Noctua NF-A14 PWM kort recension.

Permalänk

Noctua NF-A14 PWM kort recension.

Hej!

Bestämde mig för att göra en kort recension på Noctua NF-A14 fläktarna och så ställa dem mot några fläktar som verkar vara populära,
nämligen de 140mm fläktar som följer med flertalet Fractal Designs chassin.

Jag har ett Fractal Define R4 XL och det är i detta chassi jag bestämt mig för att testa!

Spec:

Chassi: Fractal Define XL R2
Nätagg: EVGA supernova g2 750w
Moderkort: ASUS Z170-A
CPU: Intel Core i5-6600K Skylake
Ram: Corsair Vengeance® LPX 16GB (2x8GB)
GPU: MSI GeForce 770GTX

Fläktar i test:

NF-A14 PWM
Max Hastighet: 1500RPM
Luftflöde: 140,2 m³/h
Ljudnivå: 24,6 dB(A)

Silent Series R3 140mm
Max Hastighet: 1000RPM
Luftflöde: 95 m³/h
Ljudnivå: 21.6 dB(A)

Länkar till produkter i testet:
http://noctua.at/en/products/fan/nf-a14-pwm.html
http://noctua.at/en/products/fan/nf-f12-pwm.html
http://www.fractal-design.com/home/product/casefans/silent-se...

Här har vi godiset:

Som det ser ut just nu så har jag Två stycken Fractal Silent Series R3 140mm i fronten som sugen in luft och en där bak som blåser ut, dessa har funkat väldigt bra men jag ville se om jag ändå inte kunde få datorn lite tystare, gärna med bättre luftflöde på samma gång

här är de två olika fläktarna Fractals med 11 blad och Noctuas med 7, man får större känsla av god kvalitét från Noctuas fläktar än från fractals, om detta stämmer återstår att se!

monteringsdetaljer som medföljer, valde att köra på skruv!

medföljer även bra med kablar, en 30cm förlängsningsladd, en Ykoppling så man kan koppla 2 fläktar på samma 4pins kontakt och en med ett montstånd i så man kan sätta en lägre gräns på maxvarvtalet (1200rpm ist för 1500)

de satt som en smäck!

BONUS:

fick även med en NF-F12 till min Corsair H60 kylare, detta blir spännande eftersom originalfläkten till denna för ett himla oljud på högre varvtal.

Valde att montera den som utblås eftersom den har ett högt statiskt tryck så tyckte jag att detta kunde passa bra!

140mm fläkten i bak!

färdigt! (ursäkta dammet på GPUn )

Då var det dags att starta upp maskinen...
Jag var tvungen att titta in så jag verkligen såg att fläktarna var igång, de är så tysta!

Jag har även mätt upp riggen med Decibelmätare både före och efter byte, resultatet följer:
(har under testet av ljud kört fläktarna via chassits inbyggda fläktkontroll)

Med Fractal fläktarna:

5V - 39.7Db

7V - 45.1Db

12V - 60.2 Db

Med Noctua fläktar:

5V - 35.7Db

7V - 39.3Db

12V - 50.4 Db

(mätte på ungefär en meters avstånd)

Slutsats:
Noctua fläktarna sänkte absolut ljudnivån en del även om den redan var ganska låg då jag oftast kör på 7V den enda skillnad jag sett i temp är ungefär 5 grader mindre på CPUn i load från 40 till runt 35 grader.

vill ni ha ett tyst bygge kör på Noctua!

Visa signatur

|Antec Sonata III|Antec Earthwatts 500W|Radeon HD4800 - 512|Amd Phenom II x4 3.0Ghz |4 GB Kingston |Hdd 300GB|Windows 7 Professional x64|

Permalänk
Medlem

@Ashtrayboy:

Trevligt, Så för 5 grader som du sa och lite lägre ljudnivå är det värt pengarna ? Noctua är ju inte direkt billiga

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kör 2st Noctua NF-F12 PWM i min Corsair Hydro H100i GTX, bästa fläktarna <3

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF & Contact Frame | RTX 5070 Ti | 32GB 3600MHz | 2.5TB M.2 SSD | Modded Fractal R6 | 1000W PSU | MSI Z790 Pro | Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | 3x Corsair RS120 ARGB |

Permalänk
Medlem

@Ashtrayboy: Hur upplever du NF-F12 fläkten vid 500 rpm? jag har 2st som skapar otroligt jobbiga vibrationer på 500 rpm samt full load.

Har även haft dom som radiatorfläktar till ett Corsair 100i. Dom må vara tysta men även om man bortser från jobbiga vibrationer vid dom två varvtalen jag nämde så spöade corsair skiten ur dom med sina orginalfläktar vid samma varvtal.
Givetvis låter Corsair fläktarna sjukt mycket vid högre varv, men upplevde aldrig några jobbiga vibrationer.

NF-A14 har jag dock inget ont att säga om förutom färgen då

Men detta är ju bara min erfarenhet.

Skoj att läsa hur andra upplever fläktarna då dom verkar vara populära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Ashtrayboy:

Trevligt, Så för 5 grader som du sa och lite lägre ljudnivå är det värt pengarna ? Noctua är ju inte direkt billiga

Allt är relativt..
Jag tycker fyra noctua kan vara värt det om de där 5db är vad som krävs för att jag ska sluta störa mig på ljudet.

TS: Tack för testet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Hade varit kul och se Corsairs SP120/140 PWM Quiet edit i jämförelse med noctua, velar själv mellan dom just nu...
Intressant test, gör gärna fler!

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk

Tack för en mycket trevlig och kort recension. Har gått och funderat på att byta ut mina gamla Arctic f12:or till just Noctua.

Permalänk

@hakd: Nja, kanske inte men om man ändå går i tankarna att byta så why not

@Jesper178: Ja, jag är nöjd!

@emguon: Har inte märkt något konstigt ännu iaf! jag återkommer ifall jag märker någon vibration

@Zajin: Varsågod!

@Mexxll: har tyvärr ingen erfarenhet av dem, men jag hade kört på noctua tror jag, vet att de är dyra men man får ju 6års garanti också!

@UgglanLoveAsians: Varsågod, blir det Noctua nu efter min recension?

Visa signatur

|Antec Sonata III|Antec Earthwatts 500W|Radeon HD4800 - 512|Amd Phenom II x4 3.0Ghz |4 GB Kingston |Hdd 300GB|Windows 7 Professional x64|

Permalänk
Medlem

Jag fick mina 2 nf a-14 pwm till mitt r5 chassi idag . Ska bli kul att testa ☺

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro