Planera vattenkylning till min gaming PC.

Permalänk
Medlem

Planera vattenkylning till min gaming PC.

Tjena. Stunden har kommit! Jag har planerat en vattenkylning ett bra tag nu. Och har bestämt mig för att beställa delar och sätta igång. Är helt legit nervös... Det här är min första vattenkylning av en dator förutom AIO-kylare. Mitt system nedan finns även mer detaljerat i signaturen.

Vad jag har:
CPU: Intel i7 3770k
GPU: ASUS 980Ti STRIX
MoBo: Gigabyte GA-Z77X-UD5H (Socket 1155)
Chassi: Fractal Design Define S

Vad jag behöver: (fyller i allt eftersom)
CPU block:
GPU block:
Slang:
Radiator 1:
Radiator 2:
Pump?
Reservoar?
Fittings?
Vätska:

1. Tycker ni jag ska beställa från Inet (dom har typ inget på lager, men antar att dom tar hem åt en från te.x EK om man beställer från deras site?) Men är det billigare att beställa direkt från EKs hemsida? För/nackdelar?

2. CPU-block till min Intel i7 3770k? Funderar på EK-Supremacy EVO (Original SCQ) , vad tror ni ? edit: fast denna verkar också nice, behöver ju inte see-through då jag ändå ska köra klar vätska)

3. GPU-block? (ASUS 980Ti STRIX)? Har kikat lite på denna.

4. Vad behöver jag tänka på nu generellt sätt? Är det en dum idé att blanda Nickel med te.x koppar? Är det inte koppar ändå i alla radiatorer? Tips och tricks tack!

5. Slang? Har i princip bestämt mig för denna. Kanske gul slang?

6. Pump? Behöver jag tänka mycket på hur stor den måste vara för att pumpa runt allt?

7. Radiatorer? (Vill gärna ha två) Dom måste passa i mitt Define S också naturligtvis.

8. Vätska? Ska ju ha svarta slangar, så färg spelar ingen roll! Några speciella tillsatser? hmm kanske gul vätska?

9. Reservoar, vill gärna ha en lite större synlig reservoar. funktion har ingen prislapp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Tjena. Stunden har kommit! Jag har planerat en vattenkylning ett bra tag nu. Och har bestämt mig för att beställa delar och sätta igång. Är helt legit nervös... Det här är min första vattenkylning av en dator förutom AIO-kylare. Mitt system nedan finns även mer detaljerat i signaturen.

Vad jag har:
CPU: Intel i7 3770k
GPU: ASUS 980Ti STRIX
MoBo: Gigabyte GA-Z77X-UD5H (Socket 1155)
Chassi: Fractal Design Define S

Vad jag behöver: (fyller i allt eftersom)
CPU block:
GPU block:
Slang:
Radiator 1:
Radiator 2:
Pump?
Fittings?

1. Tycker ni jag ska beställa från Inet (dom har typ inget på lager, men antar att dom tar hem åt en från te.x EK om man beställer från deras site?) Men är det billigare att beställa direkt från EKs hemsida? För/nackdelar?

2. CPU-block till min Intel i7 3770k? Funderar på EK-Supremacy EVO (Original SCQ) , vad tror ni ?

3. GPU-block? (ASUS 980Ti STRIX)? Har kikat lite på denna.

4. Vad behöver jag tänka på nu generellt sätt? Är det en dum idé att blanda Nickel med te.x koppar? Är det inte koppar ändå i alla radiatorer? Tips och tricks tack!

5. Slang? Har i princip bestämt mig för denna.

Upptäckte ett fel. Det är fel block till GPU, 970 passar ju inte till ett 980 ti. Som du länkade så att du inte beställer fel..

Finns en del bra sidor för vattenkylning på svenska marknaden så att du slipper beställa från tillverkaren vilken oftast blir dyrare.
http://www.coolerkit.se/shop/vattenkylning-217s1.html

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Upptäckte ett fel. Det är fel block till GPU, 970 passar ju inte till ett 980 ti. Som du länkade så att du inte beställer fel..

Finns en del bra sidor för vattenkylning på svenska marknaden så att du slipper beställa från tillverkaren vilken oftast blir dyrare.
http://www.coolerkit.se/shop/vattenkylning-217s1.html

Tackar! Har korrigerat!

Nice! Ska kolla lite på deras priser!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Tackar! Har korrigerat!

Nice! Ska kolla lite på deras priser!

