Forumdelen sponsras av

Bärbara med hög uppdateringsfrekvens (Epilepsi)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hagfors
Registrerad
Feb 2008

Hej!

Jag undrar hur det ser ut med bärbara datorer och vad som funkar bra om man har epilepsi.

De som har Epilepsi kan få problem om de sitter för mycket vid en dator eftersom flimmer är en problem. Hög uppdateringsfrekvens borde då vara bra. Men, jag undrar om det är någon som har någon erfarenhet gällande detta. Vad bör jag välja om jag ska köpa eller skaffa Skärmar eller bärbara dator till någon med Epilepsi?

Beroende på hur det är för personen så kan de ju också behöva välja speciella TV apparater som gör att risken blir mindre. Men jag undrar mer hur det ser ut på Data fronten. Vad bör jag välja?

*Ursäkta att jag postade detta på två ställen. Men just 60hz som verkat bli en viss standard är otillräckligt som jag ser det när personer med Epilepsi kan behöva leta efter speciella TV apparater för att minska risken för att få problem efter en tid. Vissa saker märker de direkt, men andra saker kommer en tid efter som då kan bero på flimmer som man först inte tänker på eftersom man faktiskt inte kan se detta.

Tack på förhand!

Phenom II X4 995BE (3.20 Ghz)
Gigabyte 460 SOC 1GB | X-FI Extreme Gamer Pro | 4 GB DDR3 | 3x500 GB SATA HDD's | |INTEL SSD 80 GB|Vraptor150x2 | Samsung Syncmaster 24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.423
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Elrandhir:

Hej!

Jag undrar hur det ser ut med bärbara datorer och vad som funkar bra om man har epilepsi.

De som har Epilepsi kan få problem om de sitter för mycket vid en dator eftersom flimmer är en problem. Hög uppdateringsfrekvens borde då vara bra. Men, jag undrar om det är någon som har någon erfarenhet gällande detta. Vad bör jag välja om jag ska köpa eller skaffa Skärmar eller bärbara dator till någon med Epilepsi?

Beroende på hur det är för personen så kan de ju också behöva välja speciella TV apparater som gör att risken blir mindre. Men jag undrar mer hur det ser ut på Data fronten. Vad bör jag välja?

*Ursäkta att jag postade detta på två ställen.Men just 60hz som verkat bli en viss standard är otillräckligt som jag ser det när personer med Epilepsi kan behöva leta efter speciella TV apparater för att minska risken för att få problem efter en tid. Vissa saker märker de direkt, men andra saker kommer en tid efter som då kan bero på flimmer som man först inte tänker på eftersom man faktiskt inte kan se detta.

Tack på förhand!

Köp en bra bärbar dator. Ta medicin för din epilepsi. Rådfråga läkaren. Dina påståenden stämmer inte.

"flimmer" är inte skärmens fel utan spelen som du spelar. Men rätta mig om jag har fel

Citera för in i helvete.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hagfors
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Endohmassato:

Köp en bra bärbar dator. Ta medicin för din epilepsi. Rådfråga läkaren. Dina påståenden stämmer inte.

"flimmer" är inte skärmens fel utan spelen som du spelar. Men rätta mig om jag har fel

Flimmer kan absolut vara skärmens fel, eller TV'n. Men sen finns det förstås både filmer och spel som lägger på extra till detta som man får lov att undvika. Epilepsimedicin måste man ändå alltid ta eftersom den ska hålla en viss koncentration i blodet. Så att ha den nära gör ingen skillnad. Möjligtvis kan vissa ha krampförebyggande som skulle kunna ges, om ett anfall utlöses.

Såg att du bara skrev ta medicinen. Ja, det tror jag att de flesta som har Epilepsi redan förstås att man inte får missa ^^
Jag blir också gärna rättad. Men, det gjorde du aldrig. Du bara skrev att det var fel.

Ja tror det fanns en meningsfull sak i ditt inlägg, rådfråga läkare, vilket man säkerligen alltid behöver göra... Inte för att kritisera, men inget som va nåt att läsa i ditt inlägg utöver självklarheter.

Gigabyte 460 SOC 1GB | X-FI Extreme Gamer Pro | 4 GB DDR3 | 3x500 GB SATA HDD's | |INTEL SSD 80 GB|Vraptor150x2 | Samsung Syncmaster 24"

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2011

Angående flimriga skärmar så brukar det oftast vara p.g.a. att skärmen i fråga justerar ljusstyrkan via PWM, d.v.s. pulserar max ljusstyrka i kortare frekvenser för att den ska upplevas som ljussvagare. http://www.tftcentral.co.uk/ brukar ha väldigt utförliga recensioner där de bland annat skriver hur skärmen hanterar ljusstyrkan. Välj en skärm utan PWM så minskar du risken för flimmer. Om detta påverkar personer med epilepsi vet jag däremot inte.

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Moderna "platta" skärmar har inte problem med flimmer på samma sätt som gamla "tjocka" CRT skärmar hade. En platt skärm flimrar inte så länge samma bild visas. Så du ska nog undersöka lite närmare vad det är som flimrar, för det beror inte på uppdateringsfrekvensen.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hagfors
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av giplet:

Moderna "platta" skärmar har inte problem med flimmer på samma sätt som gamla "tjocka" CRT skärmar hade. En platt skärm flimrar inte så länge samma bild visas. Så du ska nog undersöka lite närmare vad det är som flimrar, för det beror inte på uppdateringsfrekvensen.

Har svårt med detta själv, och faktiskt förstå eftersom jag inte har Epilepsi. Jag tror säkert att val av vad som visas på skärmen är problemet ofta. men hoppades på att det fanns någon som var mer insatt i detta.

Vilket som, tack för svaren.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Som @Casgar skriver kan pulsbreddmodulerat ljus (PWM) bli störande även för icke-eleptiker. En del flimrar i ganska låga frekvenser som 180 Hz. Ju mer man sänker styrkan på bakgrundsbelysningen, desto längre blir nedsläckningsperioderna och flimret blir tydigare.

När det kommer till budgetbärbara kan det vara ganska vanligt. Med nya modeller är det bättre, branschen är på väg bort från PWM pga klagomålen. Men man måste testa varje skärm för sig.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Mer läsning och en metod för hur man testar detta finns här:

http://www.tftcentral.co.uk/articles/pulse_width_modulation.h...

Jag tar också upp problematiken, betydligt mer summariskt här:

http://www.sweclockers.com/test/18519-benq-bl2710pt-flimmerfr...

Edit: Värt att tillägga är att detta inte handlar om uppdateringsfrekvenser på själva LCD-panelen, utan om moduleringsfrekvensen på hur lysdioderna i bakgrundsbelysningen tänder och släcker i syfte att reglera ljusflödet.

En väl fungerande LCD-panel med statisk belysning har minimalt med flimmer (*). 60, 75, 100 Hz på själva panelen är som regel sak samma.

(*) Det finns andra typer av flimmer på LCD-skärmar, inversionsflimmer och dithering/FRC-flimmer. Oklart för mig hur det påverkar epileptiker, utan det är mer upplevelsemässigt som att skärmen anses "brusig", "orolig" eller liknande.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser