Corsair H100i GTX problem låter som att burken ska lyfta.

Permalänk

Corsair H100i GTX problem låter som att burken ska lyfta.

hej har en Corsair H100i GTX som kyler min processor ja kan spela ett tag sen lyfter temperaturerna. min processor kommer upp i temperatur 40 grader. är detta normalt? när jag har spelat i ca 10min så börjar datorn låta sen kort efter det så börjar den låta som f*n låter som att pumpen och jobbar som s*tan och fläktarna går på fullt även om jag har fixat med inställningar.

när jag köpte denna kylare så visste jag att den lät men det va ba att sätta den på quiet mode så vare fixat man kunde höra pumpens surrande lite om man lyssnade efter den vare folk som skrev som recension. men detta är ju sjukt. låter så högt att första gången fick ja panik D:

Permalänk

Temperaturen verkar inte konstig men ljuset är. Bara att reklamera. Min är nästan knäpptyst

Permalänk
Medlem

@eriknyvelius: Leta upp en guide på youtube hur den ska installerad korrekt. Se så du har gjort det.

Ja 40 grader är väldigt normalt. Oavsett vilken processor det är så är det bra temp. Väldigt bra temp faktiskt.
Vad har du för delar i din dator?

Du kan ställa in egna fläktkurvor i Corsair Link.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Näe 40 grader är inte normal i load, det är lite lågt. Klocka mera

Permalänk
Medlem

När du kommer upp till 60+ är det dax att ha lite koll annars kolla vad cpu max temp är så vet du gränsen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

När du kommer upp till 60+ är det dax att ha lite koll annars kolla vad cpu max temp är så vet du gränsen

Va?

Permalänk

@SCORPIUS:
delar:

gpu: Gigabyte GeForce GTX980 Ti G1 6GB
moderkort: Gigabyte GA-Z170X-GAMING 7
ram: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB 2666mhz
cpu: i5 6600k skylake
nätagg: Corsair HX750i 750W
cpu kylning: Corsair H100i GTX
chassi: NZXT H440W New Edition Silent Ultra
ssd 250gb
hdd 1t
windows 10 pro

Permalänk

@eriknyvelius: säkert missar nått

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem..Löste det med att koppla fläktarna i moderkortet istället och då försvann oljudet

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

problemet ligger i corsair mjukvaran du måste köra beta versionen senaste. mjukvaran hittar inte enheten korrekt och kör fläktarna på 100%

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

40c under load låter lite lågt, är det hög load så direkt felaktig (för låg) temperatur.

Troligen bara tveksamt program som användes då tex speedfan, eller gammal sådant som inte känner igen CPU.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Haha tänkte samma, typ vad min 3770k idlar på i 4.3Ghz.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Har ju kommit en ny Corsair link software
Bra mycket bättre UI nu än förrut

Corsair Link 4.0 kallar dom det

Och äntligen fullt stöd för Windows 10

mer info
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Har ju kommit en ny Corsair link software
Bra mycket bättre UI nu än förrut

Corsair Link 4.0 kallar dom det

Och äntligen fullt stöd för Windows 10

Tack! Måste ja drar ner på momangen. Den förra ser ju ut att komma från Win 9x dagarna

För övrigt, min GTX H100i låter en del med, lokaliserat till fläktarna. Speciellt 1 av dom har ett mekaniskt ljud för sig. Skitgrejer! I veckan kommer Noctua och ersätter dom, återkommer med resultat om det. Borde bli tystare & svalare med dom

EDIT: Bättre UI ja, men det är fortfarande inga talanger som sitter & gör gränssnitter. Men helt klart värt att uppdatera! Speciellt när den numera visar rätt info

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av eriknyvelius:

hej har en Corsair H100i GTX som kyler min processor ja kan spela ett tag sen lyfter temperaturerna. min processor kommer upp i temperatur 40 grader. är detta normalt? när jag har spelat i ca 10min så börjar datorn låta sen kort efter det så börjar den låta som f*n låter som att pumpen och jobbar som s*tan och fläktarna går på fullt även om jag har fixat med inställningar.

när jag köpte denna kylare så visste jag att den lät men det va ba att sätta den på quiet mode så vare fixat man kunde höra pumpens surrande lite om man lyssnade efter den vare folk som skrev som recension. men detta är ju sjukt. låter så högt att första gången fick ja panik D:

Hej Erik,

Jag rekommenderar dig att installera mjukvaran till din kylare, Corsair Link. Går att ladda hem härifrån.

Där kan du ställa in både pumpen och fläktarna på Quiet mode. 40C är nämligen ingen hög temperatur alls så då kan du dra ner fläktarna lite.

Har du några frågor är det bara att höra av dig.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk

@Corsair Johan: tja johan jag har faktiskt haft corsair link programmer hela tin. de fläktarna jag hade som kom orginal lät som satan så köpte mig ett par Corsair AF120 Low noise 120mm. jag har också fläktarna och pump på quiet mode. hoppas att dessa fläktar fixar mitt problem.
det som är lite problem nu är att eftersom Corsair AF120 Low noise 120mm är 3pin och de som var orginal är 4pin så verkar jag inte kunna kontrollera fläktarna via programmet konstigt nog.

Permalänk
Entusiast

https://youtu.be/XFi39czpsac

Medföljande fläktarna är ju inte av det tystaste slaget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av eriknyvelius:

@Corsair Johan: tja johan jag har faktiskt haft corsair link programmer hela tin. de fläktarna jag hade som kom orginal lät som satan så köpte mig ett par Corsair AF120 Low noise 120mm. jag har också fläktarna och pump på quiet mode. hoppas att dessa fläktar fixar mitt problem.
det som är lite problem nu är att eftersom Corsair AF120 Low noise 120mm är 3pin och de som var orginal är 4pin så verkar jag inte kunna kontrollera fläktarna via programmet konstigt nog.

Ja för att kunna styra fläktar via våra kylare måste fläktarna vara PWM-fläktar, 4-pin.

Till radiatorer rekommenderar jag våra SP120 då de är gjorda speciellt för radiatorer. AF120 som du har är mera gjord för att användas som vanliga chassifläktar. SP120 finns med PWM.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan