Har förmodligen blivit blåst, ber om hjälp!

Permalänk
Medlem

Har förmodligen blivit blåst, ber om hjälp!

Hej!

***bort/moderator***

Han har några dagar efter att jag betalade honom 2500kr för ett nätaggregat slutat att svara på varför han inte skickar kollinummer eller varför jag inte fått något paket än. Betalade 13/2 och han lovade att skicka senast 15/2.

Har efter att fått kontakt med en annan medlem här på Sweclockers fått reda att han svarat den medlemmen så sent som i fredags, men han vägrar att svara mig även då han varit online dagligen i mer än en vecka.

Det konstiga är att han är inte speciellt hemlig med sin identitet eller kontaktuppgifter.

Så är det någon som känner honom eller har något tips?

Med vänlig hälsning
Kristoffer

Personuppgifter
Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Välkommen i klubben

Jag blev blåst på Tradera 4700kr

Killen kapat identitet

Polisen lade ner ärende direkt!
Och de visste vilken killen var
Pengarna förde jag över till svensk bank.
Nya trevliga Sverige

24 timmar sedan är det kört få pengar tillbaka

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hej!

***bort/moderator***
Han har några dagar efter att jag betalade honom 2500kr för ett nätaggregat slutat att svara på varför han inte skickar kollinummer eller varför jag inte fått något paket än. Betalade 13/2 och han lovade att skicka senast 15/2.

Har efter att fått kontakt med en annan medlem här på Sweclockers fått reda att han svarat den medlemmen så sent som i fredags, men han vägrar att svara mig även då han varit online dagligen i mer än en vecka.

Det konstiga är att han är inte speciellt hemlig med sin identitet eller kontaktuppgifter.

Så är det någon som känner honom eller har något tips?

Med vänlig hälsning
Kristoffer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Rallyswe: Vad tror du polisen ska göra? Det är väl klart de lägger ner det direkt, då de skiter nog helt o hållet i dina 4700kr, när det skulle kosta dom flera tusen mer att utreda detta bara.

Permalänk
Skrivet av babgjyshi:

@Rallyswe: Vad tror du polisen ska göra? Det är väl klart de lägger ner det direkt, då de skiter nog helt o hållet i dina 4700kr, när det skulle kosta dom flera tusen mer att utreda detta bara.

Och vad tänker du att polisen ska göra då? Polisen finns för att utreda brott. Att lura någon på pengar är ett brott.

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem

Det är ju ganska tydligt att han bestämt sig för att inte svara mig eftersom han uppenbarligen kan svara andra här.

Så uselt sånt här.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag tycker det är sorligt att man inte ens kan få till baka sina pengar då de låg på svensk bank och överföringen gjordes på svensk bank.

Jag fick polisanmäla en kärring på 78 år
för det var henne de kapat.

Polisen sa det går inte längre köpa grejer på nätet utan betal skydd längre.
Vi har 100 tals fall i veckan .
Där man sålt grejer som man inte har .

Blocket ska man se upp med
lika så Tradera .
Betala via säker betalning även om det kosta några kr .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av babgjyshi:

@Rallyswe: Vad tror du polisen ska göra? Det är väl klart de lägger ner det direkt, då de skiter nog helt o hållet i dina 4700kr, när det skulle kosta dom flera tusen mer att utreda detta bara.

Berätta gärna vad polisen bryr sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Berätta gärna vad polisen bryr sig om.

Dom bryr sig om moppar som går för fort, dom behövde 5 poliser för att prata med mig när jag körde för fort i en nerförsbacke. Dom högg direkt och frågade om det var trimrör och grejer, sen efter att dom provkört och jag hade förklarat typ 5 ggr att man får mer fart i en nerförsbacke så insåg dom att den va nog inte så trimmad...(den va helt original för den som undrar)

Men det e i alla fall vad polisen bryr sig om, motorcyklar gillar dom inte heller

Permalänk

@El_Raspberry:
Prova att lura staten på 100kr. Då läggs fallen inte ner.
***bort/moderator***

§8
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jakob55:

Dom bryr sig om moppar som går för fort, dom behövde 5 poliser för att prata med mig när jag körde för fort i en nerförsbacke. Dom högg direkt och frågade om det var trimrör och grejer, sen efter att dom provkört och jag hade förklarat typ 5 ggr att man får mer fart i en nerförsbacke så insåg dom att den va nog inte så trimmad...(den va helt original för den som undrar)

Men det e i alla fall vad polisen bryr sig om, motorcyklar gillar dom inte heller

Skrivet av gummybearkiller:

@El_Raspberry:
Prova att lura staten på 100kr. Då läggs fallen inte ner.
***bort/moderator***

Förtroende för polisen: 0%

Permalänk
Medlem

De jag har hört så är det kontakta polisen sen banken och begära att få ut namn och adress vart pengarna har gått till och om banker sätter sig på tvären så skickar man med polisrapporten till dem. Sen får man ut adressen sen är det bara att skicka kravbrev och om det inte händer får man anlita advokat och dra personen i fråga inför rätten och hoppas man vinner så man slipper betala hela kalaset.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Berätta gärna vad polisen bryr sig om.

Skrivet av jakob55:

Dom bryr sig om moppar som går för fort, dom behövde 5 poliser för att prata med mig när jag körde för fort i en nerförsbacke. Dom högg direkt och frågade om det var trimrör och grejer, sen efter att dom provkört och jag hade förklarat typ 5 ggr att man får mer fart i en nerförsbacke så insåg dom att den va nog inte så trimmad...(den va helt original för den som undrar)

Men det e i alla fall vad polisen bryr sig om, motorcyklar gillar dom inte heller

Skrivet av gummybearkiller:

@El_Raspberry:
Prova att lura staten på 100kr. Då läggs fallen inte ner.
***bort/moderator***

Skrivet av hellmix:

De jag har hört så är det kontakta polisen sen banken och begära att få ut namn och adress vart pengarna har gått till och om banker sätter sig på tvären så skickar man med polisrapporten till dem. Sen får man ut adressen sen är det bara att skicka kravbrev och om det inte händer får man anlita advokat och dra personen i fråga inför rätten och hoppas man vinner så man slipper betala hela kalaset.

Tackar så jättemycket för att ni intresserar er för tråden, men snälla försök hålla den ren så att jag kan få kontakt med någon som känner personen eller som gjort affärer med honom tidigare. Tack!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

@El_Raspberry:
Off topic men på en lokal lugn motorträff (Löddeköpinge) så hade polisen ca 20 poliser där i 4 timmar varje vecka i 2 månader .De kröp i buskarna med bullermätare osv .
Samtidigt så la de ner utredningen när grabbens cross blev stulen utan att göra något alls. Och jag hade bevis på vilka som gjort det.
Så nä polisen har jag inte heller något förtroende för .
Man måste tyvärr ta lagen i egna händer .

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Förtroende för polisen: 0%

0% vet jag inte, men det är ju tyvärr många snutar som inte sköter sitt jobb på ett bra sätt i mitt tycke. Så jag har ju inte jättebra förtroende för dom men alla missköter sig ju inte. Men polisen som stoppade mig frågade direkt "vad är det mer än trimrör på den där?" för att det gick för fort i en lång nerförsbacke. Ven har inte försökt att toppa moppen i en nerförsbacke?. Sen så glömde dom nästan att kolla körkortet innan jag fick köra igen.

Sen blev jag ju lurad av en kille förra året som polisen inte verkade göra något åt, och han var det många som blev lurade av. Men för ett par veckor sen så kom det brev att han hade erkänt och att han skulle betala tillbaka till mig. Så där har dom ju gjort något bra med i mina ögon.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Observera att det inte är tillåtet att posta personuppgifter (kan rubriceras som förtal), se Regler: Konsumenträtt.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:

Vilken användare på SweC gäller det?
Då du endast verkar skrivit personuppgifter så är dessa borttagna av mod.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd rensad*

Observera att det inte är tillåtet att posta personuppgifter (kan rubriceras som förtal), se Regler: Konsumenträtt.
/moderator

Är det tillåtet att posta forumnamn?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

@Stoff3th3m4n:

Vilken användare på SweC gäller det?
Då du endast verkar skrivit personuppgifter så är dessa borttagna av mod.

Jag skrev även hans forum-nick, men det blev också borttaget.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Vägledare
Skrivet av babgjyshi:

@Rallyswe: Vad tror du polisen ska göra? Det är väl klart de lägger ner det direkt, då de skiter nog helt o hållet i dina 4700kr, när det skulle kosta dom flera tusen mer att utreda detta bara.

Allvarligt talat alltså Tur att inte majoriteten av befolkningen tänker som dig.

Permalänk
Medlem

@Kent:

Väg gärna in på ovanstående så vi inte bryter emot reglerna och får klarhet i frågan för framtiden.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Hedersmedlem

@Stoff3th3m4n

Som sagt tillåter vi inte uthängning (gäller både personuppgifter och forumnick) då det ofta leder till häxjakt och andra otrevligheter.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Stoff3th3m4n

Som sagt tillåter vi inte uthängning (gäller både personuppgifter och forumnick) då det ofta leder till häxjakt och andra otrevligheter.
/moderator

Där har vi det. Konsekvensfri blåsning på Sweclockers marknad, ni hörde det här först..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Stoff3th3m4n

Som sagt tillåter vi inte uthängning (gäller både personuppgifter och forumnick) då det ofta leder till häxjakt och andra otrevligheter.
/moderator

Jag förstår. Lägg gärna till forumnick i texten till reglerna så blir det ännu klarare.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Där har vi det. Konsekvensfri blåsning på Sweclockers marknad, ni hörde det här först..

Håller med till viss del. Reglerna riskerar ju att göra att mindre människor vill handla på marknaden när man inte får ta i ärendet öppet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Där har vi det. Konsekvensfri blåsning på Sweclockers marknad, ni hörde det här först..

bra att veta detta ... kommer inte ha något med markanden att göra om de ska vara såhär lätt att slippa skit från folk på forumet...

Visa signatur

finns det inte ... skapa det!!

Permalänk
Inaktiv

Hur vet du att det är personens riktiga identitet? Det som står på forumet och i alla mail är inte svårt att skriva någon annans. Har du ringt och pratat med honom och spårat hans telefonnummer? Isåfall är det betydligt säkrare, mobil är dock inte så svårt att ha ett falsk på våra sökmotorer men fast är svårare.

Sedan finns det många olika sätt, du kan be någon annan prata med med honom över meddelande, när denna börjar få upp kontakt så kan det gå vidare.

Angående häxjakt så är jag både för och emot såna, allt för många häxjakter startas dock emot oskyldiga personer. I detta fall kan inte TS vara 100% säker på att han har blivit blåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hur vet du att det är personens riktiga identitet? Det som står på forumet och i alla mail är inte svårt att skriva någon annans. Har du ringt och pratat med honom och spårat hans telefonnummer? Isåfall är det betydligt säkrare, mobil är dock inte så svårt att ha ett falsk på våra sökmotorer men fast är svårare.

Sedan finns det många olika sätt, du kan be någon annan prata med med honom över meddelande, när denna börjar få upp kontakt så kan det gå vidare.

Jag har försökt att ringa, meddela på facebook, meddela på sweclockers... När jag swishade var det i hans namn... Finns ingen direkt misstanke på att det är någon som stulit identiteten.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Håller med till viss del. Reglerna riskerar ju att göra att mindre människor vill handla på marknaden när man inte får ta i ärendet öppet.

Det är väl bra att småväxta vill handla.

Permalänk
Medlem

@Kent:

Hur ställer sig moderatorkåren till ett sakligt inlägg angående en personlig erfarenhet i den inofficiella marknadsreferenstråden?
Där med nick endast.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)