Sony presenterar telefonerna Xperia X

Permalänk
Medlem

Ser väl ut som ganska OK mellanklasstelefoner, åtminstånde de två med 1080p, förväntar mig att priset inte blir så högt på dessa

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag skrev inte det heller. M4 Aqua är det dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Du skrev 5S och Aqua.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du skrev 5S och Aqua.

Jag tog med 5s eftersom killen jag citerade nämnde 4" skärmar
"720p kan möjligen funka på en 4" skärm med 5" så ser jag pixlarna och det stör något förbannat."

Jag skrev då i mitt svar "På normalt avstånd ser jag inte pixlarna varken på min Iphone 5s eller Sony m4 aqua." alltså tog jag upp en 4" telefon som inte ens har 720p och en 5" telefon som har 720p skärm och jag är nöjd med båda skärmarna.
Man får allt ta och anstränga sig för att få det till att jag menade att 5s har en 5" skärm.

Men nu har han ju förklarat sina behov med att han behöver hålla mobilen nära ansiktet pga synskada.

(obs jag är inte emot hög upplösning på mobilen jag det är bara något jag inte prioriterar särskilt högt efter ca 300 ppi.)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Mumma att de gör allt i 5"... Men det är inget för mig har snöat in mig på nexus och har kvar min nexus 5. Om de ändå kunde göra Nexus mobilerna i 5" och inte mera.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att detta inte innebär att Z5 var den sista serien med en "Compact".

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du har inte reflekterat över att det inte är direkt normalt att hålla en telefon på under en decimeters avstånd från ansiktet och att det kanske inte är rimligt att specifikationerna sätts efter ett specialfall? Jag tycker det är bra att Sony vågar stå på sig och stå utanför den fåniga tävlingen om upplösning på mobilskärmar. 1080p på en 5" duger gott och väl. Sen blir det bara omotiverat dyrt och drar batteri utan någon nytta. På min Galaxy Nexus gick det att urskilja pixlarna om man ansträngde sig. Det var 720p på en 4,65" skärm (316 ppi). På min Nexus 5X måste jag använda förstoringsglas för att kunna urskilja några pixlar. Den har 1080p på 5,2" (432 ppi).

Ser också en intressant trend rörande kamerorna där de äntligen insett att fler pixlar är totalt meningslöst och nu har de börjat använda storleken på pixlarna som försäljningsargument istället. Äntligen tävlar de med något som faktiskt är relevant. Fler pixlar har inte varit relevant på typ 10 år. Vad som behövts är bättre pixlar. Samma gäller skärmarna. Det räcker med någonstans mellan 300-400 ppi på telefoner, lägg resten av pengarna på bra paneler istället för högre upplösning.

Det man imho dock aldrig kan få för mycket av är batteritid. Om så det är 20 års drift tid, ge mig 50... Sen kanske det ekonomiskt inte är försvarbart, det är en annan sak. Men detta är något som har halkat efter alldeles för mycket på senare modeller enligt mig. Hade gärna haft 4000mAh+ eller mer.

Annars håller jag med dig, det är bra att de börjat satsa på bra delar istället för "skryt"-delar.
Kameran har verkligen utvecklats på telefoner och har man bra ca 10MPix så räcker det långt... riktigt långt. Tom 5-6Mpix gav gigantiska bilder förr (storleksmässigt), dock med usel kvalitet. Så hellre lägre pix med mer bildkvalitet.

1080p räcker, utan tvekan. För mig är det inte ett krav med högre, men 720 på 5" är lite i lägsta nivån, om vi tittar på highend enhet. Men för budget segmentet är det helt okej, då det i sig naturligtvis går att använda. Men jag personligen betalar gärna för lite mer.

Skrivet av PointMan:

Ja, jo... jag förstår vad de menar. Förstår bara inte varför de skriver det. Då hade de lika gärna kunnat skriva "de relativt högupplösta skärmarna"; jämför man med en telefon som har 800x400 så är det högupplöst...

Hoppas du förstår vad jag menar

Skulle tro att de valt att skriva så pga priset.
Många telefoner i denna prisklass (5-7kkr) har 1440p eller tom 4k, väldigt få.. om ens någon har 800x400, så då blir det "relativt lågupplösliga" för det är ju med samma prisklass man jämför.

Sen behöver inte det vara något negativt, som vi ser i svaren på forumet, där många är nöjda på denna nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du har inte reflekterat över att det inte är direkt normalt att hålla en telefon på under en decimeters avstånd från ansiktet och att det kanske inte är rimligt att specifikationerna sätts efter ett specialfall? Jag tycker det är bra att Sony vågar stå på sig och stå utanför den fåniga tävlingen om upplösning på mobilskärmar. 1080p på en 5" duger gott och väl. Sen blir det bara omotiverat dyrt och drar batteri utan någon nytta. På min Galaxy Nexus gick det att urskilja pixlarna om man ansträngde sig. Det var 720p på en 4,65" skärm (316 ppi). På min Nexus 5X måste jag använda förstoringsglas för att kunna urskilja några pixlar. Den har 1080p på 5,2" (432 ppi).

Ser också en intressant trend rörande kamerorna där de äntligen insett att fler pixlar är totalt meningslöst och nu har de börjat använda storleken på pixlarna som försäljningsargument istället. Äntligen tävlar de med något som faktiskt är relevant. Fler pixlar har inte varit relevant på typ 10 år. Vad som behövts är bättre pixlar. Samma gäller skärmarna. Det räcker med någonstans mellan 300-400 ppi på telefoner, lägg resten av pengarna på bra paneler istället för högre upplösning.

Håller med. Spelar ingen roll att man har 1440p om batteriet inte håller länge nog för att hålla igång den.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Marinlik:

Det var lättare att se pixlarna på min Galaxy Nexus än på min Z3 compact då Nexus har amoled som jobbar med delade subpixlar. 720p på 4,6" med amoled är för lågt, men med IPS så går det bra.

Beskyll inte AMOLED för avskrädestekniken PenTiles lurendrejeri.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du har inte reflekterat över att det inte är direkt normalt att hålla en telefon på under en decimeters avstånd från ansiktet och att det kanske inte är rimligt att specifikationerna sätts efter ett specialfall? Jag tycker det är bra att Sony vågar stå på sig och stå utanför den fåniga tävlingen om upplösning på mobilskärmar. 1080p på en 5" duger gott och väl. Sen blir det bara omotiverat dyrt och drar batteri utan någon nytta. På min Galaxy Nexus gick det att urskilja pixlarna om man ansträngde sig. Det var 720p på en 4,65" skärm (316 ppi). På min Nexus 5X måste jag använda förstoringsglas för att kunna urskilja några pixlar. Den har 1080p på 5,2" (432 ppi).

Ser också en intressant trend rörande kamerorna där de äntligen insett att fler pixlar är totalt meningslöst och nu har de börjat använda storleken på pixlarna som försäljningsargument istället. Äntligen tävlar de med något som faktiskt är relevant. Fler pixlar har inte varit relevant på typ 10 år. Vad som behövts är bättre pixlar. Samma gäller skärmarna. Det räcker med någonstans mellan 300-400 ppi på telefoner, lägg resten av pengarna på bra paneler istället för högre upplösning.

Att säga att det är ett specialfall är en grov förenkling och ett underskattande av vart marknaden är påväg. Det blir vanligare och vanligare med att det är tänkt att telefoner skall användas för VR, och då är ju det avståndet snarare normalfall än specialfall. Om "ppi-racet" stannar av så fösvinner också kvalitetsförbättringen för VR, vilket jag tror är en farlig utveckling om målet är att fler och fler ska få tillgång till det. Sen är detta med batteritiden en seglivad myt. Oftast är det ju också så att när skärmarna blir bättre så blir också controllerkretsarna effektivare och mer energisnåla, så det kan vara hugget som stucket. de utvecklar inte skärmar med högre ppi för att larva sig, utan där finns ett verkligt syfte och verklig nytta bakom. När jag hör sådanna här kommentarer kommer jag att tänka på min gamla datalärare som på sin tid fick mothugg när han ville köpa en 20MB hårddisk istället för en mindre. 20MB skulle vara omöjligt att någonsin fylla upp så det var pengar i sjön menade man, men nu blev det ju inte riktigt så.

Personligen anser jag att 8K inte kan komma snart nog till mobiler. Jag längtar. Och frågan är hur många som, när den dagen kommer, kommer hålla fast vid att "1080p räcker gott och väl"... Jag gissar på ingen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Ergonomi, är rätt så obekvämt att behöva sträcka tummen hela vägen ner till den nedersta kanten.

Tycker inte det är obekvämt och har inga problem med att ha tummen längst ner på mobilen. Värre är det ju på ovandelen, så där bryr jag mig inte om det finns dö yta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

RIP Sony, detta var ju inget kul tyvärr!

Förstår inte mängden dö yta under skärmen när det ändå inte används till någon knapp/knappar.

Två av modellerna har stereohögtalare på framsidan vilket ju tar plats. Sedan är det inte direkt bekvämt att behöva flytta tummen längst ner på telefonen för att komma åt botten av skärmen, "hårdvaru"knapparna på min oneplus x är på gränsen men de används ju inte hela tiden.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Två av modellerna har stereohögtalare på framsidan vilket ju tar plats. Sedan är det inte direkt bekvämt att behöva flytta tummen längst ner på telefonen för att komma åt botten av skärmen, "hårdvaru"knapparna på min oneplus x är på gränsen men de används ju inte hela tiden.

Har absolut inga problem med att nå nedersta delen av telefonen med tummen. Men handlar väl om hur man håller telefonen antar jag.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Mja, mycket konstigt gnäll ifrån folk i denna artikel.

Är ju tänkt att vara en mellan tele.

För övrigt så är jag aningen besviken på att ingen telefon än har kommit ifrån att ha så dålig skärmyta.

En z3 compact hade kunnat haft en skärmyta på 5.1tum.

Permalänk
Medlem

Märkligt

Någon som vet om de släppte en ny SmartWatch?

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

Inget usb-c, det var tråkigt att se.

Bara jag som reagerar på att det saknas? Jag hade förhoppningar att majoriteten av de nya mobiler som släpps 2016 skulle få usb-c. Hittills verkar det inte så, men året är inte slut ännu. Dock inte heller en jätte nödvändig funktion men det hade varit en trevlig touch.

Permalänk
Medlem

Gillade både X och X performance, även XA även om jag inte själv skulle köpa den. Känns som ganska vettiga mobiler. Men frågan är om 7000 kr för X performance inte är i högsta laget?
Någon som vet vad lanseringspriset på Z5 var? Den gick nog ut i butikerna för 6900 kr. Så X performance som "är en sämre" mobil borde rimligtvis inte kosta mer. Vad kommer i så fall z6 kosta när/om den kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Personligen anser jag att 8K inte kan komma snart nog till mobiler. Jag längtar. Och frågan är hur många som, när den dagen kommer, kommer hålla fast vid att "1080p räcker gott och väl"... Jag gissar på ingen.

Om man ska använda telefonen till VR – dvs. i princip titta på den med ett förstoringsglas – då finns det absolut en poäng med högre ppi. Men annars? Det lär väl ändå finnas en gräns för när det inte blir lönt med högre ppi? Jag menar man lär inte se skillnad på en pixel som är exempelvis en ångström bred jämfört med en som är två ångström bred (om man ens ser dem alls…). Fast det finns kanske andra fördelar med att ha mer pixeltätt än att enbart inte kunna urskilja varje pixel för sig? När de sitter flera tillsammans kanske det är andra fysiska lagar som kickar in?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Om man ska använda telefonen till VR – dvs. i princip titta på den med ett förstoringsglas – då finns det absolut en poäng med högre ppi. Men annars? Det lär väl ändå finnas en gräns för när det inte blir lönt med högre ppi? Jag menar man lär inte se skillnad på en pixel som är exempelvis en ångström bred jämfört med en som är två ångström bred (om man ens ser dem alls…). Fast det finns kanske andra fördelar med att ha mer pixeltätt än att enbart inte kunna urskilja varje pixel för sig? När de sitter flera tillsammans kanske det är andra fysiska lagar som kickar in?

En uppenbar fördel är att färgövergångar och nyanser blir mycket mer levande. Ju högre upplösning man har, desto mindre märks så kallad "color banding".

Sen finns det såklart en gräns för vad ögat kan uppfatta. Men den går knappast vid 720p på en 5" skärm som vissa verkar vilja göra gällande. Jag tycker inte att 1080p på en 5" skärm är "dåligt" eller så, bara att det är det jag minst vill ha för att det ska vara acceptabelt för mig, och är det högre så är det klar välkommet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Otroligt tråkig och intetsägande design måste säga :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att säga att det är ett specialfall är en grov förenkling och ett underskattande av vart marknaden är påväg. Det blir vanligare och vanligare med att det är tänkt att telefoner skall användas för VR, och då är ju det avståndet snarare normalfall än specialfall. Om "ppi-racet" stannar av så fösvinner också kvalitetsförbättringen för VR, vilket jag tror är en farlig utveckling om målet är att fler och fler ska få tillgång till det. Sen är detta med batteritiden en seglivad myt. Oftast är det ju också så att när skärmarna blir bättre så blir också controllerkretsarna effektivare och mer energisnåla, så det kan vara hugget som stucket. de utvecklar inte skärmar med högre ppi för att larva sig, utan där finns ett verkligt syfte och verklig nytta bakom. När jag hör sådanna här kommentarer kommer jag att tänka på min gamla datalärare som på sin tid fick mothugg när han ville köpa en 20MB hårddisk istället för en mindre. 20MB skulle vara omöjligt att någonsin fylla upp så det var pengar i sjön menade man, men nu blev det ju inte riktigt så.

Personligen anser jag att 8K inte kan komma snart nog till mobiler. Jag längtar. Och frågan är hur många som, när den dagen kommer, kommer hålla fast vid att "1080p räcker gott och väl"... Jag gissar på ingen.

Knappast en självklarhet att VR är framtiden för just mobiler eller överhuvudtaget. Det är inte bakåtsträvan i sig varför många protesterar mot det larviga upplösningskriget mellan telefontillverkare. Ofta slår avvägningen snett när man bygger en telefon med 600 PPI istället för exempelvis 350 PPI. Just batteritekniken är något som gått smärtsamt långsamt framåt dom senaste 10+ åren varför mycket av dina jämförelser med hårddiskstorlekar in teh olden days of computing är irrelevanta. Möjligt att vi får superbatterier om nåt decennnium men då är det fortfarande frågan om man inte vill använda den kapaciteten till 5 dagars batteritid istället för att pumpa upp PPI:n till 1000 bara för att vissa sitter med mobben 5cm från ansiktet. Frågan är när man slutar se enskilda pixlar från 5cm avstånd men gissar att du fortfarande kommer sitta och be om högre PPI bara för att och kalla oss andra nedrans bakåtsträvare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Knappast en självklarhet att VR är framtiden för just mobiler eller överhuvudtaget. Det är inte bakåtsträvan i sig varför många protesterar mot det larviga upplösningskriget mellan telefontillverkare. Ofta slår avvägningen snett när man bygger en telefon med 600 PPI istället för exempelvis 350 PPI. Just batteritekniken är något som gått smärtsamt långsamt framåt dom senaste 10+ åren varför mycket av dina jämförelser med hårddiskstorlekar in teh olden days of computing är irrelevanta. Möjligt att vi får superbatterier om nåt decennnium men då är det fortfarande frågan om man inte vill använda den kapaciteten till 5 dagars batteritid istället för att pumpa upp PPI:n till 1000 bara för att vissa sitter med mobben 5cm från ansiktet. Frågan är när man slutar se enskilda pixlar från 5cm avstånd men gissar att du fortfarande kommer sitta och be om högre PPI bara för att och kalla oss andra nedrans bakåtsträvare.

Jag tror inte att skärmtillverkare forkar fram högre ppi "bara för att". Forskning kostar miljontals kronor och om det inte fanns någon praktisk nytta med högre pixeltäthet hade man forskat på något annat, eller tagit miljonerna som ren affärsvinst. Företag gör inte saker "bara på kul" utan det handlar ju om att de vill kunna tjäna pengar, och sålänge högre ppi efterfrågas och säljer kommer det forskas i. Och om nu batteritiden blir lidande, vilket jag fortfarande inte sett bevis på, och folk efterfrågar längre batteritid snarare än högre ppi så hade tillverkarna valt den inriktningen istället, men nu ser inte verkligheten ut så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror inte att skärmtillverkare forkar fram högre ppi "bara för att". Forskning kostar miljontals kronor och om det inte fanns någon praktisk nytta med högre pixeltäthet hade man forskat på något annat, eller tagit miljonerna som ren affärsvinst. Företag gör inte saker "bara på kul" utan det handlar ju om att de vill kunna tjäna pengar, och sålänge högre ppi efterfrågas och säljer kommer det forskas i. Och om nu batteritiden blir lidande, vilket jag fortfarande inte sett bevis på, och folk efterfrågar längre batteritid snarare än högre ppi så hade tillverkarna valt den inriktningen istället, men nu ser inte verkligheten ut så.

Skärmtillverkare forkar fram för högre PPI för att dom kan sälja skiten med högre marginaler till mobiltillverkare som kan sätta "Ultimate 4K Display!!!" på produktlådan och i sin tur plocka högre marginaler från slutkund. "Efterfrågan" på mobilmarknaden blir lite snedvriden med tanke på abonnemang som döljer totalkostnader, kundens generella okunskap kring teknik och vad man "behöver", säljare som får incentiv från stora mobiltillverkare och mobiltillverkare som vill sälja allt dyrare telefoner för att man tjänar mest pengar i lyxpris-segmentet. Det är inte en perfekt marknad med en enkel 1:1 ratio på kundens efterfrågan och mobiltillverkarens features.

Så du påstår att en display med högre PPI och/eller upplösning inte drar mer batteri jämfört med en display med lägre upplösning/PPI? Du får gärna peka ut logiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En uppenbar fördel är att färgövergångar och nyanser blir mycket mer levande. Ju högre upplösning man har, desto mindre märks så kallad "color banding".

Aha, bra poäng där!

Skrivet av Ozzed:

Sen finns det såklart en gräns för vad ögat kan uppfatta. Men den går knappast vid 720p på en 5" skärm som vissa verkar vilja göra gällande. Jag tycker inte att 1080p på en 5" skärm är "dåligt" eller så, bara att det är det jag minst vill ha för att det ska vara acceptabelt för mig, och är det högre så är det klar välkommet.

Den 4,7"-skärm luren jag kör med nu har endast 1334 x 750. Det är ändå okej i de flesta lägen tycker jag, men visst skulle det kunna vara lite högre ppi – man (jag) kan ändå urskilja pixlarna ganska lätt om man tittar nära. Men 4K-upplösning på den skärmstorleken? Ja, det skulle väl vara för färgövergångar och nyanser då. Och VR.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En uppenbar fördel är att färgövergångar och nyanser blir mycket mer levande. Ju högre upplösning man har, desto mindre märks så kallad "color banding".

Nu har dock upplösningen ganska lite (om något) att göra med color banding/posterisering att göra, räcker ju med egentligen med 256pixlar för att kunna visa alla stegen (8bit) eller 1024 för 10bit. Finns gott om 4k paneler som har problem med bandning, medan lägre upplösta inte har det, posterisering är väl en effekt av paneler som hanterar bitdjup dåligt (eller brist på det).

Och angående batteriet...Va? Så det finns inge bevis för att en GPU behöver jobba mer för att driva runt mer pixlar? Eller att det krävs mer energi för att lysa upp en högre upplöst panel till samma ljusstyrka som en med lägre? Du kan titta på valfri laptop med 1080p vs uhd upplösning, 1080p modellen ger ofta rätt mycket bättre batteritid http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/9508?key=9d3d78f49...

Lättare att jämföra med laptops här då det är svårt att hitta mobiler som är identiska bortsätt från skärmupplösningen men annars kan du ta en titt på tex Z5 premium, den mobilen har ett väldigt stort 3430mah batteri ändå har den ganska dåligt battertid (och då renderas mycket i 1080p trots 2160p skärm). Man kan ju jämföra z5 mot z5 premium annars och enligt gsmarena så har Z5:an hela 5h timmar längre batteritid under surf, och då är det är med ljusstarkare skärm (10 nits mer under testet) och med ett 500mah mindre batteri. Dock så skiljer det sig mindre när det kommer till video-uppspelning, detta är nog för att det är hårdvaru-avkodning som sköter detta så GPU-belastningsskillnaderna blir ju mycket mindre där.

http://www.gsmarena.com/sony_xperia_z5_premium_battery_life_t...
http://www.gsmarena.com/sony_xperia_z5-review-1326p3.php

Permalänk
Medlem

X verkar lite mysig. Ser roligare ut än alla samsungs o kunde nästan blivit min första Sony lur.
Men priset är lite mycket va.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Skärmtillverkare forkar fram för högre PPI för att dom kan sälja skiten med högre marginaler till mobiltillverkare som kan sätta "Ultimate 4K Display!!!" på produktlådan och i sin tur plocka högre marginaler från slutkund. "Efterfrågan" på mobilmarknaden blir lite snedvriden med tanke på abonnemang som döljer totalkostnader, kundens generella okunskap kring teknik och vad man "behöver", säljare som får incentiv från stora mobiltillverkare och mobiltillverkare som vill sälja allt dyrare telefoner för att man tjänar mest pengar i lyxpris-segmentet. Det är inte en perfekt marknad med en enkel 1:1 ratio på kundens efterfrågan och mobiltillverkarens features.

Så du påstår att en display med högre PPI och/eller upplösning inte drar mer batteri jämfört med en display med lägre upplösning/PPI? Du får gärna peka ut logiken.

Skrivet av sKRUVARN:

Nu har dock upplösningen ganska lite (om något) att göra med color banding/posterisering att göra, räcker ju med egentligen med 256pixlar för att kunna visa alla stegen (8bit) eller 1024 för 10bit. Finns gott om 4k paneler som har problem med bandning, medan lägre upplösta inte har det, posterisering är väl en effekt av paneler som hanterar bitdjup dåligt (eller brist på det).

Och angående batteriet...Va? Så det finns inge bevis för att en GPU behöver jobba mer för att driva runt mer pixlar? Eller att det krävs mer energi för att lysa upp en högre upplöst panel till samma ljusstyrka som en med lägre? Du kan titta på valfri laptop med 1080p vs uhd upplösning, 1080p modellen ger ofta rätt mycket bättre batteritid http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/9508?key=9d3d78f49...

Lättare att jämföra med laptops här då det är svårt att hitta mobiler som är identiska bortsätt från skärmupplösningen men annars kan du ta en titt på tex Z5 premium, den mobilen har ett väldigt stort 3430mah batteri ändå har den ganska dåligt battertid (och då renderas mycket i 1080p trots 2160p skärm). Man kan ju jämföra z5 mot z5 premium annars och enligt gsmarena så har Z5:an hela 5h timmar längre batteritid under surf, och då är det är med ljusstarkare skärm (10 nits mer under testet) och med ett 500mah mindre batteri. Dock så skiljer det sig mindre när det kommer till video-uppspelning, detta är nog för att det är hårdvaru-avkodning som sköter detta så GPU-belastningsskillnaderna blir ju mycket mindre där.

http://www.gsmarena.com/sony_xperia_z5_premium_battery_life_t...
http://www.gsmarena.com/sony_xperia_z5-review-1326p3.php

http://www.anandtech.com/show/9394/analysing-amoled-power-eff...

Här kan ni se att S6 har en strömsnålare display än S4, som har lägre upplösning, så nej. Det är inte så att högre upplösning innebär att en display drar mer ström. Det är en seglivad myt. Hela artikeln innehåller mycket bra information om hur det faktiskt ligger till. Jag rekommenderar varmt att ni läser igenom hela innan ni fortsätter diskussionen då den reder ut de flesta myter och missförstånd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

http://www.anandtech.com/show/9394/analysing-amoled-power-eff...

Här kan ni se att S6 har en strömsnålare display än S4, som har lägre upplösning, så nej. Det är inte så att högre upplösning innebär att en display drar mer ström. Det är en seglivad myt. Hela artikeln innehåller mycket bra information om hur det faktiskt ligger till. Jag rekommenderar varmt att ni läser igenom hela innan ni fortsätter diskussionen då den reder ut de flesta myter och missförstånd.

? Antingen har jag tappat läsförståelsen eller visar den där motsatsen. Den där handlar ju även om paneltyp snarare än upplösning, klart en högre upplöst panel kan vara mer strömsnål än en lägre om man jämför helt olika tekniker. Annars ser man ju klart å tydligt att S5 LTE drar mer ön S5 (1440p vs 1080p) där bägge har en amoled-skärm "The Galaxy S5 LTEA and Galaxy S6 will use a tad more at around 360mW each. This is likely due to the fact because of the heightened resolution of their 1440p screens compared to the 1080p screen on the Galaxy S5."

Detta är väl endast vad som krävs för att driva skärmen också antar jag? Nu tror iof jag också att just denna biten må vara lite överdriven när det kommer till hur mycket extra batteri själva panelen drar, det är snarare den extra CPU- och GPU-kraften som krävs som gör den stora skillnaden (vilket syns tydligt i skillnaden mellan video och surf från min tidigare länk).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

? Antingen har jag tappat läsförståelsen eller visar den där motsatsen. Den där handlar ju om paneltyp snarare än upplösning, klart en högre upplöst panel kan vara mer strömsnål än en lägre om man jämför helt olika tekniker. Annars ser man ju klart å tydligt att S5 LTE drar mer ön S5 (1440p vs 1080p) där bägge har en amoled-skärm "The Galaxy S5 LTEA and Galaxy S6 will use a tad more at around 360mW each. This is likely due to the fact because of the heightened resolution of their 1440p screens compared to the 1080p screen on the Galaxy S5."

Tittar du på grafen så ser du att S6 drar mindre.

Om du menar att en identisk paneltyp med samma controller och GPU skulle dra mindre i sig om upplösningen var mindre så är det väl teoretiskt möjligt, men jag tror inte det kommer hända eftersom controllers ofta är bundna till en viss paneltyp. Trenden går helt enkelt mot högre upplösningar. Om det vore så att man kunde spara signifikant battetitid på att ha kassare upplösning på skärmarna skulle någon redan ha gjort det eftersom det är det absolut största klagomålet på smartphones, att de inte har lika lång batteritid som feature phones. Så nej. Jag tror inte att man magiskt kan få markant bättre batteritid bara för att upplösningen är lägre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

http://www.anandtech.com/show/9394/analysing-amoled-power-eff...

Här kan ni se att S6 har en strömsnålare display än S4, som har lägre upplösning, så nej. Det är inte så att högre upplösning innebär att en display drar mer ström. Det är en seglivad myt. Hela artikeln innehåller mycket bra information om hur det faktiskt ligger till. Jag rekommenderar varmt att ni läser igenom hela innan ni fortsätter diskussionen då den reder ut de flesta myter och missförstånd.

Nu måste jag fråga hur du tänker. Du påstår att högre upplösning inte drar mer ström och hänvisar till en artikel som jämför olika generationer av skärmar. Dvs det som undersöks är om Samsung blivit bättre på att göra sina skärmar energisnåla med nyare teknik.

I artikeln så står det på två ställen att högre upplösning drar mer ström.

Exempelvis i delen kring strömförbrukning i förhållande till ljusinställning så nämner man att S5 är effektivast och att såväl S5 LTE som S6 uppvisar högre förbrukning för samma ljusstyrka trots att dom är nyare generationer av skärmar. Och man menar att detta är till följd av att dom telefonerna har högre upplösning.

I stycket under det så diskuterar man lite kring utvecklingen på strömförbrukning för varje ny generation och kommer fram till att skärmarna blir bättre för varje ny generation med undantag för skiftet S5 till S5 LTE därför att man då gjorde hoppet upp till 1440p i upplösning.

Artikeln som sådan har inte för avsikt att påvisa energiförbrukning i förhållande till upplösning utan utforskar energiförbrukning i förhållande till olika generationer av displayer.
Däremot nämner man att hoppet upp i upplösning leder till att man inte ser förbättringar i energieffektivitet mellan vissa generationer.

Du vill alltså bevisa något och för att styrka din tes hänvisar du till en artikel som undersöker något helt annat och därför är i stort sett irrelevant.
Däremot nämner den som en sidonot att högre upplösning leder till högre förbrukning vilket ju är motsatsen till det du vill bevisa.

Högre upplösning leder till högre förbrukning av ström inom en generation. Det är ett välkänt faktum.
Orsaken är enkel. Dels krävs det mer beräkningskraft i grafikprocessorn för att generera bilddatat.
Dels kräver en display med högre upplösning mer energi i sig för dom displaytyper som förekommer på telefoner. Det kostar helt enkelt lite mer energi om det är fler pixlar som skall slås på och av i matrisen.

Det har gjorts stora framsteg som lett till att displayen på en telefon idag inte drar mer eller i vissa fall drar mindre än en telefondisplay gjorde för 2-3 år sedan trots att man ökat upplösningen .

Men hade du gjort en display med 4k upplösning med den teknik som man hade i exempelvis samsung S4 så hade den tömt batteriet innan du ens varit halvvägs till jobbet.
Och hade man valt att nöja sig med lite lägre upplösning på S6:an så hade man kanske sluppit bära med sig en laddare överallt man går för att inte riskera att plötsligt sitta där med en död telefon.

Dvs tillverkarna gör telefoner med idiothöga upplösningar som inte batteriet orkar driva någon längre tid för att alla är så djävla dåligt pålästa och tror att högre upplösning inte kostar energi.
Upplösningen är ju lätt att bevisa men standbytid och användartid är man väldigt diskret med eftersom den blir så fruktansvärt dålig med dom högupplösta displayer man har.

Ytterst få personer är nöjda med batteritiden på sin smartphone men det är ytterst få som tycker att deras skärm är för lågupplöst.

Och tittar du på vad som drar ström i en modern telefon så ser du att just skärmen står för en väldigt stor del av energiförbrukningen.
Det finns ju en sådan funktion i Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tittar du på grafen så ser du att S6 drar mindre.

Om du menar att en identisk paneltyp med samma controller och GPU skulle dra mindre i sig om upplösningen var mindre så är det väl teoretiskt möjligt, men jag tror inte det kommer hända eftersom controllers ofta är bundna till en viss paneltyp. Trenden går helt enkelt mot högre upplösningar. Om det vore så att man kunde spara signifikant battetitid på att ha kassare upplösning på skärmarna skulle någon redan ha gjort det eftersom det är det absolut största klagomålet på smartphones, att de inte har lika lång batteritid som feature phones. Så nej. Jag tror inte att man magiskt kan få markant bättre batteritid bara för att upplösningen är lägre.

Hur vida S6 drar mindre efter 200nits är imo inte speciellt relevant då det är som det står i texten att detta en ny generation av paneler, det är ingen apples to apples jämförelse om vi snackar upplösning "While the generational power efficiency gains compared to older AMOLED devices is interesting, the question remains if the newest displays are now able to match up to LCD panels in terms of efficiency at high APL values." Denna artikeln stödjer fortfarande inte din åsikt.

Läs min edit, det är den extra CPU och GPU-kraften som krävs som antagligen är den största boven.

"Om det vore så att man kunde spara signifikant battetitid på att ha kassare upplösning på skärmarna skulle någon redan ha gjort det eftersom det är det absolut största klagomålet på smartphones" Så detta görs alltså inte? Varför finns det väldigt många högupplösta laptops som även erbjuder en FHD-modell där FHD har ibland över 1h bättre batteritid. Sen kan inte jag svara på hur tillverkare tänker å tycker, de trycker ju samtidigt in större batterier och effektivare cpu/gpu/paneler i telefonerna när du släpper mer högupplösta modeller så oftast får man ju inte liknande batteritid (vilket dock inte är fallet med z5 premium som totalt mumsar batteri med sin 2160p-skärm). Inte för det är speciellt relevant för den delen heller, vad tillverkarna gör eller inte gör förändrar inget kring hur vidare det drar mer batteri eller inte.