Permalänk
Medlem

Det är lite tråkigt med svag krona/ stark dollar/euro. Funderar man på Dacia, kan man lika gärna titta på nya Lada som kan bli prisvärd

http://www.lada.ru/en/

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Avstängd

Lite samma sits själv, behöver ny bil på grund av tillökning och budgeten är runt 100k.

V70 är ju ett starkt alternativ men den känns väldigt vanlig och tråkig. Fördelar: Stor, bekväm, grymma stolar, tyst, smarta förvaringslösningar och enkel att serva eller reparera i Sverige. Nackdelar: Törstig, sveriges vanligaste bil.

V50 kan ju funka också, men för en kombi så är den ju väldigt liten och då den bygger på Ford Focus plattform så kanske kvaliteten inte är så mycket att hurra för heller. Jag hade i alla fall undvikit Ford-motorerna, 1,6 bensin; 1,8 bensin eller etanol och 2,0D. De med D5 eller så känns som en helt annan bil dock, å andra sidan dyr skatt och hög förbrukning. Sen är Drive-modellen sjukt snål och billig i drift så det kan vara ett alternativ. Ingen Ford-motor heller utan en från PSA (vilket kanske inte direkt är en garanti för kvalitet, men det är i alla fall inte Ford ). Men drygt 100 hästar i en så stor bil lär väl inte vara så roligt i längden.

Skoda Superb har jag också kollat på. Väldigt lång så gott om benutrymme i baksäte och så, men inte så bred så man har inte så mycket plats för exempelvis axlarna om man sitter två fram. Stolarna är heller inte alls lika bekväma som Volvos. Kvalitetsmässigt vet jag inte om man ska lita på VAG-bilar längre dock, deras halvautomatiska lådor bör undvikas som pesten i alla fall vilket är tråkigt då de inte har några vanliga automater och manuell känns lite passé. I övrigt är det en stor och ganska bekväm bil som är prisvärd i alla fall.

Passat är också billiga och än mer nu efter skandalen med dieselfusket. Letar man lite kan man få en från näst senaste generationen för runt en hundring, och det är ju billigt. Gasbil kan också vara intressant, men det är väl lite problematiskt att tanka runt Stockholm om jag förstår rätt. För många gasbilar och för få mackar. De billigaste Passaterna har dock deras DSG-låda som har en tendens att paja snabbt, beroende på körstil visserligen men det hjälper inte när man köper begagnat förstås.

Ford går bort för mig mycket på grund av den senaste Forden jag hade som var den sämsta bil jag haft (sen den förra Forden i alla fall ). De är också väldigt plastiga inuti. Men bryr man sig inte om det så är de ju väldigt prisvärda och har en tendens att vinna tester och liknande på grund av det (men inte långtester då de inte håller så bra i längden...).

Peugeot, Renault och Opel är alla billiga men de går bort för att de är så tråkiga både i utseende och köregenskaper. Lite samma med Prius men den är förstås väldigt konstig också, och inte på ett bra sätt. Även Avensis lider av sin gråhet och övriga Toyota passar inte så bra storleksmässigt. RAV4 visserligen men den är inte stor relativt sin fysiska storlek så då känns det smartare att bara köpa en Golf eller så.

Nissan och Mitsubishi har inga lämpliga modeller alls egentligen (Stagea är förstås rolig men det är inte en praktisk bil på något sätt, endast högerstyrd och har inte tillverkats på bra länge exempelvis). Honda har Accord som är trevlig på en massa sätt men den kostar alldeles för mycket både i inköp och drift för vad man får tyvärr. Subaru Legacy kan vara ett alternativ, känslan i inredningen är föråldrad och de är inte så billiga i drift, men å andra sidan har de grym kvalitet.

Jag har också kollat på MB och de har några alternativ som är ganska bra, dock lite höga servicekostnader och så. B-klass kan passa men jag är osäker på om bagageutrymmet räcker och kvalitetskänslan är inte riktigt i nivå med större Mercedes, finns med gasdrift också dock. C-klass från 2008 nånstans är fina men ska man hitta en sådan för runt hundringen så blir det något importerat eller som gått väldigt långt tyvärr. E-klass kan funka också men då blir den några år äldre för att hamna inom budgeten. Finns med gas men den är inte så populär så utbudet av begagnade sådana är skralt.

Golf Kombi kan vara ett alternativ annars. Bra kvalitetskänsla och hyfsat bekväm, men det är ingen stor bil. Lite samma med Octavia, aningen större än Golf men också aningen sämre.

BMW är bra på en massa sätt men de lider av att förarna är idioter och således har de väldigt höga försäkringspremier. Tycker man det är värt 6-8000 extra per år för att köra en BMW jämfört med en Volvo med motsvarande motor så för all del, men det är det inte för mig i alla fall. Service och liknande är inte billigt heller.

För att sammanfatta så lutar jag mest åt antingen en V70 eller Passat (medan tjejen mer vill ha en V50 då hon tycker V70 är för stor). Jämfört med Passat så är V70 bekvämare och känns bättre byggd, mer solid, medan Passaten är lite snålare (på pappret i alla fall). I övrigt är de ganska lika, båda är stora tunga bilar med gott om utrymme och som kan kännas lite väl stora och tunga.

Permalänk

Kolla även Toyota Avensis, ganska hållbara & högt andrahandsvärde. Sisådär med förbrukning och inredning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Rav4 är enligt mig inte någon bra bil den är bullrig och burkig (speciellt karossen som kom 06) 2,0 bensinmotorn är riktigt tråkig och seg i både 2005 och 2010 (de jag testat) De är även dåliga på att köras fort.
Riktigt dåliga baksäten har de också.
Börjar inte deras duster på 99000?

Haha, provkörde en 2.0 RAV4 och började undra om dom glömt montera motor - men något lät ju iaf som en motor så jag antar att den var där

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

v70 in är ju en enkel relativt stor och simpel bil, D5:a är ju trevligt isåfall. Själv hade jag tagit någon Audi, fina bilar som man sitter bekvämt i och man märker inte riktigt att man har kommit upp i 100, där en annan bil skulle kännas som man låg i 180.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loydenboy:

Passat 2.0tdi har en -11 och har gått 11tusen mil problem fritt är toknöjd

Problem fritt? inte så att du får hälla på 0,5-1 Liter olja för varje 100mil du kör?
Vag har haft mycket problem med sina 4 cylindriga motorer att dom drar mycket olja, och VAG säger att deras motorer får dra 1Liter per 100mil. Vilket är sjukt mycket.
Jag tror inte att TS vill fylla på olja lika ofta som han/hon tankar bilen.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

@Playboy_1338: min drar ingen olja över huvud taget!

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

BMW är bra på en massa sätt men de lider av att förarna är idioter och således har de väldigt höga försäkringspremier. Tycker man det är värt 6-8000 extra per år för att köra en BMW jämfört med en Volvo med motsvarande motor så för all del, men det är det inte för mig i alla fall. Service och liknande är inte billigt heller.

Ursäkta? har du kollat själv vad försäkring skulle kosta på en bmw? Själv har jag en 330 från -06 för strax under 600kr i månaden helförsäkrat och då är jag bara 27år gammal. Har även fått prisförslag på m5or för under tusen-lappen i månaden. Har även en golf från 01 och den kostar lika mycket.

Gällande service är inte heller sant att de är dyrare än en volvo, det är en myt. När du får kamremsbytet på en volvo så ligger bmw i lä i flera år framöver. Det ända som är dyrare är möjligtvis att de 6-cylindriga tar 2liter extra olja än volvos motorer.

Tråkigt med folk som drar alla över samma kam. Får sällan hör att jag är idiot och det var ju lite extra tråkigt att läsa så här på morgonkvisten.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Lite samma sits själv, behöver ny bil på grund av tillökning och budgeten är runt 100k.

V70 är ju ett starkt alternativ men den känns väldigt vanlig och tråkig. Fördelar: Stor, bekväm, grymma stolar, tyst, smarta förvaringslösningar och enkel att serva eller reparera i Sverige. Nackdelar: Törstig, sveriges vanligaste bil.

Jag håller inte med om att v70 nödvändigtvis är törstig. Har själv en D2 (my 13) som drar under 0,5 blandad körning. Vid enbart landsväg (70-90 km/h) så ligger den ofta under 0,45, och då är vi 2 vuxna och 2 barn plus full packning.
Det tycker jag är rätt ok förbrukning. Dock misstänker jag att my 13 fortfarande ligger något över TS budget på 100k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Otroligt att folk lider av dessa textade inlägg och tar så illa vid sig och mår dåligt.. Och dessutom tar åt sig.

Skrivet av Phil88:

Ursäkta? har du kollat själv vad försäkring skulle kosta på en bmw? Själv har jag en 330 från -06 för strax under 600kr i månaden helförsäkrat och då är jag bara 27år gammal. Har även fått prisförslag på m5or för under tusen-lappen i månaden. Har även en golf från 01 och den kostar lika mycket.

Gällande service är inte heller sant att de är dyrare än en volvo, det är en myt. När du får kamremsbytet på en volvo så ligger bmw i lä i flera år framöver. Det ända som är dyrare är möjligtvis att de 6-cylindriga tar 2liter extra olja än volvos motorer.

Tråkigt med folk som drar alla över samma kam. Får sällan hör att jag är idiot och det var ju lite extra tråkigt att läsa så här på morgonkvisten.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Otroligt att folk lider av dessa textade inlägg och tar så illa vid sig och mår dåligt.. Och dessutom tar åt sig.

Men att bli kränkt för minsta lilla tillhör ju nya samhället, försöker bara anpassa mig.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Avstängd

Words, :=)

Skrivet av Phil88:

Men att bli kränkt för minsta lilla tillhör ju nya samhället, försöker bara anpassa mig.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phil88:

Ursäkta? har du kollat själv vad försäkring skulle kosta på en bmw? Själv har jag en 330 från -06 för strax under 600kr i månaden helförsäkrat och då är jag bara 27år gammal. Har även fått prisförslag på m5or för under tusen-lappen i månaden. Har även en golf från 01 och den kostar lika mycket.

Det är enkelt att jämföra försäkring. Sök upp exempelvis en 3- eller 5-serie på blocket och skriv in regnumret på biluppgifter.se, gör sen samma sak med V70 och V50. Volvo-bilarna ligger typ mellan 6 och 7000 per år för helförsäkring, ibland upp emot 8 om man har otur, BMW ligger på 11-13000. Detta är genomsnittlig premie dock men klickar man sig in och fyller i personnummer och så kan man få siffror som stämmer bättre för en själv och med mina förutsättningar (34 år, storstad, hyresrätt, parkerar på gatan, inga skador) så brukar BMW gå upp en bit och mer hamna runt 13-15 i bästa fall och inte sällan över 20. Volvo ligger kvar runt 6-7000 vanligtvis även om vissa bilar kan gå upp en del till och ibland hamnar jag lägre än snittet. Hur det ser ut om man bor på landsbygd, har garage eller liknande vet jag inte men det är heller inte intressant för mig, eller för TS om jag förstår rätt.

Citat:

Gällande service är inte heller sant att de är dyrare än en volvo, det är en myt. När du får kamremsbytet på en volvo så ligger bmw i lä i flera år framöver. Det ända som är dyrare är möjligtvis att de 6-cylindriga tar 2liter extra olja än volvos motorer.

Jag har inte sagt att service är dyrare än för Volvo, bara att den inte är billig, den är inte billig för Volvo heller. Men en lite äldre Volvo (där garantin har gått ut och man därför inte behöver serva på auktoriserad verkstad) kan man ju serva vartsomhelst i Sverige typ, det gäller inte riktigt BMW. Kamkedja är ju trevligt tills den rasar och man får hosta upp en rejäl hög tusenlappar för att renovera toppen och så vidare (vilket inte är så ovanligt på nyare BMW). Sen är förstås kamremsbyte på de flesta Volvos (och de flesta bilar) en saftig kostnad när den kommer, precis som partikelfilter på dieselbilar, batteribyte på en hybrid eller så, och det är ju något man får ta med i kalkylen. (se gärna denna artikel, den är inte helt ny men det är inte heller bilarna vi kollar på)

Citat:

Tråkigt med folk som drar alla över samma kam. Får sällan hör att jag är idiot och det var ju lite extra tråkigt att läsa så här på morgonkvisten.

Jag menar inte att alla som kör BMW är idioter, bara att generellt sätt så kör de värre än Volvo-förare exempelvis. Det är inget jag hittar på eller har kommit fram till på egen hand utan den dyra försäkringen beror ju på det: Fler incidenter för ett märke och/eller en modell ger högre premie. Med samma logik kan man då se att exempelvis de som kör Honda Accord är ännu värre då försäkringen för de är ännu högre.

(Mina egna erfarenheter efter många år i trafiken talar också för detta, men de är förstås bara anekdoter och därför inte så intressanta för diskussionen. Jag har också observerat att exempelvis de som kör (nya) V40 eller V60 verkar ha ett helt annat (värre) beteende än de som kör V70, men det ligger också utanför denna diskussion.)

Skrivet av carlbanan:

Jag håller inte med om att v70 nödvändigtvis är törstig. Har själv en D2 (my 13) som drar under 0,5 blandad körning. Vid enbart landsväg (70-90 km/h) så ligger den ofta under 0,45, och då är vi 2 vuxna och 2 barn plus full packning.
Det tycker jag är rätt ok förbrukning. Dock misstänker jag att my 13 fortfarande ligger något över TS budget på 100k.

Nej V70 är inte nödvändigtvis törstig men det är en stor och tung bil så den drar ju mer än en mindre och lättare bil med likvärdig motor och är förstås slöare med. Och tittar man på Volvos egna motorer så är de rätt så törstiga, inte alla de som säljs nya nu visserligen men med budgeten här så är inte de relevanta. PSA's 1,6D är en ganska trevlig motor dock, personligen tycker jag den är aningen klen för V70 speciellt i Drive-utförandet (typ 108 hästar mot 114 för vanliga D2 gör faktiskt skillnad), men den funkar ju helt ok. Dock är det väldigt svårt att få en V70 Drive inom budgeten om den inte har gått närmare 20 000 mil och det är långt. Inom budgeten är det 2,0F eller möjligtvis 2,5FT eller 2,4D som gäller och de är ganska törstiga. Om man inte ska titta på förra generationen då, men de är förstås ännu törstigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är enkelt att jämföra försäkring. Sök upp exempelvis en 3- eller 5-serie på blocket och skriv in regnumret på biluppgifter.se, gör sen samma sak med V70 och V50. Volvo-bilarna ligger typ mellan 6 och 7000 per år för helförsäkring, ibland upp emot 8 om man har otur, BMW ligger på 11-13000. Detta är genomsnittlig premie dock men klickar man sig in och fyller i personnummer och så kan man få siffror som stämmer bättre för en själv och med mina förutsättningar (34 år, storstad, hyresrätt, parkerar på gatan, inga skador) så brukar BMW gå upp en bit och mer hamna runt 13-15 i bästa fall och inte sällan över 20. Volvo ligger kvar runt 6-7000 vanligtvis även om vissa bilar kan gå upp en del till och ibland hamnar jag lägre än snittet. Hur det ser ut om man bor på landsbygd, har garage eller liknande vet jag inte men det är heller inte intressant för mig, eller för TS om jag förstår rätt.

Om du hamnar över 20k per år i försäkring på en BMW måste det vara något fel (eftersom du inte är väldigt ung). Var just inne och jämförde likvärdiga bilar från Volvo och BMW på skoj och premiemässigt diffar det max 500-1000 kr per år när man jämför likvärdiga bilar. Där BMWn med mycket motor kostar 13k per år (och då är jag under 30). Det kan diffa kraftigt mellan bolag också men nu tog jag det bolaget jag ändå skulle använda då deras villkor är rätt fördelaktiga och jag vet att de strular rätt lite.

Permalänk

Skoda Superb

Kan rekommendera en Skoda Superb, billig för vad du får för pengarna. Baksätet är riktigt stort men på bekostnad av bakluckan. Dock går det in barnvagn utan problem om man nu tänker på sådant. Självklart lite spartans inuti. Något måste det snålas in på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Om du hamnar över 20k per år i försäkring på en BMW måste det vara något fel (eftersom du inte är väldigt ung). Var just inne och jämförde likvärdiga bilar från Volvo och BMW på skoj och premiemässigt diffar det max 500-1000 kr per år när man jämför likvärdiga bilar. Där BMWn med mycket motor kostar 13k per år (och då är jag under 30). Det kan diffa kraftigt mellan bolag också men nu tog jag det bolaget jag ändå skulle använda då deras villkor är rätt fördelaktiga och jag vet att de strular rätt lite.

Det varierar förstås en hel del mellan årsmodeller och motorer men jag tog ett par exempel bara på skoj. Beräknat för mig då.

Volvo V70 2,4 D 2009, alltså diesel på 163 hk. Regnummer: DPL493. Den var inte helt billig för mig av någon anledning. Priset på helförsäkring helår är 8748 som billigast, 13322 som dyrast och "mitt" försäkringsbolag Vardia tar 11323.
BMW 320D Touring 2008, diesel på 177 hk. Regnummer: GXN847. Billigast 10419 och dyrast 19368, mitt bolag vill ha 19255 så det är inte rätt val för den bilen. Ingen jätteskillnad mellan dessa men en bit över en tusing i alla fall. Och då bör man förstås beakta att BMWn är ganska mycket mindre.

Snålalternativ:
V70 2,0F 2009, bensin (etanol) på 145 hk. Regnummer LKN230. Kostar mellan 6271 och 9527.
520i Touring 2009, bensin på 170 hk. Regnummer: JAT947. Kostar mellan 8683 och 18653. Lite större skillnader här, 2400 för billigaste alternativet.

Aningen roligare alternativ:
V70 2,5FT 2009, bensin (etanol) 231 hk. Reg: KOF532. Kostar mellan 8659 och 13421.
528i Touring 2010, bensin 258 hk. Reg: LAA047. Kostar mellan 12816 och 24048. Lite fetare bil förstås (men så kostar den också typ 80000 mer än Volvon), men skillnaden är också stor, över 4000 för den billigaste försäkringen. Det kanske går att hitta mer jämlika alternativ men jag går på bilar som finns i mitt närområde och då fanns det inte så många BMW att välja på (trots att jag ökade maxpriset rejält).

Allt detta varierar förstås ännu mer om man samlar sina olika försäkringar hos samma bolag och så, men det är svårt att få någon som helst översikt över sådana alternativ.

Det är lite vanskligt att gå på vad som står som snittpremie på exempelvis biluppgifter för det varierar förstås beroende på vilka som faktiskt äger bilarna. Snittpremien på en bil som mestadels ägs av tjugoåriga män kommer förstås att vara mycket högre än om exakt samma bil mestadels hade ägts av 70-åriga kvinnor.

Totalt sett så är BMW en bit dyrare än Volvo i alla fall. Vi kan säkert få till mer intressanta jämförelser om vi tittar på V50 mot 3-serie och så, men det kan vi ta någon annan gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det varierar förstås en hel del mellan årsmodeller och motorer men jag tog ett par exempel bara på skoj. Beräknat för mig då.

Volvo V70 2,4 D 2009, alltså diesel på 163 hk. Regnummer: DPL493. Den var inte helt billig för mig av någon anledning. Priset på helförsäkring helår är 8748 som billigast, 13322 som dyrast och "mitt" försäkringsbolag Vardia tar 11323.
BMW 320D Touring 2008, diesel på 177 hk. Regnummer: GXN847. Billigast 10419 och dyrast 19368, mitt bolag vill ha 19255 så det är inte rätt val för den bilen. Ingen jätteskillnad mellan dessa men en bit över en tusing i alla fall. Och då bör man förstås beakta att BMWn är ganska mycket mindre.

Snålalternativ:
V70 2,0F 2009, bensin (etanol) på 145 hk. Regnummer LKN230. Kostar mellan 6271 och 9527.
520i Touring 2009, bensin på 170 hk. Regnummer: JAT947. Kostar mellan 8683 och 18653. Lite större skillnader här, 2400 för billigaste alternativet.

Aningen roligare alternativ:
V70 2,5FT 2009, bensin (etanol) 231 hk. Reg: KOF532. Kostar mellan 8659 och 13421.
528i Touring 2010, bensin 258 hk. Reg: LAA047. Kostar mellan 12816 och 24048. Lite fetare bil förstås (men så kostar den också typ 80000 mer än Volvon), men skillnaden är också stor, över 4000 för den billigaste försäkringen. Det kanske går att hitta mer jämlika alternativ men jag går på bilar som finns i mitt närområde och då fanns det inte så många BMW att välja på (trots att jag ökade maxpriset rejält).

Allt detta varierar förstås ännu mer om man samlar sina olika försäkringar hos samma bolag och så, men det är svårt att få någon som helst översikt över sådana alternativ.

Det är lite vanskligt att gå på vad som står som snittpremie på exempelvis biluppgifter för det varierar förstås beroende på vilka som faktiskt äger bilarna. Snittpremien på en bil som mestadels ägs av tjugoåriga män kommer förstås att vara mycket högre än om exakt samma bil mestadels hade ägts av 70-åriga kvinnor.

Totalt sett så är BMW en bit dyrare än Volvo i alla fall. Vi kan säkert få till mer intressanta jämförelser om vi tittar på V50 mot 3-serie och så, men det kan vi ta någon annan gång.

Alla BMW bilar har ju met hästar än dom Volvo bilar du länkade, det påverkar ju en hel del

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Haha, provkörde en 2.0 RAV4 och började undra om dom glömt montera motor - men något lät ju iaf som en motor så jag antar att den var där

Hört att V6an och Dieslarna ska vara bättre men inte kört någon av de och V6an slutade de med av någon anledning med den nya 2013 modellen. Men ja man undrar vem som godkände 2,0 bensinaren i rav4. Varvar och väsnas men inget händer, den är inte heller direkt snål utan ligger på 0,84-0,9 men det beror nog mest på att den är 4hjulsdriven och ganska hög.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Lite samma sits själv, behöver ny bil på grund av tillökning och budgeten är runt 100k.

V70 är ju ett starkt alternativ men den känns väldigt vanlig och tråkig. Fördelar: Stor, bekväm, grymma stolar, tyst, smarta förvaringslösningar och enkel att serva eller reparera i Sverige. Nackdelar: Törstig, sveriges vanligaste bil.

V50 kan ju funka också, men för en kombi så är den ju väldigt liten och då den bygger på Ford Focus plattform så kanske kvaliteten inte är så mycket att hurra för heller. Jag hade i alla fall undvikit Ford-motorerna, 1,6 bensin; 1,8 bensin eller etanol och 2,0D. De med D5 eller så känns som en helt annan bil dock, å andra sidan dyr skatt och hög förbrukning. Sen är Drive-modellen sjukt snål och billig i drift så det kan vara ett alternativ. Ingen Ford-motor heller utan en från PSA (vilket kanske inte direkt är en garanti för kvalitet, men det är i alla fall inte Ford ). Men drygt 100 hästar i en så stor bil lär väl inte vara så roligt i längden.

Skoda Superb har jag också kollat på. Väldigt lång så gott om benutrymme i baksäte och så, men inte så bred så man har inte så mycket plats för exempelvis axlarna om man sitter två fram. Stolarna är heller inte alls lika bekväma som Volvos. Kvalitetsmässigt vet jag inte om man ska lita på VAG-bilar längre dock, deras halvautomatiska lådor bör undvikas som pesten i alla fall vilket är tråkigt då de inte har några vanliga automater och manuell känns lite passé. I övrigt är det en stor och ganska bekväm bil som är prisvärd i alla fall.

Passat är också billiga och än mer nu efter skandalen med dieselfusket. Letar man lite kan man få en från näst senaste generationen för runt en hundring, och det är ju billigt. Gasbil kan också vara intressant, men det är väl lite problematiskt att tanka runt Stockholm om jag förstår rätt. För många gasbilar och för få mackar. De billigaste Passaterna har dock deras DSG-låda som har en tendens att paja snabbt, beroende på körstil visserligen men det hjälper inte när man köper begagnat förstås.

Ford går bort för mig mycket på grund av den senaste Forden jag hade som var den sämsta bil jag haft (sen den förra Forden i alla fall ). De är också väldigt plastiga inuti. Men bryr man sig inte om det så är de ju väldigt prisvärda och har en tendens att vinna tester och liknande på grund av det (men inte långtester då de inte håller så bra i längden...).

Peugeot, Renault och Opel är alla billiga men de går bort för att de är så tråkiga både i utseende och köregenskaper. Lite samma med Prius men den är förstås väldigt konstig också, och inte på ett bra sätt. Även Avensis lider av sin gråhet och övriga Toyota passar inte så bra storleksmässigt. RAV4 visserligen men den är inte stor relativt sin fysiska storlek så då känns det smartare att bara köpa en Golf eller så.

Nissan och Mitsubishi har inga lämpliga modeller alls egentligen (Stagea är förstås rolig men det är inte en praktisk bil på något sätt, endast högerstyrd och har inte tillverkats på bra länge exempelvis). Honda har Accord som är trevlig på en massa sätt men den kostar alldeles för mycket både i inköp och drift för vad man får tyvärr. Subaru Legacy kan vara ett alternativ, känslan i inredningen är föråldrad och de är inte så billiga i drift, men å andra sidan har de grym kvalitet.

Jag har också kollat på MB och de har några alternativ som är ganska bra, dock lite höga servicekostnader och så. B-klass kan passa men jag är osäker på om bagageutrymmet räcker och kvalitetskänslan är inte riktigt i nivå med större Mercedes, finns med gasdrift också dock. C-klass från 2008 nånstans är fina men ska man hitta en sådan för runt hundringen så blir det något importerat eller som gått väldigt långt tyvärr. E-klass kan funka också men då blir den några år äldre för att hamna inom budgeten. Finns med gas men den är inte så populär så utbudet av begagnade sådana är skralt.

Golf Kombi kan vara ett alternativ annars. Bra kvalitetskänsla och hyfsat bekväm, men det är ingen stor bil. Lite samma med Octavia, aningen större än Golf men också aningen sämre.

BMW är bra på en massa sätt men de lider av att förarna är idioter och således har de väldigt höga försäkringspremier. Tycker man det är värt 6-8000 extra per år för att köra en BMW jämfört med en Volvo med motsvarande motor så för all del, men det är det inte för mig i alla fall. Service och liknande är inte billigt heller.

För att sammanfatta så lutar jag mest åt antingen en V70 eller Passat (medan tjejen mer vill ha en V50 då hon tycker V70 är för stor). Jämfört med Passat så är V70 bekvämare och känns bättre byggd, mer solid, medan Passaten är lite snålare (på pappret i alla fall). I övrigt är de ganska lika, båda är stora tunga bilar med gott om utrymme och som kan kännas lite väl stora och tunga.

Jag har åkt gasbil i Stockholm de senaste 5 åren och gas är inget problem, det finns 25 mackar i Stockholmsområdet och tillgången på gas är inget problem. Man måste dock byta olja var 1500-mil.

När det gäller VAG:s DSG-lådor så är de inte halvautomatiska utan man kör som "vanliga" automatlådor och de fungerar alldeles utmärkt numer, det var lite problem med styrelektroniken i början, dvs mer än 5 år sedan, och taxi hade problem med de 7-stegade torrlamellådorna från LUK. Men för att ha rykte om att vara så dåliga så rullar det väldigt många taxi som är 5-6 år gamla med gasdrift och DSG-låda.

Personligen tycket jag utrymmena i V70 är överskattade, framförallt i baksätet där det är betydligt mer plats i Passat och framförallt Skoda Superb. V70 bagageutrymme är dock större.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av griid:

Hej,

Jag ska köpa ny bil och kommer lägga mig i pris runt 100k.
Tittar nu på en VW Tiguan. Invändningar eller rek. om andra märken/modeller?
Gillar mycket lastutrymme. Därav inget annat än kombi.

Letar du efter en stor bil så ska du iaf inte titta på en Tiguan eftersom den är är som en Golf ungefär fast SUV då.

Jag rekommenderar Passat om du är sugen på en WV.

BMW 5-serien är också trevliga bilar, Passat är större dock.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det varierar förstås en hel del mellan årsmodeller och motorer men jag tog ett par exempel bara på skoj. Beräknat för mig då.

Volvo V70 2,4 D 2009, alltså diesel på 163 hk. Regnummer: DPL493. Den var inte helt billig för mig av någon anledning. Priset på helförsäkring helår är 8748 som billigast, 13322 som dyrast och "mitt" försäkringsbolag Vardia tar 11323.
BMW 320D Touring 2008, diesel på 177 hk. Regnummer: GXN847. Billigast 10419 och dyrast 19368, mitt bolag vill ha 19255 så det är inte rätt val för den bilen. Ingen jätteskillnad mellan dessa men en bit över en tusing i alla fall. Och då bör man förstås beakta att BMWn är ganska mycket mindre.

Snålalternativ:
V70 2,0F 2009, bensin (etanol) på 145 hk. Regnummer LKN230. Kostar mellan 6271 och 9527.
520i Touring 2009, bensin på 170 hk. Regnummer: JAT947. Kostar mellan 8683 och 18653. Lite större skillnader här, 2400 för billigaste alternativet.

Aningen roligare alternativ:
V70 2,5FT 2009, bensin (etanol) 231 hk. Reg: KOF532. Kostar mellan 8659 och 13421.
528i Touring 2010, bensin 258 hk. Reg: LAA047. Kostar mellan 12816 och 24048. Lite fetare bil förstås (men så kostar den också typ 80000 mer än Volvon), men skillnaden är också stor, över 4000 för den billigaste försäkringen. Det kanske går att hitta mer jämlika alternativ men jag går på bilar som finns i mitt närområde och då fanns det inte så många BMW att välja på (trots att jag ökade maxpriset rejält).

Allt detta varierar förstås ännu mer om man samlar sina olika försäkringar hos samma bolag och så, men det är svårt att få någon som helst översikt över sådana alternativ.

Det är lite vanskligt att gå på vad som står som snittpremie på exempelvis biluppgifter för det varierar förstås beroende på vilka som faktiskt äger bilarna. Snittpremien på en bil som mestadels ägs av tjugoåriga män kommer förstås att vara mycket högre än om exakt samma bil mestadels hade ägts av 70-åriga kvinnor.

Totalt sett så är BMW en bit dyrare än Volvo i alla fall. Vi kan säkert få till mer intressanta jämförelser om vi tittar på V50 mot 3-serie och så, men det kan vi ta någon annan gång.

Du kan ju börja med att jämföra bilar som bör jämföras. En V 2,4 D bör inte jämföras med en 320D utan en 318D (även om 318D är något snabbare än Volvon). Ja BMWn har lägre antal hästar, men den faktiska prestandan bilen uppvisar är mer likvärdig. En 528i Touring kan i ingen värld jämföras med den V70 du jämför den med.

I övrigt verkar det som om BMW mest har större varians och inga riktigt billiga bolag. Det viktiga är ju inte vad det billigaste/dyraste bolaget tar (finns vissa bolag som tar väldigt lite betalt men där villkoren inte alls är lika fördelaktiga), det viktiga är ju vad man anser vara ett vettigt bolag tar.

Min gissning är att de som tar hutlöst mycket för BMW gör det till stor del för att de är rädda för stöld av sidospeglar/ratt osv samt skadegörelse. Jag ser t.ex. att Vardia frågar hur man bor och parkerar vilket tyder på att deras prismodell tar sådant i beaktande. Då väljer man helt enkelt ett annat vettigt bolag där man inte får nackdel av att stå på gatan eller dylikt.

Rent generellt tycker jag inte det verkar skilja speciellt mycket förutom vid extremerna om man jämför bilar som har likvärdig prestanda och i övrigt är likvärdiga. Går man till t.ex. Trygg-Hansa eller If (som har väldigt bra fordonsförsäkringar rente generellt) verkar det skilja en tusenlapp eller så som mest när jag kollar de exempel du presenterar, dvs inget att hänga upp sig över.

Jag tror att uppfattningen om att BMW skulle vara mycket dyrare kommer från att folk kollar på den lägsta premien som finns att tillgå på marknaden. Jag som jobbar med försäkringar kan säga att den lägsta premien är ofta så låg för de har plockat bort sådant som försäkringstagaren gärna vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dellxps600:

v70 in är ju en enkel relativt stor och simpel bil, D5:a är ju trevligt isåfall. Själv hade jag tagit någon Audi, fina bilar som man sitter bekvämt i och man märker inte riktigt att man har kommit upp i 100, där en annan bil skulle kännas som man låg i 180.

Fortfarande VAG...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Ursäkta? har du kollat själv vad försäkring skulle kosta på en bmw? Själv har jag en 330 från -06 för strax under 600kr i månaden helförsäkrat och då är jag bara 27år gammal. Har även fått prisförslag på m5or för under tusen-lappen i månaden. Har även en golf från 01 och den kostar lika mycket.

Gällande service är inte heller sant att de är dyrare än en volvo, det är en myt. När du får kamremsbytet på en volvo så ligger bmw i lä i flera år framöver. Det ända som är dyrare är möjligtvis att de 6-cylindriga tar 2liter extra olja än volvos motorer.

Tråkigt med folk som drar alla över samma kam. Får sällan hör att jag är idiot och det var ju lite extra tråkigt att läsa så här på morgonkvisten.

6500:- kostar det att byta kamrem på en V70 II 2.5FT på auktoriserad verkstad inkl. spännrulle/ar och vad det nu var. Görs vid 18000 mil. Vet inte om det görs tidigare också, 9k kanske?

En kollega skulle för några år sedan byta bromsrör på sin 320 från '00. 15000:- ville BMW ha för det jobbet och det var väl ungefär vad han ansåg att bilen var värd.

En flyktigt bekant blev tvungen att byta en elektronik-box som tydligen hade med ABS att göra lb a på sin 32# ~'06. 30000:- ville BMW ha för boxen. På samma bil sprack även toppen och det gick lös på 70-80000 men sånt är ju dyrt på alla bilar.

Försäkringspremierna påverkas väl även en hel del av var man bor (orten alltså)?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Fortfarande VAG...

va?

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

@loydenboy:
Då kanske din var en av dom som drack över 1Liter per 100mil och blev åtgärdade på garantin.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Kanske en

Dacia sandero stepway?

Ser ju ut som en mini SUV.

Billig att äga och köra.
bra bil om du vill bara ta dig från A till B.

Har haft en Dacia sedan 2008 aldrig haft något fel på den
Lika fin lack som den hade när jag köpte den ingen rost eller dylikt.

Rullar på än idag men det bror nog på hur man behandlar sin bil också.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Problem fritt? inte så att du får hälla på 0,5-1 Liter olja för varje 100mil du kör?
Vag har haft mycket problem med sina 4 cylindriga motorer att dom drar mycket olja, och VAG säger att deras motorer får dra 1Liter per 100mil. Vilket är sjukt mycket.
Jag tror inte att TS vill fylla på olja lika ofta som han/hon tankar bilen.

Du kanske missat att de flesta biltillverkare har som gräns att bilarna ska kunna dra upp till 1l olja per 100 mil utan att det anses vara fel?

Permalänk
Medlem

Vad du än gör, köp inte en Volvo med FT motor eller för den delen en VAG med TFSI motor största skräpet dom har monterat i en bil, har renoverat en hel del av dessa.

Permalänk
Medlem

Vw passat -10-> grym bil.
köpte en för ca 1 år sedan och är grymt nöjd, 2.0l turbodiesel med automat och 4-hjulsdrift, drar ca 0.47 ladsväg/motorväg och 0.6-0.7 blandad körning.

Riktigt pigg och har gått genom 2 besiktningar nu utan anmärkning. skatten ligger på 3.4k /år men det väger förbrukningen upp och körglädejen.

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Jag har åkt gasbil i Stockholm de senaste 5 åren och gas är inget problem, det finns 25 mackar i Stockholmsområdet och tillgången på gas är inget problem. Man måste dock byta olja var 1500-mil.

Det är inte vad jag har hört från gasförare i Stockholm riktigt, men jag bor inte där och kör inte på gas så jag vet förstås inte. Problemet enligt dem är att det nästan krävs en miljöbil för att kunna köra taxi där, med tanke på förtursregler på flygplatsen, så därför kör väldigt många taxi på gas och det skapar problem på gasmackarna. Dels att det är lång kö men också att gasen ofta tar slut eller har så dåligt tryck att man inte får i närheten av fulla tankar på bilen.

Citat:

När det gäller VAG:s DSG-lådor så är de inte halvautomatiska utan man kör som "vanliga" automatlådor och de fungerar alldeles utmärkt numer, det var lite problem med styrelektroniken i början, dvs mer än 5 år sedan, och taxi hade problem med de 7-stegade torrlamellådorna från LUK. Men för att ha rykte om att vara så dåliga så rullar det väldigt många taxi som är 5-6 år gamla med gasdrift och DSG-låda.

Jag vet att de fungerar ungefär som en vanlig automat i praktiken men det är inte en automatlåda utan två (eller fler) manuella med automatiska kopplingar. Det har ju sina fördelar i främst förbrukning. Men att problemen med den tekniken skulle vara passerade är inte vad jag hör eller läser på forum och så. Många har problem även på nyare bilar och inte bara på den modell som sitter i gas-passat även om det är den som har haft mest problem, mycket sannolikt på grund av att det är den som taxi använde mest tills de inte fick köpa den längre då det kostade VW för mycket i garantireparationer. Problemen blev värre på den lådan för den motorn låg precis på gränsen av vad lådan klarade av (150hk) och också på grund av att den typen av låda inte hanterar snabba manövreringar i låg fart så bra (som att växla mellan att backa och köra framåt om man inte stannar helt innan växling) vilket förstås taxichaufförer gör typ hela dagarna.

Citat:

Personligen tycket jag utrymmena i V70 är överskattade, framförallt i baksätet där det är betydligt mer plats i Passat och framförallt Skoda Superb. V70 bagageutrymme är dock större.

Tja, Superb har väldigt bra utrymme på längden i baksätet men bredden är inte lika mycket att hurra för. Både Passat och V70 slår den ganska rejält där. Förra generationen var bättre i den bemärkelsen, men nuvarande bygger på Golf och således är den ganska smal. När det gäller Passat mot V70 så vet jag inte riktigt när det gäller baksätet, båda har utrymme så det räcker gott och väl för två vuxna men båda blir trånga om man ska sitta tre. Benutrymmet kan vara bättre på Passaten men det räcker till även på V70. Just utrymmesmässigt håller jag dem ganska likvärdiga totalt sett. Volvon är dock mer ombonad och ganska mycket bekvämare, mjukare och tjockare stoppning i stolarna, tystare och så. Och Volvo ligger faktiskt verkligen i framkant på ett område jämfört med VAG-bilarna (och de flesta andra): Smarta lösningar i bagageutrymmet för att underlätta packning och lastning som skenor, krokar och avgränsare som fungerar väldigt bra. Det kanske inte avgör köpet för så många, men man uppskattar det allt mer med tiden.

Skrivet av Aktsu:

Du kan ju börja med att jämföra bilar som bör jämföras. En V 2,4 D bör inte jämföras med en 320D utan en 318D (även om 318D är något snabbare än Volvon). Ja BMWn har lägre antal hästar, men den faktiska prestandan bilen uppvisar är mer likvärdig. En 528i Touring kan i ingen värld jämföras med den V70 du jämför den med.

