Kan inte komma åt wifi med lösenord

Permalänk
Medlem

Kan inte komma åt wifi med lösenord

Hej,

Jag installerade senaste versionen av Linux mint på en dator med wifi-dongel mottagare. Nu har jag försökt få åtkomst till mitt lösenordsskyddade wifi i flera dagar utan framgång, därför söker jag nu efter er hjälp!

När jag felsökt lyckas jag ansluta till wifi't när jag stänger av säkerheten på routern. Jag har försökt att ställa in nätverket på flera olika säkerhetstyper, WPA, WPA2, mixed, WEP men jag lyckas helt enkelt inte ansluta då. Nätverket dyker upp men när jag försöker ansluta frågar den efter lösenord och söker en stund och lyckas aldrig.

När jag kör "nm-tool" får jag bland annat följande information:
_________________________________
State: disconnected
....
Devide: wlan0
Type: 802.11 WiFi
Driver rtl8192cu
State: disconnected
Default: no
HW Adress: 80:3F:5D:....

Capabilities:

Wireless Properties
WEP Encryption: yes
WPA Encryption: yes
WPA2 Encryption: yes
.....
"Följt av alla tillgängla Wireless Acess Points däribland mitt WiFi"
____________________________________

Jag lyckas ju ansluta utan säkerhet så det känns som det borde vara en lätt fix detta. Jag ärmycket tacksam för alla sorts input.

Permalänk
Medlem

sorry men ibland undrar om en del frågeställare missat varenda lektion i grundskolan !
tänk dig den här metaforen du besöker en bilverkstad och säger min bil startar ej ...de frågar till att börja med vad har du för bil och du svarar jag har en röd ....det är på den nivån din tråd är nu.... sorry men som man frågar får man svar !

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

sorry men ibland undrar om en del frågeställare missat varenda lektion i grundskolan !
tänk dig den här metaforen du besöker en bilverkstad och säger min bil startar ej ...de frågar till att börja med vad har du för bil och du svarar jag har en röd ....det är på den nivån din tråd är nu.... sorry men som man frågar får man svar !

Inte för att verka elak men hört talas om konstruktiv kritik? Ställ frågor du behöver svar på för att dra en slutsats istället för att bara klaga

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Hej,

Jag installerade senaste versionen av Linux mint på en dator med wifi-dongel mottagare. Nu har jag försökt få åtkomst till mitt lösenordsskyddade wifi i flera dagar utan framgång, därför söker jag nu efter er hjälp!

När jag felsökt lyckas jag ansluta till wifi't när jag stänger av säkerheten på routern. Jag har försökt att ställa in nätverket på flera olika säkerhetstyper, WPA, WPA2, mixed, WEP men jag lyckas helt enkelt inte ansluta då. Nätverket dyker upp men när jag försöker ansluta frågar den efter lösenord och söker en stund och lyckas aldrig.

När jag kör "nm-tool" får jag bland annat följande information:
_________________________________
State: disconnected
....
Devide: wlan0
Type: 802.11 WiFi
Driver rtl8192cu
State: disconnected
Default: no
HW Adress: 80:3F:5D:....

Capabilities:

Wireless Properties
WEP Encryption: yes
WPA Encryption: yes
WPA2 Encryption: yes
.....
"Följt av alla tillgängla Wireless Acess Points däribland mitt WiFi"
____________________________________

Jag lyckas ju ansluta utan säkerhet så det känns som det borde vara en lätt fix detta. Jag ärmycket tacksam för alla sorts input.

Det är inte så att du bara har engelsk tangentbord och att lösenordet faktiskt blir fel när du skriver in det? Har du provat att skriva in det någonstans i klartext? T.ex webbläsaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

sorry men ibland undrar om en del frågeställare missat varenda lektion i grundskolan !
tänk dig den här metaforen du besöker en bilverkstad och säger min bil startar ej ...de frågar till att börja med vad har du för bil och du svarar jag har en röd ....det är på den nivån din tråd är nu.... sorry men som man frågar får man svar !

Hur menar du nu? Jag tyckte jag var tydlig med vad mitt problem är. Jag har felsökt och inte lyckats komma närmare problemet än vad jag förklarade. Jag vet inte hur jag ska gå vidare därför vände jag mig till er. Vad tycker du saknas?

Jag nämnde att jag hade senaste versionen av Linux mint, alltså 17.3. Om ni tycker det är relevant kan jag ge er all hårdvara på dator, router, wifi-sticka osv, annars förstår jag inte vad du anmärker på.

Förövrigt är jag relativt ny med Linux och vet inte riktigt i vilken ända jag ska börja i.

Skrivet av FlashTec:

Inte för att verka elak men hört talas om konstruktiv kritik? Ställ frågor du behöver svar på för att dra en slutsats istället för att bara klaga

Tack, jag tycker det var ett omotiverat spydigt inlägg men jag förbättrar mig gärna om jag kan få en fingervisning vad jag ska titta på.

Skrivet av HerrNilsson:

Det är inte så att du bara har engelsk tangentbord och att lösenordet faktiskt blir fel när du skriver in det? Har du provat att skriva in det någonstans i klartext? T.ex webbläsaren?

Tack för svar. Jag har slagit på visning av lösenordet i klartext när jag skriver in det och jag ser inga konstigheter när jag skriver i terminalen eller webbläsaren, så det borde inte vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Tack för svar. Jag har slagit på visning av lösenordet i klartext när jag skriver in det och jag ser inga konstigheter när jag skriver i terminalen eller webbläsaren, så det borde inte vara ett problem.

Då har jag tyvärr inte något bättre förslag. Har du en annan WiFi-adapter att testa med eller andra drivrutiner kanske det kan hjälpa.

Permalänk
Skrivet av EnJoker:

Hej,

Jag installerade senaste versionen av Linux mint på en dator med wifi-dongel mottagare. Nu har jag försökt få åtkomst till mitt lösenordsskyddade wifi i flera dagar utan framgång, därför söker jag nu efter er hjälp!

När jag felsökt lyckas jag ansluta till wifi't när jag stänger av säkerheten på routern. Jag har försökt att ställa in nätverket på flera olika säkerhetstyper, WPA, WPA2, mixed, WEP men jag lyckas helt enkelt inte ansluta då. Nätverket dyker upp men när jag försöker ansluta frågar den efter lösenord och söker en stund och lyckas aldrig.

När jag kör "nm-tool" får jag bland annat följande information:
_________________________________
State: disconnected
....
Devide: wlan0
Type: 802.11 WiFi
Driver rtl8192cu
State: disconnected
Default: no
HW Adress: 80:3F:5D:....

Capabilities:

Wireless Properties
WEP Encryption: yes
WPA Encryption: yes
WPA2 Encryption: yes
.....
"Följt av alla tillgängla Wireless Acess Points däribland mitt WiFi"
____________________________________

Jag lyckas ju ansluta utan säkerhet så det känns som det borde vara en lätt fix detta. Jag är mycket tacksam för alla sorts input.

ja hade samma problem när det var andra Wifi-nätverk på samma kanal. om du har en Android ladda ner Wifianalyzer där ser du exakt vad som är mer upptaget. är det bara 2.4Ghz eller 5Ghz också ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja hade samma problem när det var andra Wifi-nätverk på samma kanal. om du har en Android ladda ner Wifianalyzer där ser du exakt vad som är mer upptaget. är det bara 2.4Ghz eller 5Ghz också ?

Hade du samma symptom att du kom in på nätverket utan security men inte med?

Har testat att gå igenom alla kanaler men problemet kvarstår. Bor i lägenhet med många trådlösa nätverk uppe så det lät ju som att det kunde ligga något i det, dock tycker jag att problemet borde vara detsamma med/utan security.

Tack så mycket för förslag dock!

Permalänk
Skrivet av EnJoker:

Hade du samma symptom att du kom in på nätverket utan security men inte med?

Har testat att gå igenom alla kanaler men problemet kvarstår. Bor i lägenhet med många trådlösa nätverk uppe så det lät ju som att det kunde ligga något i det, dock tycker jag att problemet borde vara detsamma med/utan security.

Tack så mycket för förslag dock!

japp samma här 70st små lägenheter i samma hus och små lägenheter på andra sidan gården..
fick samma problem med Comhems gamla router, är det nån router som följer med abonnemanget ?
har haft det problem fritt i snart 7års tid med en router från TP-link.

Comhems router måste ja dock ha kvar då kabeln är coaxial från uttaget.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Yeay! Nu lyckades jag fixa det! Efter 4 dagars problemsökning löste det sig genom att jag blacklistade några saker, gjorde på detta vis om någon mer stöter på samma problem :

Öppnade följande fil genom terminalen:
sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist.conf

Sedan lade till dessa rader:
blacklist rt2800pci
blacklist rt2800lib
blacklist rt2x00pci
blacklist rt2x00lib

Efter att jag sparat filen igen anslöt den till mitt nätverk på en gång.