på annat håll eller vad. Flera rykten har cirkulerat och det verkar uppenbart att det är företag som troligen tänker ganska olika angående vad de vill ha ut av ett eventuellt förvärv.
Precis som du skriver är detta inte billig verksamhet att hålla igång eller driva vidare. Det kanske är som du verkar vara inne på orimligt att tro att någon vill ta risken.
Själv tror jag att just grafikdivisionen skulle ha goda möjligheter prestera resultat om de hade kapital i ryggen.
Sedan frågar jag mig dock om en lyckad lansering av Polaris och Zen räcker.
Intel är så fruktansvärt inarbetat att man såg hur lång tid det tog innan AMD vid början av 2000-talet verkligen började sälja sina produkter och ta marknadsandelar, detta trots en på pappret ganska mycket snabbare produkt. Kan de hålla ut den tiden denna gången eller är marknaden snabbare på att anpassa sig idag? Hur blir det med utveckling av det som kommer efter Zen.
Lite så vandrar mina tankar.

Eller ska slutar det som med Matrox eller 3Dfx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

.....
Missförstå mig rätt, jag tycker inte om situationen som är på processormarknaden där jag snart kommer att få lägga 4kkr på en processor bara för att AMD aldrig någonsin kommer att kunna konkurrera med en Broadwell-E, men jag är realist nog att förstå att den enda anledningen att AMD överhuvudtaget överlever är för att varken Nvidia eller Intel vill slå ihjäl dem genom att faktiskt sänka priserna och sätta riktig press på dem.

Hela inlägget är bra men jag kommenterar detta.

Har precis samma tankar och åsikter om detta som du med ett tillägg dock. Nvidia skulle säkert kunna driva AMD i konkurs, även med att sälja sina produkter till underpris och ta förlust något år samma sak skulle Intel kunna göra med AMD.

Sen kommer det du inte nämner men förmodligen har samma åsikt om. Intel gör samma sak som de eller Nvidia gjorde emot AMD med Nvidia.
Nvidia har ingen passande cpu etc att göra integrerade och förlorar low och midway segmentet och kan inte överleva på bara Highend.

Sorry om det blev lite oklart, trött och ögonen går i kors.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

Hoppas innerligt de startar om på nytt efter 900-serien i namnväg, GTX följt av 4 siffror ser förbannat dumt ut. 2-siffrigt kanske skulle fungera framöver ett tag, GTX 00-serien (06, 07, 08, 08ti) Följt av GTX 10-serien 2 år efter (16, 17, 18, 18ti) etc etc

Permalänk
Medlem

Kul att överhuvudtaget se någon nyhet om de kommande kretsarna.
Frågan man ställer sig är dock om det handlar om att bygga upp förväntningar eller om det är ett taktiskt drag för försvaga AMDs kommande lanseringar på grund av att man är sen med sin egen lansering. Får nämligen känslan av att Nvidia kan bli sena ut på marknaden denna gången.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Så 1080Ti om lite mindre än ett år?
980Ti SLI, here I come.

Tar allt för lång tid för att vänta på 1080 Ti, vill fan kunna lira i 4K idag! 980 Ti pallar fan ingenting, inte för att något annat kort gör det mycket bättre heller

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

Haha dagens kommentar... Mitt 670 krossar ännu allt jag kastar på det så... irl garv på hög nivå

Ja det kan låta lite lustigt om man inte har bakgrunden kan jag hålla med om. det är nämligen så att jag är gravt synskadad och har så kallat tunnelseende. Sitter därför på en 5:4-skärm med 1280x1024 som upplösning. Tror inte ett 670 räcker till om man går över på Widescreen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Tar allt för lång tid för att vänta på 1080 Ti, vill fan kunna lira i 4K idag! 980 Ti pallar fan ingenting, inte för att något annat kort gör det mycket bättre heller

Själv vill jag kunna lira 1440p i 144fps Det går inte idag med ett 980Ti. 4K känns overkligt Kanske med 1080Ti SLI?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10