Jag jämför bilarna så uppenbarligen kan de jämföras. Ingen 3-serie bör jämföras med en V70 om man ska vara rättvis för V70 är i en helt annan storleksklass. Då känns det mer rättvist med 5-serien och 2,5FT-motorn ligger mellan 525 och 528 i effekt, men visst kan vi titta på en 525 istället. Till exempel 525Xi Touring, HSW917, som kostar mellan 11015 och 15965 per år för mig. Fortfarande en bra bit över Volvon. Samtidigt är det förstås så att en Volvo med ännu större motor också börjar bli rätt dyr och då blir skillnaden mindre till BMWn, men typ T6 är inte intressant för mig ändå precis som att en 535 inte är det.

Citat:

I övrigt verkar det som om BMW mest har större varians och inga riktigt billiga bolag. Det viktiga är ju inte vad det billigaste/dyraste bolaget tar (finns vissa bolag som tar väldigt lite betalt men där villkoren inte alls är lika fördelaktiga), det viktiga är ju vad man anser vara ett vettigt bolag tar.

Jo, så kan man ju se det, men plockar man bort de billigaste bolagen så blir skillnaden upp till en BMW ännu större.

Citat:

Min gissning är att de som tar hutlöst mycket för BMW gör det till stor del för att de är rädda för stöld av sidospeglar/ratt osv samt skadegörelse. Jag ser t.ex. att Vardia frågar hur man bor och parkerar vilket tyder på att deras prismodell tar sådant i beaktande. Då väljer man helt enkelt ett annat vettigt bolag där man inte får nackdel av att stå på gatan eller dylikt.

Fast det behöver inte betyda att de har sämre villkor eller blir dyrare. Om ett bolag inte bryr sig om hur man parkerar så borde det rimligtvis innebära att de tar höjd för "sämre parkering" i sina grundpriser då det innebär en ganska stor påverkan på risken för stöld, skadegörelse och liknande. Jag har exempelvis aldrig orsakat en olycka eller ens varit med om en (i trafiken på allmän väg i alla fall) men jag har haft inbrott i mina bilar kanske fem gånger på de femton år jag har kört bil.

Citat:

Rent generellt tycker jag inte det verkar skilja speciellt mycket förutom vid extremerna om man jämför bilar som har likvärdig prestanda och i övrigt är likvärdiga. Går man till t.ex. Trygg-Hansa eller If (som har väldigt bra fordonsförsäkringar rente generellt) verkar det skilja en tusenlapp eller så som mest när jag kollar de exempel du presenterar, dvs inget att hänga upp sig över.

Tja, det blir förstås dyrare om man går till de dyraste bolagen och då kanske skillnaderna inte är så stora, men jag vet inte om det är värt att göra det. Jag har haft både bra och dåliga erfarenheter från både större och mindre bolag och jag kan inte säga att någon kategori är bättre än en annan. Storleken på självrisken är förstås en sak som man bör beakta men det har jag också gjort i mina jämförelser (alla har en självrisk på 3-4000). I övrigt kan det förstås vara så att vissa bolag har sämre villkor eller så, men det får man ju undersöka innan man bestämmer sig.

Citat:

Jag tror att uppfattningen om att BMW skulle vara mycket dyrare kommer från att folk kollar på den lägsta premien som finns att tillgå på marknaden. Jag som jobbar med försäkringar kan säga att den lägsta premien är ofta så låg för de har plockat bort sådant som försäkringstagaren gärna vill ha.

Fast vad du vill ha kanske inte är vad jag vill ha liksom. Jag vill hellre ha lägre premie än exempelvis lägre självrisk vid viltolycka eller kristerapi från legitimerad psykolog eller ersättning för skador på inredning (utom elektronik!)(dessa ingår i största bilförsäkringen på If).

Hursomhelst så har jag kommit fram till att för mig så innebär en BMW en merkostnad som jag inte tycker den är värd. Det är trevliga bilar med hög kvalitet men totalkostnaden blir så mycket högre jämfört med exempelvis en Volvo att det inte är rimligt. Samma hade ju kunnat sägas om en Volvo mot exempelvis en Peugeot eller så men för mig är merkostnaden för en Volvo värd det jag får jämfört med en Peugeot. Vi kan diskutera detaljerna i min kalkyl hur mycket som helst men faktum kvarstår att en BMW blir dyrare än en Volvo, i inköp, i service och i försäkring. Andrahandsvärdet kanske är bättre, men det är inte så intressant för mig då jag har tänkt ha denna bil ganska länge och då jag inte köper en i närheten av ny bil. Hade vi inte haft barn på gång hade kalkylen sett annorlunda ut förstås, då hade en 1- eller 3-serie varit intressant (eller för den delen en C30 eller typ Jetta) men nu behöver jag plats för en barnvagn och en barnstol och då går de bort direkt.

Detta gäller förstås bara för mig. Hade praktikalitet och kostnad varit högsta prioritet så hade jag ju köpt typ en Fiat Fiorino eller så, lägre förbrukning än både BMWs och Volvos minsta motorer, plats för ett par barnvagnar utan att man ens behöver fälla dem, gott om plats för fyra personer, modern teknik i kupén som BT och liknande, låg skatt, billig försäkring, väldigt prisvärd i inköpspris osv. osv. men någon måtta får det vara. Jag kör ganska mycket så jag vill ha en bil som jag trivs i och som är bekväm på alla sätt och vis och då måste man gå upp en bit i storlek men framför allt i "premiumkvaliteter" som är svårdefinierat men som vi alla ändå vet precis vad det är. Civilvarianter av skåpbilar lockar inte mig det minsta då jag spenderade några år som budförare och satt i skåpbilar hela dagarna. Jag spenderade också några år i Volvo-bilar som bland annat provförare, men det har ju snarare gjort mig mer sugen på en Volvo då de alltid var tysta och bekväma med tillräcklig prestanda.