Permalänk
Medlem

Uppsagd bemanning

Hej, fick ett kontrakt på 6 månader inom bemanning men dom sa upp mig idag och jag började jobba för en vecka sen. Uppsägningstid två veckor sa han i telefonen. Jag förväntade mig att jobba i 6 månader? Vad har jag för rättigheter. Blev avskedad pga arbetsbrist enligt dom.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Beroende på vad det står i kontraktet så följer dina rättigheter därefter men jag vet inget bemanningsföretag som inte har samma upplägg som du råkat ut för tyvärr.

Permalänk
Medlem

Det är så det går till, agendan från början kan mycket väl vara kortare tid med då finner dom svårt att få folk så bättre dra en lögn och få dig att tro att det blir 6 mån fast dom inte igentligen har lovat dig det. 2 veckor uppsägningstid är nog korrekt gällande bemanning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iben301:

Hej, fick ett kontrakt på 6 månader inom bemanning men dom sa upp mig idag och jag började jobba för en vecka sen. Uppsägningstid två veckor sa han i telefonen. Jag förväntade mig att jobba i 6 månader? Vad har jag för rättigheter. Blev avskedad pga arbetsbrist enligt dom.

Exakt vad står det på ditt anställningsavtal, är det tidsbegränsat så gäller tiden som står där så "arbetsbrist" är inte ett gilltigt skäl i så fall.

Tidsbegränsad anställning

En tidsbegränsad anställning innebär att anställningstiden är bestämd i förväg. Den upphör vid avtalstidens utgång. Någon uppsägning krävs inte. Å andra sidan kan anställningen inte sägas upp före avtalstidens utgång. En förtida uppsägning kan bara ske om arbetstagaren och arbetsgivaren reglerat det i anställningsavtalet eller om någon part begått ett grovt avtalsbrott. Arbetsgivaren måste däremot senast en månad innan avtalstidens utgång (eller säsongens slut för säsongsanställning) meddela arbetstagaren att anställningen kommer att upphöra om arbetstagaren varit anställd under sammanlagt mer än 12 månader de senaste tre åren (eller för viss säsong under sammanlagt mer än sex månader under de senaste två åren). Beskedet till arbetstagaren ska vara skriftligt.

Prejudicerande dom >
AD 2014 nr 79
En tidsbegränsad anställning upphör vid anställningstidens utgång och kan i regel inte avslutas i förtid, om inte parterna har avtalat om att avtalet ska kunna sägas upp i förtid och det föreligger saklig grund för uppsägning från arbetsgivarens sida, eller om det föreligger skäl för hävning/avskedande
http://www.arbetsdomstolen.se/upload/pdf/2014/79-14.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det arbetsbrist så är det arbetsbrist, eller så berättar du inte riktigt hela sanningen, möjligtvis har du på något sätt gjort dig omöjlig på det nya jobbet gentemot ledning/chef eller kund, men resultatet för dig är detsamma -> arbetsbrist.

Oavsett så är det bara att gilla läget för dig och leta nytt, fast du tycker säkert att företaget skall spendera runt (lågt räknat) 200 000 SEK på dig för 6 månaders jobb som inte finns för dig?

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem

Normalt sett är det precis så det fungerar tyvärr. Du har två veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Beroende på vad det står i kontraktet så följer dina rättigheter därefter men jag vet inget bemanningsföretag som inte har samma upplägg som du råkat ut för tyvärr.

Står bemanningsföretaget är medlem i almega och bemanningsföretaget och följer alltid det kollektivavtal som den aktuella kunden har. Ovanpå kundens kollektivavtal följer företaget bemanningsavtalet. Administrativt förbund är svenska transportarbetarförbundet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Det var inte en provanställning för där är det just två veckors uppsägningstid? Och min erfarenhet är typ att alla blir provanställda idag, bortsett från riktigt duktiga seniorer som lämnar ett företag till det nya och då kan förhandla.

En provanställning brukar dessutom vara 6 månader så jag ser ingen vits från företagets sida att ge något annat.

Permalänk
Medlem

@iben301:

Du har inga rättigheter tyvärr, det är så bemanning funkar.
Arbetsbrist brukar det heta med ett fint ord och så länge du får en "varning" 2 veckor innan så följer dom alla regler.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det var inte en provanställning för där är det just två veckors uppsägningstid? Och min erfarenhet är typ att alla blir provanställda idag, bortsett från riktigt duktiga seniorer som lämnar ett företag till det nya och då kan förhandla.

En provanställning brukar dessutom vara 6 månader så jag ser ingen vits från företagets sida att ge något annat.

Står för vis tid högst 6 månader så är det ett kryss

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@iben301:

Du har inga rättigheter tyvärr, det är så bemanning funkar.
Arbetsbrist brukar det heta med ett fint ord och så länge du får en "varning" 2 veckor innan så följer dom alla regler.

Provanställning finns inte, utan du är fast anställd. Men uppsägningstiden är en månad upp tiill fem månader.. Efter det är upp sändningstiden två månader. För att sen bli tre månader.

Det är inte lagligt att säga upp någon för provanställningen inte fungerar. Men arbetsbrist är ok.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv

Jag vet att Lernia har 6 månader visstidsanställning sedan 6 månaders provanställning innan man blir fast anställd. På visstidsanställningen är det 2 veckors uppsägningstid lika på provanställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Jag vet att Lernia har 6 månader visstidsanställning sedan 6 månaders provanställning innan man blir fast anställd. På visstidsanställningen är det 2 veckors uppsägningstid lika på provanställningen.

Sex månader visstidsanställning är helt ok men inte provanställningen

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Sex månader visstidsanställning är helt ok men inte provanställningen

Sorry jag har fel det går att avtala bort.

https://lagen.nu/1982:80

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Standard för bemanningsföretag för att inte behöva fastanställa, de kör 6 månader iom att det är gränsen innan de måste göra det, sedan får du inte jobba på samma bolag inom närmsta året tror jag det är. Du har väldigt lite rättigheter tyvärr i detta läget och det är praxis för bemanningsbolagen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Provanställning finns inte, utan du är fast anställd. Men uppsägningstiden är en månad upp tiill fem månader.. Efter det är upp sändningstiden två månader. För att sen bli tre månader.

Det är inte lagligt att säga upp någon för provanställningen inte fungerar. Men arbetsbrist är ok.

Wait, what?

Provanställning finns i högsta grad, och man får säga upp den anställda utan skäl med två veckors uppsägningstid (om inget annat avtalats).

http://www.unionen.se/rad-och-stod/provanstallning

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Jobbar själv inom bemanning.
E rätt vanligt att folk får sluta lagom till de når 6 månader, får då orsak som arbetsbrist osv. Endast för att konsultbolaget inte vill sitta med för många på "bänken". FAST kunden VILL ha kvar personen. Detta resulterar i att personen flyttas till nytt företag å ev där kan bli tillsvidare anställd, efter åter 6 månader.
Låter som att kunden du är hos är missnöjd med något, dig eller konsultbolaget.
Tråkiga när folk hamnar ikläm ...
Bara gå vidare.. tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Provanställning finns inte, utan du är fast anställd. Men uppsägningstiden är en månad upp tiill fem månader.. Efter det är upp sändningstiden två månader. För att sen bli tre månader.

Det är inte lagligt att säga upp någon för provanställningen inte fungerar. Men arbetsbrist är ok.

Jag skulle rekommendera att läsa reglerna först innan du råder någon i en sådan här situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iben301:

Hej, fick ett kontrakt på 6 månader inom bemanning men dom sa upp mig idag och jag började jobba för en vecka sen. Uppsägningstid två veckor sa han i telefonen. Jag förväntade mig att jobba i 6 månader? Vad har jag för rättigheter. Blev avskedad pga arbetsbrist enligt dom.

Du har säkert 2 veckor uppsägningstid antingen i ditt anställningsavtal eller så är det reglerat genom kollektivavtalet.

Permalänk
Medlem

Standard, varit på 4 olika bemanningsföretag och man får jobba där precis i 5 månader och 2 veckor sen får man samtalet att man är uppsagd pga arbetsbrist.. har också fått 2st 6 månaders kontrakt på samma bemanningsbolag med ett mellanrum på ungefär precis 12 månader från då jag först anställdes hos dom tills jag skrev ett nytt 6 månaders "visstid/provanställning"..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

jag jobbar i Norge via bemanning.. i mitt kontrakt står det "2v uppsägningstid" men kan sägas upp direkt första veckan..

Tar de in dej behöver de såklart folk , så att anledningen skulle vara arbetsbrist tvivlar jag på..

De är inte nöjda med dig helt enkelt.. Tyvärr! Försök att göra det bättre nästa gång..

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Provanställning finns inte, utan du är fast anställd. Men uppsägningstiden är en månad upp tiill fem månader.. Efter det är upp sändningstiden två månader. För att sen bli tre månader.

Det är inte lagligt att säga upp någon för provanställningen inte fungerar. Men arbetsbrist är ok.

Bemanning har två veckor uppsägningstid, det är standard om jag inte mins helt fel

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iben301:

Hej, fick ett kontrakt på 6 månader inom bemanning men dom sa upp mig idag och jag började jobba för en vecka sen. Uppsägningstid två veckor sa han i telefonen. Jag förväntade mig att jobba i 6 månader? Vad har jag för rättigheter. Blev avskedad pga arbetsbrist enligt dom.

Du har rätt att jobba uppsägningstiden ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

Provanställning finns inte, utan du är fast anställd. Men uppsägningstiden är en månad upp tiill fem månader.. Efter det är upp sändningstiden två månader. För att sen bli tre månader.

Det är inte lagligt att säga upp någon för provanställningen inte fungerar. Men arbetsbrist är ok.

Jaha, så LAS är bara påhitt alltså?

Lag (1982:80) om anställningsskydd

6 § Avtal får även träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader.
Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning.

Om inte annat har avtalats, får en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång. Lag (1994:1685).

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr så arbetsmarknaden ser ut idag. Som bemanning har du inga rättigheter.
Du kan kanske dra till med åtarnställningsskydd, men det är en satsning. Hör med ditt fackförbund om det, för du är väl med i facket?
Har dom sagt upp dig pga av arbetsbrist har du nämligen rätt till återanställning när dom har arbete igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Bemanning har två veckor uppsägningstid, det är standard om jag inte mins helt fel

Vad man har för uppsägningstid står i ens anställningskontrakt och/eller i eventuellt kollektivavtal.
Att du gissar vad TS har för uppsägningstid är dumt, det är bättre han läser i kontraktet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

Det är tyvärr så arbetsmarknaden ser ut idag. Som bemanning har du inga rättigheter.
Du kan kanske dra till med åtarnställningsskydd, men det är en satsning. Hör med ditt fackförbund om det, för du är väl med i facket?
Har dom sagt upp dig pga av arbetsbrist har du nämligen rätt till återanställning när dom har arbete igen.

När man jobbar via bemanningsföretag är man inte anställd hos företaget man utför arbetet åt, så även om man inte får jobba kvar där är man fortfarande anställd hos bemanningsföretaget. Någon återanställningsrätt är det därför inte tal om, om det inte är särskilt reglerat i ett avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iben301:

Hej, fick ett kontrakt på 6 månader inom bemanning men dom sa upp mig idag och jag började jobba för en vecka sen. Uppsägningstid två veckor sa han i telefonen. Jag förväntade mig att jobba i 6 månader? Vad har jag för rättigheter. Blev avskedad pga arbetsbrist enligt dom.

förra året börja jag jobba åt ett bemanningsföretag med en anställning på 6 månader (men var garanterat heltid 3 månader) och efter de kan dom inte garantera något vilket var vad dom sa till mig

jag hade tur så att redan efter 2 veckor fick jag erbjudande på att börja i samma firma jag var uthyrd till fast en annan avdelning med en tillsvidareanställning vilket aldrig är fel

har inte läst om det är rätt eller inte hur dom gör men då jag jobbade åt bemanningsföretaget var det 2 veckors uppsägningstid som gällde och efter 6 månader ökade detta till 4 men kan hålla med om villkoren är riktigt dåliga....
men jag ansåg att 2-3k mer än de som hade jobbatpå firman sedan 5 år tillbaka kompenserade för de dåliga villkoren

för vad jag vet har de inhyrda högra lön än de som är fast anställda på firman (gällde iaf mig och även 4 av mina vänner som även de jobbar inom bemanning

Edit:lite rättstavning

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Provanställning finns inte, utan du är fast anställd. Men uppsägningstiden är en månad upp tiill fem månader.. Efter det är upp sändningstiden två månader. För att sen bli tre månader.

Det är inte lagligt att säga upp någon för provanställningen inte fungerar. Men arbetsbrist är ok.

Skrivet av robbankentor:

Sorry jag har fel det går att avtala bort.

https://lagen.nu/1982:80

Är något som görs rätt vanligt också.
De vill ju veta vf det är de anställer också, och då har du 6 mån du måste bevisa att du är en bra arbetstagare. Sen efter det så får du ju automatiskt "fast" (i dens nya namn) och jobbet är säkrat. Med tanke på så många chanser en arbetsgivare måste ta för att anställa någon så tycker jag inte det är mer än rätt att ge dem en liten chans att "inspektera varan" de köpt.

Sen att detta kan missbrukas tvivlar jag inte på (något jag misstänker att en del bemanningsföretag gör också). Men det kan lata arbetare på fast anställningar där facket skyddar dem också göra, och gör... ofta. Så det är lika illa på båda sidorna, tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Är något som görs rätt vanligt också.
De vill ju veta vf det är de anställer också, och då har du 6 mån du måste bevisa att du är en bra arbetstagare. Sen efter det så får du ju automatiskt "fast" (i dens nya namn) och jobbet är säkrat. Med tanke på så många chanser en arbetsgivare måste ta för att anställa någon så tycker jag inte det är mer än rätt att ge dem en liten chans att "inspektera varan" de köpt.

En tremånaders visstidsanställning är ju bättre för företaget om man vill "inspektera varan".
Provanställning är bättre för arbetstagaren, i och med att man får tillsvidareanställning efter sex månader. Är man visstidsanställd kan det ta fem år innan företaget blir tvunget att tillsvidareanställa.