Går det att stänga av Apples uppdateringar?

Permalänk

Går det att stänga av Apples uppdateringar?

Hej jag undrar om det finns något sett att ta bort Apples 'tvingande' uppdateringar?

Har tagit bort uppdateringarna i inställningar flera gånger men det laddas bara ner igen.

Samt så har den här menyn/popupen kommit upp varje dag

Och jag börjar störa mig på den samt så kommer jag nog säkert nån gång råka trycka fel så det installeras..

Vad jag hört så tvingar inte Apple en att uppdatera? De kanske inte trycker ner de rakt ner i magen men dock långt ner i halsen på en..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Ja det är ganska lätt att bli av med den, du gör det genom att U.p.p.d.a.t.e.r.a

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Ja det är ganska lätt att bli av med den, du gör det genom att U.p.p.d.a.t.e.r.a

Oftast är det väldigt mycket barnsjukdomar i IOS-uppdateringarna. Bara den senaste hade väldigt många problem med tex.
Jag väntar 6 månader innan jag kör igång min uppdatering.
Hade också velat ha en funktion dölj tillsvidare-funktion.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Livsnjutare 😎

Detta stör mig också något förbannat, har iOS 9.x på min tjänstetelefon och där kommer denna förbenade ruta HEEEEELA tiden.

Min privata telefon (som också är iOS) kör 8.x och där är det inga reminders, eller ok... typ 3-4st per år.

Går det verkligen inte att stänga av detta ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Hej jag undrar om det finns något sett att ta bort Apples 'tvingande' uppdateringar?

Har tagit bort uppdateringarna i inställningar flera gånger men det laddas bara ner igen.

Samt så har den här menyn/popupen kommit upp varje dag

http://i.imgur.com/4kiE7no.jpg

Och jag börjar störa mig på den samt så kommer jag nog säkert nån gång råka trycka fel så det installeras..

Vad jag hört så tvingar inte Apple en att uppdatera? De kanske inte trycker ner de rakt ner i magen men dock långt ner i halsen på en..

Vad jag vet, så inte om man inte jailbreakar enheten

Skrivet av andreas_dock:

Detta stör mig också något förbannat, har iOS 9.x på min tjänstetelefon och där kommer denna förbenade ruta HEEEEELA tiden.

Min privata telefon (som också är iOS) kör 8.x och där är det inga reminders, eller ok... typ 3-4st per år.

Går det verkligen inte att stänga av detta ?

Inte vad jag vet. Jag vet dock varför du inte har det och det är för att den där "feature" kom i iOS 9.1 om jag kommer ihåg rätt (Jag vet att det var i någon av iOS 9.X versionen)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jnsson:

Inte vad jag vet. Jag vet dock varför du inte har det och det är för att den där "feature" kom i iOS 9.1 om jag kommer ihåg rätt (Jag vet att det var i någon av iOS 9.X versionen)

Nej jag vet ju att det kommit med iOS 9.x så min privata telefon uppdaterar jag inte.
Vill inte ha massa uppdateringar om jag personligen inte väljer det själv...

Störande är det.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Nej jag vet ju att det kommit med iOS 9.x så min privata telefon uppdaterar jag inte.
Vill inte ha massa uppdateringar om jag personligen inte väljer det själv...

Störande är det.

Jo. Dock så förstår jag inte riktigt varför man inte uppdaterar en telefon när det finns en uppdatering

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jnsson:

Jo. Dock så förstår jag inte riktigt varför man inte uppdaterar en telefon när det finns en uppdatering

"Fixa inte det som fungerar".

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

"Fixa inte det som fungerar".

För mig har en uppdatering till mina Nexus enheter bara förbättrat batteritiden ännu mer så

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jnsson:

För mig har en uppdatering till mina Nexus enheter bara förbättrat batteritiden ännu mer så

Ok men för Apple är det nästan alltid; "Hej, din enhet blir segare när du uppdaterar, om du inte har den absolut senaste generationen. Oj, blev det segt?, KÖP NYTT.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Ok men för Apple är det nästan alltid; "Hej, din enhet blir segare när du uppdaterar, om du inte har den absolut senaste generationen. Oj, blev det segt?, KÖP NYTT.

Gäller de flesta av deras produkter, macbook, iphone, apple tv osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ok men för Apple är det nästan alltid; "Hej, din enhet blir segare när du uppdaterar, om du inte har den absolut senaste generationen. Oj, blev det segt?, KÖP NYTT.

När jag uppdaterade en iPhone 4S från 8.4 till 9.0 så märkte jag en förbättring i hela systemet. Telefonen blev snabbare än vad den var med 8.4. Min iPad Mini 2 har jag inte heller märkt av någon försämring mellan 8.X o 9.0.2 som jag kör, då det är den senaste versionen för jailbreak

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hittade en intressant tråd i ämnet...

https://discussions.apple.com/thread/7250272?start=0&tstart=0

Ta bort uppdateringsfilen från telefonen hjälper ett tag, men den laddas ner igen.
Blocka Apples uppdateringsserver (mesu.apple.com) i routern och du slipper tjatet.
Sen när du vill uppdatera, får du unblocka servern..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Hittade en intressant tråd i ämnet...

https://discussions.apple.com/thread/7250272?start=0&tstart=0

Ta bort uppdateringsfilen från telefonen hjälper ett tag, men den laddas ner igen.
Blocka Apples uppdateringsserver (mesu.apple.com) i routern och du slipper tjatet.
Sen när du vill uppdatera, får du unblocka servern..

Trevligt av Apple att göra en Microsoft, eller om det nu är Microsoft som gör en Apple....
Uppdateringsfilen för ios 9.3 är 1,4Gb, vilket måste vara riktigt trevligt för de med en 16Gb iphone och som inte planerar att updatera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Oftast är det väldigt mycket barnsjukdomar i IOS-uppdateringarna. Bara den senaste hade väldigt många problem med tex.
Jag väntar 6 månader innan jag kör igång min uppdatering.
Hade också velat ha en funktion dölj tillsvidare-funktion.

Håller med fullkomligt. Min iphone 5 fungerar så dåligt efter senaste uppdateringen. Kan givetvis ha något med min telefon att göra, men det är ju konstigt att det skedde exakt i samband med uppdateringen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Hittade en intressant tråd i ämnet...

https://discussions.apple.com/thread/7250272?start=0&tstart=0

Ta bort uppdateringsfilen från telefonen hjälper ett tag, men den laddas ner igen.
Blocka Apples uppdateringsserver (mesu.apple.com) i routern och du slipper tjatet.
Sen när du vill uppdatera, får du unblocka servern..

Ser dock inte hur de senare alternativet skulle hjälpa något. Dels är det många som ansluter sig till trådlösa nät som inte är deras egna, och dels så får du uppdateringstjafset även genom din teleoperatör.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Håller med fullkomligt. Min iphone 5 fungerar så dåligt efter senaste uppdateringen. Kan givetvis ha något med min telefon att göra, men det är ju konstigt att det skedde exakt i samband med uppdateringen.

Jag skulle rekommendera en återställning. För på den iPhone 4S jag har här hemma för lek o skoj så blev den märkbart snabbare med iOS 9 än iOS 8.X

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag skulle rekommendera en återställning. För på den iPhone 4S jag har här hemma för lek o skoj så blev den märkbart snabbare med iOS 9 än iOS 8.X

För mig blev det tvärtom konstigt nog med iPhone 6. Stutters nästan överallt till och från

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

För mig blev det tvärtom konstigt nog med iPhone 6. Stutters nästan överallt till och från

Även efter en återställning?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Även efter en återställning?

Vid varje uppdatering

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Något att tänka på är att många mobiltelefoner har haft problem med säkerhet, vilket är något som ofta fixas med uppdateringar. När apple släpper en uppdatering där de säger att de har fixat ett säkerhetsproblem så vet nu alla vad det problemet var, vilket innebär att ifall du inte uppdaterar så ökar du risken för att drabbas av de problem som uppdateringen fixade.

Det här är vanligt på datorer i alla fall och det är varför det är så viktigt att hålla datorn uppdaterad. Jag vet inte exakt hur det stårs sig med mobiler men med tanke på att många artiklar har släppts på senare tid om hur osäkra många mobiler är så skulle jag absolut uppdatera så fort som möjligt.

EDIT: För att tillägga, Samsung har ju fått mycket skit riktat mot sig för att de släpper så många mobiler som de sedan inte uppdaterar nog ofta, vilket gör dem väldigt öppna för virus/malware och liknande

Permalänk
Medlem

Tog bort uppdateringsfilen samma dag (5 dagar sedan) som jag skrev mitt förra inlägg och har inte fått något mer tjat, fast jag har varit uppkopplad mot WiFi..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD