Permalänk
Medlem

Problem med nepton 240m på 4690k

Hej.

Idag uppgraderade jag från nepton 120xl till nepton 240m. Får väldigt höga temps när jag bänkar både klockad och stock. Idle temps är mellan 35 och 40 grader sen när jag drar igång occt drar den iväg till 70-80 grader nästan direkt.

Detta har hänt hittills:

Monterar den nya kylare med den gamla bakplattan för de var identiska. Kylpastan som åkte med använde jag och märkte att den var stenhård. Bytte kylpasta och satte på pumpen igen. Nu vill datorn inte starta, den sätter på och stänger av sig själv flera gånger. Jag lossar på pumpen och känner att skruvarna sitter lite väl hårt. Nu sätter jag dit pumpen med den nya bakplattan(som är identisk) och ser till att inte skruva för hårt. Nu bootar datorn iaf och nu sitter jag och nästan bryter ihop över tempsen.

Den idlar så lågt som 30 men när det väl ska bänkas så drar den iväg till 80 grader med en gång. Jag har pumpen på sys fan och den går 100% hela tiden. Resten av fläktarna har jag på en hub med fläktkurva.

Har jag sabbat mitt moderkort? Har processorn blivit körd? Är det nåt fel på kylaren eller pumpen?

Tacksam för svar

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane