Samsung presenterar Galaxy S7 med stöd för Vulkan-grafik på MWC

Permalänk
Medlem

Häftig nalle från Samsung. Den dagen dom erbjuder den med eget OS, Windows 10 Mobile eller en hyffsat ren variant av Android ala Nexus så kommer jag överväga att köpa en Samsung helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Vet inte hur ni köper era telefoner men 200kr/månaden i 24 månader blir c:a 5000 med nån avgift. Så vem köper en telefon kontant för över 8000?

303 kr/mån med tele2. Var hittar du den för 200? Och 0kr i "betala nu". Låter som en grym deal! Delge gärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Tycker LG G5 är mycket mer intressantare än S7/S7 Edge. Inga större förändringar jämfört med S6/S6 Edge.

Det verkar som du läste artikeln men inte förstod vad som framfördes i texten ?

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

Jäkligt imponerande specifikationer. Vad är brännvidden på linsen motsvarande 35mm-film? Hoppas det är under 25mm, tidigare har det varit alldeles för lite vidvinkel på samsungs lurar. 29mm och 16:9 format på s6an tror jag? Inte så kul för stillbilder i.m.o.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rasse12345:

Kanske är så, själv så brukar jag lägga mig vid 3000 kronors sträcket, då behöver man inte få lika ont i magen första gången man tappar den

Magkramper.. Man har lärt sig stt använda skydd:p

Permalänk
Medlem

Vulcan är på väg att bli industristandarden. Intressant.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag gav ca 5000 för galaxy s1 när den släpptes... så visst har det nått nya nivåer. Hade hoppats på att Huaweis inträde skulle börja pressa priserna men inte än verkar det som.

Permalänk
Avstängd

S7an har med andra ord i princip alla funktioner jag delvis saknar i s6an - bättre batteri & vattentät. EDIT: och SD-kort!

Det blir svårt att inte uppgradera, men för min del blir det att vänta till "s8" kommer om ett år.

Det som är lite synd fortfarande är väl att dom förmodligen pumpar in det här "Knox" i nya modeller också - aka det blir svårt med garantiärenden om man råkar bricka mobilen vid byte till ett ordentligt android OS. Det jag har märkt med min s6a är iaf att customROM = mycket trevligare användarupplevelse, samtidigt som jag fick mer plats på flashminnet, och ram-användning är numera optimerat tillskillnad från samsungs egna android version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Magkramper.. Man har lärt sig stt använda skydd:p

Eller så har man lärt sig att inte tappa den... Men ja. Skydd och de tål en hel del dessutom.

Skrivet av SupakmeGusta:

Måste ge Samsung lite credd för att dom lyssnar på sina kunder till skillnad från Apple.
Visst, S7:an är väldigt lik S6:an, men kunderna var nöjda med S6 bortsätt från att de klagade på 2 saker. Vattentäthet och plats för SD kort. Dessa saker åtgärdade Samsung samt uppgraderade andra specs.

Skrivet av cider123:

S7an har med andra ord i princip alla funktioner jag delvis saknar i s6an - bättre batteri & vattentät.

Det blir svårt att inte uppgradera, men för min del blir det att vänta till "s8" kommer om ett år.

Det som är lite synd fortfarande är väl att dom förmodligen pumpar in det här "Knox" i nya modeller också - aka det blir svårt med garantiärenden om man råkar bricka mobilen vid byte till ett ordentligt android OS. Det jag har märkt med min s6a är iaf att customROM = mycket trevligare användarupplevelse, samtidigt som jag fick mer plats på flashminnet, och ram-användning är numera optimerat tillskillnad från samsungs egna android version.

Precis detta jag tänkte... hårdvaran är för mig nu mer än perfekt. Maximalt batteri, bra kylning så man kan använda utan problem, SD kort och vattentät, bättre kamera. Jag är såld...

... förutom OSet.
Detta kommer dock med stor sannolikhet bli min nya telefon, det enda problemet är hf jag ska byta OS (får väl vänta tills andra OS alt kommer fram)

Skrivet av Knuppe:

Vet inte hur ni köper era telefoner men 200kr/månaden i 24 månader blir c:a 5000 med nån avgift. Så vem köper en telefon kontant för över 8000?

Jag.
Lägger lätt nästan vf (pengar) som helst på vf (pryl) som helst, om jag anser det värt det.
Skulle dock aldrig få för mig att handla en halvdan sak för 5000kr... som de senaste gen har varit. Hårdvarumässigt är denna för mig, perfekt.

Permalänk
Medlem

Var det dock bekräftat att det var just Exynos och Snapdragon processorer som skulle användas i olika marknader? Jag vet att ryktena har cirkulerat om att det skulle bli en Exynos 8990 samt en Snapdragon 820 variant. Jag har däremot för mig att Samsung inte gick in på några detaljer när det kom till vad för processor/ processorer de använder, det som finns angivet just nu är "en ny quad-core 2,15GHz + 1,6GHz". Om någon har fått nys om ett officiellt uttalande från Samsung skulle det vara uppskattat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Equadex:

På vilket sätt var vulkan stöd oväntat? Jag har väntat på detta enda sen jag hörde att vulkan skulle stödja både desktop och mobile med samma api.

Att Samsung utannonserar stöd för Vulkan precis efter att standarden har färdigställts är oväntat, det innebär att Samsung har jobbat på en produkt med icke-färdigställda mjukvarustandarder vilket är relativt ovanligt. Galaxy S7 kommer släppas blott veckor efter att Vulkan 1.0 släpptes.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Lika sjukt ful som alla tidigare itterationer. Tråkigt.

Visa signatur

i7 3770K | 16GB Vengeance | R9 290X | 2x840 EVO - Raid0 | Mionix Naos 3200 | Mionix Zibal 60 | Astro A40

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Josaf: Det Samsung berättade om under konferensen syftade på deras egna Exynos 8 Octa-krets, men de ska använda Snapdragon 820-kretsar också.

Att Samsung syftade på Exynos i presentationen bekräftades senare i ett av deras officiella blogginlägg:
https://news.samsung.com/global/samsung-showcases-exynos-8-oc...

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet
Tack så mycket! Vet du om det stämde att vi i europa ska få Exynos varianten, enligt ryktena?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Att Samsung utannonserar stöd för Vulkan precis efter att standarden har färdigställts är oväntat, det innebär att Samsung har jobbat på en produkt med icke-färdigställda mjukvarustandarder vilket är relativt ovanligt. Galaxy S7 kommer släppas blott veckor efter att Vulkan 1.0 släpptes.

Bör ju dock påpekas att Vulcan inte tagits fram för att utnyttja ny metoder att köra i hårdvara, utan att i stället att presentera arbete till redan existerande hårdvara på ett bättre sätt. Adreno 530 täcker redan DX12.1, till och med förra generationen hade 11.2, och Vulcan sträcker inte ut kraven här.

Det senare kräver inte ny hårdvara (även om man kan bygga hårdvaran mer anpassad för denna teknik).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon253:

7300Kr för en rätt nice telefon med Samsungs skitiga UI, Nej tack. Hoppas att Oneplus levererar i år.

men vem fan bryr sig om UI't`??

tanka hem ett nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhonekri:

Det verkar som du läste artikeln men inte förstod vad som framfördes i texten ?

LG G5 har också stöd för Vulkan och inte bara S7.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@eXale: Absolut, det kräver ingen förändring av hårdvaran men det är ändå en ofärdig standard som Samsung jobbat mot, och det tillhör som sagt inte det vanliga. Samsung, Khronos Group och Epic Games måste ha jobbat tillsammans för att få det här på plats under tiden som Vulkan 1.0 höll på att färdigställas.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Josaf: Jag tror inte att Samsung har presenterat det i ett officiellt pressmeddelande, men det har bekräftats från olika håll att det blir Snapdragon 820 i USA och Exynos 8 i Europa och Asien.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@eXale: Absolut, det kräver ingen förändring av hårdvaran men det är ändå en ofärdig standard som Samsung jobbat mot

Dock var kraven på hårdvara etablerad för länge sedan - och Qualcomm var en av medlemmarna i Vulcan Arbetsgruppen. Du är inte förhindrad att bygga hårdvara för att ramverken i mjukvaran ej ännu är komplett.

Hårdvaru kraven för att klara Vulcan är endast GLES 3.1 eller OpenGL 4.0. Klarar du DX12, klarar du också Vulcan. Det finns ingenting hårdvaran gör som är Vulcan specifikt eller unikt. Till och med förra generationen's Adreno 400 serie klarar Vulcan; det behövs bara uppdaterade drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Kan bara spontant känna att 8300 känns ganska mycket för en mobil som man använder 1-2 år. Var verkligen tidigare topp modeller från Samsung såhär dyra? Har för mig att dom var betydligt billigare...

Det har helt klart blivit dyrare än tidigare. Det är inte nödvändigtvis så att telefonerna i sig "innehåller mer värde" men kostnaden för att driva utvecklingen framåt har enligt min förståelse blivit dyrare. Vi har nått sådana gränser att man inte med enkla medel kan ta sig vidare till nästa steg utan det kostar enorma summor pengar. Det är detta man får betala för.

Samtidigt har folk inga problem att lägga 10k på en ny bärbar dator som används kanske 5% av tiden jämfört med mobilen iallfall i mitt fall, men det kan såklart variera.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Dock var kraven på hårdvara etablerad för länge sedan - och Qualcomm var en av medlemmarna i Vulcan Arbetsgruppen. Du är inte förhindrad att bygga hårdvara för att ramverken i mjukvaran ej ännu är komplett.

Hårdvaru kraven för att klara Vulcan är endast GLES 3.1 eller OpenGL 4.0. Klarar du DX12, klarar du också Vulcan. Det finns ingenting hårdvaran gör som är Vulcan specifikt eller unikt. Till och med förra generationen's Adreno 400 serie klarar Vulcan; det behövs bara uppdaterade drivrutiner.

Precis detta är ju varför jag tror Vulkan har en enorm chans att bli mainstream nu, för mobila spelmarknaden är inte liten nu och det är relativt enkelt att fixa stödet. Största problemet kommer bli gamla enheter med usel kylning.... för när 4-8 cores används + GPUn så lär de inte ha en chans
Tex LGs äldre snapdragon kommer nog bli ett rent skämt i prestanda...

Permalänk
Medlem

@Knuppe: Var ser du ett abonnemang där du bara betalar 200 Kr i månaden för en telefon för 8000 där både tal och datatrafik ingår? Du glömde förmodligen att ta med priset för den delen. Det är ju inte så att teleoperatörerna säljer med förlust.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasse12345:

Kan bara spontant känna att 8300 känns ganska mycket för en mobil som man använder 1-2 år. Var verkligen tidigare topp modeller från Samsung såhär dyra? Har för mig att dom var betydligt billigare...

Håller till viss del med dig, samtidigt får man tänka på att mobiler används i större utsträckning nu för tiden jämfört med förr - jag spenderar säkert 2-4 timmar om dagen på att spela, surfa & spela upp div. ljudböcker/musik m.m. med min mobil.

Som någon nämnde är det inte ovanligt för folk att lägga 10k+ för en laptop dom sällan använder dagligen, så att resonera att man kan lägga lite mer än för några år sedan när mobiler var mindre användbara - det kan jag anse är helt rimligt.

Sen kostar ju själva abbonemangen mindre nu för tiden. Det var inte många år sedan mitt abonnemang kostade 399 eller 499 för obegränsade samtal/sms/mms samt surf (förvisso var den inte begränsad som idag men då fanns det också mindre att använda surfen till), sedan fick man betala kanske 150-200 extra i månaden för en mobil då.

Idag har jag en galaxy s6 med obegränsade samtal, sms osv samt 12gb surf för kanske 525kr/mån - alltså har totalkostnaden till och med sänkts jämfört med förr, trots att mobilerna kostar mer.

Jag uppgraderar dock bara vartannat år numera - det känns inte särskilt prisvärt annars.

Permalänk
Medlem

@Granter: Enda sättet att förändra UI:t helt är att installera ett ROM. Luanchers brukar inte ändra menyer. Så av den anledningen vill jag inte "tanka hem ett nytt".

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

för mycket focus på skit som inte rör telefoni, spel? pass! kamera grejerna var bra, om de nu fungerar som lovat

priset + inget utbytbart batteri betyder bara en sak, du köper en produkt som kommer vara obrukbar inom 2 år då batteriet gjort sitt och för 8000 känns det tungt

Permalänk
Medlem

@Nzt: Betalade drygt 10.000 kr för min så det var ju inte så farligt...

Vattenkyld med Vulkan-grafik, riktigt häftigt!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hur kommer det sig att S7 är såpass "tjock"?? behåller min S6 ett bra tag till.

Varför vill du ha den tunnare än det?
Finns väl ingen anledning att göra en tel under 10mm.
Berätta gärna varför.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chamoxzqt:

"Smakar det så kostar det"!!

Dyrast behöver dock inte smaka bäst.

S6 blev en flopp av en anledning. Man strippade den på funktioner som definierade Galaxy-serien, och priset var för högt i jämförelse med konkurrenterna. Samsung upprepar samma misstag igen, men nu försöker man dölja det höga priset genom att bundla telefonen med en annan flopp, Gear VR, som mest troligt kommer bli ersatt av en ny och bättre modell när nästa Note släpps.

Galaxy S6 var en riktigt bra lur, och S7:an lär också bli en grym lur, men när en telefon börjar komma upp i samma prisklass som speldatorer så har man drabbats av hybris.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nzt:

Herregud. 8300 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Stor skillnad i pris är det inte mot Samsungs flaggskepp förra året. Fin telefon men jag behåller min Note 3 som fungerar utmärkt.