Garanti på spel PS4?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jun 2009

Garanti på spel PS4?

Tja!

Jag satt idag och spelade ett av de värsta spelen som släppts senaste året när man räknar antal buggar och allvarliga buggar; Fifa 16.
Som alla kanske vet är EA och Ubisoft två av de värsta företagen som finns när det kommer till att släppa halvfärdiga spel som oftast lider av x antal buggar (oavsett om spelen är helt nya eller 2-3 år gamla).

Så efter att jag helt enkelt gav upp av frustration över buggarna i spelet, så tänkte jag en stund senare: finns det någon garanti på spel?
Om jag köper en vanlig vara exempelvis en telefon, så har den ju rätt ofta 1-2 års garanti. Finns det något liknande för spel, eller är spel ett undantag? För ur ett rent konsumenträtts-perspektiv så säger ju logiken att det bör finnas någon garanti, och att jag på något sätt bör få problemen fixade på något sätt inom en viss tid, och jag tycker inte riktigt att patchar för spel hela tiden räknas som fixar för spelen då de ibland gör saker värre, ibland inte rättar till vissa buggar, och allt för ofta är väldigt sega (beroende på spel).

Så vad är det som gäller? Finns det garanti eller ej? Om det finns, hur är den formad och vad har konsumenten rätt till?

Tack på förhand för svar

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2004

Steam har ju så att du kan refunda spelet om du inte spelet mer än 2 timmar. Har för mig att Origin har något liknande. Otroligt bra tycker jag, eftersom demon knappt existerar längre. Dessutom vill de flesta att man ska köpa spelet redan vid alpha/betam känns som så fort pengarna rullar in har de gjort sitt.

Ryzen 2700X - Vega 64 LE - Asus Crosshair VII Hero - G.Skill 3200 MHz - EVGA G3 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av vompen:

finns det någon garanti på spel?

Tror problemet ligger lite i vad garanti gäller. Garanti säger ju ifall en vara går sönder, inte ifall den är värdelös på det den gör. Låt oss ta en tvättmaskin t.ex.

Garantiproblem: Tvättmaskinen slutar värma vattnet och kan därför inte tvätta som den ska göra.

Icke garantiproblem: Tvättmaskinen är värdelös på att tvätta, den värmer vattnet och snurrar på trumman men är bland de sämsta maskinerna när det kommer till hur rent det blir.

Spel fallet nog i den senare kategorin. Om du inte kan starta spelet för att det inte är kompatibelt med Windows 10, men det stod att det skulle vara det på kartongen: Garanti kan nog hävdas här.

Spelet fungerar, men har massa buggar och är dåligt gjort. Kraschar ibland pga minnesläckor och är dåligt programmerat. Går inte på garanti.

Det är bara min gissning

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 Skylake 6700K @ 4.6 Ghz || Noctua NH-D14 w/ 2x FD Venturi HP-14 Fläktar|| Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|| Gigabyte GTX 970 G1 4GB || NZXT H440 || Supernova G2 850w || W10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Haziza:

Steam har ju så att du kan refunda spelet om du inte spelet mer än 2 timmar. Har för mig att Origin har något liknande. Otroligt bra tycker jag, eftersom demon knappt existerar längre. Dessutom vill de flesta att man ska köpa spelet redan vid alpha/betam känns som så fort pengarna rullar in har de gjort sitt.

Origin har länge haft retur policy, långt innan steam.
http://help.ea.com/se/article/what-s-the-great-games-guarante...

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Haziza:

Det är en bra sak, men det är tyvärr inte det jag är ute efter.

Skrivet av Chrisism8:

Tror problemet ligger lite i vad garanti gäller. Garanti säger ju ifall en vara går sönder, inte ifall den är värdelös på det den gör. Låt oss ta en tvättmaskin t.ex.

Garantiproblem: Tvättmaskinen slutar värma vattnet och kan därför inte tvätta som den ska göra.

Icke garantiproblem: Tvättmaskinen är värdelös på att tvätta, den värmer vattnet och snurrar på trumman men är bland de sämsta maskinerna när det kommer till hur rent det blir.

Spel fallet nog i den senare kategorin. Om du inte kan starta spelet för att det inte är kompatibelt med Windows 10, men det stod att det skulle vara det på kartongen: Garanti kan nog hävdas här.

Spelet fungerar, men har massa buggar och är dåligt gjort. Kraschar ibland pga minnesläckor och är dåligt programmerat. Går inte på garanti.

Det är bara min gissning

Jag tänker snarare som så att om ett spel inte fungerar som det ska (pga buggar i detta fall) så bör det gå på garanti. Det är som att din tvättmaskin inte tvättar som den ska pga något produktionsfel eller vad det kan vara, och jag tänker att samma sak bör kunna appliceras på spel; om jag betalar för en vara (spelet) och det inte fungerar som det ska (pga produktionsfel som i detta fall är i form av buggar) så bör det vara garanti.

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012

@vompen
Jag drar bara rätt ur nu ur deras retur policy:

Skrivet av EA:

När kan jag begära en återbetalning för ett spel?
Du kan returnera kompletta nedladdade spel från EA (PC eller Mac) och deltagande tredjepartsutvecklare som köpts på Origin och få tillbaka hela köpesumman. Begäranden om återbetalning kan göras inom 24 timmar efter att du först startat spelet, inom sju dagar från det datum då du köpte spelet, eller inom sju dagar från att spelet lanserades om du gjort en förbeställning (beroende på vilket som inträffar först). Om du köper ett nytt EA-spel inom 30 dagar efter lanseringsdatumet och inte kan spela det på grund av tekniska problem som EA är ansvariga för kan du begära en återbetalning inom 72 timmar (istället för 24) efter att spelet startades för första gången.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av vompen:

Jag tänker snarare som så att om ett spel inte fungerar som det ska (pga buggar i detta fall) så bör det gå på garanti. Det är som att din tvättmaskin inte tvättar som den ska pga något produktionsfel eller vad det kan vara, och jag tänker att samma sak bör kunna appliceras på spel; om jag betalar för en vara (spelet) och det inte fungerar som det ska (pga produktionsfel som i detta fall är i form av buggar) så bör det vara garanti.

Det är ditt ansvar som konsument att läsa på om produkten så du vet vad som väntar.
Visst är det lågt att företagen släpper halvfärdiga spel, men eftersom vi köper dem vilket som så betyder det att företagen kan tjäna mer på dem. Hade vi gett fan i att köpa early-access och allt liknande så skulle vi knappast haft detta problem idag.

Steam har en ångerrätt som ger dig rätten att ångra ditt köp (du måste ha spelat mindre än 1 timme och ägt spelet i mindre än 2 veckor). Origin kör med något liknande, men Ubishit tror jag inte har det (antar att de skulle förlora för mycket då 90% av deras spel ser ut att precis kommit ut ur alpha-stadiet).

Buggar ses dessutom inte som ett problem så länge det handlar om saker som inte förstör upplevelsen eller hindrar spelaren. Ett exempel på när det gått för långt är senaste Batman som knappt var spelbart - bokstavligen.

M-ITX: Fractal Design Node 304 Gigabyte H97N i7 4790k Msi GTX980 Gaming Ballistix Sport 16GB @ 1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av vompen:

Problemet med "fel" är ju att det måste gå att påvisa att något inte är rätt. Jag har läst någon strökurs inom juridik och en sak som min föreläsare sa att "sunt förnuft" aldrig är samma. Det finns inte två personer på denna jord som har exakt samma åsikter inom allt. En person gillar blondiner, en annan brunetter. Vem har rätt enligt sunt förnuft?

En tvättmaskin har ju någonstans en produktionsspec. Si och så ska maskinen vara byggd och fungera. Ett spel har ju inte det på samma sätt. Ska man kika på lagen så är det ju två delar som framför allt blir aktiva här. 1. Delen ur konsumentköpslagen som skyddar dig mot trasiga exemplar. En mjukvara är ju alltid den samma för alla. Själva mjukvaran kan ju bete sig på olika sätt beroende på annan mjukvara eller hårdvaran du äger, men filen du laddar ner är ju den samma. Saken är ju också att du kan efterforska på detta ganska enkelt genom att googla spelet innan du köper det. Är det fullt av buggar, ja, låt bli att köpa det då. Du kan inte googla ifall Tvättmaskin X med serienummer 123456789 kommer vara trasig. I alla fall inte oftast. På så sätt kan inte ett enstaka exemplar vara trasigt.

Den andra delen är lagen som skyddar emot varor som kan, pga feltillverkningen/dålig design etc riskera att orsaka skador på egendom eller person. En brödröst som riskar att kortsluta från ingenstans(på grund av design miss) kommer enligt lag återkallas i samtliga exemplar pga detta. Men mjukvara har aldrig detta problem, även om det är teoretisk möjligt. Så ingen av de typiska lagarna som skyddar dig mot sådana här saker är anpassade för mjukvara.

Alla spel har ju även buggar, det finns inget spel på denna jord som är 100% perfekt. Vid vilken gräns får man tillbaks pengarna?
Första gränsen som jag personligen tycker (se där igen med åsikter och förnuft) är när det står X på kartongen och X inte fungerar. T.ex "går att spela på Linux", och när du testar finns det inte stöd för linux i spelet. Det är en enkel gräns att dra för den går att "ta på". Detta är falsk marknadsföring och därför kan du hävda pengarna tillbaka.

Problemet med spel är ju det ofta finns många inblandade i problemet. Fungerar spelet inte som det ska, är det kanske drivrutinernas fel? Det är ju standard att man uppdaterar drivrutiner för att laga en hel drös med buggar för många spel. Jag hade problem med logitech gaming software för ett tag sedan. Det fungerade inte alls och jag tyckte Logitech var att skylla. Efter lite support från deras sida kan jag konstatera två saker. 1. Logitech har sjukt kassa programmerare. 2. Jag hade någonstans ett program eller en process i min windowsinstallation som konflikterade med LGS. Efter att ha ställt typ allt utom windows kärnsystem på "disable" så fungerade mjukvaran. Sedan slog jag gradvis på mer och mer saker tills allt jag behövde fungerade. Vet idag fortfarande inte vad som orsakade konflikten. Kan jag verkligen beskylla Logitech för detta?

Med detta vill jag inte säga att det inte ska finnas stöd för det du önskar. Det jag säger är att jag inte ser något stöd för det i vår nuvarande lagstiftning

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 Skylake 6700K @ 4.6 Ghz || Noctua NH-D14 w/ 2x FD Venturi HP-14 Fläktar|| Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|| Gigabyte GTX 970 G1 4GB || NZXT H440 || Supernova G2 850w || W10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av philipborg:

@vompen
Jag drar bara rätt ur nu ur deras retur policy:

Har glömt säga att det handlar om PS4 (ska uppdatera tråden). Så det du drog nu hjälper tyvärr inte eftersom att det endast verkar vara giltigt för PC och Mac...

Skrivet av Pamudas:

Det är ditt ansvar som konsument att läsa på om produkten så du vet vad som väntar.
Visst är det lågt att företagen släpper halvfärdiga spel, men eftersom vi köper dem vilket som så betyder det att företagen kan tjäna mer på dem. Hade vi gett fan i att köpa early-access och allt liknande så skulle vi knappast haft detta problem idag.

Steam har en ångerrätt som ger dig rätten att ångra ditt köp (du måste ha spelat mindre än 1 timme och ägt spelet i mindre än 2 veckor). Origin kör med något liknande, men Ubishit tror jag inte har det (antar att de skulle förlora för mycket då 90% av deras spel ser ut att precis kommit ut ur alpha-stadiet).

Buggar ses dessutom inte som ett problem så länge det handlar om saker som inte förstör upplevelsen eller hindrar spelaren. Ett exempel på när det gått för långt är senaste Batman som knappt var spelbart - bokstavligen.

Det gjorde jag. Det gör jag alltid och kommer alltid att göra. Jag förväntade mig ett superkul spel (fanns inga buggar eller dylikt i demon som de brukar släppa innan release) och det fanns inga rapporter om buggar heller (förbokade dessutom).
Oavsett om jag förbokar eller köper spelet 5 månader senare så är det fortfarande problem med produkten jag köpt.

Well i detta fall så är det så pass mycket buggar att det faktiskt påverkar spelupplevelsen och gör mig uppriktigt förbannad och frustrerad i princip varje gång jag spelar, och jag är inte den enda som tycker detta (bara att kolla på valfritt klipp på tuben med fifa-gameplay).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2011

Du har fått vad du betalade för. I detta fall köpte du en dålig produkt men du fick fortfarande vad du betalade för. Ifall jag går och köper en ny bil från en känd tillverkare som sedan inte lever upp till mina förväntningar så kan jag inte hävda det som ett garantiärende, bilen fungerar ju exakt som den ska göra. Utvecklarna har inte skrivit på kartongen att spelet är felfritt så du har inget att hävda som garanti. I detta fall levde produkten inte upp till dina förväntningar och det är väldigt tråkigt att utvecklare inte lägger mer tid på att fixa buggar innan de släpper spelen, men spelet är inte "trsigt".

Jag arbetar i en butik och hanterar liknande ärenden dagligen och ofta så kan du lämna igen produkter som du är missnöjd med inom x antal dagar efter köpet. Problemet med spel är att det är en digital vara, så du kan inte direkt lämna igen dem.

Det ända du kan göra i detta fall är att vänta på reccensioner innan du köper nästa gång. Att förboka spel är en väldigt onödig risk och belönar utvecklare som släpper ofärdiga spel. Pröva istället att vänta en dag eller två och läs vad andra har att säga, i värsta fallet så får du spelet en dag eller två senare och i bästa fallet så sparar du 500 kronor. (I många fall har du väntat en lång tid på spelet, är två dagar till så farligt?)

Detta kommer att fortsätta så länge folk fortsätter att förboka spel och de ända som vinner något på det är utvecklarna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av lol_man53:

Du har fått vad du betalade för. I detta fall köpte du en dålig produkt men du fick fortfarande vad du betalade för. Ifall jag går och köper en ny bil från en känd tillverkare som sedan inte lever upp till mina förväntningar så kan jag inte hävda det som ett garantiärende, bilen fungerar ju exakt som den ska göra. Utvecklarna har inte skrivit på kartongen att spelet är felfritt så du har inget att hävda som garanti.

Jag arbetar i en butik och hanterar liknande ärenden dagligen och ofta så kan du lämna igen produkter som du är missnöjd med inom x antal dagar efter köpet. Problemet med spel är att det är en digital vara, så du kan inte direkt lämna igen dem.

Det ända du kan göra i detta fall är att vänta på reccensioner innan du köper spel.

Som referens har jag ju tidigare Fifa-spel att jämföra med, och denna upplaga är den sämsta någonsin pga alla dess buggar. Det har inte med förväntningar att göra eller ifall spelet är dåligt eller bra, detta har med att spelet inte fungerar som det ska. En bugg i ett spel bör klassas som spelindustrins motsvarighet till ett produktionsfel i vilken annan bransch som helst (som om din nya bil inte fungerade som den skulle pga produktionsfel från företaget som byggde den).

Jag tror du missförstår mig helt. Jag är inte ute efter något öppet köp eller någon ångerrätt här som du verkar tro, jag vill veta huruvida det finns GARANTI för produktionsfel (buggar) i spel, och vad det är som gäller då.
Köper jag en produkt (oavsett vad det är) så förväntar jag mig att den ska fungera utan några problem. Är det problem som inte ska finnas så ska det vara garanti.

Så som sagt, det här handlar inte om en dålig eller bra produkt, det handlar om en produkt som inte fungerar som den ska, och det är en helt annan sak.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av vompen:

Som referens har jag ju tidigare Fifa-spel att jämföra med, och denna upplaga är den sämsta någonsin pga alla dess buggar. Det har inte med förväntningar att göra eller ifall spelet är dåligt eller bra, detta har med att spelet inte fungerar som det ska. En bugg i ett spel bör klassas som spelindustrins motsvarighet till ett produktionsfel i vilken annan bransch som helst (som om din nya bil inte fungerade som den skulle pga produktionsfel från företaget som byggde den).

Jag tror du missförstår mig helt. Jag är inte ute efter något öppet köp eller någon ångerrätt här som du verkar tro, jag vill veta huruvida det finns GARANTI för produktionsfel (buggar) i spel, och vad det är som gäller då.
Köper jag en produkt (oavsett vad det är) så förväntar jag mig att den ska fungera utan några problem. Är det problem som inte ska finnas så ska det vara garanti.

Så som sagt, det här handlar inte om en dålig eller bra produkt, det handlar om en produkt som inte fungerar som den ska, och det är en helt annan sak.

I vilket fall företaget ofta "reparerar" produkten genom att patcha spelet.
Du behöver förstås internetuppkoppling för det, men även konsolspel tenderar att patchas idag.

Dagarna när spel släpptes buggfria är över sedan länge. Simply doesn't happen.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2011

Ifall du läser på EA's hemsida så står det att de bara ger garanti ifall spelet slutar fungera (alltså att du inte kan starta det längre) så du har ingen garanti där. Vart har du köpt spelet?

Det finns ingen lag på garanti, så det skulle isåfall vara att butiken du köpt spelet på accepterar buggar som ett garantiärende.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Zcenicx:

I vilket fall företaget ofta "reparerar" produkten genom att patcha spelet.
Du behöver förstås internetuppkoppling för det, men även konsolspel tenderar att patchas idag.

Dagarna när spel släpptes buggfria är över sedan länge. Simply doesn't happen.

Ja jag vet att spel patchas, men när patcharna bara fixar vissa saker och många buggar är kvar under en längre tid så börjar man tappa tålamodet. Precis som om reparationen på telefonen inte skulle fixa problemen eller att problemen dyker upp igen...

Skrivet av lol_man53:

Ifall du läser på EA's hemsida så står det att de bara ger garanti ifall spelet slutar fungera (alltså att du inte kan starta det längre) så du har ingen garanti där. Vart har du köpt spelet?

Det finns ingen lag på garanti, så det skulle isåfall vara att butiken du köpt spelet på accepterar buggar som ett garantiärende.

Jag läste igenom igår och garantin de har på sina "spel" gäller endast versionerna på skiva, och garantin täcker bara ifall skivan på något sätt skulle sluta fungera. Däremot självaste produkten, alltså spelet i fråga (oavsett om det är på skiva eller digitalt) har tydligen ingen garanti what so ever, och det är det jag tycker är så märkligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2011

@vompen: Det ända jag kan säga är att vänta på att spelet kommer ut nästa gång och läs vad andra har att säga innan du köper

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av lol_man53:

@vompen: Det ända jag kan säga är att vänta på att spelet kommer ut nästa gång och läs vad andra har att säga innan du köper

Ja det ska jag göra väldigt noggrant framöver. Men punkten kvarstår fortfarande, bör rimligen finnas någon garanti för självaste spelet som inte innebär ett öppet köp/ångerrätt på max 30 dagar, tycker jag iaf

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: Dell Latitude E7270
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av PeCe:

Ja men dåså. Det var lite det jag nästan kände att det vore konstigt om det var andra regler för spel, men det är det ju tydligen inte då Tack för länken!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jun 2009

Uppdatering:
Ringde precis EA Support Sverige och frågade om saken. Han pekade på att det i användarvillkoren för spelen som man accepterar, står att "det finns mindre buggar och att spelet inte alltid är perfekt men att de jobbar på att försöka lösa dem" och därmed så finns det ingen konsument-garanti. Sen när jag väl berättade om mina problem så pekade han på att det med största sannolikhet är ett lokalt fel på de buggarna som är större än normala (som det pratas om i villkoren) och att vissa saker har med hur spelet är uppbyggt att göra (som att spelet fryser sig vid avbruten matchmatching som tar åratal men som ibland inte alls tar långt tid).

Så alltså: De petar in en luddig rad i användarvillkoren om att "mindre buggar alltid kommer att finnas" och när man accepterar detta så avsäger man sig i princip all rätt till "garanti" för spelet, och resten som händer utöver de "mindre buggarna" är lokala fel och inget i spelet.

Inte så konstigt att EA blivit utsett till världens sämsta företag x antal gånger med knappt fungerande produkter, urusel support (för ofta iaf) och bortförklaringar utan dess like.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av PeCe:

Jaha, se där. Sen har ju tråden ändrats väldigt mycket från mina tidigare svar då vi plötsligt började prata PS4 och inte PC. Om spelet är så pass ospelbart som du säger så gå helt enkelt till stället du köpte det på och begär en reklamation. Enligt konsumentköpslagen så är det tillverkarens jobb att påvisa att det inte är ett garantifel, vilket de kommer ha problem med då du uppenbarligen inte kan ha gjort något själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av vompen:

Uppdatering:
Ringde precis EA Support Sverige och frågade om saken. Han pekade på att det i användarvillkoren för spelen som man accepterar, står att "det finns mindre buggar och att spelet inte alltid är perfekt men att de jobbar på att försöka lösa dem" och därmed så finns det ingen konsument-garanti. Sen när jag väl berättade om mina problem så pekade han på att det med största sannolikhet är ett lokalt fel på de buggarna som är större än normala (som det pratas om i villkoren) och att vissa saker har med hur spelet är uppbyggt att göra (som att spelet fryser sig vid avbruten matchmatching som tar åratal men som ibland inte alls tar långt tid).

Så alltså: De petar in en luddig rad i användarvillkoren om att "mindre buggar alltid kommer att finnas" och när man accepterar detta så avsäger man sig i princip all rätt till "garanti" för spelet, och resten som händer utöver de "mindre buggarna" är lokala fel och inget i spelet.

Inte så konstigt att EA blivit utsett till världens sämsta företag x antal gånger med knappt fungerande produkter, urusel support (för ofta iaf) och bortförklaringar utan dess like.

Du kan inte avtala bort din konsumenträtt i Sverige, så det där kommer de inte långt med. Sedan kan det vara bra att hålla isär garanti (frivilligt) och reklamationsrätt (lagstadgat). Någon garanti har de inte skyldighet att ge, däremot om ditt spel inte fungerar som det ska kan du alltid stötta dig på reklamationsrätten (mot den du köpte spelet av) och antingen om det gått minst 6 månader och max 3 år ge dina bevis på att det är ett ursprungsfel. Har det gått mindre än 6 månader har de bevisbördan att visa att det inte är ett ursprungsfel.

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Chrisism8:

Jaha, se där. Sen har ju tråden ändrats väldigt mycket från mina tidigare svar då vi plötsligt började prata PS4 och inte PC. Om spelet är så pass ospelbart som du säger så gå helt enkelt till stället du köpte det på och begär en reklamation. Enligt konsumentköpslagen så är det tillverkarens jobb att påvisa att det inte är ett garantifel, vilket de kommer ha problem med då du uppenbarligen inte kan ha gjort något själv.

PC-kopian köpte jag digitalt från spelbutiken och PS4-kopian köpte jag från PSN Store. Men ska kolla upp det helt klart, för precis som du säger så är det deras jobb (tillverkaren/butiken) att visa att det inte är något garantifel.

Skrivet av gaminggirl:

Du kan inte avtala bort din konsumenträtt i Sverige, så det där kommer de inte långt med. Sedan kan det vara bra att hålla isär garanti (frivilligt) och reklamationsrätt (lagstadgat). Någon garanti har de inte skyldighet att ge, däremot om ditt spel inte fungerar som det ska kan du alltid stötta dig på reklamationsrätten (mot den du köpte spelet av) och antingen om det gått minst 6 månader och max 3 år ge dina bevis på att det är ett ursprungsfel. Har det gått mindre än 6 månader har de bevisbördan att visa att det inte är ett ursprungsfel.

Det tycker jag också verkade lite "orättvist" minst sagt, att de skulle kunna komma undan regler med ett litet avtal, särskilt när de vet att det är väldigt få som faktiskt läser igenom sådana långa avtal.
Men hur är det då med tex Batman och Assassins Creed Unity? Då gick de ju ut offentligt och erbjöd pengarna tillbaka respektive gratis DLCs pga spelen hade så många buggar, men man fick ändå behålla spelet. Hur fungerar det för min del? Kommer jag behöva lämna tillbaka spelet och på så sätt "häva köpet" eller har jag rätt att behålla produkten och få pengarna tillbaka?
Tack för ett insatt svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av vompen:

PC-kopian köpte jag digitalt från spelbutiken och PS4-kopian köpte jag från PSN Store. Men ska kolla upp det helt klart, för precis som du säger så är det deras jobb (tillverkaren/butiken) att visa att det inte är något garantifel.

Det tycker jag också verkade lite "orättvist" minst sagt, att de skulle kunna komma undan regler med ett litet avtal, särskilt när de vet att det är väldigt få som faktiskt läser igenom sådana långa avtal.
Men hur är det då med tex Batman och Assassins Creed Unity? Då gick de ju ut offentligt och erbjöd pengarna tillbaka respektive gratis DLCs pga spelen hade så många buggar, men man fick ändå behålla spelet. Hur fungerar det för min del? Kommer jag behöva lämna tillbaka spelet och på så sätt "häva köpet" eller har jag rätt att behålla produkten och få pengarna tillbaka?
Tack för ett insatt svar!

Att ge mer än lagen kräver kan man ju som företag göra, men det lagen säger är att du har rätt till reparation eller hävning eller ny vara. Behålla varan och få pengarna tillbaka har du inte lagligt stöd för, möjligen i så fall prisavdrag men inte hela summan.

Just det ja, är PSN store svensk butik för annars är det inte lika säkert att svenska regler gäller...

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av gaminggirl:

Att ge mer än lagen kräver kan man ju som företag göra, men det lagen säger är att du har rätt till reparation eller hävning eller ny vara. Behålla varan och få pengarna tillbaka har du inte lagligt stöd för, möjligen i så fall prisavdrag men inte hela summan.

Just det ja, är PSN store svensk butik för annars är det inte lika säkert att svenska regler gäller...

Hmm okej då lutar det åt ett avdrag då, vilket för mig låter helt rättvist.

PSN Store är ju Sony Playstation Store, och den fungerar ju typ i hela världen så den är ju inte specifikt svensk utan den är ju internationell med en svensk under-sajt kopplad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av vompen:

Hmm okej då lutar det åt ett avdrag då, vilket för mig låter helt rättvist.

PSN Store är ju Sony Playstation Store, och den fungerar ju typ i hela världen så den är ju inte specifikt svensk utan den är ju internationell med en svensk under-sajt kopplad.

