Permalänk

CPU smart fan target

Hej!

Moderkort: MSI Z77A-G43
CPU-fläkt: NF-P12

Oavsett temperatur på CPU:n så kör fläkten på max (1300 rpm).
I BIOS så kan jag välja target temperatur (30-70 grader) och därefter minimum CPU speed (12.5-87.5%).
Sätter jag target temperatur till 70 grader och minimum CPI speed på 12.5 % så kör ändå fläkten på max och det verkar inte ha någon som helst inverkan vad jag än väljer för settings.

Jag har även provat SpeedFan men den mjukvaran hjälper ingenting, jag kan inte kontrollera fläkten genom den heller.

Någon som känner igen problemet?

- Flickvaen

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Enligt manualen så kan CPUFAN enbart styra PWM fläktar, och alla andra fläktar som kopplas in där kör på full fart, så om du har den fläkten du länkade så kan inte moderkortet styra den.

Notera även om SYSFAN 1 och 2, även om de har 4 pinnar på kontakten så kan de inte styra PWM fläktar med PWM funktionen utan bara med spänningsstyrning. 3-pins fläktar däremot skall kunna styras utan problem i alla 4 SYSFAN uttagen.

Permalänk
Skrivet av Superlight:
Skrivet av loefet:

Enligt manualen så kan CPUFAN enbart styra PWM fläktar, och alla andra fläktar som kopplas in där kör på full fart, så om du har den fläkten du länkade så kan inte moderkortet styra den.

Notera även om SYSFAN 1 och 2, även om de har 4 pinnar på kontakten så kan de inte styra PWM fläktar med PWM funktionen utan bara med spänningsstyrning. 3-pins fläktar däremot skall kunna styras utan problem i alla 4 SYSFAN uttagen.

Typiskt, verkar som att jag har 3-pin varianten. Tack för att ni bringa klarhet i mitt lördags(miss)nöje.

Fortsatt trevlig helg på er