Jag var i samma sits som du, jag beställde:

Vad jag behöver: (fyller i allt eftersom)
CPU block: EK-Supremacy EVO - Acetal+Nickel (Original CSQ) från EK
GPU block: Se EK's web configurator (själv körde jag EK-FC Titan X - Acetal+Nickel + EK-FC Titan X Backplate - Black) från EK
Slang: PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT - 16/10mm - Crystal Clear från Coolerkit.se
Radiator 1: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 360mm (front) från Coolerkit.se
Radiator 2: Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240mm (taket) från Coolerkit.se
Fläktar: Beställde 5st Noiseblocker NB-eLoop B12-PS (PWM) 400-1500rpm från Coolerkit.se
Pump: EKWB EK-XRES 140 Revo D5 PWM (incl. pump) från Coolerkit.se
Reservoar: se ovan
Fittings: Beställde EK-ACF Fitting 10/16mm - Black 12st + EK-AF Ball Valve (10mm) G1/4 - Black 1st från EK
Vätska: EK - Ekoolant EVO - CLEAR - 1L från Coolerkit.se

Jag beställde allt jag kunde från EK då priset var rätt samt att det fanns i lager.
Allt detta ska enligt uppgift passa bra i ett Define S, så jag hoppas jag får allt nu i veckan

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Ska följa detta

Ska bli intressant att se vad den fullständiga prislappen blir.

Du gör väl en bygglogg sen? Bilder är kul

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Iceman17:

Jag var i samma sits som du, jag beställde:

Vad jag behöver: (fyller i allt eftersom)
CPU block: EK-Supremacy EVO - Acetal+Nickel (Original CSQ) från EK
GPU block: Se EK's web configurator (själv körde jag EK-FC Titan X - Acetal+Nickel + EK-FC Titan X Backplate - Black) från EK
Slang: PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT - 16/10mm - Crystal Clear från Coolerkit.se
Radiator 1: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 360mm (front) från Coolerkit.se
Radiator 2: Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240mm (taket) från Coolerkit.se
Fläktar: Beställde 5st Noiseblocker NB-eLoop B12-PS (PWM) 400-1500rpm från Coolerkit.se
Pump: EKWB EK-XRES 140 Revo D5 PWM (incl. pump) från Coolerkit.se
Reservoar: se ovan
Fittings: Beställde EK-ACF Fitting 10/16mm - Black 12st + EK-AF Ball Valve (10mm) G1/4 - Black 1st från EK
Vätska: EK - Ekoolant EVO - CLEAR - 1L från Coolerkit.se

Jag beställde allt jag kunde från EK då priset var rätt samt att det fanns i lager.
Allt detta ska enligt uppgift passa bra i ett Define S, så jag hoppas jag får allt nu i veckan

Inga EK-Vardar fläktar Dåligt dåligt , ser framemot bygget

Till TS: Se till att få rätt block, slangar tänk vart du ska sätta 90 grader fittings , D5 pump självklara valet. Till fläktar rekommenderas Noctua Industrial , Noctua vanliga eller EK-Vardar fläktar.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Coolerkit, snabb leverans 2 dagar ifrån Danmark till Östersund!

Här är min beställning som jag gjorde i December

Beställde vattenblocket till mitt 980ti ifrån liontech! Funkade bra, men lång leveranstid!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Jag var i samma sits som du, jag beställde:

Vad jag behöver: (fyller i allt eftersom)
CPU block: EK-Supremacy EVO - Acetal+Nickel (Original CSQ) från EK
GPU block: Se EK's web configurator (själv körde jag EK-FC Titan X - Acetal+Nickel + EK-FC Titan X Backplate - Black) från EK
Slang: PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT - 16/10mm - Crystal Clear från Coolerkit.se
Radiator 1: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 360mm (front) från Coolerkit.se
Radiator 2: Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240mm (taket) från Coolerkit.se
Fläktar: Beställde 5st Noiseblocker NB-eLoop B12-PS (PWM) 400-1500rpm från Coolerkit.se
Pump: EKWB EK-XRES 140 Revo D5 PWM (incl. pump) från Coolerkit.se
Reservoar: se ovan
Fittings: Beställde EK-ACF Fitting 10/16mm - Black 12st + EK-AF Ball Valve (10mm) G1/4 - Black 1st från EK
Vätska: EK - Ekoolant EVO - CLEAR - 1L från Coolerkit.se

Jag beställde allt jag kunde från EK då priset var rätt samt att det fanns i lager.
Allt detta ska enligt uppgift passa bra i ett Define S, så jag hoppas jag får allt nu i veckan

Sjukt! Ska kolla igenom din lista, ska bli kul att jämföra våra system sen när allt är klart! Ska sätta mig i veckan och försöka re ut exakta köplistan, sen beställa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Sjukt! Ska kolla igenom din lista, ska bli kul att jämföra våra system sen när allt är klart! Ska sätta mig i veckan och försöka re ut exakta köplistan, sen beställa.

Det jag inte köpte då det inte fanns i lager var 45- och 90-graders böjar. Mitt första bygge handlar inte om utseende så. Jag hoppas att det går få ihop ändå

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W