Om den har en sida som tydligt riktar sig till svensk marknad så är de bundna till svensk lag också för denna marknad så då borde det gå att reklamera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av gaminggirl:

Om den har en sida som tydligt riktar sig till svensk marknad så är de bundna till svensk lag också för denna marknad så då borde det gå att reklamera.

Jag låter dig ta en egen titt så får du se:
https://store.playstation.com/#!/sv-se/home/spel

Men kort svar: ja den riktar sig mot svensk marknad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av vompen:

Håller med, bland annat priser i kronor och text på svenska.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av vompen:

Skrivet av gaminggirl:

Håller med, bland annat priser i kronor och text på svenska.

Spelar ingen roll:

"21.Rådande lag, jurisdiktion och tredje parts rättigheter
I den utsträckning som lagen tillåter är du och vi överens om dessa tjänstevillkor, deras innehåll och utformning samt att eventuella tvister kring dessa ska tydas av och tolkas i enlighet med engelsk lag och att engelska domstolar har exklusiv domsrätt därvid."

Eftersom både Sverige och England är med i EU får en engelsk butik rikta sig till svenska kunder men använda engelsk lagstiftning så länge denna minst uppfyller EUs generella lagstiftning för konsumentskydd. Det är alltså inte svenska Konsumentköplagen som gäller på PSN utan Englands Consumer Rights Act 2015.

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2015/15/contents/enacted

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Zcenicx:

Spelar ingen roll:

"21.Rådande lag, jurisdiktion och tredje parts rättigheter
I den utsträckning som lagen tillåter är du och vi överens om dessa tjänstevillkor, deras innehåll och utformning samt att eventuella tvister kring dessa ska tydas av och tolkas i enlighet med engelsk lag och att engelska domstolar har exklusiv domsrätt därvid."

Eftersom både Sverige och England är med i EU får en engelsk butik rikta sig till svenska kunder men använda engelsk lagstiftning så länge denna minst uppfyller EUs generella lagstiftning för konsumentskydd. Det är alltså inte svenska Konsumentköplagen som gäller på PSN utan Englands Consumer Rights Act 2015.

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2015/15/contents/enacted

Hade inte koll på att det var specialregler för EU-länder, men då gäller i alla fall minst 2 års reklamationsrätt så det ändrar inte problemet allt för mycket...

http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guara...

Trodde vad Råd & Rön säger här t.ex gällde:

Skrivet av http://www.radron.se/guider/handla-smart-fran-utlandet/:

Om e-handelsplatsen tydligt vänder sig till svenskar, med svenskt språk eller priser i kronor, gäller svenska konsumentköplagen oavsett i vilket EU-land företaget finns.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av gaminggirl:

Hade inte koll på att det var specialregler för EU-länder, men då gäller i alla fall minst 2 års reklamationsrätt så det ändrar inte problemet allt för mycket...

Förutom att reklamationsrätten ser olika ut i olika länder, och är också olika mellan EUs grundkrav och olika länder (om aldrig sämre än EUs grundkrav). Svensk reklamationsrätt är bättre än EU-kraven.

Råd & Röns skrivning är generellt inte fel, men det beskriver ett extremt förenklat fall där butiken inte uttryckligen skriver ut att köpet sker i ett annat land. Om butiken gör det så är det de facto så att rättsläget i det landet gäller, oavsett vad som är skrivet de jure i Sverige, eftersom alternativet är att du ska försöka dra en utländsk juridisk person inför rätta i Sverige för att de inte följer rättsläget i det land de juridiskt är skrivna i (...vilket i princip är omöjligt).

Playstation Network skriver specifikt ut att de juridiskt befinner sig i England, Steam i Luxemburg, Origin i Schweiz, och så vidare. Tvister måste tas i de ländernas domstol, och därför gäller också i praktiken de ländernas konsumentskydd. Schweiz ingår inte i men samarbetar med EU, så EU-regler gäller även där.